mitä lamda säätää
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
mitä lamda säätää
pähkinä.
auto: fordi
malli: vaikka monipiste efi jossa on lamda.
kun autosa on lamda anturi niin mitä se tekee järjestelmässä.
tiedämme että lamda autossa co arvo pitää olla o.65 jotta katti toimisi oikalla seoksella.
(lamd 1)
oma mielipiteeni on että lamda ohjaa boksia ja boksi säätää seoksen kohdalleen säätämällä ruiskutus aikaa.
olenko oikeassa?
auto: fordi
malli: vaikka monipiste efi jossa on lamda.
kun autosa on lamda anturi niin mitä se tekee järjestelmässä.
tiedämme että lamda autossa co arvo pitää olla o.65 jotta katti toimisi oikalla seoksella.
(lamd 1)
oma mielipiteeni on että lamda ohjaa boksia ja boksi säätää seoksen kohdalleen säätämällä ruiskutus aikaa.
olenko oikeassa?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re: mitä lamda säätää
Lambda on vain anturi, jonka perusteella ruiskutuksen ohjain muuttaa ruiskutuspulssinleveyttä lambda arvon 1.00 aikaansaamiseksi.sierra friikki kirjoitti:pähkinä.
auto: fordi
malli: vaikka monipiste efi jossa on lamda.
kun autosa on lamda anturi niin mitä se tekee järjestelmässä.
tiedämme että lamda autossa co arvo pitää olla o.65 jotta katti toimisi oikalla seoksella.
(lamd 1)
oma mielipiteeni on että lamda ohjaa boksia ja boksi säätää seoksen kohdalleen säätämällä ruiskutus aikaa.
olenko oikeassa?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
No olipas pähkinä
Juuri noinhan se toimii. Yleensä on olemassa myös kaksi eri säätöä päällekkäin. Toinen on nopea säätö joka aiheuttaa sen, että seokset sahaa kokoajan edestakaisin 14.7 seossuhteen kohdalla. Toinen on sitten hitaampi säätö, niin sanottu oppiva ominaisuus, joka muuttaa karttoja tietyissä rajoissa jos huomataan että tietyssä kohdassa on aina ollut paljon lambda-korjausta.
Katalysaattori on tosiaan se elementti joka vaatii tuon 14.7 seossuhteen. Laihempikaan ei kelpaa. Jos taas ei katit eikä päästölait velvoita, niin seosta voi säätää vapaammin koko alueen yli. Esim omassa autossa on kartat tehty jostakin kruisailun 16.5 suhteesta aina jonnekin 11.0 seossuhteeseen isompien ahtojen kanssa. Laajakaistalambda mahdollistaa jatkuvan closed-loop säädön muuhunkin kuin 14.7 seossuhteeseen. Tämän takia uusissa turboautoissa tällaisia onkin yleensä jopa useampia. Esim VAG:n 1.8t autot.

Juuri noinhan se toimii. Yleensä on olemassa myös kaksi eri säätöä päällekkäin. Toinen on nopea säätö joka aiheuttaa sen, että seokset sahaa kokoajan edestakaisin 14.7 seossuhteen kohdalla. Toinen on sitten hitaampi säätö, niin sanottu oppiva ominaisuus, joka muuttaa karttoja tietyissä rajoissa jos huomataan että tietyssä kohdassa on aina ollut paljon lambda-korjausta.
Katalysaattori on tosiaan se elementti joka vaatii tuon 14.7 seossuhteen. Laihempikaan ei kelpaa. Jos taas ei katit eikä päästölait velvoita, niin seosta voi säätää vapaammin koko alueen yli. Esim omassa autossa on kartat tehty jostakin kruisailun 16.5 suhteesta aina jonnekin 11.0 seossuhteeseen isompien ahtojen kanssa. Laajakaistalambda mahdollistaa jatkuvan closed-loop säädön muuhunkin kuin 14.7 seossuhteeseen. Tämän takia uusissa turboautoissa tällaisia onkin yleensä jopa useampia. Esim VAG:n 1.8t autot.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
tuolta hego anturi http://www.kontu.com/ecu/sivu12.jpg
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
arvasin
tuli vastauksia mutta asian vierestä.mun kysymys oli väärä siis täsmennetään>
tiedän että lamda antaa tiedon pakokaasusta olevasta hapista eculle.
mutta kysymys oli
mitä boksi tekee sille tiedolle.
lyhentääkö se ruiskutus aikaa.
mielestäni se tekee sitä vai onko muita mielipiteitä?
Eli tämä siis oli pähkinä eikä liian helppo.
nimittäin.
tämä asia tuli eteen kun laitoin sierraan 2.9 moottoriin 2.0i suuttimet.
suuttimien virtaus on hieman suurempi kun aikaisemmassa.
pystykö lamda muuttamaan ruiskutus aikaa tarpeeksi että seos on kohdalla.
edellyttäen että ruisku aikaa muutemtaan lamda tiedon mukaan
tuli vastauksia mutta asian vierestä.mun kysymys oli väärä siis täsmennetään>
tiedän että lamda antaa tiedon pakokaasusta olevasta hapista eculle.
mutta kysymys oli
mitä boksi tekee sille tiedolle.
lyhentääkö se ruiskutus aikaa.
mielestäni se tekee sitä vai onko muita mielipiteitä?
Eli tämä siis oli pähkinä eikä liian helppo.
nimittäin.
tämä asia tuli eteen kun laitoin sierraan 2.9 moottoriin 2.0i suuttimet.
suuttimien virtaus on hieman suurempi kun aikaisemmassa.
pystykö lamda muuttamaan ruiskutus aikaa tarpeeksi että seos on kohdalla.
edellyttäen että ruisku aikaa muutemtaan lamda tiedon mukaan
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: mitä lamda säätää
Jos allaoleva on tietoa, niin eikö se vastaus tuossa seiso melko selvällä Suomen kielellä
Eli lyhentää tai pidentää ruiskutusaikaa, mutta riittääkö säätövara toisimme suuttimille onkin sitten eri asia.

Eli lyhentää tai pidentää ruiskutusaikaa, mutta riittääkö säätövara toisimme suuttimille onkin sitten eri asia.
PasiZ kirjoitti: Lambda on vain anturi, jonka perusteella ruiskutuksen ohjain muuttaa ruiskutuspulssinleveyttä lambda arvon 1.00 aikaansaamiseksi.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re: mitä lamda säätää
Aivan näin... Eli b-kartta määrää avautumisajan läpän asennon + imuilmatiedon mukaan (tai paineen, ettei nussita,,,,,) , closed-loopissa lambda pyrkii muuttamaan seoksen stokiometriseksi korjauskertoimella.Popi kirjoitti:Jos allaoleva on tietoa, niin eikö se vastaus tuossa seiso melko selvällä Suomen kielellä![]()
Eli lyhentää tai pidentää ruiskutusaikaa, mutta riittääkö säätövara toisimme suuttimille onkin sitten eri asia.
PasiZ kirjoitti: Lambda on vain anturi, jonka perusteella ruiskutuksen ohjain muuttaa ruiskutuspulssinleveyttä lambda arvon 1.00 aikaansaamiseksi.
Tähän, pystyyky boksi siihen kysymykseen tuo ei vastausta anna, koska yleensä suutinten pulssinleveyden minimi on rajoitettu, kuten myös maksimi...
Aikanaan L-jetronic:ia tutkiessani huomasin ylärajan olevan aika kaukana 100% aukiajasta...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
varmaan pasiz lisäs sen jälkeenpäin......
juu en lukenut sitä tarp.tarkasti.
no nyt kun on päästy asiaan.
niin kun laitoin autoon toiset suuttimet.
eli 727 on 147,1cc eli orkkis 2.9
ja 219 on 169,2 cc eli 2.0i
pystykö lamda tekemään niin ison korjauksen että co saadaan 0.65 tasolle,
koska suuttimet ovat isommat.
onko kukaan teoriassa miettinyt miten monta cc tai prosenttia lamda kykenee muuttamaan seosta






juu en lukenut sitä tarp.tarkasti.

no nyt kun on päästy asiaan.
niin kun laitoin autoon toiset suuttimet.
eli 727 on 147,1cc eli orkkis 2.9
ja 219 on 169,2 cc eli 2.0i
pystykö lamda tekemään niin ison korjauksen että co saadaan 0.65 tasolle,
koska suuttimet ovat isommat.
onko kukaan teoriassa miettinyt miten monta cc tai prosenttia lamda kykenee muuttamaan seosta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Kannattaa myös muistaa että täyskaasulla ei välitetä lambdasta mitään vaan mennään enakkoon ohjelmoitujen karttojen mukaan. Tämä siksi että suurin teho saadaan jollain muulla kuin lambdan arvolla 1 eikä tavallisella lambdalla voida säätää luotettavasti kuin tuohon lambdan arvoon 1.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
B-paineella suuttimet kuuluukin oikeappisesti kompensoida, eikä lambdalla. Mutta vastatakseni sierra friikille, en ole koskaan tutkinut lambdallista poksia (mihin sellaista tarvitaan???)MikkoT kirjoitti:Eikös toi suuttimien suurempi tuotto ois kompensoitavissa bensanpainetta laskemalla (vaatii tiesti tod. näk. säätimen vaihdon), mutta onko tossa jotain muita mahdollisia ongelmia?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Ainakin tyhjäkäynti ja luultavammin seos säädetään cossuescortin EEC-IV:ssa muistaakseni jotenkin näin: ecu nollattu=virtapiuhat irti noin 15-30min, käynnistetään moottori pidetään kierroksia muutaman minuutin n. 2000rpm siitä tyhjäkäynnille, sen jälkeen vaihtelevaa ajoa noin 10-15 min. Jossain vaiheessa ECU tallentaa arvot ja lukitsee ne muistiin.
Nämä on sitten jotain sinne päin muistikuvia joten kannattaa mennä kysymään tarkemmat neuvot fordilta.
Nämä on sitten jotain sinne päin muistikuvia joten kannattaa mennä kysymään tarkemmat neuvot fordilta.
-
- Ylläpitäjä
Jos boxi on fiksu, niin pystyy tietenkin korjaamaan. Tuota suuttimen solenoidin pulssin pituutta rajoittavat alapäässä solenoidin kelan tarvitsema virta ja yläpäässä suuttimen tehonkesto, tosin aikaa kun ei voi tempaista mistään lisää niin arvot menee aina välille 0-100%
Boksin ongelmahan on löytää sopiva kerroin, jolla skaalata pulssinleveyden arvot. Tässä se on aika helppo löytää: 147,1/169,2 ~ 0.87. Koska laskentatarkkuus boxilla on kuitenkin rajallinen tulee säädöstä hieman epätarkempi mitä isompia suuttimia käytetään. Taisi EEC-IV boksin kontrolleri olla 16bittinen 80180 variantti tarkemmin P8061, jonka en usko pystyvän sisäisesti kovin tarkkaan laskentaan ottaen huomioon 15MHz kellotaajuuden.
Tästä syystä aion itse joskus(tm) toteuttaa polttoaineen syötön mieluummin 2x4 pientä suutinta kuin 4 isoa....

Boksin ongelmahan on löytää sopiva kerroin, jolla skaalata pulssinleveyden arvot. Tässä se on aika helppo löytää: 147,1/169,2 ~ 0.87. Koska laskentatarkkuus boxilla on kuitenkin rajallinen tulee säädöstä hieman epätarkempi mitä isompia suuttimia käytetään. Taisi EEC-IV boksin kontrolleri olla 16bittinen 80180 variantti tarkemmin P8061, jonka en usko pystyvän sisäisesti kovin tarkkaan laskentaan ottaen huomioon 15MHz kellotaajuuden.
Tästä syystä aion itse joskus(tm) toteuttaa polttoaineen syötön mieluummin 2x4 pientä suutinta kuin 4 isoa....
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
joo tää bensan paineen muutos on se ainoo oikee tapa se on totta.PasiZ kirjoitti:B-paineella suuttimet kuuluukin oikeappisesti kompensoida, eikä lambdalla. Mutta vastatakseni sierra friikille, en ole koskaan tutkinut lambdallista poksia (mihin sellaista tarvitaan???)MikkoT kirjoitti:Eikös toi suuttimien suurempi tuotto ois kompensoitavissa bensanpainetta laskemalla (vaatii tiesti tod. näk. säätimen vaihdon), mutta onko tossa jotain muita mahdollisia ongelmia?
ei vaan viittis vaihtaa säädintä ...tietysti leimaa varten vain

lambdahan on vain hieno säätöä varten ja jiven vastauksen jälkeen luulen että lamda ei kykene säätämään tarpeeksi seosta.
mutta se selviää nostamalla auto lavalle ja viemällä klaukkalan tbllle testin.
punakilpiähän ei kannata hankkia yhden testin takia.
muuten laajakaista lamdasta onkos suomessa sellaisen myyjää
ja onkos euroopassa jossain vai onko se austraalia tavaraa?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Luultavasti tulee ongelmia. Lisäksi lambdasta ei välitetä käynnistyksessä ja kylmällä koneella. Muutenkin korjaus on usein rajattu pieneksi +-5% tyyliin. Muuten esim. rikkinäinen lambda pysäyttäisi matkan teon. Boksi voi myös mennä vikatilaan ja luulla lambdan olevan rikki.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
WB-lambda tarvitsee sitten oman ECUnsa säätelemään ja saa niitä Jenkeistä ja jostain Euroopastakin varmaan.
Jossain ohjelmoitavissa ruiskubokseissa lambdalle voi antaa 15% säätövaraa, mutta ei vakio ECUlle varmaan niin paljon säätöä ole annettu.
Mielenkiinnolla odotan tuloksia saiko lambda isommat suuttimet aisoihin?
Jossain ohjelmoitavissa ruiskubokseissa lambdalle voi antaa 15% säätövaraa, mutta ei vakio ECUlle varmaan niin paljon säätöä ole annettu.
Mielenkiinnolla odotan tuloksia saiko lambda isommat suuttimet aisoihin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
http://wbo2.com/
Tuolta saa todella hyvän laajakaistalambdan laite+anturi alimmillaan noin 200e hintaan.
Ja ennen kuin joku kysyy, niin australian dollarin kurssi on 1€ = 1.73 AU$
Tuolta saa todella hyvän laajakaistalambdan laite+anturi alimmillaan noin 200e hintaan.
Ja ennen kuin joku kysyy, niin australian dollarin kurssi on 1€ = 1.73 AU$
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Tuollainen minullakin on. Jos ei aivan välttämättä halua itse rakentaa niin kannattaa ostaa valmis laite, komponetteja on niin pirusti ettei tuntipalkoille oikein pääse. Ohjeet on kyllä tosi hyvät ja komponentit hyvin merkitty, mutta huolellisesti tekemällä ja osat ennen asentamista testaamalla aikaa palaa.JesseT kirjoitti:http://wbo2.com/
Tuolta saa todella hyvän laajakaistalambdan laite+anturi alimmillaan noin 200e hintaan.
Ja ennen kuin joku kysyy, niin australian dollarin kurssi on 1€ = 1.73 AU$
Wbo2:een voi liittää 3kpl 0-5V analogista signaalia(TPS ja MAP) ja 3kpl k-tyypin lämpöanturia ja puolan/sytytysboksin ja tallettaa dataa, pitäisi ainakin selvitä mitä koneessa tapahtuu.
Viimeksi muokannut SLEI, Ke Syyskuu 1. 10:56:21 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Laiska...
http://wbo2.com/ld01/im/ld01handtn.jpg
http://wbo2.com/im/ld01apcb.jpg
Siis sekä numerot, että pieni (turha) palkki. Toki läppärillä voi ihmetellä ajossa tai sen jälkeen. Loggeri siis tulee samaan hintaan.
http://wbo2.com/ld01/im/ld01handtn.jpg
http://wbo2.com/im/ld01apcb.jpg
Siis sekä numerot, että pieni (turha) palkki. Toki läppärillä voi ihmetellä ajossa tai sen jälkeen. Loggeri siis tulee samaan hintaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Mulla on etusivulla http://wbo2.com oleva vaalean harmaa boksi ja tumman harmailla kuorilla oleva näyttö. 2aO DIY kit 057-anturille, johdot, liittimet ja näyttö taisi maksaa vähän yli 300 AU$ postikuluineen, Suomessa sitten verot päälle. Anturin ostin VPV:ltä, kun ei sitä kannattanut Australiasta ostaa ja yhden tilaaminen olisi kuluineen ollut Jenkeistä kalliimpaa.sierra friikki kirjoitti:no niin mää ihmettelinkin tota hintaa kun kattelin tota "2B0 Wbo2 full system"
jonka hinta on noin 735 audollaria anturin kanssa.
pitääpi etsiä toi versio sieltä
händ hold size
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
pika kysely lamdoista
kaikki laajakaista lamdat suomessa
10kpl erässä
130€ kpl
eli numerot
0 258 007 033
0 258 007 036
0 258 007 044
0 258 006 047
0 258 007 053,
0 258 007 054
0 258 007 057,
0 258 007 058
0 258 006 065
0 258 006 066
0 258 007 085,
0 258 007 086
0 258 007 090
tää on erään suomi tukkurin kautta.
kattelen mitä maailmlta löytyy.
noi oli n. viikon toimitus ajalla.
kaikki laajakaista lamdat suomessa
10kpl erässä
130€ kpl
eli numerot
0 258 007 033
0 258 007 036
0 258 007 044
0 258 006 047
0 258 007 053,
0 258 007 054
0 258 007 057,
0 258 007 058
0 258 006 065
0 258 006 066
0 258 007 085,
0 258 007 086
0 258 007 090
tää on erään suomi tukkurin kautta.
kattelen mitä maailmlta löytyy.
noi oli n. viikon toimitus ajalla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia