Oisko noin?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Oisko noin?

Viesti Kirjoittaja rspete » Ma Tammikuu 24. 21:50:36 2005

Remppasin v-loppuna cossuani ja huomasin että putki joka tulee "rajapaineventtiililtä" oli murtunut/irti hukkaportista. Putki oli silleen ovelasti portin ja lokasuojan välissä että ei ollut aikaisemmin huomannut. Voisko olla mahdollista että se olis aiheuttanut sen rötäämisen/paukkumisen, koska nyt kun on uusi liitin ei tehe enää sitä vaik kuinka yrittäs? Tuli kauan "hukassa" olleet tehotkin takaisin. :D Paineetkin nousee paremmin, tosin voi johtua kyl siitäki kun tuli korjattua ja vahvikehitsattua pakosarjakin. Saa nähä kauanko nyt kestää.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ma Tammikuu 24. 22:14:46 2005

Tossa pakosatsissa luultavasti auttas, jos käyttäs sen kunnon jännityksenpoistohehkutuksessa. Hitsauksista jää hitonmoinen jännitys rautaan. Omista poistu ongelmat ku käytin tiggiä ja hehkutusta.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Oisko noin?

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Tammikuu 25. 0:14:10 2005

rspete kirjoitti:Remppasin v-loppuna cossuani ja huomasin että putki joka tulee "rajapaineventtiililtä" oli murtunut/irti hukkaportista. Putki oli silleen ovelasti portin ja lokasuojan välissä että ei ollut aikaisemmin huomannut. Voisko olla mahdollista että se olis aiheuttanut sen rötäämisen/paukkumisen, koska nyt kun on uusi liitin ei tehe enää sitä vaik kuinka yrittäs? Tuli kauan "hukassa" olleet tehotkin takaisin. :D Paineetkin nousee paremmin, tosin voi johtua kyl siitäki kun tuli korjattua ja vahvikehitsattua pakosarjakin. Saa nähä kauanko nyt kestää.
No itseasiassa jos se on ollut pidempään irti se hukkiksen letku niin eihän se toinen hukkis ole edes avautunut. Ja kun kummassakin pakokanavassa (1-4 ja 3-2) on ihan eri pakopaine niin saattaahan se jonnin verta vaikuttaa.. Mutta kyllä siihen vaikuttaa jo sekin että sarja oli "hieman" halki.. :lol:
Toyota Supra TT

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Tammikuu 25. 9:50:17 2005

rikke kirjoitti:Hitsauksista jää hitonmoinen jännitys rautaan. Omista poistu ongelmat ku käytin tiggiä ja hehkutusta.
Minulle kyllä parikin ammattimiestä ovat sanoneet MIGn olevan hellävaraisempi kuin TIGin, kun vertaillaan sulan aiheuttamaa lämpökuormaa hitsattavalle materiaalille. MIGllä pitäis varsinkin paksut putket esilämmittää. TIGn kanssa esilämmitettyt palaset saattavat johtaa kärähtäneisiin ihokarvoihin. Joskus entisissä töissä kävi vanhanaikaisesti, kun rukkasen varsi loppui pikkuisen liian aikaisin :roll:

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ti Tammikuu 25. 11:08:11 2005

TIGillä saa varmemman lopputuloksen monimuotoisessa hitsaus kohteessa. Läpisulaminen on helppo varmistaa. MIGillä jää helposti juuri jostain vajaaksi mistä repeäminen sitten alkaa ja jos ottaa juuren varman päälle niin sisäpuolelle voi tulla liian iso palko. Kaasu ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Juurivirheet vähentää enemmän kestävyyttä kuin hitsauksesta aiheutuneet jännitykset. Kaikissa vaihtoehdoissassa jälkihehkutus kannattavaa.
Cosworth 4x4 -90

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 25. 11:11:21 2005

Kunnon uunitus takaa parhaan lopputuloksen sarjalle hitsien jälkeen.
Toki ne vuodot pakosarjassa aiheuttaa prötäämistä kun happea haukkaa joukkoon.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Oisko noin?

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Tammikuu 25. 17:38:25 2005

No itseasiassa jos se on ollut pidempään irti se hukkiksen letku niin eihän se toinen hukkis ole edes avautunut. Ja kun kummassakin pakokanavassa (1-4 ja 3-2) on ihan eri pakopaine niin saattaahan se jonnin verta vaikuttaa.. Mutta kyllä siihen vaikuttaa jo sekin että sarja oli "hieman" halki.. :lol:[/quote]

Eli sarja oli kahdessa osassa, kun irrotti toinen tippui lattialle.
KIITOS Henalle avusta ja seurasta. :D
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 25. 17:51:38 2005

Taisit Rspete ajella hiukka turhan kauan sarja halki.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Tammikuu 25. 19:50:38 2005

ckolli kirjoitti:Taisit Rspete ajella hiukka turhan kauan sarja halki.

Voi olla, mutta nyt toimii taas.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Tammikuu 25. 21:27:49 2005

hyvähyvähyvähyvä :-)

Vastaa Viestiin