scorpio tekniikkavaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikaM
Ylläpitäjä

scorpio tekniikkavaihto

Viesti Kirjoittaja MikaM » Pe Helmikuu 25. 14:46:31 2005

olen jo aiemmin kysellyt tästä itseäni piinaavasta aiheesta: scorpio 2.4 -90 katilla (=vähäpäästöinen) vaihtui 2.9 -86 ja päästöt ovat kohdallaan (menee vähäpäästöisestä) vaikkei alunperin ole kattia ollut.

noh, miten onnistuu muutoskatsastus kun konttorilla setä sanoi että on koneen numeron perusteella hankittava fordilta todistus siitä, että se vastaa -90 mallista päästöiltää! sanoi ettei ainakaan vanhempaa konetta saa laittaa :D mutta eikö pitäisi riittää päästömittaukset siitä :shock: eli kannattaako tässä tapauksessa edes yrittää muutosta vai käytänkö leimalla enkä mainitse enää tekniikanvaihdosta??

sitten tämä suurempi tietämättömyyden aukko. mistä scorpion ajotietokone saa tietonsa? ilmeisesti tuossa 2.9 koneessa ei ole ollut ajotietokonetta ennen, mutta tässä edellisessä 2.4:ssa on. mitä pitää tehdä jotta saa sen toimimaan? vivustot vaihdoin jo että saa ainakin vakionopeuden säätimen 8) niin ja pitihän tuo vauhtipyöräkin vaihtaa...

kone on ollut jo kerran kiinni mutta otettiin huoltoon takas eli kunnostettiin ;)

pistänpä tähän ihan omaksi ilokseni vielä muutaman kuvan
löytyy tuolta http://www.mantta.fi/~miilma/

terv mika

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Helmikuu 25. 15:02:58 2005

juu jos meinaat tehdä vaha päästöisen moottorin vaihdon niin tarvit paperin todisteeksi että 86 moottori vastaa vähä päästöistä tai meet puoluettomaan paikkaan mittaamaan päästöt josta saat paperin
tai
asennat siihen katin.

voit etsiä jostain 2.9i cat boksin jolloin voit laittaa myös lamdat jolloin katikin kestää vuosia.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MikaM
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MikaM » Pe Helmikuu 25. 15:29:57 2005

no tarkotus on nimenomaan katilla laittaa tuo leimaan vähäpäästöisenä... pitääkö siis hankkia uus boksi vai?? ei kenelläkään olis myynnissä :roll:

mikä on puolueeton paikka mitata päästöt? :O

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Pe Helmikuu 25. 15:39:50 2005

MikaM kirjoitti:
mikä on puolueeton paikka mitata päästöt? :O

VTT. hinnat alk. 924.8€ alv 0% :shock:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 25. 15:46:53 2005

eiköhän se efi kone vastaa päästöiltään samaa, jos autossa on alunperin ollu katti niin annat sen vaa olla paikallaan, jos taas ei oo ollu niin ei tarvita nytkään.

pyydät lähimmältä ford-edustajalta lapun että kaikki 2.4i/2.9i koneet ovat päästöiltään vastaavia.

MikaM
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MikaM » Pe Helmikuu 25. 19:34:40 2005

no näin minä ajattelinkin tehdä... ei kai ne sillä moottorinumerolla mitään tee? tosin voin mä sen sinne antaa mutta...

mutta kukaan ei ole vielä kertonut ajotietokone ongelmasta...

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Helmikuu 27. 21:35:49 2005

Jos tarkkoja ollaan niin se 2.9 olis oltava cattikone mikäli auto on otteen mukaan vähäpäästöinen. Noissa 2.9 cat ja ei cat koneissa on yllättävän paljon eroa. esim: kannet, johtosarja, boksi, nokka, seuraajat, ilmamäärämittarit/map...
Katsastusmiehiä yleensä kiinnostaa kovasti nuo lohkon numerot ja kirjaimet muutoskatsastuksessa, harva tunnistaa koneiden pikku eroja. Joku on joskus lyönyt lohkoon uusia merkintöjä mutta en nyt suosittele ketään tekemään niin :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 27. 23:37:21 2005

olikos se niin että ilmamäärämittarillinen on katiton peli?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Helmikuu 28. 0:11:57 2005

samiharju kirjoitti:olikos se niin että ilmamäärämittarillinen on katiton peli?
Kyllä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ma Helmikuu 28. 8:37:22 2005

tumi kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan niin se 2.9 olis oltava cattikone mikäli auto on otteen mukaan vähäpäästöinen. Noissa 2.9 cat ja ei cat koneissa on yllättävän paljon eroa. esim: kannet, johtosarja, boksi, nokka, seuraajat, ilmamäärämittarit/map...
Katsastusmiehiä yleensä kiinnostaa kovasti nuo lohkon numerot ja kirjaimet muutoskatsastuksessa, harva tunnistaa koneiden pikku eroja. Joku on joskus lyönyt lohkoon uusia merkintöjä mutta en nyt suosittele ketään tekemään niin :wink:
Mitens nokka ja seuraajat vaikuttaa katin toimintaan ?? Eihän noissa vakiona ole mikään jyrkkänokka !
Voiko joku kertoa miten kattiversion kannet eroaa katittomasta ?
Tekeekö tolla kattiversion 2.9 oikeesti sitten mitään eli kumpi parempi esim.
Caprissa
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 28. 9:40:16 2005

ja kumpiko niistä on "parempi" jos aatellaan molempia ilman kattia ja egr:ää..?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Helmikuu 28. 10:55:58 2005

cologne kirjoitti:
tumi kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan niin se 2.9 olis oltava cattikone mikäli auto on otteen mukaan vähäpäästöinen. Noissa 2.9 cat ja ei cat koneissa on yllättävän paljon eroa. esim: kannet, johtosarja, boksi, nokka, seuraajat, ilmamäärämittarit/map...
Katsastusmiehiä yleensä kiinnostaa kovasti nuo lohkon numerot ja kirjaimet muutoskatsastuksessa, harva tunnistaa koneiden pikku eroja. Joku on joskus lyönyt lohkoon uusia merkintöjä mutta en nyt suosittele ketään tekemään niin :wink:
Mitens nokka ja seuraajat vaikuttaa katin toimintaan ?? Eihän noissa vakiona ole mikään jyrkkänokka !
Voiko joku kertoa miten kattiversion kannet eroaa katittomasta ?
Tekeekö tolla kattiversion 2.9 oikeesti sitten mitään eli kumpi parempi esim.
Caprissa
jos käyt eteläsuomessa niin voit kokeilla mun sierraa siinä on normaali katti kone ilman katteja aj 2.5 tuumaisella kahdella läpivirtaus vaimentimella ja se laulaa iloisesti 5 tonniin asti.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Helmikuu 28. 11:22:02 2005

Kuinkahan montaa eri variaatiota tuosta koneesta on? Kaverilla on tuollainen 2.9 EFi ruotsin-tuonti Scorpista peräisin oleva katillinen saastemalli Caprissaan. Koodien mukaan siinä on 145 hp ja puristus-suhde on 8.5:1. Eli tässäkö on nyt se kansien ero? Tod.näk. koska se koodi löytyy nimenomaan kansista eikä lohkosta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ma Helmikuu 28. 11:38:51 2005

MouTine kirjoitti:Kuinkahan montaa eri variaatiota tuosta koneesta on? Kaverilla on tuollainen 2.9 EFi ruotsin-tuonti Scorpista peräisin oleva katillinen saastemalli Caprissaan. Koodien mukaan siinä on 145 hp ja puristus-suhde on 8.5:1. Eli tässäkö on nyt se kansien ero? Tod.näk. koska se koodi löytyy nimenomaan kansista eikä lohkosta.
Ford yleensä harrastaa (harrasti) tota puristussuhteen laskemista männänkorkeuden muutoksella eikä kannen muutoksella.

Sierrafrikillä:
Kyllähän siellä päin tulee käytyä
Espoossa on työpaikan HQ.... pitää ilmoitella.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Helmikuu 28. 12:20:00 2005

Tai varmaankin 2.9i tapauksessa tarkemminottaen männän laessa olevan kupin tilavuutta muuttamalla.

Noista eri versioista:

Minulla on 2.9i ilmamäärämittareilla, 9,5:1 puristuksilla ja ilman mitään pakokaasujen kierrätyshärdellejä. Pakokanavissa on kyllä pahkat egr-putkia varten, mutta siis vain varauksina. Vingulla silottelin pahkat pois. Vuosimalli on -86 (vai olikohan -88).
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 28. 18:55:15 2005

kun tietäis oman koneen vuosimallin.. mulla on tuossa sierrassa 2.9i jossa ei oo ilmamäärämittareita... kattejakaan ei (enää) ole ja EGR on poistettu käytöstä. leimalle en vielä ole kokeillut, tällä viikolla ois h-hetki että tuleeko leimaa.. vähän arveluttaa kun tuntuis käyvän edelleenkin hieman rikkaalla vaikka lambdat laitoin kiinni (niitä ei aluksi mulla ollut)

ostin siis tekniikanluovuttajaksi -86 is sierran johon tuo pata oli joskus jostain autosta laitettu; ei hajuakaan koneen iästä, kilsoista yms mut öljyä ei ainakaan mee ja tuntuis olevan hevoset kotona perstuntumalla. myyjällä oli epäilys että scorpiosta ois kone peräisin.

sitä puristussuhdetta vain pohdiskelin josko tuosta tekis tuplaturbokoneen ja 24v konetta järkeilis sellaisenaan toiseen autoon.. jos tuossa 12v koneessa on puristussuhde lähelläkään ysiä niin ahdan sellaisenaan..

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Helmikuu 28. 19:16:50 2005

jouni kirjoitti:Tai varmaankin 2.9i tapauksessa tarkemminottaen männän laessa olevan kupin tilavuutta muuttamalla.

Noista eri versioista:

Minulla on 2.9i ilmamäärämittareilla, 9,5:1 puristuksilla ja ilman mitään pakokaasujen kierrätyshärdellejä. Pakokanavissa on kyllä pahkat egr-putkia varten, mutta siis vain varauksina. Vingulla silottelin pahkat pois. Vuosimalli on -86 (vai olikohan -88).
Oma pata oli catilla, mapilla, pakokaasun takaisinkierrätyksellä, 9,0 puristuksilla, ei pahkoja pakokanavissa 145 hp saksantuonti aut. Scorpiosta.
Nokissa eroina ainakin asteet, nokkien välinen kulma ja cattinokan profiili hydrauliseuraajille.
Kansissa kanavat selvästi eri muotoiset, tulpat eri asennossa, ed.mainitut pahkat, catissa tulppien tiivistys kartiolla ja pakopuolella istukkarenkaat.
Jouni, onkos sinun koneessa nuo renkaat?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Helmikuu 28. 19:55:43 2005

Juu, istukkarenkaat löytyy. Ja nokka on mekaanisilla seuraajilla.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ma Helmikuu 28. 20:12:30 2005

tumi kirjoitti:
jouni kirjoitti:Tai varmaankin 2.9i tapauksessa tarkemminottaen männän laessa olevan kupin tilavuutta muuttamalla.

Noista eri versioista:

Minulla on 2.9i ilmamäärämittareilla, 9,5:1 puristuksilla ja ilman mitään pakokaasujen kierrätyshärdellejä. Pakokanavissa on kyllä pahkat egr-putkia varten, mutta siis vain varauksina. Vingulla silottelin pahkat pois. Vuosimalli on -86 (vai olikohan -88).
Oma pata oli catilla, mapilla, pakokaasun takaisinkierrätyksellä, 9,0 puristuksilla, ei pahkoja pakokanavissa 145 hp saksantuonti aut. Scorpiosta.
Nokissa eroina ainakin asteet, nokkien välinen kulma ja cattinokan profiili hydrauliseuraajille.
Kansissa kanavat selvästi eri muotoiset, tulpat eri asennossa, ed.mainitut pahkat, catissa tulppien tiivistys kartiolla ja pakopuolella istukkarenkaat.
Jouni, onkos sinun koneessa nuo renkaat?
onko sulla jotain speksiä noista nokista ja kansista/koneesta yleensä
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Helmikuu 28. 20:53:05 2005

Jotain kopioita korjaamokäsikirjan sivuista löysin mutta ei noista juuri mitään selvinnyt. Kansia vertailin joskus kun oli molemman tyyppisiä irrallaan. Nuo nokkien arvot luin muistaakseni joskus XR4x4sen korjausoppaasta tai vastaavasta, harmi kun ei tullut kopioitua :(
Taitaa noissa catittoman kansissa osassa olla istukkarenkaat ja osassa ei, meniskö iän mukaan.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Helmikuu 28. 21:08:26 2005

http://www.petrunko.aaanet.ru/heynes/sc ... 45-02c.pdf

ja sivu 5. Siellä on moottoreiden koodit, purustukset ja speksit.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 28. 21:57:50 2005

jes eli kattikoneessa 9:1 puristussuhde.. ei kun turbot kylkiin ja painetta :-)

ymmärtääkös tuo ruutta ahtopainetta minkä verran?

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ti Maaliskuu 1. 8:14:06 2005

Sine kirjoitti:http://www.petrunko.aaanet.ru/heynes/sc ... 45-02c.pdf

ja sivu 5. Siellä on moottoreiden koodit, purustukset ja speksit.
Kiitos.. tarkemmin kun kattoo niin muistin, että mulla onkin tää sama speksi....
:lol: :lol: :oops:
ei sitä kaikkea muista mitä netistä imuttaa
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

MikaM
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MikaM » Ti Maaliskuu 1. 14:09:48 2005

saa nyt nähdä miten käy konttorilla kun vien scorpion leimalle... katiton kone katillisen tilalle. jos sais edes päästöt kohdilleen niin olisi jotain toivoa. perkeleen vähäpäästöisyys. en mä kyllä lähde enää muutoskatsastamaan tuota... siihen ei kai ole mitään toivoakaan?

Vastaa Viestiin