Mylen vaihto..???

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

kilpuri
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 16:17:47 2004
Paikkakunta: 019

Mylen vaihto..???

Viesti Kirjoittaja kilpuri » Pe Lokakuu 8. 16:31:25 2004

eli saako vm.90 2.0 dohc sierraan vaihtaa ohc turbomylen jos auto on vähäpäästöinen? tehot ja päästöt on kyl hallinnassa mutta vaatiiko vtt:n mittauksen??

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 8. 17:02:44 2004

mun käsityksen mukaan se tarvii vtt:n mittauksen koska auto on vähäpäästöinen.

lainattu proturbon sivuilta

"Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita."


Korjatkaa toki jos olen väärässä!

Off Topic: Milläs autolla liikut lohjalla?aattelin vaan ku oon ite melkeen päivittäin lohjalla,jos ois vaikka sattunu näkee sun pirssin.. :)
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Lokakuu 8. 18:29:44 2004

jesus48 kirjoitti:mun käsityksen mukaan se tarvii vtt:n mittauksen koska auto on vähäpäästöinen.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.


Korjatkaa toki jos olen väärässä!
Ei tartte mitään EVVKn mittauksia :D. Päästöraja on vaan pikkasen piukempi, selitys ylempänä. Kyseessähän oli vm 90 Sierra.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Lokakuu 8. 18:33:45 2004

Hartza kirjoitti:Ei tartte mitään EVVKn mittauksia :D. Päästöraja on vaan pikkasen piukempi, selitys ylempänä. Kyseessähän oli vm 90 Sierra.
Tarvii mittauksen. Kyseessähän oli vähäpäästöinen auto johon vielä laitetaan vanhemman mallin kone ja siihen ahdin.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Lokakuu 8. 18:42:20 2004

Turbo_IS kirjoitti:
Hartza kirjoitti:Ei tartte mitään EVVKn mittauksia :D. Päästöraja on vaan pikkasen piukempi, selitys ylempänä. Kyseessähän oli vm 90 Sierra.
Tarvii mittauksen. Kyseessähän oli vähäpäästöinen auto johon vielä laitetaan vanhemman mallin kone ja siihen ahdin.
Enkö minä osaa lukea, vaiko enkö ymmärrä :?: Missä kohtaa pykälää lukee mitään ennen 92 käyttöönotettujen autojen VTTn mittauksesta? mitään muuta ei mainita kuin kovemmat päästörajat( E 15/04) ja tehomittaus.

Tuon mukaan siis 87-92 autojen pitää käydä VTT:n juttusilla, I don´t think so...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 8. 18:57:25 2004

eiköhän tää asia selvii sillä että soitat aken tekniselle puolelle ja kysyt asiantuntijoilta tai käyt konttorilla kysymässä!
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 8. 19:09:12 2004

Vähäpäästöinen on vähäpäästöinen vaikka olisi -87 jos otteessa asia mainitaan. Mutta ei kun konttuurille varmistamaan :D

Lähde:
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastukses-sa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varus-tettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että au-ton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).
Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei täl-löin riitä käytönaikainen päästömittaus.
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtami-nen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muu-toskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ah-timella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuviri-tyksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muute-tun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasu-päästö- ja meluvaatimukset.
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
Moottorin vaihdon tai muutoksen (esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset) jälkeen vähäpäästöisen auton (myös ns. vapaaehtoisesti vähäpäästöisen autoverohelpotusta saaneen auton) tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset.
Käyttövoiman muuttuessa vähäpäästöisen auton tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset (aina vähintään ensimmäiset voimaan tulleet vähäpäästöisuusvaatimukset).
Vähäpäästöisen auton moottorin iskutilavuutta voi suurentaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla (sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla)
4korkeintaan 10 % ilman osoitusta autoa alun perin koskeneiden tai myöhem-pien vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä.
Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.8 § Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen (vaihtoehtoisesti bensiinikäyttöisen henkilö- tai pakettiau-ton moottorin tulee olla varustettu taikka se tulee varustaa moottorille sopivalla katalysaattorilla) ja autoa koskevien käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten tulee täyttyä.
Diesel-moottorin päästötason R24 (ja E 24/03) selvittämiseksi riittää käytönai-kainen mittaus. Muutoskatsastettaessa autoon diesel-moottoria, moottorin päästötasosta edellytetään siis selvitys vasta kun ajoneuvon edellytetään ole-van vähäpäästöinen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Lokakuu 8. 19:09:32 2004

Hartza kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:
Hartza kirjoitti:Ei tartte mitään EVVKn mittauksia :D. Päästöraja on vaan pikkasen piukempi, selitys ylempänä. Kyseessähän oli vm 90 Sierra.
Tarvii mittauksen. Kyseessähän oli vähäpäästöinen auto johon vielä laitetaan vanhemman mallin kone ja siihen ahdin.
Enkö minä osaa lukea, vaiko enkö ymmärrä :?: Missä kohtaa pykälää lukee mitään ennen 92 käyttöönotettujen autojen VTTn mittauksesta? mitään muuta ei mainita kuin kovemmat päästörajat( E 15/04) ja tehomittaus.

Tuon mukaan siis 87-92 autojen pitää käydä VTT:n juttusilla, I don´t think so...
Toi tekstihän on kopioitu suoraan ProTurbon sivuilta ja on näin ollen epävirallinen. Vähäpäästöisyyttä siinä ei ole tarpeeksi selitetty. Kopioidaan taas AKEn sivuilta:

Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.

Edit: Upi oli nopeampi...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

kilpuri
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 16:17:47 2004
Paikkakunta: 019

toi läjä

Viesti Kirjoittaja kilpuri » Ma Lokakuu 11. 20:52:00 2004

ok... kiitokset vastauksista... soittelen sinne akelle, mutta turhaan soittelen : ) kyllähän sen aikalailla varmasti joutuis mittaamaan...

kilpuri
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 16:17:47 2004
Paikkakunta: 019

soitto akelle..

Viesti Kirjoittaja kilpuri » Pe Lokakuu 15. 1:15:15 2004

minuutin keskustelulla tuli ihan selväksi että vtt:n vaatii... eli kannattaa kaikkien unohtaa tollaset muutokset...

Vastaa Viestiin