Seosmittari

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Seosmittari

Viesti Kirjoittaja T6 » Pe Syyskuu 24. 15:14:58 2004

Niin tilasin autometerin seosmittarin, toimiiko se kunnolla jos laittaa auton omaan lambdaan vai pitääkö laittaa oma lambda mittarille???

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Syyskuu 24. 16:05:29 2004

Laita oma lambda.
#446

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Pe Syyskuu 24. 16:08:48 2004

noin aina sanotaan mutta miksi?

koska jos mittari on kunnollinen ei sen pitäisi vaikuttaa vaikka rinnalle pistää..
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Syyskuu 24. 18:05:25 2004

Itsellä on sama laite, ei ole enään kiinni kun hermot meni, täyskaasulla oli ihan ok, mutta normaali ajossa meni kuin hullun mulk.u laidasta laitaan, eihän semmoista kukaan jaksa katsella. Olisi ehkä auttanut erillinen anturi? Nyt käytän tarvittaessa VPV-Motorracingn mittaria ja toimii hyvin, tulevaisuudessa en käytä sitäkään :wink:

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Syyskuu 24. 19:36:37 2004

cossuesco kirjoitti:Itsellä on sama laite, ei ole enään kiinni kun hermot meni, täyskaasulla oli ihan ok, mutta normaali ajossa meni kuin hullun mulk.u laidasta laitaan, eihän semmoista kukaan jaksa katsella. Olisi ehkä auttanut erillinen anturi? Nyt käytän tarvittaessa VPV-Motorracingn mittaria ja toimii hyvin, tulevaisuudessa en käytä sitäkään :wink:
Kannattaa laittaa kytkin seos mittarin väliin jos ei halua joulukuusen valojen välkettä kattella.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 24. 23:59:19 2004

Oma lambda ehdottomasti!

Ja pieni varoitus.
Joku sarja autometerin seosmittareista on täyttä paskaa ja muutama hemmo on polttanut koneensa sen vuoksi. Nimiä en sano mutta faktaa on.

Itsellä autometerin mittari toimi loistavasti ja antoi samaa tulosta volttimittarin ja muiden mittareiden kanssa. Hyvä ja helppolukuinen mittari, tosin hieman herkkä.

Esim Siipicossu tekee ja varmaan myy vastaavan tyyppistä mittaria joka myös toimii ja olen omin silmin nähnyt.

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Viesti Kirjoittaja T6 » La Syyskuu 25. 0:46:29 2004

ckolli kirjoitti:Oma lambda ehdottomasti!

Ja pieni varoitus.
Joku sarja autometerin seosmittareista on täyttä paskaa ja muutama hemmo on polttanut koneensa sen vuoksi. Nimiä en sano mutta faktaa on.

Itsellä autometerin mittari toimi loistavasti ja antoi samaa tulosta volttimittarin ja muiden mittareiden kanssa. Hyvä ja helppolukuinen mittari, tosin hieman herkkä.

Esim Siipicossu tekee ja varmaan myy vastaavan tyyppistä mittaria joka myös toimii ja olen omin silmin nähnyt.

Mistäpä tonkin sit tietää mikä sarja on niitä paskoja...Pitääköhän se mittari lähettä prostreetille takas(ei antanut edes klubin alea :evil: )

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Syyskuu 25. 13:58:15 2004

Suositellaan aina erillinen lambda kaikille mittareille.

Muuten moottori tai mittari saattaa toimia väärin.


-----------------------------------------------------------------


Lambda-anturi 4-joht h 112e

Hitsattava lambdamutteri h 3e


-----------------------------------------------------------------

Escocossu:

Kuten puhelimessa jo oli puhettakin
klubialehan tulee yli 200e Autometer ostoksesta

------------------------

Kulubialen saa myös kun tilaa Autometer Sport Comp 52mm seosmittarin + anturin + hitsattavan lambdan h yht 210e, crsc-jäsenelle 199e

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » La Syyskuu 25. 14:18:54 2004

Samaan hintaa saa tuolta FMI 1.4 lämmitettävällä anturilla -> http://www.fmi.vtoy.fi/ toimii ainakin hyvin :D
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Syyskuu 25. 20:55:56 2004

Escocossu
Pahinta on ettei kukaan sitä tiedä mikä sarja se on. Uusimmissa en ole kuullut moista ongelmaa olevan ja tarkoitan noin 2v sitten myyntiin tulleita.

Homma on helppo tarkistaa ykeismittarin tai rinnakkaismittarin kanssa. Ikävä kyllä vika on juuri niinpäin että näyttää liian rikasta ne vialliset mittarit.

ÄLKÄÄ POLTTAKO arvokkaita koneitanne.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 27. 11:51:46 2004

Pro&Streetin tiedustelu maahantuojalle:

Lähetetty: 25. syyskuuta 2004 14:05
Aihe: tiedustelu autometer seosmittarit onko ollut vikaa jossain sarjassa ?

CRSC-foorumilla käyttäjät ketovat Autometer sosmittareissa oleen ongelmia:

"Joku sarja autometerin seosmittareista on täyttä paskaa ja muutama hemmo on polttanut koneensa sen vuoksi. Nimiä en sano mutta faktaa on."

Pitääkö paikkansa ja jos pitää miten tunnistaa tuon sarjan / onko sitä enää myynnissä ?


Maahantuojan tuotehoitajan vastaus 27.9.04 klo 11.44:

"Ei pidä. Minun tiedossa yksi takuutapaus parin vuoden takaa. Useita satoja myyty."

GreBe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja GreBe » Ma Syyskuu 27. 13:24:29 2004

Että näin. :) Mutta eihän kukaan usko internettiä sokeasti, vaan muistaa, ettei todenperäisyydestä voi olla koskaan varmaja tekee lopullisen päätöksen itse omalla vastuulla. Eli seosmittari voi toimia alkuperäisellä lambdalla rinnan tai voi olla toimimatta. Samoin autometerin mittareissa voi olla vikaa tai voi olla olematta.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Syyskuu 27. 13:38:59 2004

Olen laittanut seosmittareita lambdan rinnalle ja toiminut hyvin. Tapauskohtasta ja riippuu miten lambdamittari on rakennettu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Ma Syyskuu 27. 13:45:58 2004

kaverilla on ollut ongelmaa myös autometerin mittarin kanssa kun ei näytä kun täyskaasulla ihan pikkasen ekaa valoa eli laihalla sen mukaan vaikka putkista tulee musta polkaistaessa.. ja lambda on heti peltisarjan jälkeen ja lämmitettävää mallia ja kone on V8 joten en usko että on kiinni lambdan lämmöstä. lambda anturiakin on kerran vaihdettu välissä.. seuraavaksi pitää purkaa hieno suoja sukka että pääsee mittaamaan yleismittarilla mittarilla missä vika.
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 27. 13:51:53 2004

Jos Autometer tai jossain muussa mittarissa epäilee olevan vikaa kannattaa se tietenkin lähettää maahantuojalle tutkittavaksi eikä arvella itse "oiskohan siinä vikaa". :=)

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 27. 13:53:23 2004

Useimmiten "viat" seosmittarien kanssa kuulemma johtuvat:

-ei ole erillistä lanbdaa
-lambdan maadoituspiste on eri kun mittarin maadoituspiste (tulisi laittaa samaan)
-viallinen lamdba-anturi

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 27. 18:58:46 2004

GreBe kirjoitti:Että näin. :) Mutta eihän kukaan usko internettiä sokeasti, vaan muistaa, ettei todenperäisyydestä voi olla koskaan varmaja tekee lopullisen päätöksen itse omalla vastuulla. Eli seosmittari voi toimia alkuperäisellä lambdalla rinnan tai voi olla toimimatta. Samoin autometerin mittareissa voi olla vikaa tai voi olla olematta.
Grebe
Juuri niin. Mitään ei pidä uskoa sokeasti. Tuolta ohjeita siihenkin.

Kyseisissä mittareissa nimenomaan oli vikaa eikä muualla. Ja kuten sanottu niin itsellä ei mitään pahaa sanottavaa autometerin seosmittarista, päinvastoin. Ja kyseessä oli sen verran tunnettu cossujen virittelypaja missä nuo tapahtui etten epäile sitä hetkeäkään.

Oikea tapa on jarrupenkki jossa ne loppuviritykset tehdään.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 27. 19:23:44 2004

Keskustelin lisää aiheesta Autometer maahantuojan tuotehoitajan kanssa tänään puhelimessa (27.9.04) koska tämähän on kiinnostava aihe kun erä maailman luotettavimmista automittareista ei toimisikaan kunnolla.

Ko Autometer seosmittareita saapuu Suomeen varaosanumerosta riipppuen 20-50kpl erissä.

Tehdas valmistanee niitä min 1000kpl erissä, eli koko Suomeen saapuva erä olisi siis ollut viallisia.

On siis todella ihme jos joku erä olisi viallinen ja yhtään reklamaatiota ei kantautuisi maahantuojalle.

Joka ikinen Autometer nimellä markkinoitava mittari tarkistetaan ja tarvittaessa kalibroidaan tehtaalla erikseen.

Ainoa järkevä vika olisi siis että käytön aikana tulisi vika jossa mittari ei näyttäisi mitään, ei se että se näyttäisi väärin.
(ja tämänkin tulisi siis olla harvinaista koska jokainen on tarkistettu erikseen tehtaalla)



------------------------------------------------------------------------------

Tai sitten ihmiset Suomessa olisivat uskomattoman tyhmiä kuin eivät reklamoisi aiheellisesta asiasta. <- En usko tuohon eikä usko maahantuojan tuotehoitajakaan.

------------------------------------------------------------------------------

Jos nämä asiat ovat ok:
-lambda on varmasti ehjä
-mittarin ja lambdan maadoitus samassa pisteessä
-mittarilla oma lambda-anturi
-johtoliitokset jne huolella tehty
Ja silti on vikaa kannattaa ottaa yhteyttä tuotteen valmistajaan/toimittajaan (kaiken merkkisten seosmittareiden suhteen)

--------------------------------------------------------------------------

Voi olla että joku muu asia laitetaan seosmittarin viaksi esim vahingossa / väärinkäsityksestä.

--------------------------------------------------------------------------

1-johtoisia lambda-antureita on kuulemma ollut Suomessa kokonaisia eriä jotka ovat olleet viallisia / huonosti toimivia (vakioautojen katsastaminen on ollut ongelma uusilla lambdoilla)

GreBe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja GreBe » Ma Syyskuu 27. 19:27:30 2004

ckolli:
Jepjep, kyllä tuosta minun vastauksesta löytyy vastaus myös alkuperäiseen kysymykseenkin. :wink:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 27. 20:33:55 2004

Prostreet
Äläs nyt revi pelihousujas. Kukaan ei ole mustamaalannut tuotetta jota myyt.

Tapanani ei ole tehdä sitä ja monesti olen muitakin huomauttanut moisesta koska joillakin on leipä kiinni siitä.
Tapanani ei ole myöskään jättää kertomatta kokemuksista, niin omista kuin muiden luotettavien lähteiden.
Tässä asiassa esitin mahdollisuuden ja tavan myöskin tarkistaa ettei ole viallinen tuote. Pääasiahan on se ettei kukaan polta konettaan, eikö?

Kyseisen tunnetun virityspajan kanssa olen ollut läheisessä yhteistyössä oman cossuni osalta eikä heillä ole ollut tapana arvostella ja mustamaalata mitään tuotetta vaan nimenomaan kertoa mahdollisuuksista jos ongelmia on esiintynyt.

Kyseisissä tapauksissa tasan samoihin lambdoihin kytkettiin toisen merkkinen seosmittari kiinni ja kas kummaa, se näytti laihaa ja taas toistepäin. Olivat tarkistaneet myös toisella tavalla eli volttimittarilla. Sen toisen merkkiä en kerro ettei joku taas puutu pillunkarvan tarkkuudella ja ala röyhistelee "paremmasta" mittarista.
Se oli arvailua että kyseessä oli "joku erä" sillä 3 tapausta samaan pajaan toki antoi sensuuntaisia amatöörimäisiä johtopäätöksiä.

Kuten jo aiemmin kahteen otteeseen olen todennut olen itse ollut tyytyväinen autometerin seosmittariin eikä koskaan ole ollut ongelmia sen kanssa.

Se ettei tuotteen maahantuoja kerro reklamaatiosta ei ole mitään uutta minulle. Kaikki on kunnossa kun kukaan ei tiedä vaikka tietäisi. Kyseisestä tapauksesta oli annettu reklamaatiota PISTE.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Syyskuu 28. 10:52:51 2004

Ckolli:

Meitä kiinnostaa _asian oikea tilanne_, sillä myymme Autometer, FMI ja Autogauge seosmittareita.

Jos tuotteessa olisi oikeasti kokonainen erä viallisia, vaatisimme toimittajalta erän markinoilta pois vetämistä ja viallisten vaihtoa.

Siksi asia kiinnostaa.

----------------------

Välitin maininnan ko virittämön tapauksesta maahantuojalle koska kerran reklamaatiota oli aikaisemmin tehty.

Lähettikö ko taho koskaan mittareita (ja mieluimmin myös lambda-antureitaan) maahantuojalle / ulkomaiselle toimittajalle testattavaksi ?)

---------------------

Siis kyseessä ei ole väittely vaan tiedonhalu. :)
Viimeksi muokannut prostreet, Ti Syyskuu 28. 11:26:30 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Viesti Kirjoittaja T6 » Ti Syyskuu 28. 11:15:49 2004

Tämäpä meni mielen kiintoiseksi väittelyksi :lol:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 28. 11:28:47 2004

prostreet kirjoitti:Ckolli:

Meitä kiinnostaa _asian oikea tilanne_, sillä myymme Autometer, FMI ja Autogauge seosmittareita.

Jos tuotteessa olisi oikeasti kokonainen erä viallisia, vaatisimme toimittajalta erän markinoilta pois vetämistä ja viallisten vaihtoa.

Siksi asia kiinnostaa.

----------------------

Välitin maininnan ko tapauksesta maahantuojalle koska kerran reklamaatiota oli aikaisemmin tehty.

Lähettikö ko taho koskaa mittareita (ja mieluimmin myös lambda-antureitaan maahantuojalle / ulkomaiselle toimittajalle testattavaksi ?)
Ei tässä mitään väitellä. Asiat on asioita.

En tiedä miten reklamaatio suoritettiin mutta minulle sanottiin että "maahantuojaan on otettu yhteyttä".
Kyseinen virityspaja on erittäin kiireinen ja "tekee paljon" joten ymmärrän että eivät jää asioita puimaan sen enempää. Jarrussa ne loppusäädöt sielläkin tehdään.

Vastaavia tapauksia (varmoja) en ole kuullut muita. Yhdeltä suunnalta on tullut HUHUA kylläkin parista tapauksesta. En mainitse jälleen nimiä mutta mainitsen että heillä saattaa olla omakin lehmä ojassa kun toista merkkiä myyvät joten jättäkää tuo omaan arvoonsa.

Ymmärrän huolesi tuotteen suhteen, mutta sanoisin että autometerin suhteen näitä tapauksia on todella vähän varmoja saati sitten kuulopuheita.
Laatumerkkihän on kyseessä ainakin omasta mielestä.

Vastaa Viestiin