2.9efi lambdasäätö

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

2.9efi lambdasäätö

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 10. 19:52:36 2004

auttakaahan joku jolla on sierran nokalla 2.9i lambdalla.

autossa josta tekniikan nyppäsin ei ollu lambdaa kiinni ja nyt tuntuis korvakuulolta käyvän rikkaalla (hätäkäyttö?) ainakin kylmästä joten pitäis laittaa siis se lambda. ongelma on se ettei ole hajuakaan mihin johtoihin se pitäisi laittaa.. eli jos joku viitsii seurata lambdalta lähteviä johtoja ja kertoa mihin se menee / minkä väriset johdot on kyseessä niin saisin tuon toimimaan täydellisesti. edelleen tarviin tiedon moniko johtoisen lambdan tarviin tuohon.

kiitos :-)

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Su Lokakuu 10. 22:03:42 2004

Mulla on omassa 2 lambdaa, kummallakin puolella pakosarjan jälkeisessä putkessa.
Valokuvien peusteella ne on kolmejohtoiset anturit (auto talvisäilössä, ei pääse kattoo ainakaan ihan heti) ja väreistä en uskalla sanoa kuvien perusteella mitään. Johtojen seuraaminen melko hankalaa hommaa kun ne sekoittuu johtosarjaan melko heti liittimien jälkeen ja menee muitten mukana eculle.
Sähkökaavioita en ole löytänyt mistään tohon 2.9 efi:iin kun tossa kutosen omassa korjausoppaassa ei ole kuin ton 2.8 k-jetronikin kuvat
:evil:
Kaaviot jos saat jostain niin niiden avulla saat anturit kytkettyä.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Lokakuu 11. 8:23:14 2004

sinkku menee 43 ja 29 nastoihin
sinimusta ja sinivalkonen
tarkistan illalla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 11. 16:39:33 2004

eli sierrafriikillä on yhdellä lambdalla?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Lokakuu 12. 8:39:56 2004

ei vaan kaks
noi on sinkkujen sisän meno nastoja.
valkoiset on lämmitys ja musta maa
v6 on aina kaella lampadalla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

llalalalaala

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Lokakuu 12. 10:58:53 2004

sierra friikki kirjoitti: v6 on aina kaella lampadalla
Ei ole. On myös olemasssa yhdellä lambdalla joka sijaitsee putkien yhdyskohdassa. Tavattu ainakin "matalapuristeisessa-Ruotsin-saastemallissa".
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Lokakuu 12. 11:03:48 2004

Mulla oli juurikin tuollainen 1-lambdainen ruotsin tuliainen, jonka laitoin XR4x4:ään. Katti ja EGR pois, mutta lambda toki jäi. Onko joku muuten havainnut johdonmukaisuutta, milloin 2.9:ssä on ilmamäärämittarit ja milloin pelkästään MAP?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Lokakuu 12. 11:46:19 2004

no mulla on tuo matalapuristeinen ruotsintuliainen ( katilla ), ja siellä on kaksi lambdaa, sekä mappi ... eli ei mitään johdonmukaisuutta..

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Lokakuu 12. 12:12:51 2004

sori on varmaan yhelläki lampadalla.
sen oon huomannu että Map in lampojen kanssa.
ei taida toimia säätö jos on mafit ja lampadat
ei ainakaan löydy tollaiselle yhdistelmälle kytkistä multa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Lokakuu 12. 14:51:12 2004

Eikös se ole niin että jos on Lambda(t), niin ei ilmanmäärämittareita? MAP:pi on aina.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Lokakuu 12. 16:40:33 2004

mulla ei oo ilmamäärämittaria eikä nykyjänsä lambdaakaan.. saiskohan tuon toimiin yhellä lambdalla edes paremmin kun nyt?

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ti Lokakuu 12. 22:53:00 2004

samiharju kirjoitti:mulla ei oo ilmamäärämittaria eikä nykyjänsä lambdaakaan.. saiskohan tuon toimiin yhellä lambdalla edes paremmin kun nyt?
Tekniikka on siis ollut alunperin lambdalla :?:
Jos, niin kyllä se sen vaatii et toimii.....pistä sinne missä putket yhdistyy niin yksi lambda... :!:
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Lokakuu 12. 23:07:42 2004

eli saa siis kaupata sopivaa lambdaa... :oops:

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ke Lokakuu 13. 11:38:32 2004

Onko sulla orkkis johtosarja....?
Siinähän olisi nuo liittimet valmiina... ja niihin olisi helppo sitten kytkeä anturit..
Toi on kuskin puolelta ja toinen on mulla akun vieressä...
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Lokakuu 13. 15:31:46 2004

orggis johtosarja MUTTA löytyy kyllä katkottuja johtoja yms skeidaa :-( löytyiskö tuosta liittimestä numeroita tms?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Lokakuu 14. 10:50:05 2004

samiharju kirjoitti:orggis johtosarja MUTTA löytyy kyllä katkottuja johtoja yms skeidaa :-( löytyiskö tuosta liittimestä numeroita tms?
Jumankekka... Sen on joku hakkeri purkanut tai jotain? Oliko se tekniikanvaihto peli se sun tekniikanluovuttaja auto?

Saa muuten olla takkana kun nykyään pelaa näitten ruiskuvehkeitten kanssa. Johtosarja ja boxi ehjänä samasta autosta kuin kone. Positiivisesti oltiin kaverin kanssa yllättyneitä muutama vuosi sitten kun purkaamo oli todellakin tajunnut irroittaa johtosarjan ehjänä autosta ja muutenkin kaikki osat oli valmiina irti.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Lokakuu 14. 22:14:01 2004

no olihan se tekniikanvaihto.. -86 is kori jossa tuo tekniikka oli kiinni.

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » La Lokakuu 16. 19:43:50 2004

No niin....jatketaan harjoituksia :o
Kävin nyt tallilla selvittämässä nuo johtojen värit.
Eculle menvät piuhat on seuraavanlaiset:
Kuskin puoli= ruskea, musta/punainen, sininen/valkoinen
Pelkurin puoli= ruskea, musta/punainen, sininen/musta

Tuollaiset johdot jos löydät niin hyvä on mutta se mikä mikin on niin en tiedä.
Otin vielä pari kuvaa muodon vuoksi.....
Johdot
Liitin
Mitään numerointi tai muuta tunnistetta ei liittimissä ole. Ruskea on melko tod.näk maa ja jos katsot ecun päästä et tuleeko sinne jotain tuon näköisiä piuhoja friikin mainitsemiin nastoihin niin eiköhän se ala selvitä :wink:
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Lokakuu 16. 20:36:57 2004

en kyllä löydä arkistoista yhtään 2.9 konetta yhdella lambadalla.
mutta tässä on kahdella lambadalla kytkentä.

br ruskea maa piuha akku 31. (lämmitys vastus)

sv rt musta punainen jännite 12v(lämmitys vastus) tulee boksilta ,samassa mm suuttimien jännite.
tulee boksilta nastoista
37,57

lambadalta tieto boksille menee nastoihin
oikea nasta 29 ja
väri bl sw sini musta

vasen nasta 43 ja
väri bl ws sini valko



lisäksi lambadoissa on joskus neljäs johto joka on lambadan rungon maadoitus,
se tulisi olla efin(ecu)maan kanssa samassa jotta maataaso potentiaali olisi sama lamdadalla ja eculla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 17. 11:28:22 2004

iso kiitos jälleen kerran. eiköhän näillä eväillä päästä eteenpäin jahka sopivat lambdat löytyy... :-)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Lokakuu 17. 23:42:04 2004

ennenkuin ostat nii kerro hinta niin voin kattoo mihin hintaan saan sulle sellaiset
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 12. 0:57:01 2004

Kissa pöydälle taas.

Mites jos noihin sierra friikin kertomiin boksille meneviin signaalijohtoihin kytkee yhteiseksi yhden 1-johtoisen lambdan (huomattavasti halvempi ratkaisu...)? onko mahdollisuutta toimia? fordin hinta uusille 4-johtoisille lambdoille on 196e/kpl ja 1-johtoinen tarvikemalli kaiketi n 50e?

eli ne johdot/nastat oli:

oikea nasta 29 ja
väri bl sw sini musta

vasen nasta 43 ja
väri bl ws sini valko

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 12. 9:35:18 2004

toivottavasti kissa ei putoo pöyrältä.
39 egee oli mun kautta neli johtoinen lampada mun kautta ,tarvike laatu.

jos laitat yksijohtoisen niin laitat sen kii 29 ja 43 johtoon siis joudut laittaan kaks kappaletta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 12. 12:31:27 2004

viitsitkö vielä kysyä mitä sun kautta maksais pari 1-johtoisia?

eihän se ole muuten huonompi vrt. 4-joht. kun että alkaa toimimaan hitaammin -> ei vaikutusta päästömittaukseen eikä muutenkaan paljoa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 12. 13:39:01 2004

1johtoinen 24 /kpl
4 johtoinen 39/kpl
sis 22%alv
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 15. 13:50:48 2004

kysytääs vielä.

antaahan 1-johtoinen vastaavaa signaalia kun 4-johtoinenkin?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Marraskuu 15. 14:34:30 2004

jups
sama signaali
neljäs johto on vain potentiaalin poisto eli kytkee boksin ja anturin samaan maa tasoon
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ke Marraskuu 17. 20:42:34 2004

Jos yhdellä lambdalla niin signaali nastaan 29 BL/W. Ekoissa automaateissa yksi anturi, uudemmissa muistaakseni kaksi. Itellä -89 automaattivaihteisen kone tuotu Saksasta, yhdellä anturilla.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Marraskuu 18. 0:11:44 2004

tarkastakaa boksin numerot voi olla eri
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 26. 8:34:59 2004

no niin, lambdat on paikallaan, kiitos niistä sierra friikille.

napajärjestys ei tuntunut mun boksissa samalta (liekö boksi jostain muusta kun sierrasta) mutta värien perusteella sit kytkin.. eli lambdat on 2-johtoiset (signaali+maa), maajohdot vedin samaa pisteeseen kun boksin maa, signaalit ohjeen mukaan sinivalkoiseen ja sinimustaan johtoon. boksille meni 2 sinimustaa mutta hetken tutkailu osoitti toisen yhtyvät maajohtoon (!) joten oli helppo arpoa kumpaanko laittaa.

ekat testilenkit; auto ei kylmänä tarvinnu bensanpoistokaasutusta :twisted: niinku ennemmin eli jaksoi käydä vaikka tyhjäkäynnillä autoa siirtelin. maantielle mennessä huomasin 4500rpm kohdalla esiintyneen nykäyksen häipyneen ja kone veti nyt alhaalta paremmin, kaasuunkin se vastaa nyt paremmin (sehän siis kävi ennemmin ilm. "hätäkäytöllä" ku ei saanu lambdatietoja lainkaan).

lämpimän koneen starttaus on tapahtunut tähän asti kaasu pohjassa pitkässä startilla, nyt lähtee kaasuun koskematta ja on heti valmis - siis just niinkuin pitääkin. kyllä tuntuu olevan happiantureilla iso merkitys.. :-) vielä pitäis päästömittaus tehä, jos sekin on ok niin kaikki hyvin.

samalla siinä vaihtelin ohjaustehostimen vuotavan paineletkun, uusi fordilla 88eur, mallin mukaan hydrauliikkaliikkeessä teetetty 15,30eur...

Nurmo kiittää ja on tyytyväinen 8)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 26. 9:55:37 2004

ja jos sun pitää säätää sytytystä niin sehän pitää tehdä star testeri kiinni tai ledi testi piuhassa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 26. 11:03:31 2004

en usko että tarvii, tuntuis pelaavan niinku unelma nyt. emäntä sillä äsken meni töihin ja laitteli viestiä että hienosti pelaa :-)

Vastaa Viestiin