Type-9 öljynvaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Kesäkuu 3. 8:11:57 2004

Pitäisi vaihtaa öljyt laatikkoon, muttakun ei löydy tyhjennysroppua? Onko olemassa mitään kikkavitosta vai pitääkö imasta öljyt mäkeen täyttöreiästä?

Jos jotain kiinnostaa, niin laatikko on -88 Sierra 1.8 farmarista.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Kesäkuu 3. 8:56:14 2004

ei ole tyhjennys tulppaa.
laatikko on kerta käyttö tyyppiä.
joskus joku on poranut alimman pultin pohjaan reijän öljytilaan josta öljy on vallunnut pois kun pultti on poissa.
tietysti injektio ruiskulla voi imeä öljyn täyttö tulpan reijästä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Kesäkuu 3. 11:09:27 2004

Oikeesti tosta pitäis se magneetti putsata, jossa kaikki metallipuru on kiinni, muutoin öljynvaihto on kosmetiikkaa, (jossei oo vettä seassa)

Mutta se edellyttää sivuakselin irrotusta... 8)

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » To Kesäkuu 3. 19:31:42 2004

Ne öljyt saa sieltä laatikosta pois kahdella tavalla:

1. Pumpulla imemällä täyttöreiän kautta
2. Irrottamalla laatikko ja asettamalla se pystyyn kardaanin pää alaspäin, stefan poisto auttaa asiaa.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » To Kesäkuu 3. 20:38:33 2004

Onhan sellasia öljyproppuja olemassa jotka on magneettisia, taitaa muuten olla ihan vakiotavaraa Fordeissa. Luulisin..
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Kesäkuu 3. 21:19:24 2004

Hannez kirjoitti:Onhan sellasia öljyproppuja olemassa jotka on magneettisia, taitaa muuten olla ihan vakiotavaraa Fordeissa. Luulisin..
Kuplan lootassa on magneetti tyhjennys proppu...ihan vaa tiedoksi
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ma Elokuu 30. 23:33:11 2004

musicman kirjoitti:Ne öljyt saa sieltä laatikosta pois kahdella tavalla:

1. Pumpulla imemällä täyttöreiän kautta
2. Irrottamalla laatikko ja asettamalla se pystyyn kardaanin pää alaspäin, stefan poisto auttaa asiaa.
Paljon sinne pitäisi sitten lisätä öljyä kun multa on valunut pois tota öljyä kun se on hallissa odottanut?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Elokuu 30. 23:38:16 2004

niin kauan kuin siitä täyttöreiästä tulee öljyä. eli täyttöreiän alareunaan. menee kokonaisuudessaan pikkusen yli litran.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Elokuu 31. 21:59:57 2004

ja minkälaista öljyä? :-)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 31. 23:56:22 2004

kuulostaisiko tuo 80W 90 eroottiselta?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ke Syyskuu 1. 15:07:48 2004

samiharju kirjoitti:ja minkälaista öljyä? :-)
Mullahan oli Burtonin looogi
Type 9 laatikkoon se kertoo:
oil capacity: 2WD 1.9 litres
4WD 1.25 litres (plus 0.5 litres in transfer box)
Edit: Niin ja se tärkein... 75W90 Semi-synthetic

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Joulukuu 19. 16:39:51 2008

Lainaten vanhaa topikkia...

Mitkäs ne nyt sit on ne oikeat laatikko öljyn speksit type-9 lootalle, ku paikallisen korjaamon joku luettelo sanoi että 2.0 Sierrassa vm.82-92 olis joku 75w-80 ja sit Scorpion 2.4i V6 vm.85-94 ois muka sit 75w-90 synteettinen tai jotain tollasia.
Haiskahtaa vaan paskalle nuo arvot, kun noissa molemmissa esimerkeissä on type-9 ja MT-75 laatikoita.
Onko se oikea nyt sit tuo 75w-90 ja sit vielä et minkä firmojen öljyt ois hyviä ja mitä kannattaa välttää?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Joulukuu 19. 18:21:19 2008

yksi laatikkoguru mikä teki mulle T9:n n.10vuotta sitten sanoi että öljyiksi vanhan liiton 80w90 eikä mitään synteettisiä hipo-öljyjä.

näin tein ja sen n.10vuotta/n.170tkm mitä on annettu kaasua ja käskyä T9:lle sen mitä 2.8i:llä voi/pystyy(sehän ei tietenkään ole paljon se... :roll: ) niin täytyy kyllä todeta että minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut eli mää suosittelen tommosta vanhan liiton 80w90:stä,sanoo kirjat mitä tahansa.

niin ja Mobilin öljyä oon laittanut.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Joulukuu 19. 19:14:59 2008

Sierra XR kirjoitti:yksi laatikkoguru mikä teki mulle T9:n n.10vuotta sitten sanoi että öljyiksi vanhan liiton 80w90 eikä mitään synteettisiä hipo-öljyjä.

näin tein ja sen n.10vuotta/n.170tkm mitä on annettu kaasua ja käskyä T9:lle sen mitä 2.8i:llä voi/pystyy(sehän ei tietenkään ole paljon se... :roll: ) niin täytyy kyllä todeta että minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut eli mää suosittelen tommosta vanhan liiton 80w90:stä,sanoo kirjat mitä tahansa.

niin ja Mobilin öljyä oon laittanut.
No kylläpäs sattui sopivasti, auton mukana kun tuli 1l pötti 80w-90 loota ölffiä, merkkiä en nyt muista, mut kai se pitää ruutata tonne laatikkoon sit. :)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Joulukuu 20. 14:33:36 2008

GL-5 lootaöljyä (hypoidi) T9 lootaan, näin lukee kaikissa manuaaleissa.
MT75 ohjeissa nyt lukee kaikenlaista, mutta ATF:llä se pyörii ihan jees.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Joulukuu 21. 12:51:10 2008

Joo, poistotulppa tuli tehtyä itselle yhteen laatikkoon, oli laatikko levällään niin sai putsattua magneetin ja samalla tökkäsin reijän

Siinä laatikon pohjassa jommalla kummalla puolella on sellainen noin 5cm halkaisijaltaan tasainen pyöreä kohta, siinä on magneetti ja magneetin keskellä
on joku 30mm reikä eli kun sen tasaisen kohdan keskelle tökkää vaikka reijän ja 10mm kierteen ja tavan lyhyen pultin ja pistää tiivisteeksi samanlaisen muovisen prikan
kuin ö-pohjassakin on. Sisällä on muistin mukaan reilusti tilaa poranterälle (ainaki 5cm) eli ei huolta että osuu mihinkään ja magneetti imee poralastut samalla ja kun
öljyjä laskee pois niin tarttuu suurimmat sattumat myös

Tosin tulee ne sieltä letkun kanssa imemälläkin...

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 22. 14:27:50 2008

Scorpion 2.4i type-9 lootaan kun kyselin tota öljy laatua, niin tällästä infoa löysin:
Autodatan vanha ohjelma kertoi kyseiseen autoon/laatikkoon ainoaksi vaihtoehdoksi 75w/90
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Type-9 öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Joulukuu 22. 14:53:43 2008

Ford-huollossa aikoinaan suositteli lootaöljyä 75w80 API GL-4:sta, GL-5:n sijaan... Vitosessa kuulema niin paljon lisäaineita, sun muita mömmöjä että vitonen ainoastaan perään...en tiedä tarkempaa syytä sitten.
Mä ite tunkenu vaihtelevasti perinteistä gl-4:sta mitä nyt sattunu löytään kaupasta ensimmäisenä. Noista synteettisistä mitään tiiä, ite käyttäny perinteistä mineraali sontaa...kait se mikä lootas pysyy on parasta :lol:

Enkä käytä IKINÄ Mobil-merkillä varustettuja öljyjä...tai mitään muutakaan saman merkin alla olevaa tuotetta, ainakaan tietoisesti!
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin