CVH:n säädettävä nokkapyörä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

CVH:n säädettävä nokkapyörä

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Helmikuu 21. 12:32:13 2005

Tuolla myynti osiossa on kaupan tuollainen ja kyselinkin jo myyjältä siitä tietoja ja vastaukset tulivat. Tähän väliin totean, että tarkoituksenani ei ole tällä kysymyksellä torpedoida hänen myyntiyritystä (pahoittelut jo etukäteen), mutta mihin tuollaista yksinokkaisessa moottorissa tarvitaan?

Jos moottori on DOHC, niin silloin säädettävillä nokkapyörillä säädetään ajoituksia, mutta jos moottori on SOHC (jollainen esim. CVH on), niin eikös ajoitusten muutokset tehdä suoraan nokka-akselin nokkia muuttamalla? Mihin tätä säädettävää nokkapyörää tarvitaan, kun vanhemmissa CVH:issa onnistuu sytkänkin säätö ihan virranjakajaa pyörittämällä?

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re: CVH:n säädettävä nokkapyörä

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ma Helmikuu 21. 12:48:24 2005

Nyt on tainnut mennä sekaisin käsitteet 'ajoitus' ja 'nokkien välinen kulma'.

Juuri venttiilien ajoituksella (auki/kiinni) suhteessa kampiakselin asentoon on ratkaiseva merkitys polttomoottorin tehokkuuteen. Säätämällä ajoitusta alkuperäisestä saadaan muutettua moottorin luonnetta ja kaivettua loputkin hevoset tai korjattua mahdollinen kansi/lohkotason jyrsinnän aiheuttama poikkeama.
Yhdellä nokalla pyörivissä venttiliikoneistoissa ei taas voida vaikuttaa imu- ja pakonokan keskinäiseen ajoitukseen (ilman nokan vaihtoa), mutta DOHC-moottoreissa onnistuu sekin.

jive
Ylläpitäjä

Re: CVH:n säädettävä nokkapyörä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Helmikuu 21. 16:31:21 2005

Sine kirjoitti: Mihin tätä säädettävää nokkapyörää tarvitaan, kun vanhemmissa CVH:issa onnistuu sytkänkin säätö ihan virranjakajaa pyörittämällä?
Hee hyvä pointti... ei tullut mieleen, että nokan ajoitus vaikuttaa CVH:ssa sytkän ajoitukseen. kun jakaja on kiinni nokka-akselin päässä. Tartteekin pitää mielessä...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Helmikuu 22. 0:13:21 2005

Yksi hyvä syy lisää kayttää CVH:ssa suorasytkää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin