K-jet cvh:n käynnistysongelmat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

K-jet cvh:n käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Maaliskuu 6. 13:45:35 2005

Noni, nyt kun tuo perkule on toistanut saman tempun muutamaan kertaan niin:

Osaisiko kukaan kertoa, mikä tuossa voisi olla vikana? Yön yli seisottua ei tahdo AINA lähteä käyntiin ilman lohkolämmittimen käyttöä, lämppärin kanssa ei ongelmaa, hörähtää kerrasta käyntiin ja käy ihan nätisti, sama homma on jos sattuu ilman lämmitystä lähtemään, lähtee kerrasta ja käy nätisti. Jos ei viimeistään toisella starttauksella saa käyntiin, niin sitten ei lähde ainakaan, ilmeisesti kastelee jo tulpat? Joskus on ~10min odottelun jälkeen lähtenyt, tänään ei vaihteeksi niin millään.

Tuntuu nyt pakkasilla vaivaavan, alkutalvesta ei ongelmaa ollut. Uutta osaa: bensansuodatin, virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpat, ilmanputsari. Välillä laitettu jäänestoa tankkiin. Onko nämä muuten miten tarkkoja tulppien suhteen? Nuo nykyiset on ostettu alunperin 1.4 cvh:hon.

Startti pyörittää ongelmitta ja b-pumppu saa virtaa. Välillä sytyttää yhden pytyn, mutta ei lähde. Eli siis potilas on 1.6 k-jet cvh mk3 escortista (tekniikanvaihto orioni nyt).

Tällästä...

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Maaliskuu 6. 14:21:30 2005

Aukeaako kylmäkäynnistyssuutin? Jos ei, niin lämpöaikakytkimessä esimerkiksi (tai sen johdoissa).

Jos vika löytyypi noista, niin mulla on täysin ylimääräsiä suuttimia 2kpl lämpö-aika1kpl miljoonalaatikossa.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Maaliskuu 6. 14:26:41 2005

Tarkemmin ajatellen.

Jos ei lisäilmaventtiili aukea kunnolla, niin sillon kastelee tulpat.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Maaliskuu 6. 17:09:38 2005

Jos epäilee että on kastellut tulpat, niin ota ruiskun sulake irti ja käynnistä uudelleen. Jos lähtee heti ja sammuu sitten muutaman sekunnin jälkeen, niin silloin on kastellut.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Maaliskuu 6. 19:40:58 2005

Kiitoksia vihjeistä, tutkin ja palaan asiaan :)

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Su Maaliskuu 6. 19:51:19 2005

Itselläni on imestynyt sama ominaisuus tänä talvena.

Toissa talven kun ajoin Escolla, ei ikinä ollut käynnistysongelmia vaikka pakkanen olis paukkunut noin kolmessakymmenessä. Siis ilman lohkon lämmitystäkin lähti aina käyntiin.

Sitten ajelin Sierralla viime talven ja tän talven melkein kokonaan ja vaihdoin sitten Escoon.

Aluksi ei mitään onkelmaa, mutta yht'äkkiä alkoi tekeen sellasta että jos on noin 20 astetta pakkasta, niin ei lähde käyntiin ilman lohkoilunlämppäilyä.

Ekalla yrityksellä kyllä käynnistyy kuin palmun alta, mutta sammuu saman tien. Sitten parilla seuraavalla lupailee ekalla pyöräytyksellä mutta sitten ei mitään.

Auto kyllä lähtee mäkistartilla näissäkin tapauksissa käymään.

Eikösse kylmäkäynnistin suutin anna lisää menovettä eikä ilmaa...?

Vai missä muka tuolla lisäilmaventtiili on ??

Uskaltaisin veikata ettei itselläni ainakaan oikein pelitä tuo suutin koska heti käynnistyttyä, (tosi kylmällä) jos antaa paljon kaasua niin lakkaa käyminen kunnes vapauttaa polkimen -> saa liikaa ilmaa eikös juu ?

Startatessa tulee ainakin virta sille suuttimelle mutta en oo vielä tarkastanut aukeaako se...


Edit:

Mistäs rivien välit tupsahti / tupsahtaa ?? :shock:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Maaliskuu 8. 20:30:35 2005

[quote="Zimi Da
käyminen kunnes vapauttaa polkimen -> saa liikaa ilmaa eikös juu ?


Kyllä, eli liian vähän bensaa Ohjauspaineensäädintä huijaamalla voi saada helpommin käymään.(kun on äärimmäinen hätä.)
Se on se mötikkä joka poistaa bensanpainetta määränjakajan päältä keskeltä.

Eli kun sitä autoa repii kylmänä tulille, niin ohjauspaineensäätimen lämmitysvastus saa virtaa ja seos laihenee. Piuha pois niin käynnistymisen mahdollisuus kasvaa hieman.(en ole kokeillut mutta luulisin...)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 8. 20:48:48 2005

Kuulostaa tutulta. Olisikohan lämpöaikakytkin korkannut?

Motonetin hinnastossa:

i/XR3i/RS Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130214 ("ryyppy"). 37-3587 67.90

Taisi olla paikallisella Fordilla 80 euron luokkaa, kun serkkupojan RS Turbossa oli sama vika kuin itselläni aikoinaan. Minulla (muistaakseni) ei lähtenyt käyntiin jos oli ollut lohkolämppärissä, jos taas ei ollut niin lähti käyntiin.

Muistaakseni on ruskea liitin lohkon takana ja mittaa veden lämpötilaa.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Maaliskuu 9. 4:19:26 2005

Lisäilmaventtiili nostaa k-jetronicissa tyhjäkäyntikierroksia kylmänä, toimii ilmankin. Ilman venttiiliä täytyy startatessa painaa hieman kaasua jotta käynnistyy, myös tyhjäkäyntiä voi joutua hieman nostamaan jotta jaksaa kylmänä pyöriä.
Käynnistyssuutin rikastaa seosta startatessa kylmänä, tätä ohjaa lämpöaikakytkin Lämpöaikakytkimen voi ohittaa ja ohjata suutinta tämän jälkeen esim. napilla.

Ainoastaan lämpöaikakytkin voi aiheuttaa märkiä tulppia jos rikki, harvinaista tosin. Tällöin kytkin päästää virtaa läpi jatkuvasti ja kastelee tulpat yleensä vain kuumana jolloin käynnistyssuutinta ei normaaliolosuhteissa käytetä.

jep jep..
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Maaliskuu 9. 12:08:11 2005

Nyt on nämä pari päivää lähtenyt (onneksi) käyntiin ok, siis ekalla startilla, niin en ole päässyt kokeilemaan tuota ruiskun sulakkeen irroitusta. Tuo tulppien kastelu oli siis minun osalta puhdas veikkaus, en ole päässyt vielä tulppia tutkimaan tarkemmin.

Lisäilmaventtiili mielestäni toimii ongelmitta, toiminnan huomaa selvästi kun auto on seissyt vaikka 20min kaupanparkissa, jonka jälkeen käynnistäessä kone käy tyhjää vähän aikaa aika korkeilla kierroksilla ja laskee siitä kun vähän kaasuttelee. Kylmänä pysyy kanssa käynnissä ongelmitta.

Tuossa ensimmäisessä postauksessa en muistanut mainita, että kun ilman lämmitystä tuon starttailee ja lähtee ajelemaan, niin nykii pienillä kierroksilla kiihdyttäessä. Kun kone lämpenee hieman, niin loppuu nykiminen. Eli kai siellä joku rikastus temppuilee. Täytyy tutkia yleismittarilta sieltä ja tavata haynesin opusta, kiitokset taas avusta.

EDIT: noniin, juuri kun pääsin kehumasta, niin eikös se jättänyt nyt lähtemättä :lol: Nappasin ruiskun sulakkeen pois, kuulosti että sytytti useamman pytyn kun kokeilin startata. Sulake takas ja ei luvannut enää. No nyt se on taas roikan päässä.

Vastaa Viestiin