sierran sähköhärdelleistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

sierran sähköhärdelleistä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 14:18:33 2004

Luulin että se boksi josta menee semonen iso liitin kaasarille säätää juuri automaattiryyppyä eikä muuta. Mutta tarkemmin tutkailtuani huomasin että siitä menee sähköjohdot ainakin lohkoon jakohinapyörästön lähelle, lohkoon vauhtipyörän lähelle, molemmat kuljettajan puolella. Sit siitä menee imusarjaan ainakin 1 sähköjohto. Sit vielä virranjakajalle mnee yksi sähköjohto. Eli se on yhteydessä melkeen jokasen osan kanssa.

Nyt turbotuksen yhteydessä ajattelin repästä tämän boksin irti kun se kuuluu sen vanhan kaasarin kanssa. Nyt rupes kuitnkin vähän ihmetyttää että kun noin moneen paikkaan emnee johdot niin voiko sitä sittenkään ottaa pois? Sen kyllä olen koittanut että moottori toimii ihan yhtä hyvin kun revin sen leveän liittimen irti boksin päästä (näitä tuskastuneita ideoita kun tappelee toimimattoman kaasarin kanssa keinot vähissä) Eli onko nämä kaikki sähköhärpättimet täysin turhia? Luulisin että virranjakaja säätyy alipaineen kanssa, mutta onkose myös sähkösesti boksista säätyvä ?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: sierran sähköhärdelleistä

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 19. 15:05:00 2004

hawkki kirjoitti:Luulin että se boksi josta menee semonen iso liitin kaasarille säätää juuri automaattiryyppyä eikä muuta. Mutta tarkemmin tutkailtuani huomasin että siitä menee sähköjohdot ainakin lohkoon jakohinapyörästön lähelle, lohkoon vauhtipyörän lähelle, molemmat kuljettajan puolella. Sit siitä menee imusarjaan ainakin 1 sähköjohto. Sit vielä virranjakajalle mnee yksi sähköjohto. Eli se on yhteydessä melkeen jokasen osan kanssa.

Nyt turbotuksen yhteydessä ajattelin repästä tämän boksin irti kun se kuuluu sen vanhan kaasarin kanssa. Nyt rupes kuitnkin vähän ihmetyttää että kun noin moneen paikkaan emnee johdot niin voiko sitä sittenkään ottaa pois? Sen kyllä olen koittanut että moottori toimii ihan yhtä hyvin kun revin sen leveän liittimen irti boksin päästä (näitä tuskastuneita ideoita kun tappelee toimimattoman kaasarin kanssa keinot vähissä) Eli onko nämä kaikki sähköhärpättimet täysin turhia? Luulisin että virranjakaja säätyy alipaineen kanssa, mutta onkose myös sähkösesti boksista säätyvä ?
Vaikea sanoa, kun ei yhtään tiä sun sierasta...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 15:10:13 2004

mites ni ei yhtää tiiä mun sierrasta? Tarkotatko että se on autokohtasta vai että et tiiä mun auton speksejä?

jokatapauksessa: vm.89, 2.0 ohc, weber sähköhärdellikaasarilla, 5vaihteinen loota... mitäs muuta pitäs tietää?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 19. 15:17:29 2004

hawkki kirjoitti:mites ni ei yhtää tiiä mun sierrasta? Tarkotatko että se on autokohtasta vai että et tiiä mun auton speksejä?

jokatapauksessa: vm.89, 2.0 ohc, weber sähköhärdellikaasarilla, 5vaihteinen loota... mitäs muuta pitäs tietää?
No sun sierraa tarkoitin... Missä tälläinen kyseinen boksi sijaitsee?? Montako nastaa liittimessä??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Heinäkuu 19. 15:19:51 2004

Mä ainakin yhestä vanhasta koslastani repäsin vaan tuon sähkökaasarin irti ja laitoin tuplat tilalle, hyvin pelas.. en niistä piuhoista kyllä sitten sen enempiä tiedä..

Edit: niin ja tosiaan jätin sen boksin sinne pellin alle...
Viimeksi muokannut toniwe, Ma Heinäkuu 19. 15:43:57 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 15:30:52 2004

Elikkä nyt on kokeilun&erehdyksen kautta opittu uutta. Musitin väärin et sierra ois toiminu ilamn boksin piuhaa kii. Se oli ilman kaasarin sähköhärdelliliitintä se toimii. Mutta kun koitin vetästä boksista sen liittimen irti (ehkä satakunta liitinpinniä, semmonen tosi iso liitin) Niin auto sammui kuin seinään. Uus yritys ja pelkästään virranjakajalle menevä liitin irti: sama tulos. Seuraava yritys: imusarjaan menevä liitin irti: kierrokset ryntää 2000 ja 3000 väliin sekunniksi jonka jälkeen palaa tyhjäkäyntiin. Seuraava kokeilu: kaasrain liitin irti: ei vaikutusta. Seurtaava kokeilu, 1-pinninen liitin imusarjaan irti: ei vaikutusta.

Jäljelle jäi 2kpl 1pinnistä johtoa lohkoon joita en viitsinyt irroittaa, tuskin ne mitään tekee.

päätelmä: boksi säätää sytytystä, ja boksin nukahtaessa auto ei saa kipinää ja sammuu. Luultavasti imusarjan pohjaan menevä liitin on yksi päätekijöistä sytytysennakon säädössä. Alipaineen kanssa.

Onko tämä vakio virranjakaja korvattavissa jollain joka säätyy pelkästään alipaineen / kierrosluvun kanssa ? Jotta saisi tuon sähköhärdellin pois tuosta. Tietokoneet ei kuulu pellin alle!

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 19. 20:01:14 2004

hawkki kirjoitti:Elikkä nyt on kokeilun&erehdyksen kautta opittu uutta. Musitin väärin et sierra ois toiminu ilamn boksin piuhaa kii. Se oli ilman kaasarin sähköhärdelliliitintä se toimii. Mutta kun koitin vetästä boksista sen liittimen irti (ehkä satakunta liitinpinniä, semmonen tosi iso liitin) Niin auto sammui kuin seinään. Uus yritys ja pelkästään virranjakajalle menevä liitin irti: sama tulos. Seuraava yritys: imusarjaan menevä liitin irti: kierrokset ryntää 2000 ja 3000 väliin sekunniksi jonka jälkeen palaa tyhjäkäyntiin. Seuraava kokeilu: kaasrain liitin irti: ei vaikutusta. Seurtaava kokeilu, 1-pinninen liitin imusarjaan irti: ei vaikutusta.

Jäljelle jäi 2kpl 1pinnistä johtoa lohkoon joita en viitsinyt irroittaa, tuskin ne mitään tekee.

päätelmä: boksi säätää sytytystä, ja boksin nukahtaessa auto ei saa kipinää ja sammuu. Luultavasti imusarjan pohjaan menevä liitin on yksi päätekijöistä sytytysennakon säädössä. Alipaineen kanssa.

Onko tämä vakio virranjakaja korvattavissa jollain joka säätyy pelkästään alipaineen / kierrosluvun kanssa ? Jotta saisi tuon sähköhärdellin pois tuosta. Tietokoneet ei kuulu pellin alle!
Kaikki on korvattavissa... Fiiusta revit vanhan kärjellisen jakajan ja tumppaat sinne, niin johan on sähköhärdellit vähissä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Heinäkuu 19. 21:39:31 2004

Lohkoon menevät johdot on vedenlämmön ja öljynpaineen anturit.imusarjan alle menevä johto on imusarjan esilämmitysksen piuha.
Kaasariin menevä on tyhjäkäynnin säätömoottorin piuha.

Hanki perinteinen modifoitu virranjakaja keskipako säädöllä ja kakstoimisella painekellolla ja siihen joku kärjetön järjestelmä,niin pääset eroon boksista ja saat paremman sytkän.Nykyisellä boksilla et voi ottaa alipaine säätöä käyttöön,koska ylipaine tod.näk rikkoo kalvon.
Kysele autosähkö alan puljuista,niin tekevät haluamasi jakajan.
Mulla olisi kyllä sellainenkin setti,jos kiinnostaa :wink:

Saathan sä auton toimimaan tollakin,kun tulppaat boksin alipaineletkun ja käännät ennakkoa tarpeeksi,mutta se on sitten sillä boksin käyrällä.
Kakstoimisella kellolla sytkä muuttuu ahdon tullessa peliin ja jakaja voidaan muutenkin modifioida paremmaksi verrattuna tohon boksiin.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Heinäkuu 20. 0:04:31 2004

Tossa on juuri kaikennäköstä tilpehööriä kuten Walderama jo kertoi. Ton saa kuitenkin toimimaan niin, että boksiin tulee virta + maa ja siitä lähtee miinus puolalle + virranjakajan liitin. Eli yhteensä kuusi johtoa. Kaikki muut on periaatteessa turhaa.
Itse suunnittelin tollasta järjestelmää juuri turbokäyttöön tälläisellä ratkaisulla: perusennakko jotain luokkaa 15 ja toi alipaine tonne turbon imupuolelle ja siihen kuristin väliin. Jos boksi saa vaan riittävästi imua tuolta turbon imuaukolta niin periaatteessa tohon pitäs saada tehtyä säädettävä maksimiennakko. Ilman alipainetta toi boksi nostaa ennakoita noin 5 ast. kierrosten noustessa.
Noista sytkäkarttojen sopivuuksista en muuten osaa sanoa, kun ei ole vielä tullut tarkemmin tutkittua.

Vastaa Viestiin