Mitä öljyä dohciin?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jonno
Viestit: 143
Liittynyt: Pe Elokuu 15. 0:49:44 2003
Paikkakunta: Pori

Mitä öljyä dohciin?

Viesti Kirjoittaja jonno » Ke Syyskuu 15. 14:53:43 2004

Oli tuossa taannoin vähän juttelua tuttujen kanssa mitä öljyä kannattaisi käyttää tuollaisessa reilummin ajetussa voortin moottorissa ja kovasti joku noita valvolinen tuotteita kehui.

Mitähän tuollaisessa dohcissa sitten kannattaisi käyttää, kun olen tuohon mobiilin 5w-50:tä yleensä laittanut ja käynnistäessä on pientä naputusta esiintynyt silloin tällöin?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 15. 18:31:00 2004

:D

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Syyskuu 15. 19:17:01 2004

moniaste
#446

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 19:46:30 2004

API SG/CD luokituksen täyttävää tai parempaa moniastemoottoriöljyä, viskositeettiväliltä 10w/30 - 20w/50.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Syyskuu 15. 20:19:58 2004

Tehtaan nykyinen suositus on tietääkseni Castol 5w30 GTX, mutta käytännössä Castrolin 10w40 on osoittautunut paremmaksi, pysyy paremmin sisällä pannussa. Ja rahamiehet ostaa tietenkin Castrol Magnatecia.

Käynnistyksen jälkeinen muutaman sekunnin kestävä naputus on täysin normaalia.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 20:31:56 2004

nova kirjoitti:Tehtaan nykyinen suositus on tietääkseni Castol 5w30 GTX, mutta käytännössä Castrolin 10w40 on osoittautunut paremmaksi, pysyy paremmin sisällä pannussa. Ja rahamiehet ostaa tietenkin Castrol Magnatecia.

Käynnistyksen jälkeinen muutaman sekunnin kestävä naputus on täysin normaalia.
noihin vanhempiin koneisiin laitetaan ainakin meillä 0W/30 uudempiin sitä 5W/30
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 15. 22:30:55 2004

Hectori kirjoitti:
nova kirjoitti:Tehtaan nykyinen suositus on tietääkseni Castol 5w30 GTX, mutta käytännössä Castrolin 10w40 on osoittautunut paremmaksi, pysyy paremmin sisällä pannussa. Ja rahamiehet ostaa tietenkin Castrol Magnatecia.

Käynnistyksen jälkeinen muutaman sekunnin kestävä naputus on täysin normaalia.
noihin vanhempiin koneisiin laitetaan ainakin meillä 0W/30 uudempiin sitä 5W/30
Just joo.
Kokeilkaas vaikka sillä hae valinnalla. Eihän tästä aiheesta keskustella kuin keskimäärin kerran kuussa :shock:

Edit: "haku" ja öljyt hakusanaksi, tekniikka alueeksi ja löytyy sitten sivutolkulla ja jopa faktaa eikä virhetietoa, mutua tai luulottelua.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 22:36:58 2004

ckolli kirjoitti: Just joo.
Kokeilkaas vaikka sillä hae valinnalla. Eihän tästä aiheesta keskustella kuin keskimäärin kerran kuussa :shock:
siis merkkiliike käyttää ko.öljyjä fordin moottoreissa. itse en omaan autooni laittaisi, mutta noita käsketään laittamaan, niin niitä laitetaan.

ja edit, siis voit tulla käymmään paikallisella fordilla katsomassa, mitä letkuista laitetaan. ja se ensiksimainittu on haynesin korjausoppaan suositus.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Syyskuu 15. 23:37:57 2004

No joo, tämä on taas tämä ikuisuusaihe.. ;)

Outo juttu, kysyin noista dokin öljyistä joskus Fordin huollossa käydessäni ja väittivät, että nimenomaan tuo Castrolin 5w30 olisi dokkiin se, mitä nykyisin suositellaan. Itselläni on Castrolin 10w40 nyt koneessa, tosin täytyy sanoa, että Shell Helix 10w40 naputti vähemmän (jees, remppaa tiedossa).

Taitaa aika sama olla, mitä sinne lykkää, kunhan on laatuöljyä = jos se on paskana, niin ei se siitä öljyillä korjaannu.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 16. 0:01:04 2004

nova kirjoitti:No joo, tämä on taas tämä ikuisuusaihe.. ;)

Outo juttu, kysyin noista dokin öljyistä joskus Fordin huollossa käydessäni ja väittivät, että nimenomaan tuo Castrolin 5w30 olisi dokkiin se, mitä nykyisin suositellaan. Itselläni on Castrolin 10w40 nyt koneessa, tosin täytyy sanoa, että Shell Helix 10w40 naputti vähemmän (jees, remppaa tiedossa).

Taitaa aika sama olla, mitä sinne lykkää, kunhan on laatuöljyä = jos se on paskana, niin ei se siitä öljyillä korjaannu.
se jokuW/jotain arvohan ei kerro paljoakaan öljyn hyvyydestä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » To Syyskuu 16. 0:50:32 2004

Juuri näin.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 16. 9:19:24 2004

En viitsi enempää itseeni toistella kun kaikki löytyy jo aiemmin moneen kertaan kirjoitettuna.
Ja on meinaan asiantuntijoilta (Fortumin moottoriöljyjen asiantuntija ja Stokkan Huoltopäällikkö sekä tekninen neuvonta) haettua faktaa. Molemmista tuli likipitäen samaa tietoa.

Teen tästä öljyaiheesta jossain vaiheessa (vain jäsenille osioon) kattavan selvityksen ja yhteenvedon niin ei tarvi moneen kertaan asioita vatvoa.

jonno
Viestit: 143
Liittynyt: Pe Elokuu 15. 0:49:44 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja jonno » To Syyskuu 16. 9:23:23 2004

ckolli kirjoitti:
Just joo.
Kokeilkaas vaikka sillä hae valinnalla. Eihän tästä aiheesta keskustella kuin keskimäärin kerran kuussa :shock:

Edit: "haku" ja öljyt hakusanaksi, tekniikka alueeksi ja löytyy sitten sivutolkulla ja jopa faktaa eikä virhetietoa, mutua tai luulottelua.
Kyllähän noita öljyjä ollaan useasti käsitelty, mutta nuo dokkikoneet on mielestäni asian tiimoilta jätetty rauhaan eikä tuolla haullakaan mitään vastausta kysymykseeni löytynyt. Tai sitten se vain jäi huomaamatta...

Itse olen elänyt vähän siinä luulossa, että tuo lyhytkestoinen naputus on tosiaan ominaisuus eikä öljyillä korjattavissa oleva vika ja etteivät nuo koneet ole kovinkaan nirsoja noiden öljyjen suhteen, joten olin vain kiinnostunut näkemyksiäni täällä tarkistamaan, kun oli tuttavapiirissä tuossa taannoin vähän asiasta puhetta.

Kiitoksia asiallisista vastauksista.
Viimeksi muokannut jonno, To Syyskuu 16. 10:46:18 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 16. 9:25:54 2004

Mitäs niin merkillistä siinä docissa on että se vaatisi omat erikoisöljynsä?
Hytikat siellä naputtaa ja siihen voi hieman vaikuttaa öljyillä, siitäkin on omat juttunsa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Syyskuu 16. 10:34:53 2004

Eikös toi lyhytkestoinen naputus johdu öljynpaineella toimivasta ketjunkiristyksestä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Syyskuu 16. 12:35:58 2004

ckolli kirjoitti: Teen tästä öljyaiheesta jossain vaiheessa (vain jäsenille osioon) kattavan selvityksen ja yhteenvedon niin ei tarvi moneen kertaan asioita vatvoa.
Hieno homma. Ei sitten tarviis aina näitä samoja asioita käydä läpi kun juttua tulee sivutolkulla ja faktaa todella vähän..
Toyota Supra TT

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 16. 17:04:08 2004

no faktahan on se, että FORD käyttää 5W/30 ja 0W/30 castrolin öljyjä. tämän tiedän kun joka lähes jokainen päivä laitan niitä öljyjä fordin koneisiin. ja myös tuo "API SG/CD luokituksen täyttävää tai parempaa moniastemoottoriöljyä, viskositeettiväliltä 10w/30 - 20w/50." suositus, on täyttä totta, löytyy muunmuassa Haynesin korjauskäsikirjasta. siihen en ota mitään kantaa mitä ihmiset käyttävät autoissaan tai millä saa naputuksen katoamaan, mutta mä valitsisin 20W/50 öljyt.

alkuperäinen kysymys oli, että mitä öljyä laitetaan, niin vastaus tuli tuossa. tossa on nykyinen suositus, ja vanha suositus. ja kuten huomaat, 20W/50 on se alkuperäisen suosituksen mukainen vielä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Lokakuu 7. 21:52:59 2004

Yksi asia ihmetyttää oikeasti. Bilteman täyssynteettinen 5w50 öljy... Onko se oikeasti niin huonoa että kannattaa pysyä erossa? Ajattelen nyt ei-turbotettua konetta. Eli kannattaako maksaa melkein 2* hinta jostain mobilista/teboilista ? olen pähkäillyt tätä pitkään, ja ainoa vastaus mitä olen saannut että "biltema.."

Kuitenkin "merkkituotteissa" se nimi maksaa, vaikka tuote olisi sama. Sen voin uskoa että bilteman mineraaliöljy on aika ladatavaraa, mutta että toi täyssynteettinen ei olis yhtä hyvää ku mobili,,, vaikee uskoo.

Monasti on niin että merkkituote ja halpistuote tulee samasta alihankkijasta, ja sit merkkituote antaa sille nimen ja lyö 2* hinnan. Voisko tässä olla tämänlainen kysymyksessä?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 7. 22:01:44 2004

hawkki kirjoitti:Onko se oikeasti niin huonoa että kannattaa pysyä erossa?
ON!
hawkki kirjoitti: Kuitenkin "merkkituotteissa" se nimi maksaa, vaikka tuote olisi sama. Sen voin uskoa että bilteman mineraaliöljy on aika ladatavaraa, mutta että toi täyssynteettinen ei olis yhtä hyvää ku mobili,,, vaikee uskoo.

Monasti on niin että merkkituote ja halpistuote tulee samasta alihankkijasta, ja sit merkkituote antaa sille nimen ja lyö 2* hinnan. Voisko tässä olla tämänlainen kysymyksessä?
öljyssä on paljon muutakin kuin viskositeetti. viskositeetti kuvastaa vain oikeastaan öljyn notkeutta, ei sen laatua. laatumerkintä on erikseen. ja pelkästään kun on kokeillut bilteman öljyä, niin tietää että se ei pysy hyvänä öljynvaihtoväliä normaalissakaan käytössä.

ja mitä tulee siihen että merkkituote ja halpistuote olisi sama asia, ei pidä paikkaansa. niissä on AINA laadullisia eroja. vai kuvitteletko oikeasti että itse tuotteen valmistaja myisi jostain käsittämättömästä syystä toiselle paljon halvemmalla samaa tuotetta kuin toiselle?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Lokakuu 7. 22:16:20 2004

faktahan on että melkein kaikki suomen bensa tulee samasta hanasta. Huoltoasemaketjut sitten lisäävät oman "salaisen" lisäainereseptin niihin ja myyvät sitä omalla nimellä. Toiset ketjut laskuttavat enemmän omista tuotteistaan.

toinen fakta on että monet merkkivalmistajat ostavat tuotteensa samoilta alihankkijoilta kuin esim. joku noname paja. Nimeävät tämän tuotteen heidän nimellä ja repivät tuplahintaa.

Kyllä minä tiedän mitä viskositeetti tarkoittaa.. ja kyllä tuo bilteman 5w50 täyttää samat laatuvaatimukset kuin kaikki muutkin ns. hyvät öljyt.

Kyse on siitä että ylittääkö nämä hyvät nämä vaatimukset reippaasti. Jotenkin epäilen että tässä saattaa olla samaa ennakkoluuloa kuin mitä RVS:ää kohtaan oli kun se ensin lanseerattiin... nyttemmin kun tarpeeksi moni on osoittanut että sekin oikeasti toimii niin porukka rupee uskomaan siihen...

En sitten tiedä, tekisi mieli kuulla onko kellään konkreettista annettavaa, siis kokemuksia näistä bilteman synteettisistä öljyistä... Ei pelkästään "biltema omg! etkai sä tosissas biltemaa kaatas koneeseen...!"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 7. 22:30:39 2004

hawkki kirjoitti:faktahan on että melkein kaikki suomen bensa tulee samasta hanasta. Huoltoasemaketjut sitten lisäävät oman "salaisen" lisäainereseptin niihin ja myyvät sitä omalla nimellä. Toiset ketjut laskuttavat enemmän omista tuotteistaan.

toinen fakta on että monet merkkivalmistajat ostavat tuotteensa samoilta alihankkijoilta kuin esim. joku noname paja. Nimeävät tämän tuotteen heidän nimellä ja repivät tuplahintaa.
no jos kerran tiedät sen olevan faktaa, niin kerrohan toki mistä tuon tiedät?
hawkki kirjoitti:En sitten tiedä, tekisi mieli kuulla onko kellään konkreettista annettavaa, siis kokemuksia näistä bilteman synteettisistä öljyistä... Ei pelkästään "biltema omg! etkai sä tosissas biltemaa kaatas koneeseen...!"
no kokeiltu on, ja menee litkuksi tosi nopeasti. ja tästä samasta asiasta oli muidenkin kokemuksia aikaisemmissa öljy keskusteluissa.

tai voisit vaikka kysyä kuinka hyvä tuote on bilteman tuote on, kun kaveri vaihtoi (biltema)bensapumpun, ja se vuosi, vaihtoi uuteen biltemanpumppuun, ja auto syttyi palamaan. tai sitten pyyhkijän sulka jossa on sulka jo valmiiksi irti. tai sitten maali, joka ei peitä mitään. tai sitten se öljy joka menee niin veteläksi että ei nosta öljynpaineita kunnolla, jo 1000 kilometrin ajon jälkeen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » To Lokakuu 7. 22:54:33 2004

Mulla oli viime talven jäärata koneessa bilteman 5w-50 öljyt (ihan mielenkiinnosta kokeilin). Ja niillä päästettiin rataa arviolta vähän reilu 1000km. Sitten kun tossa kevään korvilla otin uteliaisuuttani koneen auki niin en oo kyllä siistimpää konetta sisältäpäin nähny eli ainakin hyvin pesevää se on. Eikä muutenkaan mitään vikoja(öljystä johtuvia) ilmenny.
En minäkään biltemaa sen paremmin kehu, mutta tällänen kokemus... :wink:
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Lokakuu 8. 18:19:26 2004

tätä minä juuri tarkoitan! "halpistuotteet" saattavat olla yllättävän hyviä!

olihanse TM:n akkutestissä ku biltema oli kait kolmas, ja hintaeroa ekaan (yellow top) oli 3x ja tokaan (joku exide) 2x että silleen..

ja eikös se öljynsuodattajatestissäkin ollu käressä, ainoastaan kestoikä oli vähän huonompi kun parhailla.. Eli jos auto ei hirveesti hajoo ja sitäkautta paskaa pääse öljyyn niin tuo puolet halvempi ö-suodatinkin ois ollu paras vaihtoehto hinta/laatu ajatellen.

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Pe Lokakuu 8. 18:34:45 2004

hawkki kirjoitti:tätä minä juuri tarkoitan! "halpistuotteet" saattavat olla yllättävän hyviä!

olihanse TM:n akkutestissä ku biltema oli kait kolmas, ja hintaeroa ekaan (yellow top) oli 3x ja tokaan (joku exide) 2x että silleen..

ja eikös se öljynsuodattajatestissäkin ollu käressä, ainoastaan kestoikä oli vähän huonompi kun parhailla.. Eli jos auto ei hirveesti hajoo ja sitäkautta paskaa pääse öljyyn niin tuo puolet halvempi ö-suodatinkin ois ollu paras vaihtoehto hinta/laatu ajatellen.
Pystyykö biltema kuitenkaan toimittamaan tasalaatuisia tuotteita?
Esim. Bilteman akuissa on huhun mukaan laatueroja jonkin verran.
Öljyasiaan on paha lähteä sanomaan mitään kun ei ole tietoa.
Teboilin öljyillä itse olen ajellut, eikä mitään ihmeellistä ole ilmennyt.

Vastaa Viestiin