Pitääkö pultit uusia ym...??

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Huttuning
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinäkuu 17. 3:39:14 2004
Paikkakunta: Nokia

Pitääkö pultit uusia ym...??

Viesti Kirjoittaja Huttuning » To Helmikuu 3. 8:46:48 2005

Elikkä oon viemässä 2wd cossu sierra lohkoani koneistukseen.. oon hommannut wiseco männät, uuden öljypumpun, tiivisteet ja likulaakerit ja koneistanut kampiakselin..

Tota kannattaakos uusia kampiakselien ja kiertokankien pultit entä vauhtipyörän.. ja eikö ne ole jollain lukkoliimalla kiinni. mikä olisi oikeata.

Entä eikös kossun omat kierto kanget ole ihan hyvät, mutta yksi oli kärsinyt 4 sylinterin laakeri vaurion takia.. sanovat tammerdieselissä että saa korjattua hinta 28 e.. Mutta tuleeko kestään.. Tehoa kumminkin lähdetään hakemaan yli 300hv :P
sikapoljin

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Helmikuu 3. 9:43:39 2005

Kiertokankien ja vauhtipyörän pultit vaihtoon. Kampiakseli rajatapaus. Tasapainotus kampiakselille vauhtipyörä ja kytkin kiinni. Kanget varmaan kestää. Ongelmana on jos joudutaan hiomaan kampiakseli toiseen alikokoon niin liuskat ei kestä välttämättä. Noilla tehotavoitteilla ei luulisi olevan ongelmaa. Mikä oli vaurion syy?? Jos tukos öljykanavan päässä niin öljykanavat puhtaiksi lohkosta.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Helmikuu 3. 9:46:47 2005

Kyllä vakio alakertakin 300hv pitäis kestää.
#446

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » To Helmikuu 3. 10:53:33 2005

Itelle hommasin ARP:t kiertareihin,v-pyörään ja kanteen, jos hommaa v-pyöränpultit arppeina niin tarvii ottaa 2 sarjaa koska ei tunne kun OHC:n sarjan. Omat hommasin racersplacen (www.racersplace.fi) kautta ja hinta oli huomattavasti halvempi kun esim. US-Parts.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Helmikuu 3. 12:09:46 2005

häihälän moottorikoneistamon(tampereella) on halvempi paikka ku tammerdiesseli ja ylöjärven moottorityöllä makso vuosi sitten 10e/kpl ku hioi kiertokangen kaulan pyöreeks.
Viimeksi muokannut turbiiniriesa, To Helmikuu 3. 14:42:51 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Huttuning
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinäkuu 17. 3:39:14 2004
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Huttuning » To Helmikuu 3. 13:43:09 2005

Kampiakseli on ekassa alikoossa.. Ja ostin jotkut ohc:n punametalli laakerit.. Jaa että Häihälä Olis hyvä paikka koneistella.. No eli kaikki uusiksi ni ei ainakaan ala vituttaan kun säästi väärässä paikassa.. Mutta eikö ne ole jollain lukko liimalla sitten lukittu...

ÖÖ.. kone vaurion syy oli varmaan että on italiasta tuotu auto ja oli seissyt noin Neljä kuukautta.. ja kun sain sen ajoin kotiin tarkastelin öljyt joka paikasta ja aattelin vaihtaa seuraavana päivänä varmuuden vuoksi vaikka koneeseen oli juuri tehty Forte käsittely ja öljyn vaihto.. No autollani pääsin 74 km kunnes alkoi nelosen ala kerta kolista..

Jäi vähän poltteleen kun se vaan sen verran kesti ja kivalta se tuntui se vakiokin Dochi sierran jälkeen...
sikapoljin

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Helmikuu 3. 13:45:32 2005

Huttuning kirjoitti:Kampiakseli on ekassa alikoossa.. Ja ostin jotkut ohc:n punametalli laakerit.. Jaa että Häihälä Olis hyvä paikka koneistella.. No eli kaikki uusiksi ni ei ainakaan ala vituttaan kun säästi väärässä paikassa.. Mutta eikö ne ole jollain lukko liimalla sitten lukittu...

ÖÖ.. kone vaurion syy oli varmaan että on italiasta tuotu auto ja oli seissyt noin Neljä kuukautta.. ja kun sain sen ajoin kotiin tarkastelin öljyt joka paikasta ja aattelin vaihtaa seuraavana päivänä varmuuden vuoksi vaikka koneeseen oli juuri tehty Forte käsittely ja öljyn vaihto.. No autollani pääsin 74 km kunnes alkoi nelosen ala kerta kolista..

Jäi vähän poltteleen kun se vaan sen verran kesti ja kivalta se tuntui se vakiokin Dochi sierran jälkeen...
Heps kukkuu. Jos ostit punametallilaakerit niin onko kampuran kaulat nitrattu?

Huttuning
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinäkuu 17. 3:39:14 2004
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Huttuning » To Helmikuu 3. 13:49:08 2005

siis eli onko kampiakselin kaulut käsitelty sillä jollain ihme systeemillä.. Ei ne ole kun hiottu ja kiillotettu
sikapoljin

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Helmikuu 3. 13:51:03 2005

Nyt sitte tosiaan lohkosta öljyreijät ja kaikki tulpat auki ja putsaus. Öljykanavan pää eli juuri nelospytyn kohta on herkin paikka. Tuhon syynä voi olla että auto oli ostettu italiasta, koska valitettavasti itellä kävi samalla lailla vaikka kone oli huolella putsattu ja kasattu silti öljykanavan päähän oli jäänyt tölli. :cry:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Helmikuu 3. 13:51:23 2005

Sitten vakiolaakerit kiinni ellet halua nopeaa kulumista.
Punametallilaakerit (lyijypronssi) vaatii yleensä nitrauksen eli pintalämpökarkaisun tms. Eikös tämä nykyäänkin pidä paikkansa?

Huttuning
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinäkuu 17. 3:39:14 2004
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Huttuning » To Helmikuu 3. 13:58:25 2005

En ole ihan varma onko ne puna metalli, kun hiotin kampiakselin sanoin että jotkut hyvät ohc:n laakerit ja ne anto jotkut mitä ne käyttää kuulemma paljon ohc:n viri koneissa. täytyy tarkastaa kiitos vinkistä.. näkeekö sen silmällä onko ne puna metalli.. vai onko nimi vaan hämy..
sikapoljin

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Helmikuu 3. 15:26:06 2005

Huttuning kirjoitti:En ole ihan varma onko ne puna metalli, kun hiotin kampiakselin sanoin että jotkut hyvät ohc:n laakerit ja ne anto jotkut mitä ne käyttää kuulemma paljon ohc:n viri koneissa. täytyy tarkastaa kiitos vinkistä.. näkeekö sen silmällä onko ne puna metalli.. vai onko nimi vaan hämy..
Näyttää pronssilta tuo materiaali, ei vakioharmaata...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Helmikuu 3. 17:28:03 2005

Cosan akseli on induktiokarkaistu ja vaikee sanoa riittääkö karkaisua ekan alimitan verran.
Tässähän se menee...

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Helmikuu 3. 17:31:01 2005

Jahman kirjoitti:Cosan akseli on induktiokarkaistu ja vaikee sanoa riittääkö karkaisua ekan alimitan verran.
Eli vakiot laakerit varmuudeksi sisään koska kestivät kyllä +400hv tehot cossussa?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Helmikuu 3. 19:23:31 2005

onko kukaan koskaan laskenut, kuinka paljon pintapaineet nousevat laakerikauloissa, jos se hiotaan seuraavaan alikokoon. kun näin ihan mututuntuma heittona tuntuisi ettei sillä voi olla niin isoa merkitystä kuin monesti tunnutaan esittävän. aika rajalle oltaisiin kesto muutenkin sitten viety, jos alikokoon poratessa rupeisi tapahtumaan olennaisesti suurempaa kulumista.

edit. ja tosiaan sillä olettamuksella että se pinta on karkaistu, niinkuin kuuluisi muutenkin tehdä alikokoon hiomisen jälkeen, jos pinnassa ei enään ole karkaisua.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Helmikuu 4. 0:17:15 2005

Kestää hioa hyvinkin reilusti tuo kampiakseli. Eagle kiertokankea käytetään monessa rF escortissa cossun akselin kanssa, alasilmä eaglessa on muistaakseni n. 2mm pienempi kuin cosworth vakiokangessa. Akselia on siis hiottu reilusti alikokoon ilman mitään jälkikäsittelyä ja hyvin on toimineet.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Helmikuu 4. 3:59:10 2005

No eikös ne punametallilaakerit ole kuitenkin yleensä päältä ihan samaa ainetta kuin tavalliset, mutta sitten kun pinta hajoaa niin alkaa vasta toi punametalli vaikuttaa.
Itse ostin tossa viime keväänä tollaset OHC:n kk:n punametallilaakerit ja muistaakse ihan tavalliselta näyttivät. Pitää kuitenkin kysästä vielä asentajalta huomasko hän noissa jotain eroa päällepäin tavallisiin nähden.

Tuolla noista laakereista vanhaa keskustelua ja hyödyllistäkin tietoa
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... unametalli

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Helmikuu 4. 7:40:38 2005

En tiedä olenko ihan väärässä, mutta olen käsittänyt että ongelma ei olisi kampiakseli kaulan kestävyys vaan laakeri liuskojen kestävyys. Kun kaula pienenee pitää laakerin pintoja kasvattaa, jolloin on mahdollista että ne irtoaa. Mulla on nyt tossa yksi kone, jossa kampiakseli on 2 alikoossa ja laakereina 3 kerros laakerit. Miten ne laakerit on rakenteeltaan toteutettu en tiedä, mutta pehmeää pintaosaa ei ole ehken niin paljon.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Helmikuu 4. 11:19:52 2005

onko toi arpin 251-2801 tuotenumerolla oleva vuhtipyörän pulttisarja se oikee cossun kampuraan.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Helmikuu 4. 12:53:00 2005

rs11 kirjoitti:onko toi arpin 251-2801 tuotenumerolla oleva vuhtipyörän pulttisarja se oikee cossun kampuraan.
Jos en väärin muista niin http://img.photobucket.com/albums/v311/ ... _pinto.jpg

Tarve kaksi pakettia. Momentit oman pakkauksen mukaan.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Helmikuu 4. 13:18:39 2005

kiitän,varmaan toi olis se oikee,kai ne vois tilata täs lähipäivinä.jos jollain tarvetta sille ylimääräselle puolikkaalle setille(3kpl),niin sellanen tuosta sitten joutaa sillä hintaa millä ne ite saan.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Helmikuu 4. 16:48:34 2005

toi toinen setti menee aiheen alottajan kanssa puoliksi.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Helmikuu 4. 21:12:48 2005

sprint kirjoitti:En tiedä olenko ihan väärässä, mutta olen käsittänyt että ongelma ei olisi kampiakseli kaulan kestävyys vaan laakeri liuskojen kestävyys. Kun kaula pienenee pitää laakerin pintoja kasvattaa, jolloin on mahdollista että ne irtoaa.
tästähän oli jossain yhteydessä puhetta, mutta ei kenellään oikein tuntunut olevan sellaista kokemusta että liuskasta pintaa olisi irti lähtenyt. ja hieman se mielestäni kuulostaisi, jos sitä tostanoinvaan irti lähtisi, ilman että olisi jotain muuta vikaa. mutta aiheena kyllä mielenkiintoinen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin