fordin tarvike vanteet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Eku
Ylläpitäjä

fordin tarvike vanteet

Viesti Kirjoittaja Eku » Ke Joulukuu 29. 18:58:49 2004

luin tuulilasista että Fordissa olevissa aluvanteissa
pitää olla vanteen sisäpuolella, siis jarrulevyä
vastaan olevassa pinnassa, kolot kupupäistä
jarrulevyn kiinnikeruuvia varten.
omissa orkkisvanteissa kolot löytyi.
nyt jäi vaivaamaan onko näin myös hyvä maineisissa
tarvike vanteissa (Ronal,Azev,Borbet) ?
ko. jutussa sanottiin myös että asia vaikuttaa yleiseen
jarrulevyjen kieroitumiseen ?

Tuksu
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Tammikuu 6. 17:43:25 2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tuksu » Ke Joulukuu 29. 20:58:03 2004

Ei ainakaan omissa Tekno aluvanteissa ollu koloa ja todennäköisesti siitä syystä meni kesän aikana levyt kieroiksi ja vaihtoon.
Jäsen #794
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites

ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20

Sassu
Viestit: 22
Liittynyt: To Marraskuu 28. 16:06:06 2002

Viesti Kirjoittaja Sassu » Ke Joulukuu 29. 22:03:18 2004

Eku: Oliko jutussa maininta, että minkävuotisia autoja kyseinen homma koskee?

ZAIKKA
Ylläpitäjä

Re: fordin tarvike vanteet

Viesti Kirjoittaja ZAIKKA » To Joulukuu 30. 8:15:05 2004

Eku kirjoitti:luin tuulilasista että Fordissa olevissa aluvanteissa
pitää olla vanteen sisäpuolella, siis jarrulevyä
vastaan olevassa pinnassa, kolot kupupäistä
jarrulevyn kiinnikeruuvia varten.
omissa orkkisvanteissa kolot löytyi.
nyt jäi vaivaamaan onko näin myös hyvä maineisissa
tarvike vanteissa (Ronal,Azev,Borbet) ?
ko. jutussa sanottiin myös että asia vaikuttaa yleiseen
jarrulevyjen kieroitumiseen ?
Milloin jarrulevyt ovat olleet kiinni kupupäisillä ruuveilla

Eku
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Eku » To Joulukuu 30. 13:07:29 2004

vuosimalleista ei ollut mainintaa

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Joulukuu 30. 13:36:29 2004

En ole koskaan nähny kupupäistä jarrulevyn kiinnitysruuvia, jos olisi ja vanteen napaa vastaava pinta on suora, niin eihän se vanne käy siihen tekmälläkään. Eli en ymmärrä miten se vaikuttaisi jarrulevyn kieroontumiseen?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Joulukuu 30. 13:52:41 2004

Mulla oli Cossussa yhdessä pultissä prikka joka piti levyä paikallaan kun pyörä on irti. Alkuperäisissä vanteissa pultinreikä on niin iso, että prikka mahtuu reiän sisään. Ostin uudet vanteet ja laitoin kiinni, ja jonkin ajan kuluttua alkoi renkaat ja jarrut täristämään. Huomasin asian kun otin vanteet irti, niin jarrulevy oli pintaruosteessa kohdasta jossa vanteen pitäisi olla kiinni jarrulevyssä. Vanteessa oli prikan kohdalla painauma. Prikka pois -> renkaiden tärinä loppui, mutta jarrut täristi edelleen, eli levyt ehti mennä kieroiksi.

Yleensä jos jarrulevyssä on kiinnitysruuvi, se on uppokannalla, ainakin mitä minä olen nähnyt.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Tuksu
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Tammikuu 6. 17:43:25 2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tuksu » To Joulukuu 30. 18:16:27 2004

Turbo_IS kirjoitti:Mulla oli Cossussa yhdessä pultissä prikka joka piti levyä paikallaan kun pyörä on irti. Alkuperäisissä vanteissa pultinreikä on niin iso, että prikka mahtuu reiän sisään. Ostin uudet vanteet ja laitoin kiinni, ja jonkin ajan kuluttua alkoi renkaat ja jarrut täristämään. Huomasin asian kun otin vanteet irti, niin jarrulevy oli pintaruosteessa kohdasta jossa vanteen pitäisi olla kiinni jarrulevyssä. Vanteessa oli prikan kohdalla painauma. Prikka pois -> renkaiden tärinä loppui, mutta jarrut täristi edelleen, eli levyt ehti mennä kieroiksi.

Yleensä jos jarrulevyssä on kiinnitysruuvi, se on uppokannalla, ainakin mitä minä olen nähnyt.
Itselläni kävi juuri samalla tavalla ja nyt on molemmilta puolilta edestä prikat pois.
Jäsen #794
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites

ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Joulukuu 30. 22:15:05 2004

Focuksessa ja mk3 Fiestassa on mulla kans ollut jousiprikka pitämässä jarrulevyä paikallaan. Tuo kieroutumisongelma on käsittääkseni usein juuri nuiden prikkojen ansiota. Toisaalta vanhemmat foordit käyttävät myös vain nelipulttista napaa...

Olisko jollakin tietoa miten napa kestäisi jos siihen porauttaisi 5x100 tai 5x108 jaon? Toisaalta, kai sitä voisi kysyä mitä tuollaisen etunavan koneistaminen kustantaisi :roll:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Joulukuu 30. 22:19:30 2004

joo kyseessä ei ole mikään kupukantainen ruuvi tai mutteri, vaan sellainen edellämainittu lukkoprikka.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Pe Joulukuu 31. 23:30:07 2004

Klassikoissa oli kupukantaiset. Kakkoskoppaisessa Cortinassa ainakin. Ettei olisi ollut samanaikaisissa Escoissakin? Kolottoman peltivanteen se kanta vääntää. Aluvanne helpostikin löystyy ajossa.

Vastaa Viestiin