Ahtimen akselin liike...?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Ahtimen akselin liike...?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Su Huhtikuu 10. 20:49:18 2005

Nyt voi tulla sarjassa todella tyhmiä kyssäreitä, mutta pakko kysyä (en oo koskaan ennen omistanut föönillä olevaa Voorttia):

Vaihdoin äsken ilmansuodattimen ja vaihtotyön yhteydessä irrotin turbon tuloilmaputken. Käpistelin hieman sitä turbon akselia ja huomaisin, että liikkuu aika lailla (en sentään tarkoita pyörimistä... :lol: ) radiaalisuunnassa. Onko sen tarkoitus olla tuollainen (ts. jonkinlainen kelluva asennus) vai onko kyseessä laakeririkko tms? Ahdin ei pidä mitään ihmeellistä ääntä ja painettakin piisaa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Su Huhtikuu 10. 21:14:11 2005

pituus suuntaista (aksaalista) välystä ei saa olla säteis välys häipyy oljynpaineella
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Huhtikuu 11. 7:21:55 2005

heka kirjoitti:pituus suuntaista (aksaalista) välystä ei saa olla säteis välys häipyy oljynpaineella
Eli, jos oikein ymmärsin niin radiaalivälys on siis tarkoituksenmukainen (ts. on jo uutenakin sellainen)?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Huhtikuu 11. 8:13:52 2005

Kyllä sitä uusissakin ahtimissa on havaittavissa. Akselin suuntainen klappi sen sijaan ilmaisee kuluneisuutta.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Huhtikuu 11. 8:14:24 2005

Sellainen puoli milliä menee vielä radiaalivälystä akselin päästä heilyutettuna. Viimeistään sitten kun siivet ottaa koteloon kiinni alkaa ongelmat. Uutena sitä on sen verran että juuri ja juuri huomaa öljyjen kanssa. Kuivana kaikki välykset tuntuu helpommin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Huhtikuu 11. 8:22:35 2005

JesseT kirjoitti:Sellainen puoli milliä menee vielä radiaalivälystä akselin päästä heilyutettuna. Viimeistään sitten kun siivet ottaa koteloon kiinni alkaa ongelmat. Uutena sitä on sen verran että juuri ja juuri huomaa öljyjen kanssa. Kuivana kaikki välykset tuntuu helpommin.
Eli, jos akselia saa (kevyesti painamalla) taituvettua niin paljon, että siivet ottaa runkoon kiinni, on turbossa siis vikaa? Tarkoittaako vika tässä tapauksessa kuluneita laakereita?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Huhtikuu 11. 8:28:23 2005

Pusa kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Sellainen puoli milliä menee vielä radiaalivälystä akselin päästä heilyutettuna. Viimeistään sitten kun siivet ottaa koteloon kiinni alkaa ongelmat. Uutena sitä on sen verran että juuri ja juuri huomaa öljyjen kanssa. Kuivana kaikki välykset tuntuu helpommin.
Eli, jos akselia saa (kevyesti painamalla) taituvettua niin paljon, että siivet ottaa runkoon kiinni, on turbossa siis vikaa? Tarkoittaako vika tässä tapauksessa kuluneita laakereita?
Laakerit siellä on kuluneet silloin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Huhtikuu 11. 8:39:21 2005

siipicossu kirjoitti:
Laakerit siellä on kuluneet silloin.
Jaa, no voi ...kele :evil: Se tietää sit vissiin remppaa. Onko kyseessä miten akuutti ongelma? Kuten sanoin niin mitään outoa ääntä ei kuulu ja painetta piisaa.

Remppa tarkoittaa siis tässä tapauksessa uusien laakereiden laittoa? Mitä muuta tarvitsee / kannattaa laittaa samalla? Onko heittää jonkinlaista hinta-arviota ko. operaatiolle?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 11. 8:54:14 2005

joo jos ottaa laitaan kiinni ja naaruja eivielä kotelossa paljoonäy niin kevyt rempa on edessä.
osta esim sisu autosta korjaus sarja (jos on garret) ja vaihda laakerit ja tiivisteet.
jos et osaa niin vie johonki pajalle korjattavaksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Huhtikuu 11. 10:29:14 2005

En tiedä teekeekö sierrafriikki itse omat ahdin rempat mutta taviksen ei todellakaan kannata rynnätä pikaisesti "vaihda laakerit ja tiivisteet" remonttiin. Ahdin kannattaa viedä osaavalle harrastajalle/ammattilaiselle. Osien tarkastus ja erittäin tarkka tasapainotus maksaa jo sinänsä vaikka kasais itse.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Huhtikuu 11. 10:41:02 2005

Itse saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää, mutta sitten tietää ketä syyttää kun laukeaa. Ahdin ei ole se ihan ensimmäinen laite joka kannattaa korjata itse, mutta yllättävän usein ensikertalaiset saa homman toimimaan pitkällä iällä. Korjaussarjan päivän hinta on 70£. Turbofimassa työtä tulee varmasti enemmän kuin osien hinta. Kannattaa tarkistaa turbon kunto muutenkin. Jos on pakopesä halki jne. niin ovi olla että ei kannata korjata.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Huhtikuu 13. 12:51:08 2005

JesseT kirjoitti:Itse saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää, mutta sitten tietää ketä syyttää kun laukeaa. Ahdin ei ole se ihan ensimmäinen laite joka kannattaa korjata itse, mutta yllättävän usein ensikertalaiset saa homman toimimaan pitkällä iällä. Korjaussarjan päivän hinta on 70£. Turbofimassa työtä tulee varmasti enemmän kuin osien hinta. Kannattaa tarkistaa turbon kunto muutenkin. Jos on pakopesä halki jne. niin ovi olla että ei kannata korjata.
Mikä tasapainon muuttaisi, jos ei kosketuksia ole käynyt / laakerit vaihtaa tosiaan ajoissa, ennen kuin akselissa on jäljet...

Mutta kannattaa muistaa että kompurapuolen räjähtäminen saa paatuneemmankin harrastajan silmiin kyyneleitä, kun yleensä koko kone on täynnä kappaleita sen jälkeen, välijäähdytetyissä ainakin kuuleri...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Huhtikuu 13. 13:47:24 2005

Pusa kirjoitti:Remppa tarkoittaa siis tässä tapauksessa uusien laakereiden laittoa? Mitä muuta tarvitsee / kannattaa laittaa samalla? Onko heittää jonkinlaista hinta-arviota ko. operaatiolle?
T34 Esco cosan ahtimen korjaus 360-laakerilla noin 500-600e www.proturbo.fi kun asiaa tiedustelin.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Huhtikuu 13. 13:52:51 2005

jive kirjoitti: T34 Esco cosan ahtimen korjaus 360-laakerilla noin 500-600e www.proturbo.fi kun asiaa tiedustelin.
Asiaan sen enempää perehtymättömänä voisin sanoa, että kuulostaa kovin kalliilta. Toisaalta, jos uuden / takuukunnostetun, vastaavan ahtimen hinta on moninkertainen tuohon verrattuna niin kyllä sen sitten ymmärtää. Mutta onko se?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Huhtikuu 13. 13:55:44 2005

Pusa kirjoitti:Toisaalta, jos uuden / takuukunnostetun, vastaavan ahtimen hinta on moninkertainen tuohon verrattuna niin kyllä sen sitten ymmärtää. Mutta onko se?
Ihan samaa ajattelin, mutta uusi Fordilta kuulemma 1600e. En sinänsä epäile kun Garretin GT28RS liikkuu parin tonnin kietämillä. Ongelma varmaan on se, ettei noissa jälkiasennusahtimissa ole lambdan paikkaa suoraa pakopesässä, kuten Esco cosan ahtimissa, joten speciaalipakopesä maksaa?

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Huhtikuu 13. 14:10:59 2005

360° laakeri+ öljynheittorengas on hintava, siinä osasyy.
Tässähän se menee...

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ke Huhtikuu 13. 14:13:24 2005

PasiZ kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Itse saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää, mutta sitten tietää ketä syyttää kun laukeaa. Ahdin ei ole se ihan ensimmäinen laite joka kannattaa korjata itse, mutta yllättävän usein ensikertalaiset saa homman toimimaan pitkällä iällä. Korjaussarjan päivän hinta on 70£. Turbofimassa työtä tulee varmasti enemmän kuin osien hinta. Kannattaa tarkistaa turbon kunto muutenkin. Jos on pakopesä halki jne. niin ovi olla että ei kannata korjata.
Mikä tasapainon muuttaisi, jos ei kosketuksia ole käynyt / laakerit vaihtaa tosiaan ajoissa, ennen kuin akselissa on jäljet...

Mutta kannattaa muistaa että kompurapuolen räjähtäminen saa paatuneemmankin harrastajan silmiin kyyneleitä, kun yleensä koko kone on täynnä kappaleita sen jälkeen, välijäähdytetyissä ainakin kuuleri...
Täysin samaa mieltä, ja coolerin jälkeen se "säästö" vasta alkaa.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Huhtikuu 13. 14:14:10 2005

Jahman kirjoitti:360° laakeri+ öljynheittorengas on hintava, siinä osasyy.
Ton hintaa tiedä, mutta eikös noi laakeroinnit ole yleensä ollut 300-400e:n luokkaa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Huhtikuu 13. 14:22:44 2005

Laitetaas taas linkkejä maailmalta kun tämä suomalainen hintataso sokaisee monet:

http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php
http://store.yahoo.com/cheapturbo/gartur.html
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Huhtikuu 13. 14:43:37 2005

JesseT kirjoitti:Laitetaas taas linkkejä maailmalta kun tämä suomalainen hintataso sokaisee monet:

http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php
http://store.yahoo.com/cheapturbo/gartur.html
Siis mitä ...kelettä tämä tarkoittaa? 4x4 Cossun vakioahdin (T3) maksaa täysin kunnostettuna vain 329 $

:shock:

Mikä tässä on jujuna?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Huhtikuu 13. 15:15:16 2005

Kannattaa huomioida sen verran, että pakopesä tuskin on Cossu/Lotus mallinen missä hukkaportti samassa, vaan todennäköisesti Volvo/Saab/jne mallinen missä pakopesässä on reikä hukkaportille ja hukkaportti on sitten erillinen siihen kiinnitettävä osa, joka näköjään maksaa 60$ lisää. Tämä ei myöskään sitten sovellu 3'' putkelle, koska lähtö on sen verran pienempi. Oliskohan kuvaa jossakin... hetki...

Tuollainen hukkaportti:
http://www.servia.fi/~professi/AdvHTML_ ... mi_012.jpg
ja tuollainen pakopesä:
http://64.225.76.178/catalog/images/t3_turbine.jpg

Toki mitään ongelmaa ei ole jos vanha pesä on ehjä. Silloin ei tuota 60$ hukkaporttiakaan tarvitse ruksia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Huhtikuu 13. 15:48:38 2005

niin jokainen saa tehdä remonttinsa niinkuin haluaa.
jos kuitenkin tutkittais ahtimen rakennetta ennenkuin lauotaan omia mielipiteistä korjauksista ja niiden osaamisista.
ainahan voi viedä ahtimen korjattavaksi ja vaikka vain vaihtaa varmuudeksi tehdas uuteen.
en kommentoi omia korjauksia sen enempää tai vähempää.
mutta kenellekkään en enää tee rahastakaan korjauksia.
niistä ei saa kun harmia ja rupia perseeseen.
jokainen tekee ihan niinkuin ite haluaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Huhtikuu 13. 17:19:54 2005

Pusa kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Laitetaas taas linkkejä maailmalta kun tämä suomalainen hintataso sokaisee monet:

http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php
http://store.yahoo.com/cheapturbo/gartur.html
Siis mitä ...kelettä tämä tarkoittaa? 4x4 Cossun vakioahdin (T3) maksaa täysin kunnostettuna vain 329 $

:shock:

Mikä tässä on jujuna?
No onkos joku noista paikoista ahdinta tilannu? Tullit tohon hintaan tulee vielä päälle... - tulli 3,5 % ja arvonlisävero 22 % ja tietenkin rahti lasketaan ensin tullausta.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Huhtikuu 13. 18:48:36 2005

Hartza kirjoitti:
No onkos joku noista paikoista ahdinta tilannu? Tullit tohon hintaan tulee vielä päälle... - tulli 3,5 % ja arvonlisävero 22 % ja tietenkin rahti lasketaan ensin tullausta.
Ok, no silti. Jos tavara on sitä mitä luvataan niin on se silti edullista. Jos siis lasketaan ahtimen myyntihinta + rahti + tulli + verot niin päästään suunnilleen lukemaan 450 eur.

Täällä joku heitti ahtimen huoltohinnaksi luokkaa 500....600 eur, joten tilaaminen vaikuttaa houkuttelevalta.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

jtk
Viestit: 1069
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 18:34:12 2002
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jtk » Ke Huhtikuu 13. 21:05:27 2005

Samainen kokemus allekirjoittaneellakin tos kevättalvella.Aikaisemman cossukokemuksen siivittämänä tiesin että ne "kultahiput" siellä pesässä eivät tosiaankaan kertoneet hyvää.Mars föönimestarille ja kun taloudellinen :wink: tilanne toisaalta oli suotuisa niin hyllyssä oli kuin tilauksesta tehdasuusi Garretti eikä minun siis enää ikuna tarvi vaihtaa ahrinta kyseiseen autoon :lol: ..ainii hintaa tuolla uudella ol 750 eetä kaikkine tasapaino yms säätöineen...ei mikään oo ilmaasta eikä köyhän kannata halpaa ostaa...

tyrbö http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showi ... id=1765449
"Autosi..kulki..vastapestynä nopeammin,paremmin ja tasaisemmin"
BMW E60 535 d M-sport

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Huhtikuu 13. 21:26:21 2005

jenkkilästä tilatessa tulli + ALV kompensoi valuuttakurssin tällä hetkellä. Eli $300 => 300e tulleineen ja alveineen.

Tämmöisen hinnan löysin escort Cosworthin ahtimelle.

Remanufactured turbo 4WD Escort exchange from £589.50

Tuohon verot 17% ja hinta on siis vaihtoahtimella. Rahdit menee siis kahteen suuntaan.

paikka: http://www.rpmmotorsport.co.uk/cosworth.htm

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Huhtikuu 13. 22:46:43 2005

Pari seikkaa tuli mieleen kun luin näitä postauksia:
- Jos esim. ProTurbo tekee täyshuollon ja rakentaa 360 laakerin 5-6:n sataan, tuntuu melko sopivalle hinta; vielä n. pari v. sitten pelkkä 360:nen maksoi tuon verran keskimäärin.
- Tein useita "mustalaisremontteja" vuosia sitten omiin ja -riskin hyväksyneiden- tuttujen ahtimiin; siis laakerit/tiivistesarja vaihtoon -periaatteella. Tulokset vaihtelivat "yllättävästi" laidasta laitaan. Ei voi suositella, riski tehdä sutta on suuri.

Ahtimen korjauksessa on murto-osa työstä uusien laakereiden ja tiivisteiden pulttaus. Kannattaa ehkä huomioida seuraavia kohtia; sadasosamillien tarkkuudella tehtävät laakeripintojen kuluneisuus/muotovirhemittaukset-> akselin suoruus-> rungon laakeripesien kuluneisuus jne. Myös tiivisteurien muodonmuutokset on huomioitava ja siihen ei riitä tarkkuus"mauseri", eikä mikrometrikään joka kohtaan riitä välineeksi.
Tasapainotus on oma lukunsa myös, esim. jopa tehdasuusista, koko- tai keskiosista, löytyy toleranssit ylittäviä heittoja (Garrett, KKK, Mitsu mm.), puhumattakaan joidenkin ahdinrakentamojen jäljiltä (vihjaan sumujensaarelle päin).

Laittaisin mieluimmin rahat jollekin tunnustetulle kotimaiselle korjaajalle, jonka jäljiltä tietää mitä saa, kuin "säästäisin" riskillä satasen tai kaksi?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin