Aluvanteiden kunnostuksesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Aluvanteiden kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Maaliskuu 13. 14:14:34 2005

On nuo cossukan vanteet päässy maaliltaan melko huonoon kuntoon ja lakat on alkaneet irtoilla. Tartteis varmaan tehrä jotain.... Kannataako aluja puhaltaa hiekalla vai millä ja onko lappeenranta-joensuu akselilla kohtuu hintaista paikkaa, joka tekisi vanteiden kunnostusta? Pulveri maalauskin on käynyt mielessä.... Ehdotuksia? Vinkkejä? Numeroita?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Maaliskuu 13. 14:31:54 2005

Oikeastaan kukaan täälläpäin ei ala puhaltamaan noita. On niin stanan tiukassa että menee vanteet piloille puhalluksessa. Eivät uskalla ottaa riskiä tai sitten on asiakkaan vastuulla.

Olen yhdet vanteet puhalluttanut ja toisia vanteita ei ko. puhaltaja enää suostunut ottamaan työn alle. Vein sitten Rahkeentiellä olevaan putiikkiin jossa kokeilivat pienelle alalle metallikuulilla ja sanoivat että pitää ensin poistaa maalit maalinpoistoaineella ennen kuin alkavat puhaltamaan :shock:

Ne mitkä puhallettiin, meinasivat mennä piloille, mutta suurella työllä sain ne kuitenkin hiottua käsipelissä kuntoon.

Joku suomessa kyllä tuon homman varmaankin tekee mutta maksanee oikeasti paljon rahaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Maaliskuu 13. 14:32:58 2005

Eikös noi saa tosi hyväks lasikuula tai hiekkapuhalluksella. Ja sitten uus maali vaan niskaan, on kuin uudet. Kerran oon tehny ton homman ja voin sanoo et hyvä tulee, kun tekee vaan kunnolla.

Joo mutta Cossun vanteita ei heti lähtis puhaltaa, kun puolat on vähän tiheesti aseteltu.. :shock:
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Maaliskuu 13. 14:41:49 2005

Laze kirjoitti:Eikös noi saa tosi hyväks lasikuula tai hiekkapuhalluksella. Ja sitten uus maali vaan niskaan, on kuin uudet. Kerran oon tehny ton homman ja voin sanoo et hyvä tulee, kun tekee vaan kunnolla.

Joo mutta Cossun vanteita ei heti lähtis puhaltaa, kun puolat on vähän tiheesti aseteltu.. :shock:
Noissa on aina hapettumaa eli pitää saada kaikki pois vanteen metallille saakka. Arvaas kuinka käy kun noita puolia puhaltaa :roll:

Muunlaisia vanteita kyllä olisivat puhaltaneet mutta noissa ko. vanteissa on maali niin tiukasti poltettu kiinni ja päällä vielä lakka että todella hankalaa on saada pois.

Ja vielä alkuperäiseen kyssäriin pulverimaalauksesta..

Lehmossa on pulverimaalaamo. Jos sattuu olemaan oikeata sävyä niin tulee hyvä. Mulla tuli molemmilla maalauskerroilla vaaleansiniset vanteet :lol:

Toiset sitten vielä maalautin pulverin päälle automaalaamossa. Sitten tuli todella hyvä. Helposti vain kertyy hintaa 50-80 euroa per vanne kun puhalluttaa ja maalauttaa oikein.. Toisaalta uusia Cosworthvanteita ei taida saada enää mistään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Maaliskuu 13. 16:47:23 2005

Mikä ettei sitä maalinpoistoainetta voi laittaa itsekin ja rapsuttelee maalia sen verran pois mitä lähtee. Tämän jälkeen puhallus pitäisi olla aika helppoa.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Maaliskuu 13. 16:52:04 2005

Hessu kirjoitti:Mikä ettei sitä maalinpoistoainetta voi laittaa itsekin ja rapsuttelee maalia sen verran pois mitä lähtee. Tämän jälkeen puhallus pitäisi olla aika helppoa.
No kokeilin hieman sitäkin varavanteesen..Arvaa lähteekö maali helposti irti vaikka turasi ainetta ihan kiitettävästi ja antoi vaikuttaa aikansa :roll:
Unohdin sitten koko homman.

Menee tuhottomasti maalinpoistoainetta ja pitää olla paikka missä lillutella vanteiden kanssa.

Ehkäpä itse teen seuraavaksi siten että puhallutan vanteet tuli sitten sutta tai ei ja hion tasaiset pinnat käsin muotoonsa. Sitten pohjamaalaus ja kunnon autoväri pintaan. Tuohon hiomiseen saa vain varata monta päivää aikaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Maaliskuu 13. 17:49:13 2005

ukormi kirjoitti:
No kokeilin hieman sitäkin varavanteesen..Arvaa lähteekö maali helposti irti vaikka turasi ainetta ihan kiitettävästi ja antoi vaikuttaa aikansa :roll:
Unohdin sitten koko homman.

Menee tuhottomasti maalinpoistoainetta ja pitää olla paikka missä lillutella vanteiden kanssa.

Ehkäpä itse teen seuraavaksi siten että puhallutan vanteet tuli sitten sutta tai ei ja hion tasaiset pinnat käsin muotoonsa. Sitten pohjamaalaus ja kunnon autoväri pintaan. Tuohon hiomiseen saa vain varata monta päivää aikaa.
No jotain tuommoista olenkin vähän "pelännyt", koska noita tikkuja on sen serran ristiin rastiin... Pitää nyt ennen kevättä jotain temppua noille kokeilla. Jos vaikka ihan käsipelillä alkaisi maaleja/lakkaa hiomaan ja lopuksia automaalia päälle. Kaippa niistä jotain tulee. Jos ei muuta, niin sanomista ja rakkoja käteen.,... :lol:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Maaliskuu 13. 18:28:02 2005

Hessu kirjoitti:Mikä ettei sitä maalinpoistoainetta voi laittaa itsekin ja rapsuttelee maalia sen verran pois mitä lähtee. Tämän jälkeen puhallus pitäisi olla aika helppoa.
Kokeilin kolmea eri merkkistä maalinpoistoainetta OZn vanteeseen. Ainoastaan lika lähti pinnasta :shock: Taitaa olla maali yhtä tiukassa noissa Cossun vanteissa, eikun kovaa hiontaa.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Maaliskuu 13. 18:35:38 2005

Minä vein vanteeni(2wd cossu) hiekkapuhallukseen ja pulveri polttomaalaus(sama paikka hoitaa kaiken). Uskomaton työn jälki vanteet on kuin uudet. Ainoa vaan, että sävy muuttuu tuossa tummemmaksi, mutta se haittaa kun katsaoo kuinka komeat niistä tuli. Sanoivat, että jos joskus vielä tarvitsee uudelleen maalata niin hiekkapuhallus tulee olemaan hankalaa, koska maali tarttuu vähän liiankin hyvin...

Voin laittaa kuvia jos joku on kiinostunut...

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Maaliskuu 13. 20:15:07 2005

Jos haluaa käyttää maalinpoisto ainetta, niin en voi muuta kuin ylistää NitroMorse merkkistä hyytelöä.
Sillä oon putsannut vanteet ennen lasikuulapuhallusta.
On muuten vieläpä vesiliukoinen tökötti. :D

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Maaliskuu 13. 20:16:33 2005

Onnistuuko vanteiden maalaus tavallisella automaalilla ?
ex Jäsen #10

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Maaliskuu 13. 20:20:50 2005

reilu kerros filleriä, niin tulee hyvä pinta pintamaaliin.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Vastaa Viestiin