Voiko Garretin T03 korjata itse

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Voiko Garretin T03 korjata itse

Viesti Kirjoittaja rustang » Ke Lokakuu 13. 9:08:50 2004

Kaveri tarjosi 2.3 Merkurista peräisin olevaa ahdinta, jossa akselissa on jonkin verran välysta. Etsiskelin netissä ja näyttäisi siltä, että sen voisi korjata itsekin? Esim. allaolevassa ilmoituksessa näin väitetään?

http://www.saabperformanceparts.com/item107.htm

Terv.

Avo, Tallinna

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Lokakuu 13. 9:21:12 2004

kyllä ahtimien korjaukset kannattaa jättää aina ammattilaisille, tasapainotukset sun muut on tarkkaa puuhaa ja tarttee laitteet.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 13. 9:59:17 2004

Voihan sitä yrittää mutta lopputulos voi olla mitä vaan
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 13. 10:52:36 2004

tuolla väitetään että ei muuttuis tasapainotus vaikka purkaa ja kasaa... liekkö totta?

"Since the T3 turbocharger uses a pre-balanced rotating assembly, this balancing will be retained when re-assembling these units (IE: no need to balance the turbocharger after rebuild). Our kit replaces all common wear items, is excellent preventive maintenance (will reduce shaft movement/play, reduce oil bypassing/smoking, etc.), and replaces all common components employed when considering a rebuilt GARRETT T3 turbocharger."
Jäsen #606

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ke Lokakuu 13. 11:13:01 2004

Jos siellä on (niin kuin väitetään, muuallakin kuin tolla sivulla) toi "külmä" ropelleri tasapainossa erikseen ja akseli kuuman kanssa erikseen, niin teoriassa ei ole merkitystä miten sen laittaa kasaan, pitäisi olla tasapainossa.

Täällä ei ole helppo löytää luotettavaa paikkaa missä Turboa korjauttaa - joskus on näinpäin, että jos haluaa laatua pitää tehdä itse. Tai sitten ostaa uusi ;)

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Lokakuu 13. 11:26:36 2004

Voi korjata itse, mutta lopputulos on samasta kaverista sitten kiinni...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Lokakuu 13. 11:35:42 2004

Periaatteessa ei muutu, jos turbiinin/akselin ja kompuran asentaa juuri samassa asennossa takaisin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 13. 11:38:08 2004

JesseT kirjoitti:Periaatteessa ei muutu, jos turbiinin/akselin ja kompuran asentaa juuri samassa asennossa takaisin.
Vähän sama kuin ottaa renkaan vanteelta ja laittaa samaan asentoon takaisin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Lokakuu 13. 12:04:19 2004

siipicossu kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Periaatteessa ei muutu, jos turbiinin/akselin ja kompuran asentaa juuri samassa asennossa takaisin.
Vähän sama kuin ottaa renkaan vanteelta ja laittaa samaan asentoon takaisin.
Vähän sama kuin laittaisi kumin vanteelle, tasapainottaa ja vasta sitten ajaa sillä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 13. 13:06:07 2004

Jopa uusista tehtaan jäljiltä olevista ahtimista löytyy aivan käsittämättömiä heittoja tasap. suhteen.
Tarvitset "mustalaisremonttiinkin" seuraavat välineet: mikrometri lisälaitteineen, täydelliset tiedot välyksistä ko. sarjanumerolle, lasikuulapuhalluslaitteet ja tietysti pesuaineet/siistin työtilan. Lopputulos on onnenpyörä; mahdollisuus voittaa lotossa suurempi kuin saada sallittujen rajojen sisälle.
Jätä ammattimiehelle; maksaa yhteensä vähemmän.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ke Lokakuu 13. 16:37:51 2004

jjs kirjoitti:Jätä ammattimiehelle; maksaa yhteensä vähemmän.
Mistä tunnistaa ammattimiehen?
Tähän asti olen tavannut vaan mustalaisia jotka tasapainotta turboja rasvaisten sormien välissä .... Ehkä asun väärällä puolella Suomenlahtea :)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Lokakuu 13. 16:59:45 2004

Lähetä turbo Suomeen huoltoon. Ei postikulut pitäisi kovin suuret olla.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ke Lokakuu 13. 20:31:07 2004

rustang kirjoitti: Mistä tunnistaa ammattimiehen?
Pitää varmaan kysyä suoraan - suositelkaa yks pätevä ja kohtuuhintainen ammattimies :)

Offtopic: Luin hiljattain toisaalla täällä foorumissa Noormarkussa asustelevasta virikamaa kaupittelevasta kaverista, jonka tavaraan ei aina ole oltu tyytyväisiä. Olen itsekin ostanut äijältä osia ja en osta enää.

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » To Lokakuu 14. 0:18:26 2004

rustang kirjoitti:
rustang kirjoitti: Mistä tunnistaa ammattimiehen?
Pitää varmaan kysyä suoraan - suositelkaa yks pätevä ja kohtuuhintainen ammattimies :)

Offtopic: Luin hiljattain toisaalla täällä foorumissa Noormarkussa asustelevasta virikamaa kaupittelevasta kaverista, jonka tavaraan ei aina ole oltu tyytyväisiä. Olen itsekin ostanut äijältä osia ja en osta enää.
Tossa olis hyvä!

Turbotekniikka Oy
Helsinki
Valuraudantie 4
00700 Helsinki
Puh (09) 350 5270
fax (09) 350 52 777

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 14. 0:24:18 2004

rustang kirjoitti:
rustang kirjoitti: Mistä tunnistaa ammattimiehen?
Pitää varmaan kysyä suoraan - suositelkaa yks pätevä ja kohtuuhintainen ammattimies :)

Offtopic: Luin hiljattain toisaalla täällä foorumissa Noormarkussa asustelevasta virikamaa kaupittelevasta kaverista, jonka tavaraan ei aina ole oltu tyytyväisiä. Olen itsekin ostanut äijältä osia ja en osta enää.
KH-Motors. Tekee mm. Ivarille turboja.
+358 400 411393
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Lokakuu 14. 0:56:01 2004

rustang kirjoitti: Offtopic: Luin hiljattain toisaalla täällä foorumissa Noormarkussa asustelevasta virikamaa kaupittelevasta kaverista, jonka tavaraan ei aina ole oltu tyytyväisiä. Olen itsekin ostanut äijältä osia ja en osta enää
Kenestä on kyse ? Jos et halua mainita , niin laita privaa .

nimim. Pari kertaa pettynyt
ex Jäsen #10

Joni_R
Viestit: 1171
Liittynyt: La Joulukuu 8. 12:01:34 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni_R » To Lokakuu 14. 9:23:41 2004

Tullu itekki ostettua noormakussa majailevalta jannulta osia enkä osta enää, postissa tuli kasa lasikuitupaskaa
Jäsen #118
IRC nick: Impezki
Automotive photography http://www.jonirolig.com

Subaru Impreza -07 WRX STi Petter Solberg edition III
Kawasaki Z1000 -08 street frighter

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Lokakuu 14. 9:54:09 2004

Takaisin alkuperäiseen kysymykseen:

Kustannusarvio korjauttamisesta Suomessa on luokkaa 500.- € (jos kyseinen ahdin ylipäätään on korjattavissa).

Ammatitaidosta saa näköjään maksaa :) Pitää vähän miettiä, samalla rahalla saa romulasta Zetecin.....

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 14. 10:05:17 2004

Ja samalla rahalla saa jenkeistä uuden T3:sen haluamillaan spekseillä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 14. 21:11:10 2004

JesseT kirjoitti:Ja samalla rahalla saa jenkeistä uuden T3:sen haluamillaan spekseillä.
Tarkoitus EI ole kuittailla, mutta kysäisepä SLEIltä mitä amerikasta tulee kun valmiin turbon tilaa :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Lokakuu 14. 22:11:56 2004

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Ja samalla rahalla saa jenkeistä uuden T3:sen haluamillaan spekseillä.
Tarkoitus EI ole kuittailla, mutta kysäisepä SLEIltä mitä amerikasta tulee kun valmiin turbon tilaa :wink:
Timmi peli eihän sitä rakennettu kuin 450 eurolla uuteen uskoon, näpsäköitä uusia solmuja siellä väsäävät :lol:
Taisi vielä jäädä mullekkin muutaman tunnin duunit.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 14. 22:24:02 2004

Aitoa "american bullshittia"....

EDIT: vaan nythän se on kunnossa :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 15. 14:23:33 2004

Joka tapauksessa mielestäni älytyntä korjata vanhaa garrettia yli 400e rahalla. Mielummin ostaa ehjän käytetyn tai samanlaisen/modernimman uuden.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Lokakuu 15. 14:46:19 2004

Yhtä älytöntä kuin vanhan autonkin korjaaminen, kun uutta ja nykyaikaisempaa saa kaupasta...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 15. 14:55:37 2004

Kaksi eroa:
Jos korjaus on enemmän kuin tavaran arvo, ei yleensä korjausta kannata suorittaa.
Poikkeus on tietenkin harrastussyyt. Monet harrastaa vanhoja autoja, mutta harvempi vanhoja ahtimia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Lokakuu 15. 15:09:51 2004

Ehjä, käytetty Garrett? Onko semmoisiakin olemassa. :wink: Ylipäätään melkoista arpapeliä käytetyn ahtimen ostaminen merkistä riippumatta. Korjauttamalla ainakin tietää mitä saa olettaen että käytetään ammattitaitoista ja luotettavaa turbohuoltoa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Lokakuu 15. 15:24:49 2004

...mutta paljonko on järkeä fiksailla jotain 70-luvun ahdinta jos uudemmat ovat kestävämpiä, heräävät alempaa ja toimivat paremmalla hyötysuhteella.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Lokakuu 15. 15:42:34 2004

Hessu kirjoitti:...mutta paljonko on järkeä fiksailla jotain 70-luvun ahdinta jos uudemmat ovat kestävämpiä, heräävät alempaa ja toimivat paremmalla hyötysuhteella.
Jos vaikka haluaa säilyttää autonsa alkuperäisenä? Tai ei kiinnosta ruveta soveltamaan uutta pakosarjaa, imuputkistoa, ym. Riippuu niin monesta seikasta.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Lokakuu 15. 17:17:56 2004

Hessu kirjoitti:...mutta paljonko on järkeä fiksailla jotain 70-luvun ahdinta jos uudemmat ovat kestävämpiä, heräävät alempaa ja toimivat paremmalla hyötysuhteella.
Ööööö,tota...oliskohan rahasta kyse?

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Lokakuu 16. 16:07:09 2004

JesseT kirjoitti:Joka tapauksessa mielestäni älytyntä korjata vanhaa garrettia yli 400e rahalla. Mielummin ostaa ehjän käytetyn tai samanlaisen/modernimman uuden.

mä korjautin cossun vakioahtimen ammattipajalla ja siihen tuli uusi laakeripesä.
remontti maksoi saman verran kuin käytetty ehjä ahdin pörssissä.
mutta nyt se ei ole "musta tuntuu" kunnossa vaan varmasti ehjä.
samalla kun tarkastettiin tietenkin muutkin osat.
paskaa on tullu nimittäin ostettua"tää on tosi hyvä,kuitteja löytyy"
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » La Lokakuu 16. 18:08:30 2004

Mäkin totesin sen, että jos haluaa halvalla hyvän niin pitää ostaa yks paska ja yks hyvä.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Lokakuu 18. 9:50:05 2004

Mulla on vissiin ollut sitten hyvää tuuria, kun tuohon viimeisimpäänkin satasen ahtimeen olen ollut todella tyytyväinen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 18. 19:40:25 2004

JesseT kirjoitti:Mulla on vissiin ollut sitten hyvää tuuria, kun tuohon viimeisimpäänkin satasen ahtimeen olen ollut todella tyytyväinen.
Turha tänä vuonna enää lotota, olet käyttänyt tuurikiintiösi vappuun saakka :cry:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Lokakuu 27. 22:24:20 2004

Tossa olis hyvä!

Turbotekniikka Oy
Helsinki
Valuraudantie 4
00700 Helsinki
Puh (09) 350 5270
fax (09) 350 52 777

..........

Tästä olen samaa mieltä, herra "liivis" rakensi minulle taneliin ahtimen Garret 03 osista =)
Uskallan suositella kanssa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Lokakuu 28. 9:44:27 2004

Aki Simola/Hämeen Diesel

Todella pätevä kaveri. Rakentanut mm. meikäläisen ja muiden "kylän" poikien turbot. Uusista osista kasattu modifioitu garretin kolmonen. Hintaa en viitsi edes sanoa, ette usko kuitenkaan.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vastaa Viestiin