puolista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

puolista

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 0:22:43 2004

Elikkä kun tuo puola otti ja hajos niin olis se uuden osto ajankohtanen.

Nyt ihmetyttää että minkälainen se ois paras olla. Motonetistä fordin (alkuperänen?) puola on 19.9e Biltemasta "suurtehopuola" maksaa vaan 9.9e ja "kuiva pitkäikäinen pieni kevyt suurtehopuola 36000V" maksaa 17.9e

Mikä näistä ois se kannattavin ostos? Bilteman puolat on speksattu 12v mutta foordissahan se käyttöjännite on sen zenerin takia ~ 9v että toimiiko noi niinkuin pitääkin, vai pitäskö ne kytkeä tämän zenerin ohi ?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: puolista

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Elokuu 12. 0:39:26 2004

hawkki kirjoitti:Elikkä kun tuo puola otti ja hajos niin olis se uuden osto ajankohtanen.

Nyt ihmetyttää että minkälainen se ois paras olla. Motonetistä fordin (alkuperänen?) puola on 19.9e Biltemasta "suurtehopuola" maksaa vaan 9.9e ja "kuiva pitkäikäinen pieni kevyt suurtehopuola 36000V" maksaa 17.9e

Mikä näistä ois se kannattavin ostos? Bilteman puolat on speksattu 12v mutta foordissahan se käyttöjännite on sen zenerin takia ~ 9v että toimiiko noi niinkuin pitääkin, vai pitäskö ne kytkeä tämän zenerin ohi ?
et käi tosissasi kysy onko bilteman tuotteet yhtä hyviä kuin merkkivaraosat, kuten motorcraft?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Elokuu 12. 1:01:15 2004

Msd blaster2

Ja heitä se 9v syöttö mäkeen ja käytä 12voltilla
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 12:51:41 2004

en ajatellut pistäväni viisinkertaisia hintoja johonkin "viriviripuolaan"
Varmasti tuo kuiva tehopuola biltemalta on aivan yhtä laadukas kuin alkuperäinen. Sitä vaan että sopiiko kipinä? samantehoinen kuin vakio?

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 14:33:27 2004

elikkäs, ostin tuommoisen suurtehoisen kuivapuolan joka on tarkoitettu katukäyttöön viritettyihin autoihin. Erehdyttävästi muistuttaa tuota bilteman kuvan kuivapuolaa :)

Sain sen käytettynä femmalla ja pitäs olla vuodenvaihteessa ostettu, että uskon tehneeni hyvät kaupat.

Sit asennuksesta. Eli vakiona tuli 12v starttipiiristä sille zenerille joka tiputtaa jännitteen ~9volttiin. Ajattelin heittää sen pois välistä ja kytkeä sen starttipiirin 12v siihen puolaan. Samasta kohti han voin ottaa sytkäboksin ja kiekkarajoittimen sähköt, siinä on vielä kaiken lisäks 3 abico liitintä et vaikuttas ku se ois kun tehty tähän (12v tulo, 12vmeno boksille, 12vmeno kieppirajottimelle)

Eikai auto ota nokkiinsa tuosta zenerin poistamisesta. Ymmärtääkseni se zener-konkka hässäkkä oli vaan häiriösuojana alkupräselle puolalle, eli auton virtalaitteet eivät tuosta välitä/ota siipeensä et poistan sen

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 16:53:49 2004

jaahas, ei ne ongelmat tähän loppunut. Uudellakin puolalla kipinä näyttää onnettoman heikolta. Ihme juttu sinäänsä koska irroitettuani puolan ja koitettuani sitä sisällä virtalähteen kanssa niin kipinä näytti hyvinkin tehokkaalta. En sit tiiä onko alhasella jännitteellä asiassa arpaa, mutta 11,2v oli levossa, ja just ja just jakso pyörittää.

nyt on lataukset menossa ja kuhan akku täynnä ni toivotaan et lähtee käyntiin koska muuten on tosiaankin neuvot loppu.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 19:19:19 2004

niinpä niin, nyt on akku vajaassa 13v latingissa ja kipinä on hyvä. Siis manuaalitilassa. Sytkäboskin kanssa ei kipinöi.

mitäs tämä mahtaa tarkoittaa "Puolan heikkovirta napojen välinen vastus ei saa alittaa 3 ohm:ia."

meinaako toi + ja - napojen ?

ne kun mittasin sekä uudeta että vanhasta puolasta niin oli 1,1 - 1,2ohmia vastus ??

edit: tutkiskelin lumenitionin ohjetta ja olin ymmärtävinäni että tosiaan sen puolan + ja - napojen vastus ei saa alittaa 3ohmia. Onko tuo minun orkkis puola rikki kun siinon se sama 1.1 - 1.2ohm kuin uudessa tehopuolassa? mahtaa tämä olla syy että näin uuden tehopuolan möi niinhalvalla ku ei toimi laitteiden kaa... ! ?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Elokuu 12. 19:31:53 2004

Olisiko nyt aika ostaa kunnollinen uusi puola?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 20:27:47 2004

kyllä jos kunnollinen = sopiva

eli onko mun ongelma se että + ja - napojen välinen vastus on tässä tehopuolassa alle sen 3ohmia vai onko se joku muu ? Mikä on vastus foordin alkuperäispuolassa ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Elokuu 12. 21:37:08 2004

alle 3 ohmia on orkkiksessa, itteltä mittasin 2.7 ohmia.
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Elokuu 12. 23:08:40 2004

ok, kiitos, tietää siis että se ei ole sopiva. Mistäköhän sais puolan joka on yli 3ohm ? oisko toi walderaman ehdottama sit hyvä..

pitää vielä huomenna mitata 55watin lampulla että kytkeeköse boksi sitä pois vai ei.. saa tietää toimiiko se myös kuormalla.

Onse kyllä ihme kun ledillä koitettu puolan miinuksesta maihin ja se vilkkuu kipinän annon tahdissa. eli sen mukaan se kytkee puolan pois. Tämän valossa taas pitäs kipinä tulla, muttakun ei tule.

Vähän vaikea nyt ruveta mitään tekemään kun ei tiiä onko boksi vai puola joka on viallinen. Puola siis tuskin on viallinen mutta onko se epäyhteensopiva.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Elokuu 12. 23:26:43 2004

No ainakin meillä on toiminut noi IS/cossu motograftin vakiopuolat ihan hyvin ton lumenitionin kilpaversion kanssa. Siihen kyllä tulee puola mukana, mutta kun laturi ja johdotus ongelmien takia piti vaihella vikaa etsiessä niin ei ongelmia ilmenny.
Jostain vois löytyy Tähtisilmä nimimerkin aloittama keskustelu tosta lumenitionin temppuilusta. Siinä tapauksessa vika oli ollut juuri boksissa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Elokuu 12. 23:34:43 2004

hawkki kirjoitti:Varmasti tuo kuiva tehopuola biltemalta on aivan yhtä laadukas kuin alkuperäinen.
:shock: menin sanattomaksi. ja se ei ole vähää se. :shock:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Elokuu 13. 1:48:17 2004

tarkoitin sitä että moderni kuivapuola on jo toimintateoriansa puolestakin pitkäikäsempi ja antaa isomman jännitteen kuin perinteinen öljyeriste/jäähytteinen orkkispuola. Varmasti luokassaan orkkis voi olla hyvinkin laadukas, mutta ns. vanha tekniikka, olkoot miten laadukasta tahansa, ei voi kilpailla suoraan uuden tekniikan kaa.

aiheeseen palatakseni.. pistin viestiä tähtisilmälle, mutta esitän uuden arvailun täälläkin muitten kommentoitavaksi.

Voisiko siis johtua siitä että lumenition boksi ei ole suunnitletu 1.2ohmin puolalle, vaan yli 3ohmin, ja tästä johtuen se jotenkin ei pysty tarpeeksi nopeasti kytkemään maita irti, jonka johdosta energia purkautuu/vuotaa sieltä kautta osittain ja ei jaksa tehdä kipinää/tekee hyvin heikon kipinän?

minulla oikeasti rupeaa keinot loppumaan kun testauksia on tehty ja kaikki näyttäisi toimivan erikseen, mutta yhdessä sit ei toimi. Tämä "väärä oominen puola" on ainut selitys mikä tulee mieleen. Koska boksi tosiaan antaa pulsseja ainakin ledillä tulkittuna että irti sen pitäisi kytkeä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Elokuu 13. 6:33:30 2004

Bilteman tavara on paskaa. :roll:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Pe Elokuu 13. 8:38:00 2004

hawkki kirjoitti: aiheeseen palatakseni.. pistin viestiä tähtisilmälle, mutta esitän uuden arvailun täälläkin muitten kommentoitavaksi.
laitoin sulle viestiä, todennäköisesti vika sinulla kuitenkin Lumenition boksissa tai fotodiodissa mikä jakajassa antaa / vastaanottaa impulssia säteestä. "Halpismallin" kestävyys on heikko. Tarkista boksin maadoitus.
S a a b & F o r d

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Elokuu 13. 8:58:36 2004

jaahas, en muista millon viimeks oisin näin aikasin herännyt, varmaan vikana koulupäivänä :D

taitaa tuo sierran ongelma kaivaa nyt niin syvältä että ei pysty ees kunnollisesti nukkumaan. Kannattaskohan ottaa boksi ja virranjakaja irti ja ajella pärrällä tuonne moposporttiin jos ne vois testata sen.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Elokuu 13. 10:04:52 2004

hevon v*ttu sentään! ajattelin vielä piruuttani katsoa paljon foordilta maksaa se puola ja kehtaavat pyytää 69euroa !!!!!!!! onsiinä aikamoiset katteet jos biltema myy 9eurolla vastaavan kapistuksen. Ok, ehkä kuulostan bilteman myyntimieheltä, ok, ehkä bilteman ei ole yhtä laadukas mutta 7kertaista laatueroa noilla tuskin on. Ei biltema sentään myy pa*kaa, korkeintaan jos valmistusverhe on niin voi hajota käsiin, mutta sillon takuu korvaa sen.

Ymmärrän korkeamman hinnan esim kisakäytössä, kun ei halua että kesken kisaa hajoaa laitteet, vaikka saiski ilmaseks uuden... mutta että alkuperäisosa 70euroa

Mikäköhän tuo motonetistä myytävä "fordin" puola on ? Ettei vaan ois niin että molemmat ovat motorcrafteja, merkkiliike vaan ottaa "hieman nemmän" katetta

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Elokuu 13. 10:14:52 2004

hawkki kirjoitti:Mikäköhän tuo motonetistä myytävä "fordin" puola on ? Ettei vaan ois niin että molemmat ovat motorcrafteja, merkkiliike vaan ottaa "hieman nemmän" katetta
Muistaakseni ei ollut motorcraft
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 13. 10:17:07 2004

Mulla ei kauaa kestänyt bilteman puola kärjettömän kanssa (tosin voivat olla parempia kuin 10 vuotta sitten)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Pe Elokuu 13. 10:23:52 2004

Se nyt vaan sattuu olemaan niin et laatu maksaa ja paskaa ostamalla saat ostaa kuukauden päästä uutta paskaa, kun sijoittamalla enemmän saisit puolan joka toimii 10 vuotta.

69 euroa on aika vähän siihen verrattuna mitä monet täällä on sijoittanut autoonsa rakennus- tai korjauskuluina ja turha täällä on avautua siitä jos mielestäsi fordin varaosat on kalliita. Itse olen pitänyt niitä jopa edullisina Cossuunkin, et kauneus tuntuu olevan katsojan silmässä.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Elokuu 13. 10:56:52 2004

Pitää muistaa, että puolan teho on hyvinkin suora seuraus ensiövastuksesta, joten resistanssi ja kipinän voimakkuus kulkevat yleensä aina käsi kädessä. Jos vastus ei saa olla alle 3 Ohm, niin kovin kummoista kipinää on turha toivoa. Uusimpien puolien resistanssit liikkuvat siinä 0.5 Ohm paikkeilla jotta kipinä olisi kunnossa myös kovilla kierroksilla. Ohjaus näillä on usein peak-and-hold tyyppinen. Lumenitionista en tiedä onko siinäkin peak-and-hold tyylinen ohjaus.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: puolista

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Elokuu 13. 11:34:21 2004

hawkki kirjoitti: Motonetistä fordin (alkuperänen?) puola on 19.9e
Englantilainen Intermotor valmistaja/valmistuttaja. Tämä käy ainoastaan Fordin sytkään (Sierra, Escort, Fiesta...) Nyt kannattaa oikeesti selvittää millainen puola siihen sun systeemiin kuuluu, Sierran alkuperäistä puolaa ei voi millään "tarvikeperuspuolalla" korvata...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: puolista

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 13. 12:16:26 2004

Hartza kirjoitti:
hawkki kirjoitti: Motonetistä fordin (alkuperänen?) puola on 19.9e
Englantilainen Intermotor valmistaja/valmistuttaja. Tämä käy ainoastaan Fordin sytkään (Sierra, Escort, Fiesta...) Nyt kannattaa oikeesti selvittää millainen puola siihen sun systeemiin kuuluu, Sierran alkuperäistä puolaa ei voi millään "tarvikeperuspuolalla" korvata...
Saankohan kysyä mihin toi sierran puolan ero tavalliseen sitten perustuu. Itse oon pari ns. tarvikepuolan näköstä nähnyt sierrassa, mutta empä oo aatellu, että ne ei muissa toimis, kun toi sierran vakiopuola toimii kuitenkin tossa lumenitionissa ihan OK.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Elokuu 13. 13:14:21 2004

nyt on sit vika paikallistettu kun moposportissa mittasivat koko systeemin ja sanoivat että "boksi sökö"

Eli mukaan tarttui uusi boksi (100euroa auts!) ja lisäksi lumenitionin puola (60euroa auts!) ja tingattua sain parisen kymppiä yhteishinnasta.

Nyt prkl sietäs toimia ja pitkään näillä investoinneilla. Ei se rakentaminen halpaa ole ei sitten millään.

edit: hassuna yksityiskohtana mainittakoon että myyjä yritti väkisin tyrkyttää kauppojen synnyttyä vastusta joka kuulemma on apkollinen. Sanoin vaan et joo multa löytyy kotoo tehovastuksia kun ei ois vastuksesta tehny mieli maksaa kolminkertasta hintaa vrt biltemaan. Äskön avasin boksin ja siellä pohjalla olikin juuri samanlainen vastus kun mitä myyjä yritti myydä :/ eli kuulu pakettiin mukaan. Kannattaa olla varuillaan mitä ostaa.

edit2: boksin pohjassa olevassa tarrassa sanotaan että ei saa alittaa 2.5ohmia yhteenlaskettu vastus ja että puolan vastus ei saa alittaa 1.5ohm
Mistäköhän tämä 3ohm on revitty? mahtaa olla ohjeet for dummies tämä 3ohm raja... Lopuksi lukee että recomended on lumenition megaspark4

edit3: ohjeissa vielä mainitaan että sähkön boksille _voi_ ottaa puolalta kunhan sen ottaa ennen vastusta. Moposportin sivuilla taas että ei sais ottaa... hyvä et on selkeet ohjeet.
Viimeksi muokannut hawkki, Pe Elokuu 13. 13:26:52 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Elokuu 13. 13:21:56 2004

hawkki kirjoitti:Nyt prkl sietäs toimia ja pitkään näillä investoinneilla. Ei se rakentaminen halpaa ole ei sitten millään.
No ohhoh kun on kallista, ei kai mullakaan projektiin oo mennyt ku toi kertaa pii kertaa kymmenen...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Re: puolista

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Pe Elokuu 13. 13:29:35 2004

Hartza kirjoitti:
hawkki kirjoitti: Motonetistä fordin (alkuperänen?) puola on 19.9e
Englantilainen Intermotor valmistaja/valmistuttaja. Tämä käy ainoastaan Fordin sytkään (Sierra, Escort, Fiesta...) Nyt kannattaa oikeesti selvittää millainen puola siihen sun systeemiin kuuluu, Sierran alkuperäistä puolaa ei voi millään "tarvikeperuspuolalla" korvata...
siis meinaatko tolla että sierraan ei vois laittaa suoraan esim MSD Blaster2 puolaa?

ainakin mulla toiminut ihan hyvin..kai..
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Pe Elokuu 13. 13:40:35 2004

PasiZ kirjoitti:
hawkki kirjoitti:Nyt prkl sietäs toimia ja pitkään näillä investoinneilla. Ei se rakentaminen halpaa ole ei sitten millään.
No ohhoh kun on kallista, ei kai mullakaan projektiin oo mennyt ku toi kertaa pii kertaa kymmenen...
Nokun kaikki harrastajat eivät ole nelikymppisiä ja vakituisessa työssä, vaan myös opiskelijoita, työttömiä jne. Ite oon myös opiskelija ja koko kesän olin töissä ja kyllä vaan kaikki menee ja enemmänkin ja välillä tuntuu et johki muuhunkin vois noikin rahat käyttää.. *ttu! Mut pointtina se, et kaikille, "muutama satanen" ei oo niin pieni raha ku toisille.. Nimimerkillä: 17v, pitkälti toista tonnia mennyt useiden mielestä "vanhaan paskaan" ja loppu ei häämötä.. Ehkä joskus tulee valmiksi.. Toivottavasti! :roll:
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Elokuu 13. 13:48:19 2004

[PeXi] kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
hawkki kirjoitti:Nyt prkl sietäs toimia ja pitkään näillä investoinneilla. Ei se rakentaminen halpaa ole ei sitten millään.
No ohhoh kun on kallista, ei kai mullakaan projektiin oo mennyt ku toi kertaa pii kertaa kymmenen...
Nokun kaikki harrastajat eivät ole nelikymppisiä ja vakituisessa työssä, vaan myös opiskelijoita, työttömiä jne. Ite oon myös opiskelija ja koko kesän olin töissä ja kyllä vaan kaikki menee ja enemmänkin ja välillä tuntuu et johki muuhunkin vois noikin rahat käyttää.. *ttu! Mut pointtina se, et kaikille, "muutama satanen" ei oo niin pieni raha ku toisille.. Nimimerkillä: 17v, pitkälti toista tonnia mennyt useiden mielestä "vanhaan paskaan" ja loppu ei häämötä.. Ehkä joskus tulee valmiksi.. Toivottavasti! :roll:
Aivan, mutta harrastus on väärä, jos rahaa jää johonkin muuhunkin vielä.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: puolista

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Elokuu 13. 14:24:19 2004

MikkoT kirjoitti:Saankohan kysyä mihin toi sierran puolan ero tavalliseen sitten perustuu. Itse oon pari ns. tarvikepuolan näköstä nähnyt sierrassa, mutta empä oo aatellu, että ne ei muissa toimis, kun toi sierran vakiopuola toimii kuitenkin tossa lumenitionissa ihan OK.
Saa kysyä :) Saman näköinenhän tuo Sierran oma puola on verrattuna "yleismalleihin", tarkkaa sähköistä eroa en osaa sanoa. Muutakuin luetteloissa on Fordeille oma puola... nyt puhutaan siis vakiosta sytytysjärjestelmästä.

Joku voi kertoa tarkemmin mitä eroa puolissa on.

Edit: sen verran selvitin asiaa, että Sierroissa on esivastus kiinteänä johdoissa...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Elokuu 13. 15:46:26 2004

160 € lisälasku pienestä erheestä,nooh sattuuhan noita vahinkoja.

joku kyseli toimiiko sierran sytkä msd blasterilla,niin kyllä toimii ja toi lumenitionkin toimii vaikka puolan vastus olisi alle 3ohm.Kokeiltu on.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Elokuu 14. 1:01:07 2004

nyt on vielä hieman avauduttava. Kannattaa ostaa laadukkaita merkki osia, koska ne oikeasti takaavat että osat toimii. biltema takaa että saa uuden tilalle kun vanha menee paskaksi. jos ostat motorcraftin puolan, voit olettaa että se kestää yli 10 vuotta. mulla oli yhdessä sierrassa todennäköisesti alkuperäinen puola, ja ikää oli 20 vuotta.

bilteman paskalla tai halvoilla tarvikkeilla ei todellakaan ole samanlaista takuuta kuin laadukkaissa merkkiosissa. eli takuuta siitä että homma oikeasti pelaa ja sopii, jos osa on oikea.

mutta mikäs siinä jos haluaa puolen vuoden välein hinata autoaan rikkoutuneen puolan takia. itse mieluummin valitsen laadukkaita osia autooni, vaikka se vanha paska onkin.

ja tämä laatuasiahan pätee kaikkiin tarvikkeisiin ja varaosiin. myihän biltema kansipahvejakin, ja halvalla. miksi et siis laittaisi sellaista kansirempan yhteydessä, kun eihän se voi olla seitsemää kertaa huonompi kuin merkkiosa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Elokuu 14. 1:54:55 2004

Hectori kirjoitti:nyt on vielä hieman avauduttava. Kannattaa ostaa laadukkaita merkki osia, koska ne oikeasti takaavat että osat toimii. biltema takaa että saa uuden tilalle kun vanha menee paskaksi. jos ostat motorcraftin puolan, voit olettaa että se kestää yli 10 vuotta. mulla oli yhdessä sierrassa todennäköisesti alkuperäinen puola, ja ikää oli 20 vuotta.

bilteman paskalla tai halvoilla tarvikkeilla ei todellakaan ole samanlaista takuuta kuin laadukkaissa merkkiosissa. eli takuuta siitä että homma oikeasti pelaa ja sopii, jos osa on oikea.

mutta mikäs siinä jos haluaa puolen vuoden välein hinata autoaan rikkoutuneen puolan takia. itse mieluummin valitsen laadukkaita osia autooni, vaikka se vanha paska onkin.

ja tämä laatuasiahan pätee kaikkiin tarvikkeisiin ja varaosiin. myihän biltema kansipahvejakin, ja halvalla. miksi et siis laittaisi sellaista kansirempan yhteydessä, kun eihän se voi olla seitsemää kertaa huonompi kuin merkkiosa.
Motorcraft tekee autuaaksi :D Tuskimpa kannattaa asiaa ihan noin voimakkaasti kärjistää. Varmaan tiedät, että Motorcraft/Ford ei ole mikään valmistaja, vaan valmistuttaja. Osat tehdään pitkälti alihankintana, toivottavasti tämä ei tule kenellekään shokkina, että esim. Fordin paketissa lukee made in Italy... Näin ainakin puslissa.

Tästä tulee mieleeni Fiatin omistaja, joka lampsi tarvikeliikkeeseen ostamaan palloniveltä, mutta kieltäytyi ostamaan tuotetta. Paketissa luki made on italy, ja Fiatin omistaja siihen, että: "minähän en mitään italialasta paskaa osta!!" :)

Tottahan toki Fordin kautta hommatut tuotteet ovat käyneet läpi Fordin hyväksynnän ja kavereilla on tietoa mitkä osat toimivat ja sopivat parhaiten, mutta ei kaikkivaltiaalla Fordillakaan ole varaa kullasta valaa osia...

Jokainen itse päättää mistä osat ostaa, vai syytetäänkö täällä tarvikeliikkeen asiakkaita pettureiksi :lol:
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Elokuu 14. 6:38:10 2004

No pojat eikähän lopeteta tää kiistely :wink: :wink: :D

Kummatkin puolat oli kumminkin ehjät tässä tapauksessa niin turha enää tapella kumpi niistä oli sitten parempi 8)

Ja mitä tarvikeosiin tulee niin yli 8 vuotta harrastaneena ei ole vielä tarvinnut merkkiliikkeessä käydä :P :P, mutta kerran tutun kautta on pari osaa sieltä hommattu.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Elokuu 14. 20:15:55 2004

Hartza kirjoitti:Motorcraft tekee autuaaksi :D Tuskimpa kannattaa asiaa ihan noin voimakkaasti kärjistää. Varmaan tiedät, että Motorcraft/Ford ei ole mikään valmistaja, vaan valmistuttaja. Osat tehdään pitkälti alihankintana, toivottavasti tämä ei tule kenellekään shokkina, että esim. Fordin paketissa lukee made in Italy... Näin ainakin puslissa.

Tästä tulee mieleeni Fiatin omistaja, joka lampsi tarvikeliikkeeseen ostamaan palloniveltä, mutta kieltäytyi ostamaan tuotetta. Paketissa luki made on italy, ja Fiatin omistaja siihen, että: "minähän en mitään italialasta paskaa osta!!" :)

Tottahan toki Fordin kautta hommatut tuotteet ovat käyneet läpi Fordin hyväksynnän ja kavereilla on tietoa mitkä osat toimivat ja sopivat parhaiten, mutta ei kaikkivaltiaalla Fordillakaan ole varaa kullasta valaa osia...

Jokainen itse päättää mistä osat ostaa, vai syytetäänkö täällä tarvikeliikkeen asiakkaita pettureiksi :lol:
voi nyt tuli kauhee shokki. eikö se henry foorrti olekaan ihan itse tehnyt ja pakannut niitä osia. tottakai ford tilaa ne osat jostain, mutta tuskin se tilaa niitä biltemasta. mikä muuten ei sekään tee itse niitä paskojaan, vaikka laadusta voisi niin luullakkin.

koko pointti oli siinä että kun ostat merkki tuotteen TAI alkuperäisen varaosan, on sillä jo merkkinsä puolesta jonkinmoinen varmuus osan toimivuudesta ja sopivuudesta. sekä jonkinmoisella varmuudella voi sanoa että sen osan laatu on muutoinkin parempi, eli kestää paljon pitempaan kuin tarvike paska.

ja kuten sanoin, saahan sitä ostaa biltemasta tuotteensa, jos tykkää hinata autoaan saman osan pettämisen vuoksi kokoajan.(tässä tapauksessa esim. puolan.)
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin