2.9 Sierran konehuone ja tekniikanvaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

2.9 Sierran konehuone ja tekniikanvaihto

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Syyskuu 25. 19:42:41 2004

Tervehdys ystävälliset jäsenet.

Olisiko jonkun mahdollista ottaa laadukkaita kuvia Sierran konehuoneesta. Koneena pitäisi olla alkuperäinen 2.9 tai 2.8. Hieman hörppäsi sierra vettä konehuoneeseen :roll: ja päätti sitten lopettaa toimintansa. Ja taas mamma oli ratissa kun voorti sammui :shock:
Joko mamma ja Ford ei sovi yhteen tai sitten kaikki on ollut sattumaa :lol:

Tuolla on relettä ja piuhaa niin per**leesti että 90% niistä on pakko olla täysin turhia. Kuvista voisi hieman katsoa mitä reittejä piuhojen pitäisi mennä.
Viimeksi muokannut ukormi, Su Syyskuu 26. 14:44:30 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Su Syyskuu 26. 0:29:27 2004

Kuvia ei nyt ole tähän lähtöön mutta mun 2.9 vm-91 konehuoneessa ei ole yhtään tehdasasennettua relettä, kaikki on laatikossa+muutama hassu hanttarin jalkatilassa boksien vieressä.
Kuvia voin koittaa järjestää ensiviikon aikana mutta onko myöhäistä jo? Auto on pimeässä suulissa talvisäilössä joten kuvien laadustakaan en voi sanoa vielä mitään....
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 26. 0:39:49 2004

Tuolla niitä on 4 kappaletta. Eivät ole tehdasasenteisia vaan tuon tekniikan aikoinaan vaihtaneen hemmon käsialaa. Kaikki pitäisi heittää muualle kuin konehuoneeseen mutta siinäpä on selvittämistä mitkä ovat tarpeellisia :shock:

Konehuoneeseen kun pääsee ylimääräistä vettä niin soronjoo..Tässä sitä ollaan..

Amusella selvittelemään että missä on kosteutta kun silloin tällöin hörähtää tulille mutta sammuu hetken päästä. Sen jälkeen ei lupaakaan.
Laita vaan kuvia kun kerkeet niin näen tosiaan noi oikeat piuhareitit.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 26. 9:33:54 2004

mun kaksysi pelaa sateesta huolimatta niinku vaarin taskukello... eikä mullekaan tullu releitä konehuoneen puolelle yhtäkään. bensapumpun rele saattaa kulkeutua konehuoneeseen muutoksen yhteydessä, alunperin sekin on kaiketi kojelaudan alla vänkärin puolella sen luukun takana..?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 26. 14:55:50 2004

No niin.

Auto lähtee silloin tällöin käyntiin, käy 10 sekuntia ja sitten sammuu. Olisko niin että pumppu lähtee päälle mutta sammuu kun on ollut hetken päällä.

Mutta tekniikanvaihdon voi tehdä hyvin tai sitten ei. Päätelkää itse kuinka tässä on menetelty.

PYHÄ JYSÄYS

PYHÄ JYSÄYS 2

SÄHKÖMIEHEN LIITOKSET

Nämä piuhat menivät joskus paikoillaan olleiden lisäpitkien kytkimelle:
OHHOH Tässäkin tapauksessa rele oli kuskinpuolen sisälokarissa ja johdot menivät pelkääjän puolelta sisään. Tuo paisuntasäiliön nestepinta hieman huolestuttaa.

Tämä on paras tähänastisista:
Kädessäni on
PIUHA joka oli sumareiden releen maadoitus liittimessä. Ihan hyvä, maadoitusta tarvitsee, mutta miksi ihmeessä releen ollessa tulipellin vieressä, maadoitus on otettu auton vasemman etuvalon maadoituspisteestä?

Katsokaapa kuvassa näkyvää punaista liitintä. Siihen tulee startin herätevirta.

Tässä näkyy tuo punainen liitin jonka piuha lähtee syylärin editse, pelkääjän lokarin vierestä, kiertäen akun johtonipussa, siitä jatkaen tulipellissä, niputtettuna jarruputkeen ja siitä startille. Jälleen hyvä että on piuha. Mutta miksi ihmeessä se on kierrätetty tuota kautta tehden johtoon vielä kolme eri liitosta kun tuo liitin johon punainen liitin tulee, yltää hienosti suoraankin startille :lol:

Voi elämän kevät.

Selvennöksenä.. tätä tekniikan muutosta ei tehnyt edellinen omistaja jolta auto minulle tuli.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Syyskuu 26. 15:08:05 2004

Etippäs bensapumpun rele, mulla teki kesällä tota samaa varsinkin kosteella kelillä. Lopulta ei lähtenyt käymään kuin rele ohittamalla. Rele oli tyylikkäästi hapettunut/ruosteessa :)

Sinänsä kummalista, sillä fiestassa rele on ohjaamon puolella sulakerasian takana, kaikki oli päällisin puolin ihan ookoo. Releen avaamalla selvisi karu totuus.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 26. 17:06:21 2004

Hartza kirjoitti:Etippäs bensapumpun rele, mulla teki kesällä tota samaa varsinkin kosteella kelillä. Lopulta ei lähtenyt käymään kuin rele ohittamalla. Rele oli tyylikkäästi hapettunut/ruosteessa :)

Sinänsä kummalista, sillä fiestassa rele on ohjaamon puolella sulakerasian takana, kaikki oli päällisin puolin ihan ookoo. Releen avaamalla selvisi karu totuus.
Jep. missä lienee :shock:

No kaksi tuossa apparin sisäloksussa avasin ja putsasin mutta ei taida noista kumpikaan olla pumpun rele.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 26. 19:34:08 2004

Joku kysyi kannattaako laittaa vaseliinia akunnapoihin
PLUSSANAPA Kannattaa.

Tässä sierrassa on joskus kuunneltu teinihumppaa ihan suuremmaal voimakkuudellakin:
HUMPPAPIUHAT

Alemmat piuhat aika jöötiä, menivät lisäsulakeboxille ja siitä jootinä kabiiniin. Keskellä näkyy akun plusnavan pultti ja tuo keltavihreä on bensapumpun releen plussa :shock:

Kaksi liitosta piuhassa joka olisi yltänyt releelle ilman toista liitostakin. Onhan tuollaisen uuden piuhankin teko todella työlästä kun pitää puristaa molempiin päihin vielä uudet liittimetkin. Eli jos laatikosta löytyy kolme piuhaa joiden kahden päässä on oikea liitin, niin niistähän saa näppärästi nikkaroiden yhden joissa oikeat liittimet :lol:

Vielä on paljon DUUNIA mutta siitä se lähtee. Autokin käynnistyi ja kävi ainakin reilun minuutin jonka jälkeen sammutin koneen virta-avaimesta :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Su Syyskuu 26. 19:35:15 2004

http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showa ... ?id=103890
Toivottavasti linkki toimii...kävin ottaas nuo vähän kiireellä joten laatu ei ole ihan huippua mutta jos olis jotain apua.
Jos sulla on orkkis käyttäjänkäsikirja niin siitä löytyy releluettelo ja niiden numerot, sulakelootan kannessa, kuten tiedät, on numerointi josta selviää releen sijainti. Jos pumpun rele on hanttarin jalkatilassa niin se mainitaan myös kirjassa, jos sulla ei tota opusta ole niin mä voin käydä omasta kirjoittelemassa ne ylös täs joku päivä.
Mulla menee tuolla myös noita omia johtoja, pääasiassa punaisa ja keltaisia et älä anna niitten hämätä.... :wink:
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 26. 19:40:03 2004

Kiitokset kuvista. Onhan noita nippuja orkkiksessakin. Pitää vain alkaa siistimään noita piuhoja nippuihin. Aika läjän niitä sain rapsittua poiskin. Noi releet on suojattava jotenkin kun piuhat eivät yllä kabiinin puolelle.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Syyskuu 26. 21:15:48 2004

keroo jos tarvit jotain lisää kuvaa /tietoa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ma Syyskuu 27. 18:43:07 2004

Jepulis, eli tässä olis olis luettelo releistä jotka on sulakerasiassa ja niistä sulakkeista jotka on hanttarin jalkatilassa eli käyttöohjekirjan mukaan siellä ei ole releitä.

Sulakerasian releet, releen tunnus on mainittu ensin.
A Polttoainepumppu
B Ajovalojen lisärele/sumuvalo
C Äänimerkki
D Moottorin ohjausjärjestelmä
E Takasumuvalo
F Lähivalot
G Lämmitettävät istuimet
H Etusumuvalot
I Ohjaus/virtalukko

II Huomiovalot
III Ajovalojen pesujärjestelmä
IV Lämmitettävä takalasi
V Tuulilasin pyyhikimen nopeus
VI Sisävalojen viive
VII Lukkiutumaton jarrujärjestelmä
VIII Kick-down ajastin (autom.)
IX Takalasin pyyhkimen ajastin
X Kaukovalot
XI Moottorin ohjausjärjestelmä
XII Käynnistyksen estokytkin (autom.)

Jalkatilan sulakkeet
28 Tuuletin I
29 Ilmastointi
30 Lukkiutumaton jarrujärjestelmä
31 Pumppu I (ABS)
32 HEGO-anturi (CAT)
33 Tuuletin II
34 Pumppu II (ABS)
35 EEC-IV moduli
36 EGR-säätömoduli

Tämä luettelo siis otettu vm-91 sierran kirjasta mutta tuskin eri vuosimallien välillä suurta eroa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 27. 20:15:28 2004

ootkos Upi ajatellu jos sun auto on Muslimi? Muslimithan ei hyväksy naisia... :-)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Syyskuu 27. 20:29:52 2004

samiharju kirjoitti:ootkos Upi ajatellu jos sun auto on Muslimi? Muslimithan ei hyväksy naisia... :-)
:shock:
Mitenkäs ne on kuitenkin päässeet tuolla tavalla lisääntymään? Muslimit siis..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 27. 23:23:10 2004

sitä en kans ymmärrä. jos sitä naisen sanaa ei hyväksytä? oli se sit ei tai juu.. :-)

Vastaa Viestiin