sytytyksen ajoitus uudella boksilla

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

sytytyksen ajoitus uudella boksilla

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Elokuu 13. 18:59:12 2004

Elikkäs viime topicin sai käsiteltyä loppuun ku ongelma selvis, mutta jo on aika avata uus topic :)

Elikkä mistä kiikastaa että tyhjäkäynti vaan nousee ja nousee kun ennakkoa pienensin. Aloitin siitä kun startatessa nakutti ekoja kertoja, sillo oli jo liikaa ennakkoo. siitä menny lisänny ennakkoa vähitellen aina testaillen, kävi näin: ensin rupes käymää paremmin, sit vielä apremmi, ja se että jonku pytyn sytytys jäänny väliin jäi pois eli se käy tasasesti. Sit ku vielä myöhästytti ni tasanen käynti jatkuu mutta tyhjäkäyntinopeus nousee. Tällähetkellä tyhjäkäynti 3000rpm ja säätövara loppu, huomenna neljäsosakiekkaa takas runko ja tulpanjohtojen vaihto saman verran että taas on säätövaraa.

Mutta ihmetyttää että muute kaikki samaa paitsi sytytys muutettu vakiosta lumenitioniin siis kaikki säädöt samat ja tyhjäkäynti on 3000rpm

Onko sit ollu nii et vakiona on sytty nii myöhässä et se on käynny sitä 800 samoilla säädöillä ?

btw. tuli huomattua että ennakon ollessa siellä lähellä nakutusta käynnistettäessä niin käyntiääni on paljon kireempi, eli kyllä niitä voimareservejä löytyis varsinkin alakierroksilla ihan pelkästään syttyä säätämällä, eli jos mäntä sais tehä koko matkan töitä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Elokuu 15. 15:50:40 2004

Hommaa nyt vaikka ajotuslamppu ja katto sillä ne ennakot.
Jäsen #606

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Elokuu 16. 18:09:24 2004

ei olis intoa tuhlata semmoseen rahnaa, jos vaan sais ilmankin kohilleen. Toisekseen en osias edesä käyttää semmosta joten ei siitä hyötyä olisi.

Käänsin virranjakajaa vielä ja nyt rupee asettumaan sinne 1000-1100rpm ne kierrokset eli hieman vielä myöhemmälle niin saa samalle kuin oli vakiona. Mutta se sit vaatii sen varttikierroksen kääntämistä koko hössäkkää..

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Elokuu 16. 18:12:30 2004

hawkki kirjoitti:ei olis intoa tuhlata semmoseen rahnaa, jos vaan sais ilmankin kohilleen. Toisekseen en osias edesä käyttää semmosta joten ei siitä hyötyä olisi.
Mene säädättämään se sitten johonkin jossa osataan käyttää lamppua, voit joutua jopa 10 euroa köyhtymään...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 16. 19:14:43 2004

Ajotuslamppu: Halpaa ku makkara.
Ajotuslampun käyttö: Helppoo ku heinän teko.

Eli ostat ajotuslampun, pistät sen nipsuttimen ykköspytyn tulpan johtoon ja kytket lampun virtajohdot akkuun.

Tähtäät kiilapyörää ja painat liipasinta, kiilapyörässä olevat viivat ilmaisevat ennakon. Ne vaan loppuu kesken jos aletaan kierroksilla kattoon ennakkoja, mutta perusennakon niiden mukaan saa asetettua. Sitten piirtelet niitä viivoja siihen vaan lisää. Helppoa?

Tietysti jos ei o yhtään mitään hajuakaan mitä pitäs tehdä niin parempi kun jättää tekemättä. Liian myöhäsellä oleva sytkä polttaa venttiilit ja aikasella oleva käy nakuttamaan. En ota vastuuta jos nyt rikot jotain.

En mitään arvoja uskalla tässä nyt sanoo.
Jäsen #606

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 0:25:35 2004

ei se koneen rikkominenkaan ilmaista ole. ajoituslampun pitäisi kuulua jokaisen perus varustukseen. on kumminkin tosi halpa laite, ja aina tarkempi kuin korvakuulo näissä vakio vehkeissä. toisaalta jos oikeasti osaat ajoittaa koneen kohdilleen niin mikäs siinä... omalla vastuulla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 17. 13:57:17 2004

no, hankitaanpas tommonen ajotuslamppu ja toivotaan että käyttöohjeet ovat yhtä hyvät kuin tuossa puristuspainemittarissa :)

Tämä varmaan kuulostaa hirveältä että "poikahan ei tiiä yhtään mitä tekee" mutta ei se nyt ihan niin ole. En ehkä ole moottoreita ennen rakentanut mutta kyllä se moottorin toimintateoria on aika hyvin hallussa. Vaan tämä et miten asia käytännössä tehdään tietotaito uupuu :)

Mutta kait tämä tästä, jos jollakin ois antaa sivua joka käsittelee semmosen lampun toimintaa ni ois jees, foorumista en pikasen etsimisen jälkeen löytänyt..

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 17. 14:26:09 2004

Siis siinä lampussa on sellainen anturi, joka laitetan kiinni nro. 1 tulpanjohtoon. Aina kun tulppa antaa kipinän, niin lamppu välähtää. Tällä lampulla sitten osoitellaan kampiakselin hihnapyörää päin, niin se näyttää olevan ikään kuin paikallaan, koska se on aina samassa asennossa kun välähdys tulee. Sitten vaan katsotaan niistä hihnapyörän merkeistä paljonko sitä ennakkoa on. Yleensä ennakko asetetaan nimellisarvoon tyhjäkäynnillä ja alipainekorjaus poiskytkettynä (letku irti).
Escort mk3 + 2x Focus mk1

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Elokuu 17. 15:34:16 2004

ahaa, et silleen toimii. Eli siinä on joku strobotyylinen valo koska tavallinen lamppuhan ei syty/sammu tarpeeksi nopeesti ? tai sit ledi..

Onko se niinkun tehtävä pimeässä se katsominen vai katotaanko jonkun jutun läpi et se valosassakin näkyy vaan sillo ku valo käy?

Tuolla lumenitionin ohjeissa sanotaan et "align timing marks" ja sen jälkeen säädetään se siihen kohtaan et kipinä iskee.

Eli jos vaan löytäs ne timing marksit niin ois jees. Käsittääkseni ne on jakohihnassa ja nokkapyörässä ? Tuossa haynesin manuaalissa kait on jotain juttua tuosta..

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 17. 15:37:20 2004

hawkki kirjoitti:ahaa, et silleen toimii. Eli siinä on joku strobotyylinen valo koska tavallinen lamppuhan ei syty/sammu tarpeeksi nopeesti ? tai sit ledi..

Onko se niinkun tehtävä pimeässä se katsominen vai katotaanko jonkun jutun läpi et se valosassakin näkyy vaan sillo ku valo käy?

Tuolla lumenitionin ohjeissa sanotaan et "align timing marks" ja sen jälkeen säädetään se siihen kohtaan et kipinä iskee.

Eli jos vaan löytäs ne timing marksit niin ois jees. Käsittääkseni ne on jakohihnassa ja nokkapyörässä ? Tuossa haynesin manuaalissa kait on jotain juttua tuosta..
Onnistuu ihan päivällä
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » To Elokuu 19. 9:08:10 2004

hawkki kirjoitti:ahaa, et silleen toimii. Eli siinä on joku strobotyylinen valo koska tavallinen lamppuhan ei syty/sammu tarpeeksi nopeesti ? tai sit ledi..

Onko se niinkun tehtävä pimeässä se katsominen vai katotaanko jonkun jutun läpi et se valosassakin näkyy vaan sillo ku valo käy?

Tuolla lumenitionin ohjeissa sanotaan et "align timing marks" ja sen jälkeen säädetään se siihen kohtaan et kipinä iskee.

Eli jos vaan löytäs ne timing marksit niin ois jees. Käsittääkseni ne on jakohihnassa ja nokkapyörässä ? Tuossa haynesin manuaalissa kait on jotain juttua tuosta..
kurkkaa kampuran päähän tai jakajan sisään, en tiedä. mut tarviiko toi boxi signaalin viel anturist?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Elokuu 19. 9:22:50 2004

Kampuran siivapyörässä oleva kolo on se ajoitusmerkki...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » La Elokuu 21. 11:06:22 2004

Mitenkäs suosittelisitte katsella niitä ajotusmerkkejä kun kone on vielä nokilla? Kun sinne kampiakselin tasolle vähän vaikea päästä kun siinä edessä kaikenlaista..

Eikös kaiken järjen mukaan pitäs löytyä se kohta ihan vjakajaa kääntelemällä missä sytty on sama kuin vanhalla boksilla ja vjakajalla? Eli moottori toimis edes tyhjäkäynnissä identtisesti...

Koska mitään muutahan ei ole vaihtunut, joten ihmetyttää tämä. Saan kyllä myöhäsemmälle kääntämällä kiekat sinne 800tienoille mutta auto röpöttää aika kivasti. Ja palamaton bensa haisee putkesta. Olettasin siis että sytytys on niin myöhäsellä että kaikki ei kerkee palaa sylinterissä?

Sit kun taas käännän aikasemmalle niin kierrokset nousee 2000 ja kuumetessaan (parin minutin paikallaan 2000rpm olon jälkeen) 3000.

Onko siis kipinä esim niin paljon voimakkaampi että palaminen tapahtuu nopeammin ja tästä syystä tyhjäkäyntikin on noussut? vai onko toi yksinkertasesti liian kova ennakko? kun ei mun mielestä röpötys kuulu asiaan, tai ei ainakaan bensan haju putkesta auton käydessä.

On nää ihme juttuja kun pitäs olla aivan sama setuppi mut kuitnekin moottori käyttäytyy erilailla. Ainut mahollisuus tässä kait nyt on se et toi kipinä on voimistunut ja se vaikuttaa tyhjäkäyntikäyttäytymiseen ?

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Elokuu 21. 12:05:29 2004

Kyllä sinne hihnapyörälle pitäisi nähdä,eikä sitä lamppua nyt millin päähän siitä hihnapyörästä tarvi laittaa.

Kyllä sulla varmaan jonkun näköinen tyhjäkäynnin säätö mahdollisuus on.
Katos kun sitä sytytystä ei koskaan saa täysin optimaaliseksi joka alueella.Niin joudut hakemaan kompromissin ennakon,tyhjäkäynnin ja ahtoalueen säädön kanssa.Eli kun ennakkon on osapuilleen,niin tyhjäkäyntiä vaan pienemmäksi.
Joka tapauksessa,joudut sitä sytkää vielä hakemaan kohdilleen,kun ahdoilla pääset kokeilemaan.

Alipaine vetää todennäköisesti sytkää hieman liikaa,niin säädä tyhjäkäynti pienemmäksi.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » La Elokuu 21. 12:18:12 2004

Siis kyllähän niitä säätöjä varmaan löytyy mutta pitäs ensin saada varmistus että mikä tämän on aiheuttanut, onkose minun olettama kipinän voimistuminen?

Eli kun ei löydy väliltä nakutus ja röpötys paikkaa missä kierrokset olisivat kuin vanhalla boksilla, niin joku muu tekijä vaikuttaa pakosta moottorin käyttäytymiseen kuin sytytysennakko. Mitään muuta han en vaihtanut kuin virranjakajan ja moottorinohjauksen, jotka vaikuttavat sytytyshetkeen, ja puolan joka vaikuttaa kipinään. Kun sytytyshetkeen vaikuttamalla en saa moottoria toimimaan niinkuin aikasemmin niin silloinhan muuttava tekijä on pakko löytyä tästä kipinästä???

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Elokuu 21. 12:38:26 2004

Saattaahan se kipinä olla jonkun verran voimakkaapi,mutta mitäs tollaisia miettimään,kun säädät kohdalleen ja projektis etiäppäin.

Turhaan sitä kaikkia asioita pohtimaan,jos joka seikkaan puuttuis,niin sitähän saisi päivät pitkät ihmetellä moottoritekniikkaa :lol:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » La Elokuu 21. 12:54:56 2004

pitäshänse tietää että mikä sen muuttuneen käyttäytymisen on aiheuttanut :)

muuten kohta käy niin että joku pieni juttu jää epähuomioon, ja taas joku pieni jää niiku ei pitäis ja säätelee "mukamas" kuntoon mut iha väärään suuntaan oikeesti, ja sit taas joku kusee ja säätää ni kohta huomaa et ei toimikkaan enää ja sit vaikee etsii vikaa ku tehny viiskytä säätöö sitte viime kunnon toimimisen.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Elokuu 21. 13:00:33 2004

hawkki kirjoitti:pitäshänse tietää että mikä sen muuttuneen käyttäytymisen on aiheuttanut :)

muuten kohta käy niin että joku pieni juttu jää epähuomioon, ja taas joku pieni jää niiku ei pitäis ja säätelee "mukamas" kuntoon mut iha väärään suuntaan oikeesti, ja sit taas joku kusee ja säätää ni kohta huomaa et ei toimikkaan enää ja sit vaikee etsii vikaa ku tehny viiskytä säätöö sitte viime kunnon toimimisen.
No kun välttämättä haluat tietää,niin lainaa joltain puolaa ja vaihda se kokeeksi,niin tiedät onko kipinän aiheuttama muutos.
Varo,ettei käy taas niin et kuulu "rips" ja puola ja boksi sökö.
Sori oli pakko :lol:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Elokuu 21. 17:26:40 2004

kun laitat sen kipinän kohdalleen ja kierrokset kohdalleen niin sehän nyt on oikeastaan se mistä on lähdettävä vaikka kuinka asiaa pohtisi. ja silloin kun tuolla ajoituslampulla(on strobo valo) katsot ajoitusta, olisi hyvä jos ne kierrokset olisi lähellä siellä 800 nurkilla, eli ihan siinä perus joutokäyntiarvossa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Su Elokuu 22. 16:02:33 2004

tuolla overdriven foorumilla sano yks et ois kaks mahollisuutta miks mulla on tyhjäkäynti muuttunu.

1. Sytytysennakko on suurempi kuin ennen.
2. Moottori saa jostain lisää ilmaa.

voisko olla niin että se paineohjauskalvo sieltä virranjakajasta ois hajalla ja et se sieltä kautta imis siitä letkusta ilmaa sisään imusarjaan ? Tämähän vois selittää sen röpötyksen kun laitan ennakot alas ja bensanhajun, et ois käynny niiku katsastuskonttorilla et se oli imusarjan päästä irronnu se letku ja ilmesesti sekotti etuimmaisen pytyn seokset niin että se ei sytyttänyt ja bensa virtas läpi -> röpötti ja bensa haisi

pitänee käydä repimäs se letku irti virranjakajasta ja tunkee se sinne auton boksiin takas ja koittaa saada skulaa ilma paineohjausta.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Su Elokuu 22. 17:02:08 2004

noniin, koitin mites luonnistuu kytkemällä alipaineletkun pois.

Ja arvaatte varmaan? :D
Kyllä! kone pörrää röpöttäen samaa vanhaa tuttua tyhjäkäyntiä kuin ennenkin. Kaikki mitä jouduin tekemään oli että hieman ennakkoa isommaksi ja paineohjaus pois käytöstä. Tosin vieläkin tuntuu että ennakko liian pieni. Mutta lisätessä ennakkoa niin kierroksetkin kasvavat. Vanha boksi varmaan kiekkojan mukaan säädelly ennakkoa sähkösesti, ja täten se ei röpöttänyt ja paukkunut kaasua poljettaessa niinkuin se nyt tekee ilman minkäänlaista ennakkosäätymistä.

Eli ongelman ydin: paineohjaus virranjakajassa. Kun sitä ei kerta ennakkoja säätämällä saa oikein niin oisko se sit niin et se vuotaa se kalvo siellä vjakajassa ? Tämä tuntus kummalliselta kun kerta kierrokset nousee tonne 2000 heti ku siirtää sen alipaineletkun virranjakajaan kiinni tulppauksen sijasta, eli sen paineohjauksen pitäs näemmä toimia.

Pitäskö vaan hyväksyä että uudella sytkällä ei auto käy samoilla kaasarisäädöillä tyhjäkäyntiä niinkun ennen johtuen erilaisesta sytytysennakkosäätötavasta?

edit: onko siis niin että alipaine aikastaa ennakkoa ja mentäessä kohti nollaa ja ylipainetta niin ennakko vähenee ?

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Elokuu 22. 20:37:12 2004

Onkos sulla sellainen kaasari,missä on ns. sähköinen tyhjäkäynnin säätö?
Onko se vanha boksi vielä paikoillaan ja johto siellä tyhjäkäynnin säätömoottorissa paikoillaan? Tekiskö se kiusaa?eli säätääkö moottori koko ajan kierroksia ylöpäin?

Kalvo ei voi olla rikki,koska jos olisi rikki,niin ei aikaistaisi sytkää ja näin ollen ei nostaisi kierroksia.

Mitä,jos heittäisit nyt sen dat:n paikoilleen ja alipaine paikoilleen ja sitten vain ajelet..
Tai sitten vaan rohkeasti kosket siihen tyhjäkäynnin säätöön.

Silloin kun tein tuon vaihtokonversion,niin heitin kamat paikoilleen ja säädin sytkän ja kaasarin kohdilleen,enkä sen enempää miettinyt miten ja miksi kierrokset nousee ja jne.
Sen takiahan kaasarissa on vaihdettavia osia,että säädöt saadaan kohdilleen.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Su Elokuu 22. 22:25:04 2004

Ei toiminukkaan, pelkkä diagnoosivirhe.

Kyllä ens tilaisuuden tullen haitän datin paikoilleen ja koitan sillä saada toimiin. Josko se sillä lähtis pelittään.

Pitää myös huomenna koittaa irrottaa toi kaasarin säätöpiuha, josko se sit se boksi laittas tietoo sille et nyt lisää kierroksia ku ei tuu virranjakajalta mitää tietoa?

kyllä tässä harrastellessa oppii kärsivällisyyttä... ja on parikinkertaa kävässy mielessä harrastettavan merkin vaihto. Ei sentään ennen ole moottoreitten kanssa sattunut eteen semmosta ongelmaa joka jo teoriassakin on mahdoton.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Su Elokuu 22. 22:49:11 2004

hawkki kirjoitti:Ei toiminukkaan, pelkkä diagnoosivirhe.

Kyllä ens tilaisuuden tullen haitän datin paikoilleen ja koitan sillä saada toimiin. Josko se sillä lähtis pelittään.

Pitää myös huomenna koittaa irrottaa toi kaasarin säätöpiuha, josko se sit se boksi laittas tietoo sille et nyt lisää kierroksia ku ei tuu virranjakajalta mitää tietoa?

kyllä tässä harrastellessa oppii kärsivällisyyttä... ja on parikinkertaa kävässy mielessä harrastettavan merkin vaihto. Ei sentään ennen ole moottoreitten kanssa sattunut eteen semmosta ongelmaa joka jo teoriassakin on mahdoton.
Selvää tojotakuskin juttua :?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Su Elokuu 22. 23:33:49 2004

no ainaki tojota toimii.. :/
tää on kato tää viha-rakkaus suhde fordiin ku pitää.

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Huhtikuu 16. 16:58:27 2005

huomasin tossa ku sierraan säädin sytkää, ni alko nakuttamaa ku jakajaa pyöritti tulipeltiin päin, johtuuko tuo ääni siitä että menee myöhäselle...? ja miksi se yleensä nakuttaa ku menee myöhäseks, syttyykö siellä joku itsekseen tai mitä hä... :?

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » La Huhtikuu 16. 18:51:51 2005

Aikaselle. Lampulla sytkä kohdilleen. Korvallakin onnistuu. Seos räjähtää vasten nousevaa mäntää
Cosworth 4x4 -90

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Huhtikuu 16. 19:23:36 2005

ok! kiitti, ku en muistanu kumpu oli myöhänen ja kumpi aikanen suunta... :lol:i

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Huhtikuu 16. 19:29:00 2005

ford_86 kirjoitti:ok! kiitti, ku en muistanu kumpu oli myöhänen ja kumpi aikanen suunta... :lol:i
Jakajan koppa auki, ja pyörität konetta käsin tai 2:nen päälle ja työnnät autoa, niin näät mihin suuntaan jakaja pyörii.

OHC--> myötäpäivään
Kent--> vastapäivään

Vastaa Viestiin