Kutvoset 12 ja 24V

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Kutvoset 12 ja 24V

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Joulukuu 28. 23:19:24 2004

12V:

Mikähän tuossa voisi olla kun se käy tyhjäkäyntiä kuin isompikin jenkkilotja, koko auto heiluu vaikka rundari väittää sen käyvän 1000rpm. Tuntuisi käyvän hajusta päätellen aika paksulla ja tukehtuu varsinkin kylmänä aika usein. Kuitenkin kuukausi sitten katsastettu samalla tavalla käyneenä ja päästöt ok... Kylmänä siis tuo tukehtuminenkin normaalisti tapahtuu. Ja kiesi siis 91 riesa xr4x4 2.9i 12V V6.
Edit: Mappi kertaalleen vaihdettu ja lainattu välillä tuohon dokkilaiseen, toimi ok.

24V:

Koskaan ei ole itseltä aiemmin mennyt öljyt ja vedet sekaisin, nyt kuitenkin öljy on maitokahvin väristä. millähän tuota saisi testailtua jotta mistä ne pääsee sekoittumaan? Molemmat vena kopat on samannäköisiä, kermaa on reilusti... :roll: Sen verran kuitenkin on hillot tuon kanssa vähissä että jos olisi mahdollista paikantaa tuo vuoto jompaan kumpaan kanteen, ei tartteis molempia repiä irti... :oops: Paitsi tietysti kohta kun joku sanoo että molemmat koneistamoon vaan. Tietysti jos tiivistetasoa pitää oikaista, on se kai otettava molemmista. Ja kiesi siis tuo scorppi 24V 92 jos sillä mitään väliä on.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Joulukuu 28. 23:29:48 2004

12V

Kokeiles putsata ilmamäärämittarit ( eipä taida ollakkaan kun mainitaan mappi ).

Minulla tekee joskus tuota samaa, etenkin kylmänä tukehtuu joskus. Lämpimänä saattaa alkaa käymään raskaasti mutta saattaa hetken päästä korjautua itsekseen. Ja kun sammuttaa koneen ja starttaa heti käyntiin niin toimii normaalisti. Ohhoh, tuossa onkin Mappi?

24v

Ei kokemusta ko koneesta, mutta kyllähän tuo kannattaa avata molemmilta puolin ja tarkistuttaa molemmat kannet. Ja voihan se vesi päästä sinne muualtakin :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 28. 23:41:10 2004

12V:

mulla teki vastaavaa kun kone oli hätäkäytöllä johtuen siitä ettei lambda-antureita ollut ollenkaan (eli siis johdot eivät saaneet sen koommin oikeata kun väärääkään signaalia). laitoin paikoilleen lambdat ja vika poistui.

mulla oire oli sellainen että kylmästä lähti hienosti käyntiin mut tukehtui bensaan ellei ekan minuutin aikana polkaissut kaasua kunnolla pariin otteeseen; kuumana piti sahata kauan käyntiin kaasu pohjassa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 29. 0:03:52 2004

Etkös sä Corleone just tehny siihen Cossuun täys rempan?

En tiiä... Mulla teki tossa syksyllä Cossu Capri kummia. Paisunsäiliö täyttyi ääriään myöten paskaisesta vedestä ja kupli tyhjäkäynnillä. Öljy kuitenkin oli ihan kirkasta ja missään ei ollut mitään kermaa. Suutuspäissäni menin ja annoin oikeen kunnolla runtua niin sitten se lakkasi ja pinta asettui. Tosin voiko tämmöistä selittää vuotavalla lämppärin-kennolla? No, nurkassa odottaa ihan pakasta vedetty uusi kenno, joten mielenkiinnolla ootan ens kevään / kesän ajoja.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Joulukuu 29. 8:10:37 2004

Voisi sen 12V:n dignosoinnin aloittaa lukemalla vikakoodit. 24V:n kanssa ei taida enää auttaa sekään...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Joulukuu 29. 18:59:05 2004

Hessu kirjoitti:Voisi sen 12V:n dignosoinnin aloittaa lukemalla vikakoodit. 24V:n kanssa ei taida enää auttaa sekään...
Tuo loppu kuulostaa hyvältä... :twisted:


MouTine kirjoitti:Etkös sä Corleone just tehny siihen Cossuun täys rempan?
Joo tein kyllä. Puhkesi se letku joka menee vasemman kannen läpi ja kusi nesteet pihalle. Taisi tulla sen jälkeen muutama kilometri liikaa.. Se hemmetin varoitusvalokin on palanut niin kauan kuin minulla on se ollut ettei sitäkään tule noteerattua... :oops:

Auto käy ihan normaalisti mutta kahvia lentää kopissa. Kerran on öljyt vaihdettu mutta menee heti samannäköiseksi eli suljettu pois mahdollisuus jossa työntänyt sen veden paineella siellä kannen sisällä jakopään kotelosta sisään, kun siellä on se tiiviste hieman mallia patent...


Ja tosiaan tuossa 12V laitteessa ei ole ilmamäärämittareita vaan mappi joka toimii tuossa dokissa ok. Lamdahan se tietysti voisi olla. Voikos kaasuläpän asentotunnistin aiheuttaa moista? Kun se sekoaa välillä täysin jos jalka on vain kevyesti kaasulla.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Kutvoset 12 ja 24V

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Joulukuu 29. 20:37:35 2004

Corleone kirjoitti:12V:

Mikähän tuossa voisi olla kun se käy tyhjäkäyntiä kuin isompikin jenkkilotja, koko auto heiluu vaikka rundari väittää sen käyvän 1000rpm. Tuntuisi käyvän hajusta päätellen aika paksulla ja tukehtuu varsinkin kylmänä aika usein. Kuitenkin kuukausi sitten katsastettu samalla tavalla käyneenä ja päästöt ok... Kylmänä siis tuo tukehtuminenkin normaalisti tapahtuu. Ja kiesi siis 91 riesa xr4x4 2.9i 12V V6.
Edit: Mappi kertaalleen vaihdettu ja lainattu välillä tuohon dokkilaiseen, toimi ok.

24V:

Koskaan ei ole itseltä aiemmin mennyt öljyt ja vedet sekaisin, nyt kuitenkin öljy on maitokahvin väristä. millähän tuota saisi testailtua jotta mistä ne pääsee sekoittumaan? Molemmat vena kopat on samannäköisiä, kermaa on reilusti... :roll: Sen verran kuitenkin on hillot tuon kanssa vähissä että jos olisi mahdollista paikantaa tuo vuoto jompaan kumpaan kanteen, ei tartteis molempia repiä irti... :oops: Paitsi tietysti kohta kun joku sanoo että molemmat koneistamoon vaan. Tietysti jos tiivistetasoa pitää oikaista, on se kai otettava molemmista. Ja kiesi siis tuo scorppi 24V 92 jos sillä mitään väliä on.
Ootko vaihtanu 24v öljymerkkiä tai laatua?

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Joulukuu 29. 20:43:17 2004

Merkki vaihtui halvempaan tuota kokeilua varten.

Tuosta tulikin mieleeni kun KA:n ja Fiestan venttiileitä sääteli töissä oli niissäkin sitä kermaa kopissa...

Ensin oli Teboilin 5W40 litkut, sen jälkeen Diamond 0W40 ja vimosena jotkut ABC marketista ostetut Fully Synthetic 5W40 litkut (16€/4L).

Niin ja tosissaan paisarista ei kupli, neste on puhdasta sinistä eikä häviä. Miten hyvin nuo kermat huuhtoutuu pois jos siellä on ollut sitä vettä seassa?
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Joulukuu 29. 21:58:13 2004

Pätkä ajossa ton hillon muodostuminen taitaa olla normaalia. Vettä kondensoituu mutta lyhyiden käyttöjen takia ei haihdu pois.Yksi syy minkä takia pidemmät käyttökerrat(esim maantieajo) pidentävät öljyn km vaihtoväliä
Cosworth 4x4 -90

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Joulukuu 29. 22:16:02 2004

onko sitä kermaa siellä muutaman päivän seisomisenkin jälkeen? tuli mieleeni ettei öljy vaan pääse vaahtoamaan jonkun tiivistevuodon takia -> muuttuu kermamaiseksi ilman vettäkin?

moottoriöljyn kanssa ei tuollaista ole vastaan tullut mutta 80w90 hypoidiöljy vaahtoaa helposti ja muuttuu kerman väriseksi. ja sotkee!

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Joulukuu 29. 22:35:03 2004

Ranskan vehkeissähän tämä just syynä esi huohputkien jäätymiseen jne. En tiedä onko märkäputkituksella edesauttava vaikutus, tapahtuuhan sitä foorteissakin. Pösöllä aina öljynvaihdon yhteyressä tuli poisteltua sitä lusikkakaupalla. Muuten kone wörkki ja piti nesteet erillään ja hillo oli varmaan ihan normaalia jo suunnittelupöydällä suunniteltua. Mutta kun nesteissä alkaa oleen oljyä ja varsinkin toisin päin niin kansi(tiiviste) vikahan se kummittelee
Cosworth 4x4 -90

mikanu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mikanu » Ke Joulukuu 29. 23:37:10 2004

Mulla tuo cvh mylly vatkasi myös kermat venttiilikopan kanteen kun vaihdoin kesä öljyt (10w30 mineraali) täys synt. Castrol magnateceiksi.

Nyt mitä olen seuraillut, niin ei ole enää tullut moista mönjää venakopan kanteen. Tämän em. teki siis heti öljyn vaihdon jälkeen, kun olin ajellut jonkin aikaa. Sen jälkeen vaahtoaminen katosi tai ainakin väheni silmämääräisesti.

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Joulukuu 29. 23:44:38 2004

Voi Voi, alan kyllä olla korvia myöten täynnä näitä voorteja... XR:ssä hakkasi taas lukot puolen kilometrin matkan, ilmeisesti sulivat kun lämpesi...(siis keskuslukitus, ei toimi pakkasilla)

No mutta takas tuohon kahviin, minkäs väristä sen sekoittuneen öljyn pitäisi olla? Harmaata vai vähämaitoista maitokahvia? Vena kopissa on tosiaan tuota kermalimaa noin sentin kerros...

Ja sitten vielä, kun viimeksi riuhdoin nuo kannet irti aika kiukulla niin onkos noita muut purkaneet, lähinnä lähteekö nuo kannet miten kone paikallaan pois niin että ne ketjun laahaimet jäisivät ehjiksi. (Niitäkun ei tunnu mistään saavan ja niillä on ajettu vasta se reilu 6tkm)

Mitkäs tuossa sitten olisivat todennäköisyydet siihen että tiiviste vuotaa? kansi halki? lohko halki? Sylintereihin ei siis vuoda vettä eikä paisariin painetta.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » To Joulukuu 30. 0:17:23 2004

Corleone kirjoitti:Voi Voi, alan kyllä olla korvia myöten täynnä näitä voorteja... .
Eikös siulle oo jo aikaisemmin suositeltu VAGgineita :wink:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Joulukuu 30. 0:23:37 2004

EI MITÄÄN KANSANAUTOJA! :-)

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » To Joulukuu 30. 0:26:00 2004

vai vielä vaggineita :roll:

Alkaa kyllä kohta olla ruumis, rahapussi ja emäntä sitä mieltä että vaikka sokota kunhan ei voorti.... :o

Tai sitten biiämvii... 8)
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Joulukuu 30. 7:16:41 2004

Muistalanpas omia kokemuksia viime kesältä omasta 24V:stä. Vesitilassa paljon enempi painetta kun vanhassa 2.8i:ssä. Liitokset oltava hyvillä klemmareilla piukassa. Samaa sanoo Lindholmikin, jolla siis tällainen lähes tehdasuusi vaihtomylly. Vasemman kannen edestä tihkuaa hiukka öljyä. Kone pitää välillä omituista naputusta. Tossa oikesstaan ainoot miinukset koneesta jolla on ajettu noin 200 tkm ja viimiset parikytä tuhatta Mr. Hifi-Kinnunen rankalla kädellä. Öljynä on Castrol SLX.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Tammikuu 2. 17:24:50 2005

andeRS kirjoitti:
Corleone kirjoitti:Voi Voi, alan kyllä olla korvia myöten täynnä näitä voorteja... .
Eikös siulle oo jo aikaisemmin suositeltu VAGgineita :wink:
Vaihtelu virkistää. Tosin viat vain vaihtuisivat toisiin :wink:

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Tammikuu 3. 0:10:13 2005

Semmonen tuli mieleen että synteettisiä ja mineraaliöljyjä ei tulisi sekoittaa ja käyttää yhtäaikaa koska voivat vaahdota, vaikka ei oo kyllä ikinä kohalle sattunu kokeiluista huolimatta... 8) :roll: :roll:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Tammikuu 19. 22:05:10 2005

12V : Käy vieläkin ihan päin v***ua, mutta eipä sitä ole kauheammin tutkittukkaan. Leditesteri on rakennettu muttei keretty koekäyttää.

24V: Uusi vesiletku asennettu, venttiilikopat puhdistettu 1cm kermakerroksesta, öljyt vaihdettu kahdesti ja nyt toimii ihan niinkun pitääkin. Vesi oli siis mennyt koneeseen kannen/lohkon/jakopäänkotelon saumasta. :P

Mitähän seuraavaksi... :roll:
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Vastaa Viestiin