Remmiahdin turbon kaveriks.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Remmiahdin turbon kaveriks.

Viesti Kirjoittaja -sami- » Ke Marraskuu 24. 14:10:50 2004

Tulipa nyt tällänen visio. Onkohan paha toteuttaa.
Kyllähän toi pitäis periaatteessa toimia..remmiahdin alkaa alhaalta vääntämään ja sit isompi turbo jatkaa.
Pistäkää mielipiteitä tänne.
Pitääpi kunnolla tutkia asiaa.. :D

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Marraskuu 24. 14:18:41 2004

Bemarin uusimmassa diesel moottorissa on ensin pienempi "turbo", joka puhaltaa isompaan puhtia. Kai se toimii tuollakin kombinaatiolla. Toimaan saaminen lienee jo sitten oma lukunsa.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Marraskuu 24. 14:45:55 2004

Ruotsissa on 10sek varttimailiaikoihin kykenevä rata-tyyppinen "pro-katuauto" oranssi Opel Manta A Volvon moottorilla jossa on sekä mekaaninen ahdin että turboahdin.

löytynee netistä

Bilsportissa oli kesällä juttua monta sivua ja paljon kuvia -> kirjastoon lukemaan siitä :)
Viimeksi muokannut prostreet, Ke Marraskuu 24. 17:43:25 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Marraskuu 24. 15:21:22 2004

Mihinkäs unohtu Lancian S4, jossa oli sekä mekaaninen, että turboahdin jo 80-luvun alkupuolella? Itse en näe mitään syytä, miksei kyseinen kombinaatio toimisi. Järkevyydestä voikin sitten olla montaa mieltä...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Marraskuu 24. 15:39:12 2004

Sine kirjoitti:Bemarin uusimmassa diesel moottorissa on ensin pienempi "turbo", joka puhaltaa isompaan puhtia. Kai se toimii tuollakin kombinaatiolla. Toimaan saaminen lienee jo sitten oma lukunsa.
Eikös se BiTurboDiesel BMW:llä toiminut niin että pikku ahdin toimi välillä 800-2000rpm, ja isompi 1800rpm-rajoitin.

...ja onhan ooppelikin tehnyt jo Tuplaturbo dieselin...
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Marraskuu 24. 15:43:47 2004

ylimark kirjoitti:Mihinkäs unohtu Lancian S4, jossa oli sekä mekaaninen, että turboahdin jo 80-luvun alkupuolella? Itse en näe mitään syytä, miksei kyseinen kombinaatio toimisi.
Googlettamalla löytyi vähän kuvia ja tietoa ko. härvelistä. Eikun soveltamaan:
http://www.fiat-abarth.net/lancias4.html

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Marraskuu 24. 16:43:40 2004

He hei..? Mitenkäs olisi jos imupuolen ylipaineen lisäksi pakopuolelle kehitettäisiin "käänteisellä turbolla" valtava alipaine?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Marraskuu 24. 17:07:22 2004

Tuosta pakopuolen alipaineesta sen verran, että voisihan se hiukan auttaa yksinään, mutta jos pakokaasun paine on (hatusta) 50bar kun se lähtee pakokanavaan, niin siellä olevan absoluuttisen paineen laskeminen 1bar->0bar ei meinaa sitä eikä tätä.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Marraskuu 24. 17:40:12 2004

Tuossa on hieno ja nopea se mekaaninen+turboahdettu Manta A:

http://www.hilmersson-racing.com/default.asp


Motor:
Volvo B230 block, 96.3mm borr, 2.5l, 360° axiallager
O-ringat med topplockspackning i 1,5mm koppar, ej betongfyllt
Marinvevaxel med 86mm slag, 55mm ramlager
Nedre kamdrev i stål
12.9 topplocksbultar
SPM H-profil vevstakar
Venolia kolvar från SPM
Kompressionsförhållande 8,5:1
Högvolym oljepump från nyare B230
Oljekylare och oljetermostat
Eget oljetråg med skvalpplåtar och klaffar
Duckhams motorolja
Volvo 16V topplock med std. ventiler, egen portning
Egensvarvade fasta lättvikts ventiltryckare
Kamaxlar slipade av SPM
Dubbla ventilfjädrar med egna ventilfjäderbrickor i dur-aluminium
Egna ställbara kamdrev
Egen special vevhusventilation med mellanväggar och nät, retur till tråget
Garret GT40 lastbilsturbo
Eaton M62 kompressor
Eget system med ”wastegate” och backventiler för reglering av luften mellan turbo och kompressor
Egensvarvade remskivor
Eget grenrör i rostfritt stål, ø50x2mm
Egen Wastegate med 50mm ventil
Egen dumpventil
Eget insug med fullradietrattar
Eget spjällhus av slidtyp med separata 46mm spjäll = helt frilagda kanaler vid fullgas
Egen plenumkammare
4st 1600cc spridare
Hemborrad fuelrail
NGK BP7ES tändstift
Autronic SMC motorstyrning och Autronic CDI tändning
4st Mercury marine F1 tändspolar
Egen dubbel intercooler med cellpaket från Volvo F16
Egen dubbel vattenkylare med cellpaket Volvos tropikkylare
3st Spal kylfläktar
3” rostfria polerade tryckrör
3” tums rostfritt polerat avgassystem med en enkel Ferrita ljuddämpare
Egen bränsletank i aluminium med klaffar och mellanväggar
1st Bosch 044 och 1st Bosch 953 bränslepump
3 bars grund bränsletryck
Laddtryck 0,8-1,85 bar
95-oktanig bensin

Effekt:
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpm

Vrid:
Max. 706Nm vid 4900rpm och 1,85 bar
över 600Nm från 4300 till 6600rpm
Bromsad hos VM-performance

Växellåda:
Getrag 262 från BMW
Eget spakställ med backspärr och utväxling för tätare lägen
Tvåskivig Tilton 185mm koppling med AP-lameller

Bakvagn:
Volvo 1031 bakaxel från 240 med lamelldiff, upphängd i egna fourlink-stag
Fjäderklädda stötdämpare ställbara i höjd med Opel Ascona framfjädrar
Monroe stötdämparinsatser
Egen justerbar krängningshämmare
Plastbussningar

Framvagn:
Egna fjäderben med ställbar höjd
Dalhems fjädrar
Bilstein stötdämparinsatser
Egen justerbar krängningshämmare
Spindlar och hjulnav från volvo 240
Egna rörbärarmar
Plastbussningar
Volvo 240 servostyrväxel
Elektrisk servopump

Bromsar:
Corvette ZR1 skivor och bromsok, fram och bak
Eget pedalställ med Wilwood bromsvåg och huvudcylindrar
Egen hydraulisk handbroms med spärr
Stålomspunna bromsslangar

Kaross:
Breddade och uppflyttade hjulhuskanter
Egen fram och bak spoiler i plåt, egna sidokjolar i plåt
Egen aluminiumvinge på bakluckan

Lack:
Opel 529 orange, egen garagelack.

Inredning:
Momo stolar
4 punkts bälten
Momo ratt
Autometer varvräknare
Egen hastighetsmätare byggd av en varvräknare
3st laddtrycksmätare, kompressor, turbo och gemensam
Diverse polerad aluminium
Fullbur
Eget elsystem med säkringar och relä i handskfacket

Fälgar:
BBS 19x9,25” magnesiumfälgar från Opels DTM Calibra, renoverade och lackade
Egna centrummuttrar och nav i Duraluminium

Däck:
BFGoodrich g-Force Profiler, 235/35-19
På strippen M/T ET street 10,5x26x15 på plåtfälgar breddade av ”Skruffse”

Vikt:
ca 1050kg tom, varav 540kg fram och 510kg bak

Prestanda:
Bästa ET: 10,520s
Bästa topspeed: 218,54km/h
60-fot: 1,64s

Sponsorer:
BFGoodrich
Aquajet Systems AB
Svensk VattenBilningsteknik
AutoSmart


Fakta om motorstyrningen:
Motorn är överladdad av både en EATON M62 kompressor och en Garret GT40 lastbilsturbo.
Detta system har jag byggt för att få en motor som har karaktären av en stor motor med lagom stor turbo, dvs. att laddtrycket ska inte komma som en hästspark vid 5000 rpm.
Kompressorn och turbon är kopplade parallellt, där kompressorn är styrd och turbon laddar så mycket den kan, upp till max laddtryck.
Kompressorn laddar 0,8 bar ända från tomgång, så det finns alltid minst 0,8 bars laddtryck att tillgå.
Turbon börjar ladda vid 3000rpm och fullt laddtryck har jag redan vid ca 4500 rpm trots att turbon är ganska stor.
När det sammanlagda laddtrycket börjar närma sig ca 1,0 bar, så börjar kompressorn kopplas ur med hjälp av ett avlastnings spjäll. Vid ca 1,3 bar är kompressorn helt avlastad och snurrar bara med utan motstånd från laddtrycket. Efter kompressorn sitter det en stor backventil (gulkromaterad fyrkantig låda) som gör att inte luften från turbon går ut genom avlastningsspjället.
Det sitter även en backventil efter turbon som gör att inte kompressorns luft kan gå bakvägen genom turbon.
När turbon har ”tagit över” går motorn som vilken annan turbomotor som helst och tack vare att turbon har ganska stor avgasdel blir avgasmottrycket ganska litet. Detta betyder att det inte behövs så mycket laddtryck för att få ut mycket effekt.

Spjällhuset av slidtyp och insprutningen från Autronic gör att motorn är mycket körbar och går fint på tomgång, trots ganska vassa kamaxlar.
Spjällhuset består av en platta med fyra 46mm hål som utgör själva spjället. Denna platta ligger vid fullgas så att hålen är mitt för insugen och på tomgång är hålen vid sidan om insugen så att luftflödet begränsas.
Spjällplattan rullar på kullager för att inte sugas fast mot insuget vid högt laddtryck.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Marraskuu 24. 23:10:25 2004

eikös WRC Focuksessakin ole remmi ja turbo -molemmat?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Marraskuu 25. 2:32:16 2004

Volvon meridieseleissä ja lähinnä huviveneisiin tarkoitetuissa on käytetty tälläistä systeemiä jo 10-15v joten on se luotettavasti toteutettavissa.
Remmiahdin lienee Eaton eli Mersuissa ja Mineissäkin käytetty ja siinä on magneettikytkin niin, että se kytkeytyy pois, kun turbolta tulee painetta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Marraskuu 25. 2:51:36 2004

jive kirjoitti:eikös WRC Focuksessakin ole remmi ja turbo -molemmat?
ei ainakaan mun käsityksen mukaan..voin toki olla väärässä.. :roll:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 25. 10:21:43 2004

jesus48 kirjoitti:
jive kirjoitti:eikös WRC Focuksessakin ole remmi ja turbo -molemmat?
ei ainakaan mun käsityksen mukaan..voin toki olla väärässä.. :roll:
Eikö niissä ole vaan Garrettin turbo
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Marraskuu 25. 13:53:35 2004

siipicossu kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:
jive kirjoitti:eikös WRC Focuksessakin ole remmi ja turbo -molemmat?
ei ainakaan mun käsityksen mukaan..voin toki olla väärässä.. :roll:
Eikö niissä ole vaan Garrettin turbo
eihän niissä oo ees laillista käyttää kahta ahdinta?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » To Marraskuu 25. 14:27:36 2004

mitäköhän konttorissa sanottais jos olis cossussa remmiahdin viel ahtimen lisäks :lol:

hmm.... :twisted:

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Marraskuu 25. 15:57:25 2004

ei kai siinä mitään jos on ei vähäpäästöinen ja max +20% tehoa...

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Marraskuu 25. 20:36:56 2004

-sami- kirjoitti:mitäköhän konttorissa sanottais jos olis cossussa remmiahdin viel ahtimen lisäks :lol:

hmm.... :twisted:
Ihmettelisivät, että onpas siinä tyhmä tyyppi :) Jätetään ne remmit suosiolla sinne lossimoottoriosastolle ;)
Tässähän se menee...

Vastaa Viestiin