Momentti??

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rst1power
Ylläpitäjä

Momentti??

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Elokuu 17. 20:37:32 2004

Mihinkäs momenttiin ootte kansianne laittanu kun laitetaan venymättömiä pultteja?
Onko kukaan yleensä turboescorttia varustanu venymättömillä :?:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 21:18:53 2004

valmistajan antamien momenttien mukaan, tai sitten pulttien mukana tulleiden arvojen mukaisesti.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Elokuu 17. 22:02:36 2004

valmistajan momentit on venyville pulteille..
ja jos mulla olis ohje mitä katsoo ni tuskin kysyisin asiasta :roll:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 22:20:45 2004

rst1power kirjoitti:valmistajan momentit on venyville pulteille..
ja jos mulla olis ohje mitä katsoo ni tuskin kysyisin asiasta :roll:
mistä olet sitten venymättömät pultit löytänyt? yleensä pakkauksessa lukee. ja mitkä pultit ne ylipäänsä on. siis kuka valmistanut? ARP vai?

eli tää löyty netistä, ja on tolle cossuescolle annettu arvot:

CYLINDER HEAD(STRETCH BOLTS)
STAGE 1 20-25nm
STAGE 2 45-50nm
STAGE 3 +90deg
STAGE 4 +90deg

CHECK TORQUE(IF BOLTS TURN-REPLACE THEM) 110nm

eli itse vetäisin tonne 110 nm. jollain 4-5 kiristyksellä, jos ei mitään muita ohjeita ole.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Elokuu 18. 9:42:17 2004

Pultteja saa pulttikaupasta :)
noissa venymättömissä on vaa oleellista vissiin se että muistetaan
jälkikiristää ne..

Ja eiköhän ne tolla 11kg:lla pysy kiinni sitten..

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 18. 10:54:10 2004

Puma Racingin Dave oli suositellut 102 Nm Jim Hearnen ZVH koneeseen venymättömille pulteille.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Elokuu 18. 11:09:46 2004

Itse olen vetänyt cvh:n kannen zetecin lohkoon pulttikaupan 12.9 pulteilla 90Nm momenttiin ja hyvin on pitänyt.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Elokuu 18. 11:31:16 2004

Ilpo kirjoitti:Itse olen vetänyt cvh:n kannen zetecin lohkoon pulttikaupan 12.9 pulteilla 90Nm momenttiin ja hyvin on pitänyt.
Missä vaiheessa teit jälkikiristyksen?
vai teitkö ollenkaan??

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Elokuu 18. 12:01:37 2004

En muista enää ihan tarkkaan, saattoi olla että kiristin jälkikäteen vielä 95 tai 100 Nm.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Elokuu 18. 21:36:07 2004

rst1power kirjoitti: Missä vaiheessa teit jälkikiristyksen?
vai teitkö ollenkaan??
no ajat vaikka tonnin ja kiristät sen jälkeen uudestaan. ja siis sama momentti riittää, kun vain aukaiset yhden pultin kerrallaan, ja vedät momenttiin (sama kuin ekalla kerralla) kiristys järjestyksen mukaan. eli aukaistaan vain yksi pultti kerrallaan niin että se ei ole enään kiinni ja heti takas momenttiin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin