sähköinen ahtopaineen säätö

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

sähköinen ahtopaineen säätö

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 10. 13:13:58 2004

aloin tossa taas illan hiljaisina hetkinä miettimään, että onnistuuko tuo ahtopaineen säätö niin että laittaa kytkimen joka kytkee virrat 1 barin kohdalla solenoidi ventiilille joka päästää ahtoipaineen hukkaportin kellolle?
Ja sitten taas ku paineet laskee ni toinen solenoidi ventiili joka päästää paineen pois hukkaportin kellolta aukee ja hukkaportti taas sulkeutuu. Ku oli vaan juttelee siitä rajapaine ventiilistä ni mietin että toimisko se näinkin.

Onko kellään kokemusta moisesta?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 10. 14:05:10 2004

Ei siihen kahta solenoidiventtiiliä tarvita, kun perus Amal on jo valmiiksi kolmiporttinen. Kyllä sen noinkin voi saada toimimaan, mutta väärillä jeteillä voi ilmetä ahtopaineen aaltoilua.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 10. 19:40:05 2004

Nii mut eikös tuo boxi ohjaa sitä niin että se avaa sitä pikku hiljaa vai? ku ajattelin lähinnä sellasta rajapaine juttuu mut sähköstä.. Ja ku toi aaamooliska ei vissiin tykkää jos sille syöttää kokoajan virtaa? Eli pitäis sitte olla joku piiri joka sitä ohjaa. Solenoidit ku kestää olla kokoajan vedossa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 10. 19:47:15 2004

Ei sitä pikkuhiljaa avata, vaan pulssisuhde tyyppisesti boksi sitä ohjaa. Ei sinne tosiaankaan varmaan kannata 12V kokoajan lykätä. Varmasti toimii pienemmälläkin jännitteellä. Jos kelan resistanssin mittaa, niin tietää sen tehon jatkuvalla jänniteellä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Elokuu 10. 23:35:25 2004

Kehittelin tuossa kans itse tuota sähköistä rajapaine systeemiä.
Eli cossun b-suutin,rele ja paine kytkin.
Suutin kesti ajossa ihan hyvin kun ei ole koko aikaa auki,sen hetken kun paineet on yli kilon saa virtaa.(tosin ei mitään pitkiä vetoja tuolla ääntä pitävällä männällä tehty)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Elokuu 11. 4:10:28 2004

Aksu kirjoitti:Kehittelin tuossa kans itse tuota sähköistä rajapaine systeemiä.
Eli cossun b-suutin,rele ja paine kytkin.
Suutin kesti ajossa ihan hyvin kun ei ole koko aikaa auki,sen hetken kun paineet on yli kilon saa virtaa.(tosin ei mitään pitkiä vetoja tuolla ääntä pitävällä männällä tehty)
Kannattaisko siihen laittaa joku vastus kanssa ettei saisi niin paljon virtaa se suutin, eikös niissä A-ryhmä jutuissa ole kaksi suutinta ja varmaan sarjaan kytketty?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 11. 7:53:50 2004

Tuollaista air-to-air injector systeemiä olen miettinyt, mutta monet ovat sanoneet, että bensasuuttimella ei ole toiminnan mahdollisuuksia. Boschin alkuperäiset ilma-suuttimet ovat huomattavan virtaavia ja maksavan maltaita. Nyt kuitenkin kun Aksukin on onnistuneesti käyttänyt bensasuutinta, niin ehkä sitä joutuu kokeilemaan. Voihan niitä aina käyttää useampia. Niin, perus matalaohmiset suuttimet kyllä toimii ihan 3V jännitteelläkin jo. Ne vain aukeavat hitaammin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Elokuu 11. 10:57:29 2004

Mitähän mahtaa sitten maksaa ihan ilman ohjaamiseen tarkotetut solenoidi venttiilit? Myydäänkö niitä esim. hiflexissä? vai onko siellä vaan 230v juttuja :roll:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Elokuu 11. 11:39:47 2004

No entäs jos käytetäisiin k-jetin kylmäkäynistys suutinta,sehän saa 12v jännitettä koko aukiolo ajan.Sen luulisi kestävän pitemmän kiusauksen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Elokuu 11. 11:56:30 2004

Toi tuli just minuutti sitte kanssa mieleen ja sitä olin tulossa kirjottelee. Mutta mutta... siinähän on aika maahottoman kokoset röörit. Onko fordeissa missään mitään ventiiliä mikä tulis 6mm tai 8mm letkun väliin ja olis jopa vielä solenoidilla? ku täältä sais vaan sellasen sitte halvemmalla ja ei tarviis lähtee ettii..

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Elokuu 11. 12:00:26 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Toi tuli just minuutti sitte kanssa mieleen ja sitä olin tulossa kirjottelee. Mutta mutta... siinähän on aika maahottoman kokoset röörit. Onko fordeissa missään mitään ventiiliä mikä tulis 6mm tai 8mm letkun väliin ja olis jopa vielä solenoidilla? ku täältä sais vaan sellasen sitte halvemmalla ja ei tarviis lähtee ettii..
omronilta solenoidiventtiili... Rakensin joskus sähkösäätöisen ahtopaineen sähköisellä paineensäätimellä. Eli potikka kapiiniin ja silleen.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vastaa Viestiin