2.8i turbonokka

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

2.8i turbonokka

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Lokakuu 29. 14:59:34 2004

Vakionokalla pärjäisi, kent camsin v6t21 lienee myös passeli (ainakin valmistajan mukaan), v6t31 (nykyisin koneessa kiinni) onkin sitten jo liian raju. Olisiko muita ehdotuksia nokan suhteen?

Hiominen omasta aihiosta maksaisi Joensuussa Vauhtipyörällä n.150e, mutta arveli, että arvot menisi tuossa v6:ssa aika lähelle vakionokkaa. Uudet 2.8i vakionokat taas taitaa olla kiven alla...? Prkl, kun menin keväällä myymään 110tkm ajetun vakionokan... :(

En hae halvinta, vaan toimivinta vaihtoehtoa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Lokakuu 29. 19:23:13 2004

mulla toimii tuolla t 31 :llä auto mainiosti.. kone on kyllä muutenkin viritetty. Sillä on jopa tullut lisää tehoa eikä vain lisää bensankulutusta :D vääntökäyrä on myös hyvä.. 2700 rpm, 200nm.siitä pöytämäinen "nousu" 5100 asti.Huipputeho 6050 rpm.Ehkä ei vakiossa..?? toimi kunnolla, mutta ei kannata heittää roskiin!
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Lokakuu 29. 19:26:17 2004

Anteeksi.. en huomannut, että tuossa luki TURBO-nokka.. ole onnellinen että saat ahtimen autoosi laittaa.. sniff.. :cry:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Marraskuu 5. 19:49:26 2004

"turbo-nokka".... Samat nokat sinne käy oli puhallin tai ei.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Marraskuu 6. 8:53:49 2004

[quote="ytte"]"turbo-nokka".... Samat nokat sinne käy oli puhallin tai ei.[/quote]

Mutta toimivuus onkin sit ihan eri asia..

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Marraskuu 7. 21:54:07 2004

Niinpä...tuossa nykyisessä nokassa on sen verran overlappia, ettei varmasti toimi ahtimen kanssa.

Hmmm...pitääkö muuttaa topicin otsikkoa kun tuntuu herättävän närkästystä... :?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Marraskuu 8. 11:32:13 2004

Bootsi kirjoitti:
ytte kirjoitti:"turbo-nokka".... Samat nokat sinne käy oli puhallin tai ei.


Mutta toimivuus onkin sit ihan eri asia..
Papereilla "turbo" nokat ei näyttäs paljoo erilaisilta ku normi nokat, ainu ero o että niitä saa vaan miedompi asteisena. Brittien rahastus keino enimmäkseen toi "turbo" sana.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 8. 18:34:59 2004

Mutta toimiikohan Kentcams FR-34 OHC-koneessa turbon kanssa, tuppaa olemaan todella alakireä nokka, joten..

FR34 (263°/109.5°)

1000-6250 rpm

Nostot venttiililtä:
Imu: Pako:
12.67mm 12.31mm

Kone menee nippuun muutoin vakiopalikoilla, joten puristussuhde jää siihen 9.2:1 paikkeille... Sen näkee sitten, ei varmaan yli puolen kilon tartte painetta laittaa.
Jäsen #606

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Marraskuu 8. 18:45:37 2004

itse oon kuullu et esim. Burtonin BF63 nokka soveltuu todella hyvin myös turbokäyttöön..yhdellä tutulla oli parikin ohc turboa kyseisellä nokalla ja se sano et ne toimi todella hyvin tosin alavääntö jäi vähän huonoksi mutta kyllä se oli kuulema sen arvoista!

EDIT: nokan speksit:
Power Band: 2800-8000rpm
V/lift: 13.0mm
Duration: 310°
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Marraskuu 8. 19:30:44 2004

Nokan valinnalla voi vaikuttaa paljonkin mm. ahtimen herkkyyteen. Ja jos yhdistetään asia ilmamäärämittärilla olevaan ruiskuun, muuttuu asia hyvin huolella mietittäväksi; vaatii siis ihan oikean turbonokan, overlap ja liialliset asteet sekoittavat herkästi truutan. Toki joskus joku yhdistelmä saattaa toimia "heittämällä", mutta kyse onkin sitten tuurista....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Marraskuu 8. 20:08:51 2004

Niih ja säädettävällä nokkapyörällä saa hienosäädettyä, tosin colognessa se o vähä pirullista. jjs tossa sanoki jo tosta ruiskusta.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Marraskuu 8. 22:00:26 2004

ytte kirjoitti:Niih ja säädettävällä nokkapyörällä saa hienosäädettyä, tosin colognessa se o vähä pirullista. jjs tossa sanoki jo tosta ruiskusta.
Sillä säädettävällä nokkapyörällä on vaan vähän nahkee säädellä sitä overlappia...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Marraskuu 8. 22:14:04 2004

ylimark kirjoitti:
ytte kirjoitti:Niih ja säädettävällä nokkapyörällä saa hienosäädettyä, tosin colognessa se o vähä pirullista. jjs tossa sanoki jo tosta ruiskusta.
Sillä säädettävällä nokkapyörällä on vaan vähän nahkee säädellä sitä overlappia...
Joo, en overlappia tarkotanutkaa :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 8. 22:21:50 2004

Säädettävä nokkapyörä on virivirinokan kanssa välttämätön varuste. Eikä se kutosessakaan mikään paha ole, kerran se vaan tarttee säätää, nokkalapun mukaan. Hyvää säkää täytyy olla jos osuu ajotus tasan kohdalleen vakiopyörällä. Tosin esimerkiksi OHC:n nokkapyörässä olen huomannut että kiilaura ei ole hammastukseen nähden keskellä, vaan osuu hieman hampaan toiseen laitaan. Pyörän kääntämisellä on siis merkittävä vaikutus nokan ajoitukseen. Se hihnaa ohjaava pelti sen pyörän takana ei vain alkuperäisessä kuosissaan osu kohdalleen, jos pyörä on "väärin päin".
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Marraskuu 8. 22:59:07 2004

olafu kirjoitti:Mutta toimiikohan Kentcams FR-34 OHC-koneessa turbon kanssa, tuppaa olemaan todella alakireä nokka, joten..

FR34 (263°/109.5°)

1000-6250 rpm

Nostot venttiililtä:
Imu: Pako:
12.67mm 12.31mm

Kone menee nippuun muutoin vakiopalikoilla, joten puristussuhde jää siihen 9.2:1 paikkeille... Sen näkee sitten, ei varmaan yli puolen kilon tartte painetta laittaa.
Vaikka ei tämä nyt V6 koneen nokkaan liity niin todetaan vaan: On tolla nokalla ainakin nafti 280hv penkitetty eli ei se ihan huono valinta voi olla.

"itse oon kuullu et esim. Burtonin BF63 nokka soveltuu todella hyvin myös turbokäyttöön..yhdellä tutulla oli parikin ohc turboa kyseisellä nokalla ja se sano et ne toimi todella hyvin tosin alavääntö jäi vähän huonoksi mutta kyllä se oli kuulema sen arvoista!

EDIT: nokan speksit:
Power Band: 2800-8000rpm
V/lift: 13.0mm
Duration: 310° "

Voi turboon tälläisen nokan laittaa jos siltä tuntuu, mutta tehoalue on sitten suunnilleen sama kuin vaparina ja bensaa pakenee putkesta, eikä puristusten laskemisen jälkeen ketään ole kotona alakierroksilla. Upean "turbopotkun" saa kanssa varmaan syntymään.

Ps. Zakspeed turbo Caprin 1.4 BD(X) kone antoi huipputehonsa 540hv ilmeisesti 10000 kiekalla ei tainnut ihan lievät nokat siinäkään olla?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 9. 23:41:30 2004

Zakissa oli Schrickin suunnittelema "BDA", perustui rautalohkoon (vuoteen 82 saakka) ja kansiaihio oli Cossun tekemä. Nokat olivat silloin 26v sitten mitä olivat.... Kilpamoottoreissa ei ollut silloin niin nuukaa, varsinkaan radalla, milloin alkaa tapahtua :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin