Muovin sulattelu puskuriin.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Muovin sulattelu puskuriin.

Viesti Kirjoittaja qreippi » Su Joulukuu 19. 22:59:14 2004

Seuraa tekninen kysymys:

Niin että mitähän muovia puskuriin kehtaisi sulatella?

Sulatetun muovin pitäisi tietysti pysyä kiinnikkin.

Nurkkia siivotessa löytyi muutama "lasten" pulkan-raato ja ajattelin että passaisikohan tuo muovi tarkoitukseen?

Tarkoitus olisi siis muutama kolo täyttää.. samalla kun koko puskin maalataan uusiksi.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Re: Muovin sulattelu puskuriin.

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Joulukuu 19. 23:12:23 2004

qreippi kirjoitti:Seuraa tekninen kysymys:

Niin että mitähän muovia puskuriin kehtaisi sulatella?

Sulatetun muovin pitäisi tietysti pysyä kiinnikkin.

Nurkkia siivotessa löytyi muutama "lasten" pulkan-raato ja ajattelin että passaisikohan tuo muovi tarkoitukseen?

Tarkoitus olisi siis muutama kolo täyttää.. samalla kun koko puskin maalataan uusiksi.
pulkan muovi taitaa olla liian kovaa.. ite oon ainaki jostain toisesta puskurista leikannu palan ja siitä sulatellu.. tai jos on ylimäärästä paljon puskurin alla, niinkuin yleensä uusissa autoissa on, ni sitäkin voi hyödyntää.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Su Joulukuu 19. 23:18:58 2004

Paras on käyttää samaa muovia mitä puskurikin on.
Eli otat puskurista palan jostain paikasta mikä ei näy, tai sitten hankit samaa muovia jostain muualta.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Joulukuu 19. 23:34:59 2004

muovituotteissa on usein käytetyn muovin merkintä.esim.puskurin takapuolella saattaa olla merkintä pc/abs niin silloin etit jostain jonkun toisen muovituotteen ja katot että löytyy sama merkintä ja eiku sulatteleen sitä siihen puskuriin.taitaa suurin osa puskureita olla valmistettu pc/absista ja jos löytyy vaikka puhelimen kuori niin ne on usein tehty samasta raakisesta.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ma Joulukuu 20. 0:05:45 2004

Hankey kirjoitti:Paras on käyttää samaa muovia mitä puskurikin on.
Eli otat puskurista palan jostain paikasta mikä ei näy, tai sitten hankit samaa muovia jostain muualta.
Kallistuisin myös tähän, yksi kurssi on ollut muovihitsausta koulussa, ja siellä käskettiin aina käyttämään hitsattavan kohteen omaa materiaalia. Eli esim. ottaa mattopuukolla hieman palaa pois kohdasta missä se ei näy, ja sulattaa sitä, kuten Hankey neuvoi.

Toinen vaihtoehto on mennä ja ostaa läjä muoveja, polttaa sitä, haistaa savua ja tehdä sama puskurin muoville, kunnes löytyy oikea muovi. Tätä harrastettiin koulussa ihan tarpeeksi, kyllä käy nenään, ja päähän.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Joulukuu 20. 7:23:07 2004

miksi niitä nuuhkimaan menee kun yleensä siellä on se valmistusraakis merkittynä,tosin tuo poltto ja nuuhkasumenetelmä on yksi konsti,mutta on myös sellasia muovi raakiksia jotka haisee lähes samalaiselta ja siten on hankala siitä 100% tietää.voi polttamisen yhteydessä myös seurata miten palaa>tuleeko palaessa nokea,tiputtaako pisaroita jne.mut sit täytyy tietää enemmän noista.mut kukin tyylillään toi merkinnän katsominen vaan aika helppo,koska muovituotteissa on pitkään jo noita merkattu,joissain tosi vanhoissa muovituotteissa voi olla ettei merkintää löydy,mut uudemmista löytyy.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 20. 8:33:42 2004

ainakin sierran puskurit on kaikki helppoja hitsata voi käyttää ristiin kaikkia sierran muoveja....PAITSI siipikossun puskurit. niitä ei voi hitsata ollenkaan.
ne vaan hiiltyy lämmetessä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Joulukuu 20. 8:46:26 2004

niin.. mitenköhän nuo rs2k:n puskurit..

pitäs jostai löytyy vaan risa eksortin puskuri.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Joulukuu 20. 9:29:09 2004

sierra friikki kirjoitti:ainakin sierran puskurit on kaikki helppoja hitsata voi käyttää ristiin kaikkia sierran muoveja....PAITSI siipikossun puskurit. niitä ei voi hitsata ollenkaan.
ne vaan hiiltyy lämmetessä.
oleks selvittäny mitä materiaalia on..?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 20. 10:56:28 2004

en ole
olen vaan ottanut kamaa rikkinäisestä puskurista ja ekaks liittänyt piiloon palan ja sit korjannut näkyvän kohdan
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ma Joulukuu 20. 22:08:06 2004

Kaveri otti pesuvadista palan ja sulatti sen, ja on pysyny.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ma Joulukuu 20. 22:08:44 2004

Kaveri otti pesuvadista palan ja sulatti sen, ja on pysyny.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ma Joulukuu 20. 22:26:14 2004

Oon noita foordin muoviosia joskus korjaillu ja tullu siihen tulokseen, et pääsääntösesti perusmallien muovit on hitsattavia ja "erikoismallien" ei. (cossut rs:t)

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Joulukuu 20. 22:31:28 2004

mites rs2k:n takapuskuri?

ite kans ajattelin et jostai ämpäristä vois saada tarpeeks notkeaa muovia..

olisi toi yläura tarkoitus täyttää ja siihen sitä kuluu jonkin verran.

täytyypi funtsia.. tänään hioin ja paikkasin helmat, kun ilman kuraläppiä paukuteltu meneen ja oli pikkasen kiven osumaa :)

jos huomena sais puskurit irti ja alkaa suunnitteleen.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » Ti Joulukuu 21. 19:19:18 2004

Edottomasti saman muovin kanssa muutkin lähellä samaa laatua olevat saatta pysyä hyvinkin kiinni mutta kun puskuria vääntää/venyttää niin pala lähtee irti.

Ja sitten kolvia ei juurikaan kannata käytää sulatteluun kun tulee helposti "kylmiä liitoksiä" itse käytän sellaista pientä kaasupoltinta sulattamiseen ja kolvia tasoittamiseen.

Ja sitten dinitrolin valikoimista löytyy elastista kittiä mikä on tarkoitettu juurikin tuollaisten muovihitsaus saumojen tasoittamiseen mustaa väriltään ja helposti hiottavissa

Ffp:llä on enemmän juttua tuosta http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... kuri+kitti
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Joulukuu 21. 21:41:37 2004

Oikein hitsattu muovisauma kestää yhtäpaljon kuin itse muovikin repimistä ja käyttöä. Eli kolvit ja ramdomilla otetut lisäainemuovit voi unohtaa. Oikea lisäaine, kunnon kuumailmapuhallin ja oikea lämpötila, niin tulee hyvää jälkeä.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Joulukuu 21. 21:54:58 2004

taidan unohtaa koko jutun..

ei löydy kyl mitää paskaa puskurii tähän hätää läheltä :)
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Joulukuu 22. 2:45:37 2004

lauri kirjoitti:Oikein hitsattu muovisauma kestää yhtäpaljon kuin itse muovikin repimistä ja käyttöä. Eli kolvit ja ramdomilla otetut lisäainemuovit voi unohtaa. Oikea lisäaine, kunnon kuumailmapuhallin ja oikea lämpötila, niin tulee hyvää jälkeä.
Millainenhan se oikea lämpö voisi olla, valomaskia vähän yritin fiksailla ja se puhaltimella kuumennettaessa lähinnä vain kutistui halkeemista?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Joulukuu 22. 7:42:41 2004

aika kuumaa pitäs olla.noi muovit rupee kunnolla sulaan vasta jossain 230 astetta ja siitä ylöspäin,300 asteeseen asti,joku pieni kaasupuhallin,kuten tanhis sanoi sopivalla etäisyydellä,ettei ala palamaan.
sillä ku sulattaa ne muovit toisiinsa niin tulee kestävä.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Joulukuu 22. 13:59:30 2004

Joka muovilaadulle on toki oma sulamispisteensä, sen mukaan määräytyy myös puhalluksen lämpötilakin. Eli säädettävä lämpö pitää olla. Astemääriä en muista ulkoa, netti tai alan liike auttaa.

Vastaa Viestiin