Ruiskukone MK3 Escortista MK2 Orioniin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Ruiskukone MK3 Escortista MK2 Orioniin

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Syyskuu 15. 21:14:10 2004

Eli olisi tuossa tarjolla suht. edukkaasti Escort MK3 XR3i:n raato, jossa käyttökelpoinen tekniikka. Olen suunnitellut vaihtaa tuosta Escortista tekniikan 1.4l Orion MK2:seen ja tutkinut mitä netistä ja kirjoista pystyin, mutta muutama asia vielä arveluttaa.

Onko tässä hommassa jotain ylitsepääsemättömiä esteitä ja saanko kaikki tarvittavat osat Escortista (se on siis kokonainen raato), lukuunottamatta takavakaajaa minkä taitaa joutua Orioniin asentamaan ruiskukoneen myötä? Jarrut käsittääkseni menevät Escortista ongelmitta?

Vaihdettavista osista nämä on tiedossa (itse koneen ja ruiskunosien lisäksi):
-takajarrut
-bensatankki ja bensalinjat

Olenko unohtanut jotain oleellista?

Onko tuon tankin vaihto todellakin välttämätön ja onnistuuko tuosta Escortista siirtää tankki, sehän ei ole täysin vastaava noitten uuden korimallin tankkien kanssa.

Kaikki tieto on tervetullutta!

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Syyskuu 16. 7:12:20 2004

Johtosarjasta pitää liittää moottoriin tulevat sähköt.

Tankki pitää vaihtaa jos ei halua askarrella nykyiseen ruiskupumpun liitäntää, loiskelevyjä sisälle, ym.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 16. 7:51:50 2004

Tankit eivät itse asiassa ole suoraan vaihtokelpoisia. Eroa on antureissa, niiden sijoituksessa ja ainakin täyttöreiässä. Vesipumppu ja laturin kiinnikkeet kannattaa vaihtaa 86- mallisiksi, jotta vanhat letkut sopivat suoraan, tai sitten vaihtaa vesiletkut samalla kokonaan. Kaikkea muutakin pientä on, mutta ei mitään hankalaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Syyskuu 16. 10:09:36 2004

Kiitos näistä, eli tankki vaihtoon.

JesseT: osaatko sanoa, että onnistuuko sen vanhanmallisen tankin vaihto käytännössä "helposti" :roll: vai hankinko suosiolla uudemman mallin ruiskutankin?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 16. 10:41:33 2004

En osaa antaa varmaa vastausta, mutta nämä on erot:

Itse anturi eri paikassa. Muistaakseni mk3 anturit tulee vasemmalta sivulta ja mk4:ssä päältä.

Sähköisesti anturit on erilaisia. mk3:ssa on yksi potentiometri tyylinen anturi bensamittarille ja ja yksi kytkin bensavalolle. mk4:ssa on kaksi potentiometrityylistä anturia, joista ilmeisesti toinen vain ajotietokonettavarten. Erillista vähäisen bensamäärän kytkintä ei ole.

Täyttöletku on mk4:ssä "törkkää torvi sisään tankkiin" tyylinen ja toteutettu jollakin kumikauluksella. mk3:ssa on ilmeisesti jokin laippatyylinen ratkaisu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Syyskuu 16. 14:43:44 2004

Ok, kiitosta vastanneille, nuo selventi jo paljon, pitänee käydä se raato tuohon pihalle niin pääsee esittämään myöhemmin lisäkysymyksiä :)

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Lokakuu 31. 22:21:58 2004

Terve taas, nyt on kone vaihdettu ja homma lähes bueno, mutta pari ongelmaa tuli, bensapumppu ei saa virtaa ruiskun releen läpi, releelle tulee virta (virtalukon takana) ja pumppu pyörii jos ottaa suoraan virtalukosta virran.

Eli eli...

Onko nuo releet miten herkkiä hajoamaan ja onko siitä haittaa jos tuota pumppua pyörittää nyt suoraan virtalukon kautta? Sulakkeen takana on kylläkin.

Toinen homma, minkä arvoinen sulake ennen relettä tulee alunperin? Haynesin manuaalista ei tuntunut tätä tietoa löytyvän. Pistin 15 ampeerisen ja tuntui kestävän toistaiseksi.

Oli kova hinku saada tänään tuo auto käytiin, kerkesi jo vähän luvata, mutta perkuleen bensalinja alkoi vuotamaan... noh, huomenna uusiksi.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Lokakuu 31. 22:39:51 2004

Asensitko ruiskun kummatkin releet aivan alkuperäisen mukaisesti ja muistit myös kytkeä pumpun releelle sytytyssignaalin? Alkuperäinen sulake on 25A. Älä kytke jatkuvaa virtaa virtalukolta pumpulle. Pumpun tulee sammua jos konekin sammuu, esim kolarissa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Lokakuu 31. 22:49:15 2004

Haynesin manuaalin kytkentäkaavion mukaan tein, tosin johtosarja oli valmiina eli ei tarvinnut kauheasti itse vetää piuhaa.

Pumpun releelle lähtee puolasta vihreä -> vihreä/pun piuha (kytkentäkaavion mukaan se kiertäisi mittariston kautta ja muuttuisi sen jälkeen vihr/pun) ja menee releen 1-napaan.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Lokakuu 31. 23:43:17 2004

Joka tapauksesa laitoit siis myös sen kierrosnopeusreleen? Jos kaikki on niin kuin pitää niin ideat on vähissä. Kokeile ehjällä releellä tai kokeile sun relettä toisessa autossa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 1. 0:11:21 2004

Juu eli siis 2 relettä on tuossa ruiskusysteemissä, musta ja violetti. Pitää kai sitten käydä uusi rele, kun en täältä päin ketään tunne jolla tommonen rele olisi.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Marraskuu 1. 0:12:11 2004

Heh, itse kun vaihdoin 1.4 kaasari koneen tilalle XR3i:n koneen, oli ensimmäisellä käynnistyskerralla sama onkelma. Linjat vuoti. Pitäis vetää kunnon putket edelleenkin sinne kun ei oo aikaseks saanu.

Myös tuo bensapumpun rele hajosi jonkin ajan kuluttua. Käämi kärähti poikki. Tinalla sitä fiksailin mutta ei se kauaa kestäny. Releethän on purettavissa ja aika helppo testata.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 1. 0:24:56 2004

Zimi Da Guitara kirjoitti:Heh, itse kun vaihdoin 1.4 kaasari koneen tilalle XR3i:n koneen, oli ensimmäisellä käynnistyskerralla sama onkelma. Linjat vuoti. Pitäis vetää kunnon putket edelleenkin sinne kun ei oo aikaseks saanu.

Myös tuo bensapumpun rele hajosi jonkin ajan kuluttua. Käämi kärähti poikki. Tinalla sitä fiksailin mutta ei se kauaa kestäny. Releethän on purettavissa ja aika helppo testata.
Juuh, yhdestä liitoskohdasta lähti bensa oikeen nättinä suihkuna kun vähän aikaa pumppua pyöritin :shock: Mut huomenna taidan sitten ottaa tuon releen auki ja ihmetellä!

edit: perjantaiaamuna oli aika houkuttelevaa työntää näppinsä tuonne:
Kylymä.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 1. 11:07:41 2004

http://koti.mbnet.fi/ryynma/frd/rele.jpg

Tuolta se sitten näytti, komponentit ovat ehjän näköisiä toiselta puolelta. Päässyt vähän kosteutta lirahtamaan näköjään.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Marraskuu 3. 19:25:55 2004

Terve taas _o/

Nyt on linjat tiivistelty ja rele todettu mitä ilmeisemmin toimivaksi. Vielä kun käyntiin saisi :D Eli kipinää tulee, bensaa tulee ainakin määräjakajalle asti ja startti pyörittelee iloisesti. Vaikuttaisi että se bensa ei pääse määräjakajalta eteenpäin. Voiko tuo bensan eteneminen johtua mistään sähköpuolen hommasta? Eikös tuo aika mekaanisesti etene pumpusta suuttimille saakka ? Huomasin että on tuo ilmanputsarin kotelo tullu asennettua hieman etukenoon, tuli mieleen että voisiko se määräjakaja häiriintyä siitä.

edit: perkele, huomasin että Haynesin mukaan noitten ennen ja jälkeen -86 escortin k-jettien välillä on pieni ero tuossa puolan/sytytysmodulin (se pieni musta loota jakajan kyljessä) johdotuksissa, vaikuttaa myös näköjään tuohon nopeussensori releeseen... minulla on nuo ruiskun osat mk3 escortista, mutta virranjakaja ja se sytysmoduli on näköjään uudempaa mallia. Tuo voisi ehkä selittää sen bensan jäämisen matkalle, noh huomenna tutkitaan.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Marraskuu 3. 21:20:37 2004

Sähköä tarvitaan K-jetissä vain ja ainoastaan pumpulle jotta saadaan painetta. Sen jälkeen kaikki tapahtuu mekaanisesti ja bensan paineella. Jos läppä liikkuu, niin bensaa pitäisi tulla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Marraskuu 4. 20:01:29 2004

Alkaa ahdistaa, ei edes lupaa ja en keksi enää vikaa :shock: Tai noh, huomenna kokeilen laskea pensapumppua pikkaisen alaspäin kun se ei ole ihan "speksien" mukaisessa kohdassa. Jos se ei auta niin on keinot lopussa. Kipinää tulee, bensaa tulee (mutta ei ilmeisesti suuttimista läpi), tankissa on riittävästi bensaa, kone pyörii, sytytys kohdillaan, mutta ei. Alkaa epäilyttämään että pumppu on särki, eikä saa aikaan tarpeeksi painetta, mutta oudolta tuntuu kun sekin vielä pari viikkoa sitten otettiin irti toimivasta kokoonpanosta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 4. 20:46:54 2004

Älä missään tapauksessa loukkaannu kysymyksestäni, tuli vaan mieleen erään tutun XR4i yritykset vuosien takaa; onhan bensaletkut oikein päin, varmasti?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Marraskuu 4. 21:24:10 2004

En loukkaannu :D Kaikki vinkin on tervetulleita tässä vaiheessa. Nuo bensaletkut on kyllä mielestäni oikein päin, mutta tarkistan vielä kertaalleen huomenna.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Marraskuu 4. 22:48:20 2004

Tuo bensansyöttö nyt on maailman nopein asia tarkistaa. Ruuvaat yhden suuttimen irti imusarjasta, mutta jätät sen vielä letkuun kiinni. Sitten oikosuljet ruiskun releen hetkeksi, jotta painetta saadaan systeemiin ja painevaraajaan. Sitten nostat varovasti ilmamäärämittarin lautasta ja katsot tuleeko nätti pieni suihku suuttimesta. Mitä enemmän nostaa, sitä enemmän syöttöä tulee. Voi tietysti tehdä saman kaikille suuttimille kerralla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 4. 23:22:47 2004

paitsi jos määränjakaja on haukannut kakkaa tai "hermostunut muuten vaan" asennusvaiheessa ja tukkiutunut; ei olisi eka kerta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Marraskuu 7. 16:46:29 2004

Kiitoksia neuvoista, orkku hörähti tänään käyntiin. Syynä oli ilmeisesti ilmavaivat, irroitin kolme suuttimen letkua, ja painelin määräjakajaa kunnes bensaa tuli. Sitten starttausta niin että toinen henkilö painoi määräjakajaa ja toinen starttasi. Kävi vähän aikaa kolmella ja sitten lähti viimeinenkin pytty mukaan.

Mutta... ettei vahingossakaan kaikki sujuisi niin kuin pitää, niin huomasin että kytkin ei irroita. Joku voisi jopa sanoa, että hetkittäisiä vitutuksen oireita on ilmassa. Eli jos on hyviä ehdotuksia heittää, niin antaa palaa. Vaijerin säätö tuntui toimivan kun sitä räpelsin, ja se laatikon päällä oleva kytkimen vipu vaikutti kyllä liikkuvan tarpeeksi kun poljinta painoi. Yksi veikkaus oli että kytkimen painelaakeri olisi eri kokoinen noissa laatikoissa. Ei tietty tullut mieleenkään tarkistaa kun kone oli irti.... Microcattia tässä tutkin, mutta en löytänyt mitään mainintaa erikokoisista painelaakereista.

Kokoonpanona on siis 1.4 cvh:sta peräisin oleva laatikko, kone vauhtipyörineen ja isompine kytkimineen siis 1.6i (ilm. -vm84). Toimi kyllä niinkuin pitikin kun kone oli vielä kiinni luovuttaja-autossa.

EDIT: microcatti sanoo notta kytkin vaijereilla 1.4 vrt 1.6i on eri varaosanumerot ja myös niille automaattikiristäjille (värin mukaan), eli pitääpä tutkia niitä lisää.

EDIT2: löysin sitten googlella tämmöisen toiselta foorumilta, kirjoittajana JesseT: :)
Do you have the correct thrust bearing as the 200mm and the 220mm clutches use different height thrust bearings. Also the clutch levers are of different length, but should not be a problem. I suppose the self adjuster was the first thing you checked...
Elikkäs taitaa sittenkin mennä vielä purkuhommiks. :(

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 7. 21:20:31 2004

Jos kytkimessä ei ole löysää, eli poljin pistää vastaan heti ylhäältä, on automaattikiristinmekanismi kunnossa. Uudemmissa 86-90 laatikoissa on usein itse kuoressa kaksi eri paikkaa mihin kaapeli tulee kiinni, sisempi ja ulompi. Sisempi on sama kuin 80-85 malleissa se yksi ja ainoa. Vipu vaan pitää olla tietenkin oikein pituinen, jotta se täsmäisisi valittuun kiinnityspisteeseen. Sisempi antaa lisää liikerataa. Jos sinulla on vielä se puoli autoa kiertävä kytkinveijeri joka tulee laatikolle edestä, niin se aiheuttaa ongelmia helposti. Jos mihinkään 80-90 Escoon uusiin kytkinvaijerin, niin kannattaa laittaa se lyhyt suora versio. Tuntuma on paljon tarkempi eikä takertele.
Sitten itse asiaan. Painelaakeri pitäisi olla se, joka kytkimeen kuuluu. Siis kytkinasetelmakohtainen. Ei väliä vauhtipyörällä eikä laatikolla jne. Jos on väärä painelaakeri, niin sen huomaa äkkiä laatikon vivun asennosta. Joissakin painelaakereissa on vielä lisäksi suurempi sisäreikä, jolloin ne vaativat sopivan holkin laakerin ja kytkinakselin väliin.
Kaikenlaisia vauhtipyöriä ja kytkimiä sitten löytyy jos joku tarvitsee.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Marraskuu 7. 21:38:59 2004

JesseT kirjoitti: Painelaakeri pitäisi olla se, joka kytkimeen kuuluu. Siis kytkinasetelmakohtainen. Ei väliä vauhtipyörällä eikä laatikolla jne.
Jees, pahimmat pelkoni ovat tulleet toteen. No jospa se 2. kerta menisi jo hieman rutiinilla :? Mutta kiitän jälleen tiedoista, ja raportoin lisää kysymyksiä kun niitä tulee.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Marraskuu 14. 20:40:24 2004

Jees, nyt on orion jokseenkin toimintakunnossa. Kyllä se 2. kerta tuota konetta edes takas rukatessa meni jo lähes rutiinilla, 3. kerta sujui jo todella nopsasti :D Eli ongelma ei ollut painelaakerissa, vaan levy oli yksinkertaisesti ehtinyt alle kahdessa viikossa jumimaan kiinni. Noh, kohta olisi tullut muutenkin remppaa, kun toinen levyistä oli melkein halki. Nyt siellä sitten pyörii 1.4:n kytkin vauhtipyörineen, olisin laittanut ennemmin sen isomman levyn, mutta sunnuntaina ei tunnetusti ole varaosaliikkeet auki.

Jaah sitten perinteiseen ongelmaosioon:

Tyhjäkäyntiä ei tunnu saavan ruuvia säätämällä tarpeeksi alhaiseksi, onko tämä joku tyyppivika tms, vai onko muita mahdollisuuksia säätää tyhjäkäyntiä kuin se ruuvi? Jako on kohdallaan, virranjakaja on merkissään, mutta ei tarkistettu (vielä) ajoituslampulla. Säätöruuvi on niin kiinni kuin pystyy mutta kierrokset saisi kyllä olla alempanakin.

Ja onko kellään mitään tietoa, että mikä letkun pätkä tässä kuvassa illistää? On tulpattu ruuvilla ja en keksi mitä se letku siinä toimittaa.

http://koti.mbnet.fi/ryynma/frd/hieno.jpg

Lisäksi tuntuu mokoma olevan hieman kehno käynnistymään, startti kyllä pyörittää ja välillä saattaa yksi pytty sytyttää, mutta ei lähde. Pari kertaa kun pyöräyttää avaimesta konetta, niin sitten se lähtee. Sitten kun lähtee, niin pysyy kyllä nätisti käynnissä ja käy tasaisesti yms.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 14. 21:35:01 2004

Tuosta tulee letku siihen huohotuspömpelille. Jos on tuollaisia imuvuotoja, niin ei tarvitse ihmetellä pientä oireilua tyhjäkäynnillä ja käynnistymisessä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Marraskuu 14. 22:30:08 2004

Jaa niin juu, nyt kun aloin omilla aivoilla ajattelemaan, niin tuostahan se saa kaasuläpän ohi ilmaa...

Niin siis meinaat JesseT sitä akun lähistöllä olevaa venttiilikopan huohotuspallukkaa?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Marraskuu 15. 8:49:04 2004

Niin, siinähän on se pieni letkunpaikka. Missä sulla on nyt se kiinni?

Kun latoit ton kuva, niin katselin kuvapankkiani. Mun -85 Orionissa (kun vielä oli K-jet) tuo kaasuläpän kyljestä tuleva lähtö oli tulpattu ihan tehdastekoisen näköisesti ja huohottimen venttiilille oli otettu letku sieltä imusarjan akunpäästä. Sitten -84 XR3i:ssä taas oli otettu tuosta kaasuläpän kyljestä se lähtö siihen palikkaan ja se imusarjan akunpään kohta oli pultattu kiinni (kuten sullakin).
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 15. 10:41:33 2004

Jeps, eli tällä hetkellä siitä pömpelistä lähtee vain yksi letku mikä kiertää koneen edestä sinne ilmanputsarin kotelolle. Kävin kattomassa sitä pömpeliä, ja on siinä näköjään joskus ollut letkun paikka, oli vaan katkennu joskus pois :? Tulppasin nyt sen kaasuläpän letkun tyngän kunnolla, jos se sen aikaa välttäisi että saan uuden letkun siihen askarreltua.

Nythän tuo aamulla hörähti ihan nätisti käymään, mutta vasta 2. startilla. Syykin taisi selvitä, tihkui bensaa yhdestä liitoksesta suht reilusti, eli se kai ehtii päästämään paineet pois kun kone ei käy. Pitää seurata nyt sitä kun tiukkasin vähän klemmareita...

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Marraskuu 15. 16:09:16 2004

Noita huohottimen alipaineliitännän paikkoja on Fordilla arvottu K-Jetronicissa vuosien varrella, viimeisin versio oli tuo Jessen kuvailema liitäntä imusarjan päähän repsikan puolelle.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ti Marraskuu 30. 22:37:45 2004

Jeps, nyt on ajeltu pari viikkoa tuolla ja muuten toimii hyvin, mutta liian korkea tyhjäkäynti vaivaa edelleen. Imuvuotoja en löydä ja tyhjäkäyntiruuvi on niin kiinni kuin voi. Kone pyörii siis noin 2000-2500rpm tyhjäkäynnillä. Lisäilmaventtiili vaikuttaisi toimivan kun kierrokset laskee hieman kun kone lämpiää, tosin jos lämpimän koneen käynnistää niin kierrokset on jonkun aikaa jopa kolmen tonnin paikkeilla. Kokeilin myös tukkia sen lisäilmaventtiilin toimintaa tukkimalla sormella sen kaasuläppäkoteloon tulevan letkun pään ja kotelon aukon. Jarrutehostin ei myöskään vuoda. Kaasuläppä sulkeutuu kokonaan. Ajoitus on merkkien mukaan kohdillaan ja auto mielestäni kiihtyy ja kulkee suht normaalisti, paitsi että kylmällä koneella tuntuisi vetävän hieman paremmin. Lisäksi jos liian pienillä kierroksilla lähtee vedättämään (esim. kolmosella ~2000rpm ->) niin nykäisee pari kertaa. Kulutusta en ole vielä tarkkaan mitannut, mittarin mukaan vaikuttaisi olevan pätkäajossa jotain 10l/100km. Ei ole missään vaiheessa käynyt kolmella tms. outoa, tyhjäkäynti ei juuri huoju. Käyntiin lähtee kylmänä aivan loistavasti.

Mitäs tässä nyt olisi vielä tutkittavaa? Maanantaina pääsen ehkä päästöt mittauttamaan, mutta ehdotuksia ennen sitä? Ford-clubin puolelta luin, että lämpö/aikakytkin ei katkaisisi kylmäkäynnistysuuttimen toimintaa, eli se antaisi koko ajan bensaa, mutta ainakaan siitä suuttimelta kun nykäisin piuhan irti, niin ei tyhjäkäynti muuttunut suuntaan eikä toiseen.

Ei kai kuluneet nokka ja nostajat voi aiheuttaa korkeaa tyhjäkäyntiä? :? Tuossa rapisee nostajat kyllä aika "mukavasti."

Tulipas pitkä sepostus, toivottavasti joku jaksaa lukea, kaikki vinkit tervetulleita niin testailen mitä tapahtuu.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 30. 22:45:58 2004

No jostakin se ilmaa kyllä vetää, ei se nyt pyhällä hengelläkään käy. Kympin kulutus on myös aika paljon. Mulla vie viimeisen päälle viritetty turbokone samanverran PK-seudun taajama-ajon ruuhkissa. Oletko strobolla katsonut ennakoita?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ti Marraskuu 30. 22:53:14 2004

Kertaalleen säädin strobolla (letku irti jakajan kyljestä) ja hävisi veto ja nyki enemmän, mutta sitä ei taida siis saada kunnolla kohdilleen kun se tyhjäkäynti on niin korkea? Tyhjäkäynti kyllä tippui hieman, mutta ei tarpeeksi. Nyt se ennakko on perstuntumalta säädetty miten toimii parhaiten.

EDIT: pitää vielä kokeilla suhuutella jotain starttisprayta sinne imusarjan ympäristöön..

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Joulukuu 3. 14:01:27 2004

Doidii. :D

Tyhmyydestä rangaistaan ja sitä rataa. Ei siellä imuvuotoa ollut eikä muutakaan varsinaista vikaa, vaan sellainen error in user-tyyppinen probleema. Eli silmämääräisesti olin vain katsonut sen kaasuläpän tiiviyden ja siitähän se sen ylimääräisen ilman otti. Tämän totesin, kun löysin sen kaasuläpän säätöruuvin (siitä vivuston vierestä), ei ollut aikasemmin sattunut silmään. Kylläpä nyt käy nätisti.

Sillä ei taida olla mitään väliä, että otetaanko tyhjäkäynnille se ilma kaasuläpän kautta vai siitä tyhjäkäyntiruuvin kautta?

Aika paljon tuo tosin syö bensaa, kävin tankkaamassa ja se 10l/100km on ihan todellinen lukema, enkä sitä nyt niin hirmuisesti ollut edes kenkinyt.

Mutta, tämä taitaa olla aika pitkällä tällä käsitelty, suuret kiitokset kaikille jotka auttoivat!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Joulukuu 5. 17:30:11 2004

Tarkistin hieman omaa kirjanpitoani Orionin osalta. Korkein lukema kirjattu kovilla pakkasilla helmikuulta 2004 (12,59 l/100 km) ja siitä on sitten näköjään menty tasaisesti litra per kuukausi alaspäin kesää kohti. Nämä ovat ilmeisesti pelkkää kaupunkipyöritystä. Tammikuussa muistan ajaneeni "Joensuu-Oulu ja sitten takaisin Kajaaniin" etapin eli trippimittarin mukaan 624 kilometriä lähdössä täyteen tankatulla tankilla ja lopulta Kajaanissa tankille pyrkiessäni bensapumppu kuului äänestä päätellen jo haukkaavan ilmaa. Tästä saa kulutukseksi 47 litran tankille (vai 48 litraako tässä vm.88:ssa jo oli) 7,53 l l/100 km. Sen muistan, että sillä reissulla oli hemmetin kova pakkanen (n. -25-30), mutta melkein t-paidassa tuli matkustamon puolella matkaa taitettua.

Huhtikuussa 2004 on saatu lukemaksi 6,785 ja 7,01059 l/100 km. Muistelen olleen ACS reissu maantieajoa talvirenkailla Joensuu-Helsinki-Joensuu. Ensimmäinen lukema on SamiH:n ajamana ja toinen puoliksi Samin ja minun ajamana. Toukokuulta on 916 km tankkausvälillä lukema 8,93777 l/100 km ja on ollut ilmeisesti kaupunkipyöritystä. Syys-lokakuussa kävin Joensuusta Oulussa ja edestakaisin. Sillä matkalla kulutus oli n. 7 litran pintaan suht rivakalla matkanopeudella. Tarkka lukema on jäänyt jostain syystä kirjaamatta, vaikka sen silloin kyllä muistan laskeneeni. Tankkaukset suoritettu niin, että bensan pinta näkyy täyttöaukosta.

Huoltohistoriaa omalta ajaltani kun katsoo, niin vaihdoin auton ostettuani siihen uudet Motocraft tulpat (vakiot), uusi ilmanpuhdistin paneeli (vakio), Motocraft bensansuodatin (vakio) ja koneessa on Mobilin 1 Rally Formula 5W-50 kunnon öljyt (tuning) ihan sen takia, että lähtee paremmin käyntiin kovilla pakkasilla. Moottorin lämpöjen tai siis sen puutteen takia piti alussa termostaattikotelon sielun elämää pohdiskella useampaankin kertaan, kun kone ei meinannut lämmetä kunnolla kuin ankaralla kengityksellä ja sehän ei ole terveellistä kylmälle moottorille. Kun sen ongelman sain ratkaistua, niin kone lämpeni nopeammin => bensan kulutus myös laski. Myyjä väitti autolla ajetun 300 tkm (oli samalla perheellä reilut 10 vuotta), joten moottorille on pitänyt _varmasti_ tehdä jotain. Myyjä ei osannut kertoa sen enempää, koska hänen kertomansa mukaan autoa käytettiin 10 tkm:n välein aina huollossa ja heitä ei sen enempää kiinnostanut toimenpiteet.Huoltokirjaan on myös tehty merkintöjä ja viimeisin oli muistaakseni 280 tkm kohdalla nokkahihnan vaihto. Moottoriin on vaihdettu ilmeisesti jossakin vaiheessa ainakin nokka+nostajat. Näin on useampikin lähde arvioinut, koska moottori käy CVH:ksi tosi nätisti ja ottaa kierroksia hyvin ja vetää puhtaasti loppuun asti. Viime kesänä lentokentällä yksi kaveri minun lisäkseni kyydissä vessa kelasi mittariin 180 km/h 1800m kiihdytyksen jälkeen (tutka näytti 166 km/h), joten tästä päätellen moottori on järjissään. Härveli tuntui kiihtyvän koko ajan edelleen vielä tutkankin kohdalla, joten vain kristallipallo tietää miten kovaa tuo päälle päin hyvinkin arkisen käyttöauton näköinen härveli todellisuudessa kulkisi.

Yhteenvetona kerrottakoon, että maantiellä menee minun mielestäni todella vähällä bensalla. Kaupungissa harvoin jaksoi ajaa tosi säästeliäästi ja silloin tällöin tuli karstoja koneesta poltettua taajaman ulkopuolella tyyliin kiihdytys alkaen tyhjäkäynniltä melkein punaiselle rajalle asti ja sitä rataa. En sanoisi kovinkaan säästeliääksi ajotavaksi, joten siihen nähden alta kympin oleva kulutus on kohtuullinen.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Joulukuu 5. 19:55:27 2004

Kiitos noista tiedoista! Tuossa on nyt kanssa uusi b-suodatin, öljyt, tulpat ja ilmanputsari, ja nyt ennakko säädetty kohdilleen+tyhjäkäynti olennaisesti alhaisempi. Taidan laittaa vielä pahvin syylärin eteen, kun tuo ei lämpene yhtä rivakasti kuin entinen 1.4:n, tästä kotiovelta on noin kilometri tuonne kuopiontien rampille ja sitten onkin lähes koko loppu matka koululle 100-80km/h rajoitusta ja kone on normaalilämmöissään vasta aika loppu päässä matkaa (~12km). Eiköhän se kulutus hieman noilla toimenpiteillä laske.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Joulukuu 6. 11:11:34 2004

Olet varmaankin tietoinen CVH:n yleisestä termarikoteloviasta, josta noin yli puolet lämpeämisongelmista johtuu?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Joulukuu 6. 11:24:58 2004

Kyllä olen, on tuolla toinen termarikin mikä vaikutti toimivan ok, kokeilen sitä jos ei tahdo asettua lämmöt.

AnttiM
Viestit: 70
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 16:59:38 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM » Ma Joulukuu 6. 18:06:22 2004

Onkos tuohon termarikotelo vikaan muuta korjaus optiota kuin vaihtaa uusi kotelo?

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Joulukuu 6. 18:45:59 2004

AnttiM kirjoitti:Onkos tuohon termarikotelo vikaan muuta korjaus optiota kuin vaihtaa uusi kotelo?
Jotkut kyläsepät ovat tukkineet sen kanavan ja poranneet termariin pienen ilmausreiän. Kanavan ainoa tarkoitus on ilmeiseti vain ilmauksen helpottaminen... Kukin omalla vastuulla.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vastaa Viestiin