Bensan paine

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Bensan paine

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Joulukuu 10. 19:20:00 2003

sanookaas paljonko pitää olla pensan paineet/tuotto kun on tuplat sekä turbo
sierran vakio pumpun(0.28-0.38bar) paineet/tuotto ei tunnu piisaavan
1ja2 saa vedettyy hyvin 3 ja 4 pensa rupee loppumaan rupee mooaamaan paukkumaan jne...
missä vika :?:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Joulukuu 10. 20:18:24 2003

kaasuttimesi ovat mitä ilmeisemmin painepuolella, joten bensanpaine pitää olla n. 0,2-0,3bar+imusarjan paine.
eli 0,5 ahtopaineella polttoaineenpaine on 0,7-0,8bar.
jotta tämä kaikki olisi mahdollista tarvitset ahtopaineen mukaan säätyvän paineensäätimen ,sähköisen polttoainepumpun (esim. jostain ruiskuautosta) ja polttoaineen paluulinja paineensäätimeltä tankkiin.

mikäli kaasutin olisi ennen turboa (perseestä koko systeemi :x ) pärjättäis vaparipaineilla....

EDIT: luin kysymyksesi ilman ajatusta :evil: ymmärsin että sulla on tuplat ja turbo...mutta tarkoitit vissiin tuplat ja turbon pumppu :oops: vai miten???

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Joulukuu 10. 20:58:32 2003

luit ekalla kerralla oikein.

tänään laitoin pierburgin turbo käyttöön tarkoitetun säätimen pensa pumppu vielä vakio tarkotus oli saada tietoo epäselvällä kysymyksellä että millanen pumppu pitäis laittaa.

ilmisesti toimis 0.3 bar sähköpumpulla jos ny käsitin oikein
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 10. 23:16:03 2003

Siis: turbokone 1,6l jossa 2x kaksoiskaasutin ja vakio mekaaninen bensapumppu?
Pumppu: jos käytät yli 0,0001bar ahtopaineita, pumppu pitää vaihtaa sähköiseen korkeapainepumppuun. Tarvittava bensanpaine (kuten Brenda jo laittoikin)= 0,2-0,3bar + AHTOPAINE. Ei todellakaan toimi 0,3bar biltema -mallin "pilssipumpulla"... Eli kunnollinen Bosch tai vastaava rullapumppu; vaatii myös bensatankin ruiskumallista (keräysastia sisällä + riittävä n.12-13mm lähtö), esim iS/XR4i/cosw. Sierrasta tankki-pumppu -paketti. Varoituksen sana: ei toimi imevänä konehuoneessa, laitettava taakse tankin viereen. Jos löydät Stockmanturbo/tai vast. imevän "turbo"pumpun (konehuoneeseen), voi kokeilla riittääkö.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » To Joulukuu 11. 9:19:21 2003

Tuli mieleen tuosta keräysastiasta, että mikä virka sillä oikastaan onkaan? Itse tein systeemin vaan niin, että bensatankkiin ylimääräinen liitäntä paluuletkua varten ilman mitään ylimääräistä keräysastiaa.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Joulukuu 11. 9:44:03 2003

keräily astialla on monta tarkoitusta
esim
rauhoittaa polttoaineen liike tankissa
ruisku järjesltemä ei tykkää ilma kuplista bensan seassa.
polttoaine pumppu ei tykkää käydä tyhjänä (jäähdytys ja voitelu on bensaa).
kerran mulle soitteli eräs joka oli tehnyt turbo sierran ja käytti alkuperäistä tankkia (kaasari) ja vähän aikaa kiihdytettyä moottori hyyty kun pumppu ei imenyt tankista ylä kautta bensaa.

jos pääset käymään autovahinko keskuksella niin sieltä löyty varasti edullinen pumppu sulle....
varmaan docci sierran tankki olis paras siellä on kaikki paikalla ...tarvit vaan moposportista paineen säätimen konehuoneeseen...
vai?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 11. 11:13:58 2003

Tuolla on pari hyvää kuvaa tuosta Fordin kerääjä säiliöstä:
http://www.jimhearne.co.uk/zetecinMk2.htm
Kukas muukaan taas asialla kuin brittien oma Ilpo, Jim Hearne.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Joulukuu 11. 13:03:34 2003

Sen verran, että dokin bensapumpun saa unohtaa turbo vehkeistä (ainakin jos on ruisku), siinä niin onneton tuotto. OHC ruiskun pumppu on paljon rajumpi.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 13. 19:48:51 2003

On kyllä vallan onneton toi DOHC:n ruiskupumppu, näyttää joltain pikkuselta siirtopumpulta tai lasinpesurin pumpulta :D

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Maaliskuu 9. 20:16:17 2004

pitää nostaa ylös

eli nytte ollaan tälläsessä tilanteessa tankilta on 13mm lähtö siitä menee ton kokonen letku rst escon bensapumpulle siitä lähtee 8mm b.letku menee bensan paineen säätimelle(turbo) siitä letkut paineistetuille weberin 40mm vaakatuplille bensan paine tyhjäkäynnillä n 0.25bar
sitte lähtee ajamaan vetää 1,2,3 bensan paine vetää 0 rupee paukkumaan vetää laihalle jne...
osaako joku sanoo missä vika


edit:ite oon harkinnu weberin 45 turbo tupliin siirtymistä ois ainaki kaikki varmasti paineistettu
Viimeksi muokannut timppaanen, Ti Maaliskuu 9. 22:01:21 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Maaliskuu 9. 20:30:19 2004

onhan sulla kytkettynä paineen säätimeen imusarjastaletku että ahtopaine pääsee säätämään polt.painetta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ti Maaliskuu 9. 21:04:40 2004

Itselläni on lähes sama projekti tulossa kohtapuoliin mk1 escoon. kone on vapari IS, kannattaako laittaa erillinen säiliö tankinviereen johon ,lähtö ruiskunpumpulle,paluu,b.tankista linja säiliöön ja esim säiliön päältä takas bensatankkiin, jos rupee tulvimaan. :?:

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ti Maaliskuu 9. 21:51:13 2004

Sammy kirjoitti:Itselläni on lähes sama projekti tulossa kohtapuoliin mk1 escoon. kone on vapari IS, kannattaako laittaa erillinen säiliö tankinviereen johon ,lähtö ruiskunpumpulle,paluu,b.tankista linja säiliöön ja esim säiliön päältä takas bensatankkiin, jos rupee tulvimaan. :?:
Samaa kyselisin minä kanssa!

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Maaliskuu 9. 22:00:01 2004

sierra friikki kirjoitti:onhan sulla kytkettynä paineen säätimeen imusarjastaletku että ahtopaine pääsee säätämään polt.painetta
tulee

edit:eipäs muuten ookkaan imusarjasta mulla tulee siihen säätimeen letku ahto putkesta pitääkö toi vaihtaa tulemaan imusarjasta :?:
Viimeksi muokannut timppaanen, Ke Maaliskuu 10. 10:40:49 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

RubberDuck
Ylläpitäjä

tere

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Maaliskuu 9. 23:22:17 2004

kummallekin oma letku imusarjasta niinhän.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Re: tere

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Maaliskuu 10. 10:39:43 2004

RubberDuck kirjoitti:kummallekin oma letku imusarjasta niinhän.
miten niin kummallekkin
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Maaliskuu 10. 11:17:04 2004

timppaanen kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:onhan sulla kytkettynä paineen säätimeen imusarjastaletku että ahtopaine pääsee säätämään polt.painetta
tulee

edit:eipäs muuten ookkaan imusarjasta mulla tulee siihen säätimeen letku ahto putkesta pitääkö toi vaihtaa tulemaan imusarjasta :?:
laittaa imusarjasta niin pienentää bensanpainetta alipaineenpuolella.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Maaliskuu 10. 12:41:00 2004

niin joo ja sitte tossa on vielä se ajaa n.5 kilsaa niin bensanpaineet hävii vaikka vaikka ois ajanu kuinka pienillä kierroksilla tahansa.
kuinka rele vaikuttaa b.pumpun toimintaan mulla ei oo siellä nytte mitään relettä vaan sinne menee johto virtalukon 2 asennosta sulakkeen kautta :?:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 10. 14:16:06 2004

Tarkista tankin huohotus.korkki irti ja nätisti ajamaan ja toistuuko sama vielä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Maaliskuu 11. 15:39:34 2004

Aksu kirjoitti:Tarkista tankin huohotus.korkki irti ja nätisti ajamaan ja toistuuko sama vielä.
ei auttanu
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Maaliskuu 11. 19:20:01 2004

Ettei sun pumppu rupeis olemaan jo vähä ehtoo puolella...

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Pe Maaliskuu 12. 19:54:08 2004

timppaanen kirjoitti:pitää nostaa ylös

eli nytte ollaan tälläsessä tilanteessa tankilta on 13mm lähtö siitä menee ton kokonen letku rst escon bensapumpulle siitä lähtee 8mm b.letku menee bensan paineen säätimelle(turbo) siitä letkut paineistetuille weberin 40mm vaakatuplille bensan paine tyhjäkäynnillä n 0.25bar
sitte lähtee ajamaan vetää 1,2,3 bensan paine vetää 0 rupee paukkumaan vetää laihalle jne...
osaako joku sanoo missä vika
Mulla oli cossussa samanlaisia ongelmia kun pumppu ei ollut tarpeeksi
alhaalla( bensan pinnan alapuolella)laitoin siirtopumpuksi(sarjaan) tavallisen Facetin ja nyt on pelannut.


edit:ite oon harkinnu weberin 45 turbo tupliin siirtymistä ois ainaki kaikki varmasti paineistettu
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Maaliskuu 13. 17:35:49 2004

Onko sulla kaasarimallin tankki ja sähköinen pumppu ?
Jos niin ei se pumppu ei ime kunnolla(jos lainkaan).
Tee 1-1,5L siirto säiliö s-pumpulle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » La Maaliskuu 13. 21:15:17 2004

Aksu kirjoitti:Onko sulla kaasarimallin tankki ja sähköinen pumppu ?
Jos niin ei se pumppu ei ime kunnolla(jos lainkaan).
Tee 1-1,5L siirto säiliö s-pumpulle.

joo kaasaritankki on.mulla on tällä hetkellä tekeillä konehuoneeseen 3litran kerääjäsäiliö säiliöstä bensa imetää dohc scorpion b.pumpulla kaasareille, paluu menee tohon pöntölle ja sitte ko pönttö rupee oleen täynnä niin sitte se rupee päästään bensaa paluulinjaa pitkin takas tankille. jokohan tolla rupeis toimimaan :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Joulukuu 21. 10:41:28 2004

Sammy kirjoitti:Itselläni on lähes sama projekti tulossa kohtapuoliin mk1 escoon. kone on vapari IS, kannattaako laittaa erillinen säiliö tankinviereen johon ,lähtö ruiskunpumpulle,paluu,b.tankista linja säiliöön ja esim säiliön päältä takas bensatankkiin, jos rupee tulvimaan. :?:
Vastauksia tähän kiitos :)

Eli minulla on tekniikanvaihto rojekti käynnissä, kaasarisierraan, ja siinä on tankki missä lähdöt ja tulot on ulkopuolella, jataidankin toteuttaa keräyssäiliön juuri tuolla tavalla. Eli siirrän lähdön tankin alapuolelle, josta bensa menee ulkopuoliseen keräyssäiliöön, ja siitä pumpulle. Ja tulon jätän sinne tankin päälle, juuri tuon takia ettei ala tulvimaan.

Kuulostaisiko hyvältä?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 21. 19:36:23 2004

timppaanen kirjoitti: joo kaasaritankki on.mulla on tällä hetkellä tekeillä konehuoneeseen 3litran kerääjäsäiliö säiliöstä bensa imetää dohc scorpion b.pumpulla kaasareille, paluu menee tohon pöntölle ja sitte ko pönttö rupee oleen täynnä niin sitte se rupee päästään bensaa paluulinjaa pitkin takas tankille. jokohan tolla rupeis toimimaan :)
Etkös tuossa jo aiemmin todennut että siinä on 13mm lähtö tankilta?
No, saattaa jotenkin toimia tuolla systeemillä, mutta pitkässä vedätyksessä ei...
Pari toimivaa tapaa ratkaista ongelma:
-iS tankki ja RST pumppu 10cm pitkän 13mm letkun päähän.
Ja kuten peltsi kuittasi, pidä huoli että pumppu on mahdollisimman lähellä ja ennenkaikkea alhaalla tankkiin nähden.
-jos vakiotankki 6/8mm lähdöllä: keräyssäilö, mielellään tankin viereen. Syöttö -tehokkaalla- esim. Facet redtop pumpulla keräyssäiliöön. 13mm lähtö vieressä olevalle RST -pumpulle. Moottorin kautta paluu keräyssäiliöön josta ylivuoto alkuperäisen tankin paluuseen. Konehuoneeseen en laittaisi edes tehokkaalla siirtopumpulla 6/8mm linjoilla; loppuu soossi kuitenkin pitkässä ryntäyksessä.

Syynä painevajaukseen on mitä varmimmin bensapula pumpulle; jäähdytys ja voitelu tapahtuu bensalla myös. Pumppu kuumenee ja hyytyy kun ei saa vapaasti 13mm täydeltä tavaraa, kannattaa uskoa :) Toivottavasti pumppusi ei ole ottanut kipeää voitelun puutteesta/lämmöistä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin