OHC Turbon kustannuksista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

OHC Turbon kustannuksista

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Lokakuu 27. 18:03:50 2004

no niin, alkaa pikkuhiljaa olemaan osat kasassa...

-Kuplan takomännät 210e
-Tiivistesarja 110e
-Jakopään osat, termari, öljyt n 100e
-Kansi 370e
-Alakerran koneistustyöt, laakerit, öljypumppu n 450e
-plus turboahdin ja kaikkea pikkukilkettä noin 100e:llä.

Kun tätä aloin tekemään olisi vissiin pitäny kaikkien muiden mielestä laittaa a)cossun kampura ja männät b)eaglen veivit c)uus virinokka d)ruisku, yhtäkkiä laskien tuo n 1500eur moottoriremontti on mun kukkarolle ihan tarpeeksi kallis noilla halvoillakin osilla. auto on kuitenkin -89 sierra...

Kansi tehtiin niin paljon vanhoista kun pystyi; pakopuolelle uudet pronssiohjurit ja keinuvintat tuli uusia. vakionokasta hiottiin mieto virinokka, venttiilit muotoiltiin ja valupurseet siistittiin. alakertaan uudet laakerit, öljypumppu, poraus, kammen kiilloitus ja kk yläpään puslien laitto ja koneistus 24mm sijasta 22m männäntapille.

luojan kiitos mulla oli jo entuudestaan mm. välijäähdytin, dumppi, turbokaasari, öljynlauhdutin, lambda yms tarpeellista. tähän nyt voin todeta että jos tyhjästä alkaa ohariturboa tekemään budjetilla niin 2000e saattaa riittää JOS löytyy ehjä moottori lähtökohdaksi.

suoraan sanottuna ahdistaa varsinkin kun työt loppuu tän viikon lopussa mutta onpahan sierra ainaki iskussa. jos se siis ylipäätänsä toimii ton jälkeen.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Lokakuu 27. 18:05:35 2004

ja jos ei toimi niin myyn osina pois koko katiskan.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 27. 18:28:11 2004

Kyllä sitä äkkiä saa menemään rahaa reilusti että ei huomaakkaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Lokakuu 27. 20:32:42 2004

niimpä,
itellä makaa tos vieres turbo(1100e), teräskanget ja takomännät+renkaat(1180e) että sillee. siihen sit vielä kaikki koneistukset sun muut kannen operaatiot. :?
mut toi kone tehdäänkin rahalla ja ammattitaidolla(eli ei siis omalla) :lol:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Lokakuu 27. 21:21:35 2004

korjaus edellisiin, sain tingattua kannen hinnasta pois 30e eli siis kansi 340e.

nokassa on nyt 1mm enempi nostoa ja 20 astetta jyrkempi kun 2.0 vakio. keinuvivut uudet, pako-ohjurit uudet, siniset ohjurinkumit jne.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Lokakuu 27. 21:40:52 2004

Juu, minäkin aloin tekemään tuohon omaan Capri-projektiin alustavaa kustannusarvioita...piti hävitää kyseinen excel-taulukko, ennenkuin pääsi loppuun. :?

Paljon muuten maksoi nokan hiominen?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Lokakuu 27. 21:56:02 2004

mulla on sierrasta kuitteja koneeseen ja oheistarvikkeisiin +2000e eikä toimi kuitenkaan :roll: sitte ko saa rahaa niin pitäis lähettää 1000km ajettu turbo huoltoon eikä mee takuuseen ko sinne oli päässy jostain 5mm prikka pakosiiven väliin siivestä lohjennu paloja :(

nii joo ja tohon hintaan ei sisältyny tuplat eikälaitettu kansi ja paljon muuta mitää sai teetettyy puoli ilmaseks
Viimeksi muokannut timppaanen, Ke Lokakuu 27. 22:19:29 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Lokakuu 27. 22:15:27 2004

nokan hionta maksaa 70e, paikkana kansityö erkki rintakari, lapua.

kertokaas paljonko 205-lohkoisen -88 2.0i oharin vakionokassa on asteet / nosto?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 28. 8:13:57 2004

Tohon että "kaikki sanoo että pitää olla kossun sitä ja tätä", on eri asia tehdä "turboauto" ja tehdä turboauto jossa on tehoa ja kulkua ja kestävyyttä :wink:

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » To Lokakuu 28. 8:56:29 2004

Olen joskus ennenkin pohtinut täällä palstalla sitä, että kyllä turbokoneen saa suht halvallakin rakenneltua, ei aina tartte olla niitä kaikkein kalleimpia osia, että päästään sitten kehumaan mitä kaikkea hienoa sitä on tullut laiteltua koneen sisään. Noi f-mallin kanget, is:n männät ja normi OHC:n kampura kestää yllättävän hyvin tehoja ja ahtoja. Ite olen testaillut noita hiluja jonkin aikaa ja ahtojakin on ollut riittävästi.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Lokakuu 28. 9:14:43 2004

Kiihdytys porukka kertoili että perus ohc:n kampura kestää n.500hv. Kuinka pitkä ikänen, siinäpä se.
Normaaleille pulliaisille kuten mulle riittää koneen sisälle vakio kamat.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » To Lokakuu 28. 9:19:28 2004

kyllä itelläki 2000€ meni ohc koneeseen aika äkkiä vaikka turbo oli jo ennestään hyllyssä ja eikä millään hirveillä billet osilla tehty! sitte monien pikku ongelmien ja säätöjen kautta dynoon ja 248hv/400nm. ja hyvin on pelannu ja kestäny.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 28. 9:33:57 2004

OHC:hen verrattuna ahdetun V6:n tekemisessä on vielä se riemu, että mäntiä tarvitaan 6, venttiileitä 12, ahtimia 2 jne. Pistää edelleen miettimään pitäisikö sittenkin kallistua vielä 2wd cossun tekniikan puolelle...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 28. 9:50:50 2004

Ei kannata, täällä on tärkeetä että pulaa kaikkea ihmeellistä :roll:

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Lokakuu 28. 15:25:44 2004

rahan meno riippuu myös siitä että kuinka paljon hommista saat teetettyä suhteilla..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Lokakuu 28. 21:07:45 2004

on se hyvä että kk-pultit päättää katketa jo kiristysvaiheessa ettei sit ajossa.

eli saan huomenna uudet pultit ja jatkamaan kasausta sunnuntaina. kampi on paikalla, samoin männät kangissa ja nekin paikoillaan, pitää vain ne pultit vaihdella.

vaikka kaveri sanoi ettei maalattu moottori kestä niin silti maalasin sen.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Lokakuu 28. 22:02:12 2004

samiharju kirjoitti:on se hyvä että kk-pultit päättää katketa jo kiristysvaiheessa ettei sit ajossa.

eli saan huomenna uudet pultit ja jatkamaan kasausta sunnuntaina. kampi on paikalla, samoin männät kangissa ja nekin paikoillaan, pitää vain ne pultit vaihdella.

vaikka kaveri sanoi ettei maalattu moottori kestä niin silti maalasin sen.
Mitenkäs ne niin meni poikki, vikaa pulteissa?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Lokakuu 28. 22:25:34 2004

Rahaa palaa, mutta tämähän on harrastus. Pikainen katsaus kuittiläjääni osoitti että ainakin 5500 e on palanut tätä keltaista Capria rakentaessa.

OT... Rahaakin mielenkiintoisempi käsite on aika. Kun olin töissä, pystyin helposti hommaamaan osia mutta rakentaminen ei juurikaan edistynyt. Hermot oli kireellä kun hommat venyi pikkutunneille. Sitten taas kun viimekesän olin jouten, niin aikaa oli rakentaa kunnolla. Pankkitili taas huusi armoa. Tätä ongelmaa ei tietenkään ole niillä joilla on paikka jossa rakentaa. Näin ollen säävaihtelut ja talvi ei haittaa. Itse kun väsään taivasalla, niin ero on huomattava. Aai...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Lokakuu 28. 23:13:09 2004

siipicossu, ihmettelin parin pultin kohdalla kun tuntui venyvän kiristettäessä (45nm laitoin haynesin mukaan) ja sit viimeinen korkkasi, Luojalle kiitos se viimeinen huomautti kunnolla heikkoutensa, olis tullut kallis uudelleenkasaus jos olis ajossa katkennut.

sen siitä saa kun jättää ees jotain vanhaa koneeseen... kun noiden kk-pulttien sanottiin kestävän kyllä uuden kasauksen.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Lokakuu 28. 23:21:30 2004

samiharju kirjoitti:siipicossu, ihmettelin parin pultin kohdalla kun tuntui venyvän kiristettäessä (45nm laitoin haynesin mukaan) ja sit viimeinen korkkasi, Luojalle kiitos se viimeinen huomautti kunnolla heikkoutensa, olis tullut kallis uudelleenkasaus jos olis ajossa katkennut.

sen siitä saa kun jättää ees jotain vanhaa koneeseen... kun noiden kk-pulttien sanottiin kestävän kyllä uuden kasauksen.
Olisiko aiemmin kasattu vetämällä liian tiukkaan?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Lokakuu 28. 23:40:34 2004

Taas paljon puhuttu aihe=pultit. Hyviä pultteja voi uusiokäyttää, huonoja ei. Kiertokangen pultit lienee ne viimeiset pultit missä kannattaa säästää?
Tässähän se menee...

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Pe Lokakuu 29. 12:32:22 2004

Kaippa tohon Eaglen veivin tilalle käy cossun omatkin, 250.- sarja on yleinen hinta noille ja mielestäni "piirun" verran paremmat kuin oharin omat. Yleensä jos veivi pettää niin tuho on riittävän iso.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 29. 16:19:58 2004

just joo.

uusia vakiopultteja ei saa mistään. arp:t maksaa n 90e / setti. täytyy metsästää vielä.. on alkanut epäilyttää tuon momenttiavaimen tarkkuus pahemman kerran... saanhan mä tuosta sulaneesta motista mut se ois vielä autossa kii.. no, katsotaan nyt jos viikonloppuna sattuu serkun kätköistä löytymään.

mitä siitä "viimeinen paikka jossa kannattaa säästää" -lauseesta tulee niin mulle on sanottu samoin mm. lohkosta, kampiakselista, kiertokangista, männistä, nokka-akselista, polttoaineen syötöstä ja turbosta...

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Lokakuu 29. 16:47:13 2004

Kyseessä olikin "viimeiset pultit missä kannattaa säästää", ei siis paikka. Mistä olet niitä kk-pultteja kysynyt, kun sanoit, että mistään ei saa?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 29. 16:53:10 2004

Seinäjoen Moottorihiomo (Moottoriexpertti)
Seinäjoen Varaosakeskus (ad)
Rengastien Autotarvike, Seinäjoki
Rengastien Autohuolto, Seinäjoki (Ford merkkiliike)
Lautamäki Motorsport (täältä sai niitä ARP pultteja)

sen takia en ole kysynyt kauempaa kun ne pultit ois ollu kiva saada nyt ja heti.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 29. 16:57:08 2004

no niin, serkkupojan kaverilta löytyi pari kierrosta ylimääräisiä vakiopultteja nimellistä korvausta vastaan. jos ne mun koneessa pettää niin lupaan käyttää vastedes vain sikakalliita arp pultteja :-)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 29. 21:12:02 2004

Noista pulteista tuppaa juttua riittävän :) moni kasaa vakiokoneita normaaliajossa vanhoilla pulteilla, niin mäkin oon tehny-->ei ole koskaan hajonnu. Jos tehdään hiljaa pyörivää matalatehoista turbokonetta siis alle 200hv 6000rpm kelpaa ne samat vakiopultit, en ole kuullut hajoovan koneen valmistajan ilmoittamilla max kierroksilla. MUTTA kun myllyä lähdetään virittämään, vapareissa käy niin että kierrokset nousee jopa yli 8000rpm ja 16v koneet jopa 10000rpm, veiviin kohdistuneet voimat ja rasitukset ovat todella kovia joita lievennetään matalammalla kevyemmällä männällä eli veivi pitenee ja mäntä kevenee ja samalla veivinkulma ykk:sta tultaessa paranee. Tällöin on järkevää käyttää viimeistään uusia laadukkaita pultteja ja asentaa ne ohjeiden mukaan. Pulttien hinta on vain nimellinen kunnollisen kilpakoneen hinnassa. Tehokkaissa ahdetuissa joissa myös kierrokset tuppaa nousemaan tehojen myötä on mun mielestä järkevää käyttää esim ARP pultteja, kossussakin on kuitenkin mäntä melkoinen järkäle joten 8000:ssa sekin alkaa painamaan, onneksi on melko lyhyt isku joten männännopeus on vielä suht järkevä. Yleisohjeena pitäisin viritetyssä koneessa (puhutaan siis kiertokangen pulteista), käytä edes uusia vakioita. Jos tehoa huomattavasti enemmän kuin vakiossa, käytä ARP kovia. Pultteja voi myös uusiokäyttää (joskus väännetty aihe myös :) ) mittaamalla venymä joka on ihan virallinen menetelmä MUTTA kuka sitten kertoo millä venymällä voi laittaa kiinni jotta kestää sen kuin uusi. Asiaan en aikanaan saanu vastausta joten laita tehomyllyyn uutta pulttia kun sen pöydälle levität :wink: pulttitarinalle piste

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 31. 14:46:30 2004

jees, uskon noiden kestävänä kunhan en ylikiristä noitakin (lue: lainaan oikean momenttiavaimen ja heitän tuolla lelulla naapurin koiraa jalkaan).

autoon jää rajoitin siihen missä se on tehtaalta asti ollut eli 6000rpm tienoille, tehohaaveet n 200hp mutta itkua en väännä vaikkei sitä tuliskaan. periaatteessa kaikki on mitoitettu kestämään / riittämään n 300hp ja ahtoa n 1,5bar, varmuudeksi tarjoan van 1bar painetta pyttyyn.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 1. 23:04:20 2004

Mutka matkaan taasen.

Olen tehnyt tuota projektia työpaikkani hallissa. Nyt olin perjantaina viimeistä päivää töissä, oli puhetta että saan toki tehdä tuon loppuun rauhassa, kun kyseessä on muutenkin kaverini jolla olin töissä. Tänään sain txt-viestin että palauta avain huomenna, siitä jonkun edestakaisen viestin jälkeen tuli melko suora sana että romut pois tällä viikolla hallilta...

Ymmärsin vinkin toki, soitin yhelle kaverille jolla on talli tässä lähellä ja sovin tavaroiden viemisestä sinne. n 15min siitä kun sain viestin että tavarat viikon aikana pois oltiin jo lastaamassa puoliksi koottua moottoria yms tavaroitani autoihin ja hinattiin tbosierra pois ettei ole enää tiellä... nyt projekti siis jatkuu eri paikassa.

harmittaa vain se tiivistesarja sekä kannenpultit jotka jäivät vielä vanhaan paikkaan.. täytyypä huomenna hakea ne pois.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 1. 23:06:19 2004

positiivista asiassa on se että turbosierra sai liikuntaa parin kuukauden tauon jälkeen, tosin kutossierran hinauksessa. 4km päästä vasta vapautin käsijarrun, ihmettelinkin kun tuntui jarrut haisevan kitkerästi :twisted: no, sinne laitetaan kuitenkin nuo 10" rummut... :-)

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ma Marraskuu 1. 23:46:41 2004

samiharju kirjoitti:Mutka matkaan taasen.

Olen tehnyt tuota projektia työpaikkani hallissa. Nyt olin perjantaina viimeistä päivää töissä, oli puhetta että saan toki tehdä tuon loppuun rauhassa, kun kyseessä on muutenkin kaverini jolla olin töissä.
Kuulostaa oikeen "tosiystävältä" :(

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Marraskuu 2. 0:00:22 2004

SHR kirjoitti:Pultteja voi myös uusiokäyttää (joskus väännetty aihe myös :) ) mittaamalla venymä joka on ihan virallinen menetelmä MUTTA kuka sitten kertoo millä venymällä voi laittaa kiinni jotta kestää sen kuin uusi.
joo en mäkään viitsi enempää pulteista vääntää, mutta jos ajatellaan ihan valmistusteknisiä toleransseja, ja kun kyseessä on joku pultin tyyppinen tuote, vaikkaisin toleranssin olevan nyt ainakin sen 5 satkua suuntaansa, eli kymppä. mahdollisesti jopa enemmän. niin millä toteat että pultti ei ole venynyt, jos ei ole pöytäkirjaa, johon on merkitty pulttiyksilöt, ja niiden pituudet. eli pultti voi olla venynyt vaikka sen kympän, ollen silti valmistustoleranssien sisällä. ja muistaakseni ARPn sivuilta löytyneen ohjeen mukaan pultti on vaihdettava jos venymistä on tapahtunut, ja se kymppä kumminkin on jo hyvinkin venymiseksi laskettavissa. eli onko sulla joku oikea tehtaan ohjelukema tuolle pultin venymälle?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Marraskuu 2. 2:23:13 2004

Pahoittelen, että samiharju sulta meni rakennuspaikka alta. Toivottavasti saat edes ne tiivisteet takaisin ilman väkivaltaa.
Ja sitten asiaan eli näistä pulteista on kyllä puhuttu ihan tarpeeksi, mutta silti oli sitten kyseessä kannen-, kiertokangen- tai jonkun muun pultit niin en ole itse ainakaan vielä täällä lukenut kenenkään kertovan kokemuksia siitä, että noi pultit ois katkennut. Joku tais joskus puhua, että ois vauhtipyörän pultit menny, mutta taaskaan ei tiedä esim. sitä oliko ne oikeessa momentissa vai ei.
Omat kokemukset sanoo kuitenkin ainakin OHC vapareitten kohdalta, että noi kestää ainakin sen yhden kerran uudelleen vetää kiinni. Koneet on kiertänyt parhaillaan 8000 ja välillä ei ole edes vauhtipyöriä tullut tasapainotettua ja silti on toimineet.
Siitä olen kyllä samaa mieltä meidän gurujen kanssa, että kun rakentaa kunnon kilpakoneen tai monta sataa heppasen turbon niin kunnolla se pitää tehdä ja mahdollisuuksien mukaan käyttää uusia osia, mutta vähemmälläkin pitäs pärjätä.
Muutaman koneen, joista on kiertokanki ollut riittävän pieninä palasina, purkaneena voin todeta, että en muista itse pulttien olleen poikki vaan muuten palasina kuin palapeli.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 2. 7:35:30 2004

No itseltä on kiertokangen pultti katkennut vakiokoneesta perusajossa. Kyseessä ei toki ollut CVH:n kaltainen laatukone vaan Volvon B20.

edit: Niin, nyt kun on näitä viriviri turbopatoja kasattu ja kierrätetty yli valmistajan rajojen, niin vanhat kiertokangenpultit on kestänyt aivan nätisti. Kop kop...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 2. 8:37:18 2004

kaveri jolta sain ne käytetyt pultit muisteli että häneltä on joskus virivirivälikopasta kk-pultti katkennut -> veivi poikki ja lohkosta läpi jne. oli tosin kiertänyt yli 8000rpm (ei tosin rikkoutumishetkellä, silloin oli ~3000rinkiä)

voi olla etten jaksa enää mainostaa TMT putkistoja yhtä innokkaasti tämän jälkeen. täytyykin tehdä se 3" downpipe itse... :-)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 10. 23:34:59 2004

kustannuslistaa lisätäkseni mm.

-740 volvon downpipe 45eur (ei kannata soveltaa ite laippoja ja mutkia tuohon rahaan)
-Kartiofilter 60eur
-Lambda 40eur
-Liittimiä yms 10eur
-Painelaakeri yms 25eur

edelleenkään ei oo savuja otettu ulos koneesta... :-) jatkossa uusittaviksi jää ahtopaineputket (silikoniletku 150eur/metri jota ei onneksi mene kun noin puoli metriä..), konehuoneen johdotus yms pientä.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Marraskuu 11. 10:34:20 2004

samiharju kirjoitti:kustannuslistaa lisätäkseni mm.



edelleenkään ei oo savuja otettu ulos koneesta... :-) jatkossa uusittaviksi jää ahtopaineputket (silikoniletku 150eur/metri jota ei onneksi mene kun noin puoli metriä..), konehuoneen johdotus yms pientä.
onko siellä noin kallista silikoonilekuu täällä maksaa "vaan" 100e metri
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Marraskuu 11. 10:50:25 2004

lakeuden hydrolta kysyin hintaa 60mm vahvuiselle letkulle ja noin sanottiin. ei ollu hyllyssä..

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Marraskuu 11. 12:11:55 2004

täällä maksaa 62mm silikooni letku 70eskoa/metri...
#446

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 12. 22:35:08 2004

JRZ mikä on puljun nimi?

Vastaa Viestiin