Lambda/AFR-arvojen raja-arvoja?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Lambda/AFR-arvojen raja-arvoja?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Huhtikuu 3. 3:58:58 2005

Näistä sopivista seoksista on puhuttu täällä aikaisemminkin, mutta yleensä puhutaan vain ledimittareiden valoista eikä noista todellisista arvoista.

Itseäni kiinnostas tietää sopivia raja-arvoja niin liian rikkaan kuin laihankin tapauksessa. Itsellä kyseessä cossun kone, mutta kyllä muutkin ahdetut käy verrattaviksi. Perusarvoista tiedän jo jotain, mutta nyt kaivattaisiin enemmän kokemusperäistä tietoa, milloin alkaa olla liian laihalla ja koneen kesto vaakalaudalla.

Täällä on yleensä ollut kommentit penkitysten jälkään sen suuntaisia, että yläpää oli vähän laihalla, mutta missä toi raja sitten menee, niin siitä ei ole puhuttu.

Eli faktaa/kokemuksia tai jopa oletuksia kaivattaisiin!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Huhtikuu 3. 13:39:45 2005

Laihan päässä 16:1 jälkeen alkaa pätkimään ja meno rupeaa käymään pomppuiseksi. 14.7-15.5 väli on paras kulutuksen kannalta. Tyhjäkäynti jonnekin 14-14.5 seudulle järkevien päästöjen ja tasaisen tyhjäkäynnin toivossa. 12.5-13 on paras tehon kannalta, mutta yli 1.5 bar paineille hieman jo riskirajoilla kaikesta riippuen. 11.5-12.5 on turvallinen koville ahdoille, mutta rikkaan päässä alkaa jo vaikuttamaan tehoon. Erittäin rikkalla seoksilla pystytään ehkäisemään nakutusta viileämmän seoksen ja hitaamman palamisen takia.Alle 11.5 ei ole mitään järkeä mennä missään tapauksessa. 10:1 kohdalla alkaa taas hetkittäinen nykiminen huonosti syttyvän/palavan seoksen takia.

Osa yleistä tietoa ja osa kokemusperäistä 1.6 CVH turbosta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin