Tuolla myynti osiossa on kaupan tuollainen ja kyselinkin jo myyjältä siitä tietoja ja vastaukset tulivat. Tähän väliin totean, että tarkoituksenani ei ole tällä kysymyksellä torpedoida hänen myyntiyritystä (pahoittelut jo etukäteen), mutta mihin tuollaista yksinokkaisessa moottorissa tarvitaan?
Jos moottori on DOHC, niin silloin säädettävillä nokkapyörillä säädetään ajoituksia, mutta jos moottori on SOHC (jollainen esim. CVH on), niin eikös ajoitusten muutokset tehdä suoraan nokka-akselin nokkia muuttamalla? Mihin tätä säädettävää nokkapyörää tarvitaan, kun vanhemmissa CVH:issa onnistuu sytkänkin säätö ihan virranjakajaa pyörittämällä?
CVH:n säädettävä nokkapyörä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Re: CVH:n säädettävä nokkapyörä
Nyt on tainnut mennä sekaisin käsitteet 'ajoitus' ja 'nokkien välinen kulma'.
Juuri venttiilien ajoituksella (auki/kiinni) suhteessa kampiakselin asentoon on ratkaiseva merkitys polttomoottorin tehokkuuteen. Säätämällä ajoitusta alkuperäisestä saadaan muutettua moottorin luonnetta ja kaivettua loputkin hevoset tai korjattua mahdollinen kansi/lohkotason jyrsinnän aiheuttama poikkeama.
Yhdellä nokalla pyörivissä venttiliikoneistoissa ei taas voida vaikuttaa imu- ja pakonokan keskinäiseen ajoitukseen (ilman nokan vaihtoa), mutta DOHC-moottoreissa onnistuu sekin.
Juuri venttiilien ajoituksella (auki/kiinni) suhteessa kampiakselin asentoon on ratkaiseva merkitys polttomoottorin tehokkuuteen. Säätämällä ajoitusta alkuperäisestä saadaan muutettua moottorin luonnetta ja kaivettua loputkin hevoset tai korjattua mahdollinen kansi/lohkotason jyrsinnän aiheuttama poikkeama.
Yhdellä nokalla pyörivissä venttiliikoneistoissa ei taas voida vaikuttaa imu- ja pakonokan keskinäiseen ajoitukseen (ilman nokan vaihtoa), mutta DOHC-moottoreissa onnistuu sekin.
-
- Ylläpitäjä
Re: CVH:n säädettävä nokkapyörä
Hee hyvä pointti... ei tullut mieleen, että nokan ajoitus vaikuttaa CVH:ssa sytkän ajoitukseen. kun jakaja on kiinni nokka-akselin päässä. Tartteekin pitää mielessä...Sine kirjoitti: Mihin tätä säädettävää nokkapyörää tarvitaan, kun vanhemmissa CVH:issa onnistuu sytkänkin säätö ihan virranjakajaa pyörittämällä?