sierra käyntiin kylmänä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
sierra käyntiin kylmänä
Elikkä kaasarin säädön yhteydessä kytkettiin ryyppy pois koska ryyppy oli kuulemma rikki. Uudet osat jotta sen sais toimii maksais kuulemma 100e
Elikkä kesän ja syksyn ajelin ilman ryyppyä, ei mitään ongelmia. Mutta nyt heti kun pakkasen puolelle menee lämpötila, niin vaivalloista saada kone käyntiin. Saa polkea pumpata ihan urakalla jos meinaa sen herättää. Jos toinen on pitämässä kurkkujen edessä kättä (ryyppy) niin lähtee ihan mukisematta. Sitkun kerran on lähteny käyntiin niin kehrää normaalia tyhjäkäyntiä nätisti.
Eli vika on selvästi ryypyn puuttumisessa. Miten tämä sierran sähköhärdelli-kaasari hoitaa ryyppyä? Tässähän ei ole mitään vesikiertoa, niin onkose se moottorinohjausboksi joka ohjaa ryyppyä kanssa?
Onko mahdollisuutta saada toi kotikonstein taas pelittämään, jollain pienellä osan vaihdolla/rasvaamisella tjsp. Vai onko nyt ainoa vaihtoehto ostaa fordilta koko ryyppymekanismi uus ja laittaa se 100e menemään.
Elikkä kesän ja syksyn ajelin ilman ryyppyä, ei mitään ongelmia. Mutta nyt heti kun pakkasen puolelle menee lämpötila, niin vaivalloista saada kone käyntiin. Saa polkea pumpata ihan urakalla jos meinaa sen herättää. Jos toinen on pitämässä kurkkujen edessä kättä (ryyppy) niin lähtee ihan mukisematta. Sitkun kerran on lähteny käyntiin niin kehrää normaalia tyhjäkäyntiä nätisti.
Eli vika on selvästi ryypyn puuttumisessa. Miten tämä sierran sähköhärdelli-kaasari hoitaa ryyppyä? Tässähän ei ole mitään vesikiertoa, niin onkose se moottorinohjausboksi joka ohjaa ryyppyä kanssa?
Onko mahdollisuutta saada toi kotikonstein taas pelittämään, jollain pienellä osan vaihdolla/rasvaamisella tjsp. Vai onko nyt ainoa vaihtoehto ostaa fordilta koko ryyppymekanismi uus ja laittaa se 100e menemään.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: sierra käyntiin kylmänä
Sitä ite ryyppyä ei ohjaa mikään äly. Siinä on kaksoimetallijousi kiinni kaasarissa. Semmonen musta pyöree mötikkä. Se pelaa silleen että kylmällä se kääntää ryyppyläpän kiinni. Kun auto käynnistetään, laturin W-napaan muodostuu jännite, ja siitä menee suora johto tälle bi-metalli kierukalle. Sähkövirta lämmittää jousen ja kääntää ryyppyläppää auki.hawkki kirjoitti:Elikkä kaasarin säädön yhteydessä kytkettiin ryyppy pois koska ryyppy oli kuulemma rikki. Uudet osat jotta sen sais toimii maksais kuulemma 100e
Elikkä kesän ja syksyn ajelin ilman ryyppyä, ei mitään ongelmia. Mutta nyt heti kun pakkasen puolelle menee lämpötila, niin vaivalloista saada kone käyntiin. Saa polkea pumpata ihan urakalla jos meinaa sen herättää. Jos toinen on pitämässä kurkkujen edessä kättä (ryyppy) niin lähtee ihan mukisematta. Sitkun kerran on lähteny käyntiin niin kehrää normaalia tyhjäkäyntiä nätisti.
Eli vika on selvästi ryypyn puuttumisessa. Miten tämä sierran sähköhärdelli-kaasari hoitaa ryyppyä? Tässähän ei ole mitään vesikiertoa, niin onkose se moottorinohjausboksi joka ohjaa ryyppyä kanssa
Onko mahdollisuutta saada toi kotikonstein taas pelittämään, jollain pienellä osan vaihdolla/rasvaamisella tjsp. Vai onko nyt ainoa vaihtoehto ostaa fordilta koko ryyppymekanismi uus ja laittaa se 100e menemään.
Eli kato että siihen sähköjohtoon tulee jännite auton käydessä. Jännitteen kuuluisi olla 7,0V, eikä siis 12V, ja sitten että sen bi-metallin kärki ei ole poikki eli että se se lärki ottaa siihen vastakappaleeseensa kiinni.
Ei siihen varmaan tarte vaihtaa ku korkeintaan se bi-metalli jousi. Siitä voi olla se kärki poikki. Etsii ehjän käytetyn.

Siinä ryypyssä on vielä alipainekevennin, joka kääntää ryyppyläppää auki sitä mukaa kun moottori käy paremmin eli kun imusarjassa on suurempi alipaine. Tämä hökö on yleensä aina rikki, en oo yhtään ehjää nähny mutta ei se ole tarpeellinen, kun säätää sen bi-metallin asennon hyväksi.
Tyhjäkäynnin korotuksen kylmänä hoitaa sitten se sytkäboksi sillä askelmoottorilla. Ja siis sehän hoitaa tyhjäkäynnin korkeuden muutenkin.
Itellä ei ryyppy palannu ku ostin nykysen sierran. Siinä oli läppä lukittu auki ruuvilla!


Viimeksi muokannut Fullspeed, To Joulukuu 2. 22:22:59 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Ylläpitäjä
Elikkä mikä tässä alipainekevityksessä on joka menee rikki? Siinä on joku säätövipu joka menee painekellon näköseltä jutulta sinne kaasarin uumeniin, onkose juuri tämä? Kalvoko tässä menee rikki? Olen koittanut liikutella sitä säätövipua ja liikkuuhanse kyllä.
Pitää katsoa tuo sähköjohto...
Mistä muuten vois saada uutena tämmöistä bimetallijousta? Saako foortilta ?
Pitää katsoa tuo sähköjohto...
Mistä muuten vois saada uutena tämmöistä bimetallijousta? Saako foortilta ?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Siellä on vähä piilossa semmonen muovinokka, näkyy paremmin alapuolelta, joka on yleensä rikki/poikki/hävinny. Eli sen kalvon liike ei mee perille asti. Sen puuttuminen ei oo vakavaa. Se vaikuttaa silleen, että sen aikaa kun auto käy ryyppy päällä se voi käydä vähän turhan rikkaalla ku kuormituksen mukasta rikastuksen vähenemistä ei ookkaa. (Tulipas hassu lausehawkki kirjoitti:Elikkä mikä tässä alipainekevityksessä on joka menee rikki? Siinä on joku säätövipu joka menee painekellon näköseltä jutulta sinne kaasarin uumeniin, onkose juuri tämä? Kalvoko tässä menee rikki? Olen koittanut liikutella sitä säätövipua ja liikkuuhanse kyllä.
Pitää katsoa tuo sähköjohto...
Mistä muuten vois saada uutena tämmöistä bimetallijousta? Saako foortilta ?

Kun pyöräyttää sen bi-metallin semmosee asentoon että se just nippa nappa sulkee ryyppyläpän näillä pakkasilla (siis kylmänä) nii ei sen kevennin hökön puuttuminen tunnu missään.

En tiiä löytyykö voortilta, ja liekkö hintanen. Se on kyllä semmonen Weberin yleismalli. Ite ostasin ehjän käytetyn. Tietty jos ne markalla myy...

Viimeksi muokannut Fullspeed, To Joulukuu 2. 22:55:37 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Just just, tää on just tätä. Joku ehkä muistaa minun vuodentakasen taistelun kun ei mennyt päästöistä läpi auto katsastuksessa. Vein kaasarin säätöön ja setä sanoi että ryyppy on rikki, uus osa maksaa noin 100e, hän kytkee koko tyypyn pois toiminnasta nyt ensiapuun, ja varoitteli että talvella on vaikea saada käyntiin.
Elikkä, nyt sitten tämän threadin infosta rohkaistuna lähdin kaasarin kimppuun. Huomasin että se johto, jonka korjasin laturilta (syöpyny poikki) joka oli viime katsastuksen aikana vielä poikki, menee kaasariin ja jännite ~6,5v eli se vastuksen sähkö. Eli kaasarin säädössä tämä oli poikki, setä viisaana huomas että ei ryyppy mee pois päältä (ei tullu virtaa kaasarille) ja sanoi viisaana että 100e maksaa uus ryyppy (meinaskohan koko kaasaria?) Hän siis kääns bimetallijousta siten että se ei enää ottanut kiinni ryypynsäätöjuttuun kaasarin puolella.
Mitä tästä opin? Tee kaikki itse! Siis koko ongelma alunperin johtui siitä, että laturin takaa kireelle joutunut johto oli syöpynyt/nirhaantunut poikki! Tietysti olisi itse pitänyt tämä kaasarin tilanne tutkia aiemmin, mutta menin ja luotin asiantuntijan lausuntoon että 100e maksa korjaus = oletin että joku on oikeesti isommin rikki sieltä. Ei työkseen tommosia tekevä mies voinnu sanoo että tänne bimetallijouselle ei tuu jännitettä, ja siitä johtuu että ryyppy ei mee pois päältä? Tai ehkä hän ei vain osannut/tiennyt miten tuo toimii ? Vaikea uskoa sillä kyllä hän osasi sen säätöjutun kääntää niin että ryyppyläppä oli vapaasti ilman vastusta = auki. Huhhu.
En nyt täysin syytä korjaamon tyyppiä, mutta jos joku tekee kaasuttimien säätöjä työkseen niin luulis saada tietää mikä autossa on rikki kun vie auton sinne...
Elikkä, nyt sitten tämän threadin infosta rohkaistuna lähdin kaasarin kimppuun. Huomasin että se johto, jonka korjasin laturilta (syöpyny poikki) joka oli viime katsastuksen aikana vielä poikki, menee kaasariin ja jännite ~6,5v eli se vastuksen sähkö. Eli kaasarin säädössä tämä oli poikki, setä viisaana huomas että ei ryyppy mee pois päältä (ei tullu virtaa kaasarille) ja sanoi viisaana että 100e maksaa uus ryyppy (meinaskohan koko kaasaria?) Hän siis kääns bimetallijousta siten että se ei enää ottanut kiinni ryypynsäätöjuttuun kaasarin puolella.
Mitä tästä opin? Tee kaikki itse! Siis koko ongelma alunperin johtui siitä, että laturin takaa kireelle joutunut johto oli syöpynyt/nirhaantunut poikki! Tietysti olisi itse pitänyt tämä kaasarin tilanne tutkia aiemmin, mutta menin ja luotin asiantuntijan lausuntoon että 100e maksa korjaus = oletin että joku on oikeesti isommin rikki sieltä. Ei työkseen tommosia tekevä mies voinnu sanoo että tänne bimetallijouselle ei tuu jännitettä, ja siitä johtuu että ryyppy ei mee pois päältä? Tai ehkä hän ei vain osannut/tiennyt miten tuo toimii ? Vaikea uskoa sillä kyllä hän osasi sen säätöjutun kääntää niin että ryyppyläppä oli vapaasti ilman vastusta = auki. Huhhu.
En nyt täysin syytä korjaamon tyyppiä, mutta jos joku tekee kaasuttimien säätöjä työkseen niin luulis saada tietää mikä autossa on rikki kun vie auton sinne...
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
kuulostaisi siltä ettei ole tiennyt asiasta. tai sitten vain ei osannut asiaansa niin hyvin.
tarvikelatureissa ei ole tuota lähtöä, ja siksi mulla oli joskus oma ryyppy kokoajan päällä. sitten vaan vastusta väliin ja 7volttia navalle ja jo rupes toimiin.
tarvikelatureissa ei ole tuota lähtöä, ja siksi mulla oli joskus oma ryyppy kokoajan päällä. sitten vaan vastusta väliin ja 7volttia navalle ja jo rupes toimiin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.