Isoja ongelmia rst:ssä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Meizzzi
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Toukokuu 27. 15:20:02 2003
Paikkakunta: Porvoo

Isoja ongelmia rst:ssä

Viesti Kirjoittaja Meizzzi » Ke Syyskuu 29. 10:50:58 2004

Potilas S1 rst. Ongelmana käynti.

Käy hyvin raskaasti eli kolmella. Tulpanjohtoja vuorotellen irroittaen ei vaikutusta käyntiin. Tulpat nokiset, mutta ei märät. Savuttaa julmasti. Lähtee käyntiin vain kaasupohjassa ja jakaja toisessa ääripäässä. Jako tarkistettu useaan otteeseen. Auto toimi melkein normaalisti ennen tätä. lisäilmaluistiin koskettiin, sen jälkeen vika tuli. Imuvuotoa moni varmasti veikkaa mutta niitä ollaan kyllä etsitty jo ties kuinka kauan tuloksetta. osa alipaineletkuista uusittu. Uutta on tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankansi, pyörijä, hall-antura. Vanhalla virranjakajankannella ja tulpanjohdoilla kokeiltu, ei vaikutusta. Eripuolaa kokeiltu. Suuttimet ovat uudet. Sytkäpuolta itse vielä epäilen tai sitten seokset on jostain kumman syystä karanneet? Seosmittaria ei löydy mutta eipä sitä tarvitse kun näkee hurjan savutuksen.

Tässä alkaa nyt ideat loppumaan joten jos täältä saisi kullanarvoisia vinkkejä.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Syyskuu 29. 11:36:27 2004

Moottorin lämpötila-anturi, löytyy koneen takaa, keltainen liitin. Ota liitin irti ja oikosulje navat pätkällä johtoa. Tämä vastaa lämpöisen koneen tilannetta. Jos nyt käy hyvin niin vika on tuossa anturissa. Jos käynti ei muutu vika voi olla myös johdotuksissa anturilta boksille. Toki mitakin vikapaikkoja on mutta tarkista tuo ensin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

voortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja voortman » Ke Syyskuu 29. 14:26:07 2004

Eikös rst:s oo viel KE-jetti...vai onkos niisK-Jetti...enpä muista... :roll: Itel kuitenki MB:s on lisäilmaluistin pääs sellanen muovinen "seosruuvi". Vaikuttaa MB:n tyhjäkäyntiin ainakin raskaasti...riippuen onko noi ruiskut ny yhtää vastaavanlaiset... 8)

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Syyskuu 29. 15:32:03 2004

Ja yksi, mikä on nopea kokeilla on irroittaa ryyppysuuttimen johto. Mulla meni kerran xr3i:stä lämpö-aikakytkin sieltä imusarjasta (varmaan Ilpo tarkoitti tuota) ja ryypytti sitten konetta koko ajan. Piuha irti ryyppysuuttimelta ja auto lähti sit lopulta käyntiin ja starttasi sen jälkeen normaalisti.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Syyskuu 29. 16:05:05 2004

Onkos jakohihnan hypähtäminen aivan pois suljettu ajatus kun kukaan ei näytä sitä tarjonneen?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Ilkka
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Lokakuu 28. 16:30:35 2003
Paikkakunta: Pummi-Nusula

Viesti Kirjoittaja Ilkka » Ke Syyskuu 29. 16:53:25 2004

Yksi vaihtoehtohan voisi olla määränjakaja.. Ainakin kaverin RST teki samaa, eli kävi rikkaalla ja ei lähtenyt käyntiin kunnolla, määränjakajan vaihto auttoi asiaan. oli kyllä tosin KE-Jetti..
#685
VW Golf IV Tdi -00
Sierra 2.9 V6 24v -89
Sierra 2.0 -85 (jääauto)
Suzuki GSX750F -01

escortx2
Viestit: 126
Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003

Viesti Kirjoittaja escortx2 » Ke Syyskuu 29. 18:12:04 2004

no ke-jettihän rst:ssa on... koitappas ottaa kylmäkäynnistys suuttimelta liitin irti.

Meizzzi
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Toukokuu 27. 15:20:02 2003
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Meizzzi » Ke Syyskuu 29. 20:00:48 2004

Lämpöaikakytkin on tilattu, tulee perjantaina jolloin pääsen kokeilemaan vaikuttaako se. Epäilys sitä kohti on kyllä suuri. Jako on tarkistettu 3 kertaa ja hammastusta muutettu yhdellä molempiin suuntiin kokeilun vuoksi.

Lisäilmaluistissa se ruuvi säätää kuinka paljon se ilmaa päästää läpi. Ryyppysuutin on ollut irti useasti, mutta nyt en muista onko irti :)

Kiitos kaikista vastauksista, toivotaan että näillä eväillä saataisiin auto toimimaan ja kilpiin. Viikonloppuna sitten lisää kyselen jos ei näillä pärjätä. Mutta ratapäiviä ei väliin jätetä, tosin Yampan taunuksella ollaan tulossa.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Syyskuu 29. 20:26:12 2004

Vesku kirjoitti:Ja yksi, mikä on nopea kokeilla on irroittaa ryyppysuuttimen johto. Mulla meni kerran xr3i:stä lämpö-aikakytkin sieltä imusarjasta (varmaan Ilpo tarkoitti tuota) ja ryypytti sitten konetta koko ajan. Piuha irti ryyppysuuttimelta ja auto lähti sit lopulta käyntiin ja starttasi sen jälkeen normaalisti.
RST:ssä on KE-Jet eli siinä on erillinen lämpötila-anturi sähköistä seoksensäätöä varten. Sitä tarkoitin tuossa vastauksessani. Lisäksi siinä on samanlainen kylmäkäynnistysjärjestelmä kuin K-Jetissä (XR3i) eli sieltä löytyy myös tuo lämpöaikakytkin. Sekin voi kyllä olla rikki kuten Vesku jo kertoi.
Yksi mahdollisuus on että tuo seoksensäätö ei toimi. Sen voi kokeilla irrottamalla määränjakajan kyljessä olevan sähkömagneettisen painesäätimen johdon. Tuo säädin on musta tai harmaa parin tulitikkuaskin kokoinen palikka johon tulee kaksinapainen liitin. Jos nyt lähtee käyntiin niin vika on jossain ko. johdoissa. säätimessä tai KE-Jet boksissa. Ilman tuota seoksensäätöä ei kannata paljoa ajella koska mm. täysaasusrikastus ei ole toiminnassa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Meizzzi
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Toukokuu 27. 15:20:02 2003
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Meizzzi » To Syyskuu 30. 16:03:14 2004

Nyt pikaisen tutkiskelun jälkeen päästiin karvanverran eteenpäin. Määränjakajan sähkömagneettiventtiilin johdon irroitin eikä lähtenyt enää käyntiin. Mutta lämpökytkimen johdot ovat nyt vähän hakusessa. yksi menee lisäilmaluistille, yksi ryyppysuuttimelle, yksi lämpöanturalle mutta yhden johdon löysin vielä. ryyppysuuttimen ja lämpöanturan johtoa hieman pidempi, mutta en nopeasti keksinyt paikkaa sille. Ja tällä koneella ei taas ole escortin manuaalia mistä saisi tietää mihin kyseinen johto menee. Johdonpää on kaksinapainen ja väriltään valkoinen. ryyppysuuttimelle meneveä lienee sininen ja lämpöanturalle menevä lienee ruskea. Illalla täytyy keksiä jotain lisää.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » To Syyskuu 30. 18:22:31 2004

Jos se ylimääräinen liitin on sellainen pyöreä ja erimallinen kuin muut niin se on ylimääräinen liitin joka jostain syystä löytyy useista Mk4 RS Turbon johtosarjoista.Käytösssä tuo lienee ollut ihan viimeisissä ns. 90-spec malleissa.

Liittimien ja anturien värit ovat seuraavat:

Sininen - kylmäkäynnistyssuutin
Musta - lisäilmaluisti
Ruskea - lämpöaikakytkin
Keltainen - vedenlämpöanturi
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

voortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja voortman » To Syyskuu 30. 23:53:00 2004

Ja yks mika vaikuttaa KE-jetis käynnistyvyyteen ja tasakaasul ajaes ilmaisee huollontarpeen nykimisel on määräjakajan kannen alle tuleva kumikaukalo...

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Pe Lokakuu 1. 14:05:50 2004

Ilpo kirjoitti:Jos se ylimääräinen liitin on sellainen pyöreä ja erimallinen kuin muut niin se on ylimääräinen liitin joka jostain syystä löytyy useista Mk4 RS Turbon johtosarjoista.Käytösssä tuo lienee ollut ihan viimeisissä ns. 90-spec malleissa.

Liittimien ja anturien värit ovat seuraavat:

Sininen - kylmäkäynnistyssuutin
Musta - lisäilmaluisti
Ruskea - lämpöaikakytkin
Keltainen - vedenlämpöanturi
Se pyöree liitin on vissii abs systeemille??

Meizzzi
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Toukokuu 27. 15:20:02 2003
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Meizzzi » Pe Lokakuu 1. 17:02:23 2004

Eli vika löytyi. eli Moottorin lämpötila-anturi. Sen ohitin hypärillä ja kippo toimii kauniisti. uusi anturi odottaa pöydällä asennusta.

Kiitokset kaikille vastanneille :)

Vastaa Viestiin