uego ohjattu lisäruisku

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

uego ohjattu lisäruisku

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Maaliskuu 23. 9:03:53 2005

tässä on muutamassa topiikissa keskusteltu parista asiasta.
toinen on v6 12v ja 24v turbotus ja toinen on laajakaista lampada.
Jos leikitään ajatuksella että moottori turbotetaan ja siinä halutaan säilyttää alkuperäinen ruisku.
Silloin kun ahtopaine nousee niin polttoainetta pitää lisätä mäntien kestävyyden vuoksi.
Onko kukaan miettinyt rakentaa Uego (laajakaista lamda) anturilla toimiva lisä ruisku.
Imusarjaan on helpohko laittaa lisäsuutin piiri tällaisella ohjauksella tai jollain tavalla ohjata alkuperäisia suuttimia uegon antaman tiedon mukaan.
Onhan olemassa mega spruit mutta onko se valmiina tähän työhön,siihen voi tietysti ne joilla on kokemuksia siitä kommentoida.
kertokaa vapaasti omat mielipiteenne asiaan
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 23. 10:38:34 2005

Megaspruitin saa toimimaan juuri noin, että menee puhtaasti lambdakorjauksen varassa. Mm. MAP-anturin raskaskin ylitys ei aiheuta mitään ongelmia, kun ruisku silti tajuaa laittaa lisää gasoa. Korjaus on sen verran nopea, että laihalla ei ehditä edes käydä. En kuitenkaan moista systeemiä pysyväksi voi kenellekään suositella, sillä lambda-systeemin pettäminen voi olla kohtalokas.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Maaliskuu 23. 10:49:57 2005

huomioi jesse että on kyse sitten uego anturista eikä hego.
tarkoitus on kuitenkin että kone on myös toimiva kun ahdoilla ajetaan eli sinne ei työnnetä hirveää määrää tavaraa ,vaan sopiva määrä.
Uego on siitä hyvä anturi että se toimii laajalla seos alueella.
turva jäärjestelmiä siihen pitää kyllä kans laittaa.
eli
jos anturi on kylmä ei ahtopaineet toimi.
jos anturin tieto katkeaa tai seokset menee liian laihalle niin proboventiili pudottaa ahtopaineetta.
probo ventiilinä toimii esim normaali tyhjäkäynti solenoidi joka löytyy Oc ruisku moottorista muunmuassa(ei siis alkuperäisessä paikassa.)
tarkoitus olisi että Uego olisi pääanturi tai jopa ainoa anturi joka antaa tiedon ruiskutukselle suuttimien ohjaukseen.



lisää mielipiteitä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Maaliskuu 24. 9:51:59 2005

sierra friikki kirjoitti:huomioi jesse että on kyse sitten uego anturista eikä hego.
tarkoitus on kuitenkin että kone on myös toimiva kun ahdoilla ajetaan eli sinne ei työnnetä hirveää määrää tavaraa ,vaan sopiva määrä.
Uego on siitä hyvä anturi että se toimii laajalla seos alueella.
turva jäärjestelmiä siihen pitää kyllä kans laittaa.
eli
jos anturi on kylmä ei ahtopaineet toimi.
jos anturin tieto katkeaa tai seokset menee liian laihalle niin proboventiili pudottaa ahtopaineetta.
probo ventiilinä toimii esim normaali tyhjäkäynti solenoidi joka löytyy Oc ruisku moottorista muunmuassa(ei siis alkuperäisessä paikassa.)
tarkoitus olisi että Uego olisi pääanturi tai jopa ainoa anturi joka antaa tiedon ruiskutukselle suuttimien ohjaukseen.



lisää mielipiteitä.
Mr motec on käyttänyt laajakaistalambdoja, siltä löytyy valmis sovelluskin, jos kiinnostaa... Ettei tarvii jäädä oharin tyhjäkäyntisolenoidin varaan seoksissa (mikä on aina jumissa ;) )
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Maaliskuu 26. 20:47:19 2005

No enhän mä mitään kapeakaistaa (ns. "hego") ole nähnytkään enää aikoihin. Tuon "uego":n hyvä puoli on se, että kun on laittanut koneen käyntiin ja ehtinyt laskea käsijarrun, niin se onkin jo lämmennyt tarpeeksi antamaan luotettavaa tietoa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Maaliskuu 26. 21:21:32 2005

Itselläni on AEM:n laajakaista niin alta 20s niin toimii täysillä, enkä enään noihin lisäruisku systeemeihin perusta kun nykyään saa mielestäni järkevään hintaan koko moottorinohjauksen, josta sitten löytyy melkein kaikki mahdollinen. Jos rakennella haluaa niin onhan megaruutta. En tiedä miten muissa on toteutettu lambdaohjaus mutta Tatechissa ohjaus toimii paineen mukaan, määritellään tolppiin oikeat lukemat (0,1 bar:in välein) ja jos arvo on 0 niin lukee bensakartoista joten jos pelkää lambdaohjausta kovilla paineilla niin sitten mennään ennalta määritettyihin karttoihin kun arvo on nolla.

Vastaa Viestiin