DOHC-Sierran kaasuläpän asennon tunnistin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

DOHC-Sierran kaasuläpän asennon tunnistin

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » To Heinäkuu 29. 17:04:26 2004

Epäilen että omassa ´92 Sierrassa olisi tämä kyseinen vehje sanomassa itseään irti. Tyhjäkäynti on noin 10-20 sek n. 1500 kierroksessa ja laskee sitten normaalille tasolle. Kun ajaa tasaista vauhtia ja kone kiertää n. 2000-3000 niin kone käy "epäpuhtaasti" eli alkaa nykiä, mutta kun lisää kaasua niin lähtee taas kiihtymään ihan normaalisti ja käy tasaisesti jonkun aikaa. Sitten se taas alkaa....

Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia taikka tietoa siitä missä vika on?Kävin jo kaikki töpselit läpi ja puhdistin kaasuläpän ympäristön kun se oli aika paskainen. Käynti siitä oikeastaan vain huononi...
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Heinäkuu 29. 17:54:37 2004

Mittaa ylkkärillä anturin resistanssi koko liikematkalta. Sen pitäisi olla lineaarinen hitaasti kääntäessä eikä piikkejä pitäisi esiintyä. Ainakin 2.9 efin tavat paranivat kummasti kun pari piikkiä sisältäneen anturin vaihtoi uuteen.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » To Heinäkuu 29. 18:38:33 2004

Vihdoin joku jolla saman tyyppistä vaivaa kun mulla :P Mulla on tuollainen 2.9 efi ja samantyyppiset vaivat, kaasuläpän asento tunnistin mitattu kolmella eri menetelmällä ja todettu ehjäksi. Paikalliselta fordilta kysyttäessä sanoivat kyseessä olevan boksin ohjelma joka ei anna tyhjäkäynnin laskea kuin tuolla tavalla, nykimiseen eivät ilman testeri käyntiä ottaneet kantaa. En ole käynyt huollossa tuon vuoksi. Olen käynyt kaikki johtosarjojen liitokset läpi ja pistänyt crc:tä, imuilman lämpötunnistin mitattu ja ehjä, se lämpöanturi mistä boksi ottaa tiedon vaihdettu eikä vaikutusta. Lisäilma venttiili huollettu ja toiminta tarkistettu eikä auttanut. Päästöarvot mulla pielessä juuri tuossa 2000rpm mut heti sen yli tai ali niin kaikki kohdallaan, ainoa mitä ei vielä koitettu niin kampiakselin asentotunnistin on testaamatta ja toisen boksin kanssa ei olla koitettu mut kun tuohon ei samanlaista ecu:a ainakaan tästä porin seudulta taida löytyä ihan helposti.
Oletko katsonut alipaine letkut, varmista ainakin että map anturille menevät letkut että on kunnossa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » To Heinäkuu 29. 20:19:55 2004

Juu, tarkistin kyllä ja kaikki näyttäisi olevan ihan ok. Edellisessä Sierrassa oli melkein samanlainen vika tyhjäkäynnin osalta, mutta se sentään kävi puhtaasti ja tasaisesti. Täytyypä mitata se anturi huomenna.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Ke Elokuu 4. 18:43:06 2004

Anturi mitattu ja ehjäksi todettu. Piikkejä ei ollut arvoissa vaikka kuinka mittasi, resistanssi joko nousi tai laski tasaisesti riippuen mihin suuntaan sitä akselia väänsi.
Eli lisää ehdotuksia..? :?
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » To Elokuu 5. 8:43:22 2004

Olisiko mahdollista että (osittain?) rikkinäinen lambda-anturi voi aiheuttaa tällaisia käyntihäiriöitä...? Jos lambda-anturi on kokonaan poissa pelistä niin silloinhan koneesta puuttuu vääntö kokonaan matalilla kierroksilla (ainakin ´95 1.8i Escossa).......
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Elokuu 5. 12:07:29 2004

Ghia-mies kirjoitti:Olisiko mahdollista että (osittain?) rikkinäinen lambda-anturi voi aiheuttaa tällaisia käyntihäiriöitä...? Jos lambda-anturi on kokonaan poissa pelistä niin silloinhan koneesta puuttuu vääntö kokonaan matalilla kierroksilla (ainakin ´95 1.8i Escossa).......
Ei uskoisi väännön puuttuvan lambdan takia, ettei ilmamäärämittari (se kuumalanka) olis paskana...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » To Elokuu 5. 16:42:58 2004

Voiko yleismittarilla testata jos se ilmamäärämittari on sökö...?
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

The
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 1:12:52 2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja The » Pe Elokuu 6. 9:46:07 2004

kaverin autossa ko. vika korjaantui mappi vaihtamalla. eli 2l dohc. nyt oma dohc tekee sateisilla keleillä tota samaa ja epailin kääsuläppäanturia mutta kukaan ei tehny asian eteen mitään. pitää kokeilla kun noita osia on nurkissa.
Autona yleensä Ford

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Elokuu 6. 11:10:47 2004

Mulla oli pientä nykimistä tasakaasulla ajaessa ja vika korjaantu kaasuläpän anturin vaihdolla. Nyt heijjaa välillä kostealla kelillä n. 200 rpm kierrokset :?:
Ford Fiesta ST 2013
#727

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Elokuu 6. 15:02:57 2004

Mielenkiintoista, nimenomaan kosteilla keleillä toi nykiminen on pahimmillaan... Kaikki töpselit on toisaalta jo käyty läpi eli jossain on sitten rikkinäinen osa. Mutta missä?
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Elokuu 6. 22:10:27 2004

Ghia-mies kirjoitti:Voiko yleismittarilla testata jos se ilmamäärämittari on sökö...?
Tavallisen voi, kuumalanka aika kinkkinen, mutta helpoin testaus on ottaa maf:in johto irti, jolloin boxi menee varaohjelmaan, jos toimii paremmin, niin silloin vika on melko varmasti siinä.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » La Elokuu 7. 16:24:31 2004

Ghia-mies kirjoitti:Voiko yleismittarilla testata jos se ilmamäärämittari on sökö...?
DOHC:n ruiskuissa ei ole ilmamäärämittaria, vain MAP anturi. En ole koskaan ainakaan nähnyt/kuullut että olisi......
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Elokuu 7. 21:17:54 2004

Spuler kirjoitti:
Ghia-mies kirjoitti:Voiko yleismittarilla testata jos se ilmamäärämittari on sökö...?
DOHC:n ruiskuissa ei ole ilmamäärämittaria, vain MAP anturi. En ole koskaan ainakaan nähnyt/kuullut että olisi......
No perhana, enpäs kattonu taas tarpeen tarkkaan, olin ihan zetekissä ;)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Su Elokuu 8. 1:42:50 2004

se tyhjäkäynti solkku kannattaa kans rassata. ilmuilman vaimentajan ja kaasuläpän välistä. joku sen oli jo tehny. itse joskus omastani säätelin nokkia 2.0l dohc antaa anteeksi jonkun verran (en kerro määrää(älä kokeile).
kävi vähän tasasemmin ja myös tuntui tasasemmalta ei ehkä nopeemmalta. b-painetta voi yrittää myös nostaa karvan verran.
mappi kannattaa tarkistaa ettei vuoda, en muista millanen se oli.

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Ti Elokuu 10. 12:02:23 2004

MAP-anturi sekä kaasuläpän asennontunnistin vaihdettu ehjiin eikä vieläkään toimi.
Millä tavalla Lambda-anturia mitataan, siinä kun on 4 piuhaa. Mitkä ovat lämmityksen piuhat?
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Elokuu 10. 13:00:46 2004

Ghia-mies kirjoitti:MAP-anturi sekä kaasuläpän asennontunnistin vaihdettu ehjiin eikä vieläkään toimi.
Millä tavalla Lambda-anturia mitataan, siinä kun on 4 piuhaa. Mitkä ovat lämmityksen piuhat?
Samanväriset, yleensä valkeat tai harmaat
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Elokuu 15. 22:15:43 2004

Vaihtakaa ne bensansuodattimet nyt ainakin. Ittellä teki samaa, aluks nytki vaan kosteilla keleillä, sitten alko meno pökkylöitteen jo joka säällä. Bensansuodatin vaihtoon, niin tökkiminen katos...

Ilmeisesti vanhaan suodattimeen oli kerääntyny vettä, joka sitten kulkeutu vähitellen koneeseen. Tyhjäkäyntikin oli semmosta että välillä tuhnahteli ja kierrokset alko soutaan. Sitten taas palaantu normaaliks. Välillä taas sammu koko paska ennalta varottamatta. Tasakaasulla ajo, niin yhtäkkiä saatto alkaa nykiin niin että tuntu, yleensä siitä seuras rangaistus viimeistään seuraavassa risteyksessä, jonka jälkeen käynti parani taas hetkeksi :twisted:

Varsin vittumainen vaiva jos alko tekeen tota jossain kaupunkinopeuksissa. *Nylkytinylkyti nytkyn hytkyn* ja voimansiirto vielä klapisi ja paukku siinä samalla :D
Jäsen #606

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » To Elokuu 19. 15:07:36 2004

Jep, pitäisi vissiin kyllä vaihtaa se suodatinkin. Mutta tässä mun tapauksessa oli tosiaan lambda-anturi sökö. Vaihdoin sen tänään uuteen ja käynti parani samantien. Nykimiset loppui ja kone vastaa paremmin kaasunpolkaisuun. Maksoi 65 euroa Motonetissä, meni reilu puoli tuntia kun otin vanhan pois ja juotin piuhat kiinni uuteen anturiin ja laitoin paikalleen.

Ja ei ole riemulla rajaa kun ehjällä Foordilla ajaa! ( Ainakin toistaiseksi...) :roll:
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Elokuu 19. 16:05:30 2004

Ghia-mies kirjoitti: Maksoi 65 euroa Motonetissä, meni reilu puoli tuntia kun otin vanhan pois ja juotin piuhat kiinni uuteen anturiin ja laitoin paikalleen.
Auts, juottaminen on iso nou nou! kytkennässä pitää käyttää mukana tulleita puristeliittimiä, tinaus ei kestä kuumuutta...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » To Elokuu 19. 17:00:05 2004

Näinhän se on, mutta siinä anturissahan on valmiina n. 10 cm piuhat, eli juotos ei tule ihan anturiin kiinni. Mutta käytin myöskin noita mukana tulleita liittimiä, eli poistin niistä muovikuoret, puristin piuhat kiinni, tinasin varmuuden vuoksi ja laitoin viimeistelynä vielä kutistesukat jokaiseen. Pitäisi kestää. 8)
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Vastaa Viestiin