Scorpion kaasuvaijeri

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Scorpion kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Huhtikuu 11. 0:27:03 2005

Auto: Scorpio 2.8i V6 vm. -86 + A4LD automaatti

Nyt aletaan pikku hiljaa tarvitsemaan neuvoja, mistä löytäisin kaasuvaijerin autoon. Entinen alkaa olla varsin mielenkiintoisessa kunnossa. Ford ei enää toimita osaa (löytyi varmaan minun historiassa ensimmäinen osa jota ei enää saa), eikä siten luonnollisesti myös Tero Anttila Oy. Paikalliset varaosaliikkeet myyvät ei oota, kun ei kirjat edes tunne koko auton kombinaatiota.

Otan ehdotuksia mielelläni vastaan paikoista, josta tuota vaijeria kannattaisi vielä kysellä. Onko jossakin muussa sama vaijeri kuin 2.8:ssa, ehkä 2.0 OHC:ssa?

Sanoivat paikallisella Fordilla, että 2.9:n vaijeri on eri varaosakoodilla. Katselin netistä löytyneitä 2.9:n kuvia ja siitä saattaisi käydä vaijeri. Jaksaisiko joku 2.9 ja A4LD:n omistaja ottaa omastaan kuvia kaasuläpän seutuvilta? Kiinnostaisi tietää millainen vaijerin pää siinä on ja jos se sattuisi olemaan samanlainen, niin sitten pitää hankkia 2.9:n kaasuvaijeri.

Kiitos.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Huhtikuu 11. 16:50:10 2005

Etsittiin paikallisen Fordin varaosamyyjän kanssa pitkään ja hartaasti sopiva osaa, mutta nyt kaipaisin edelleen tietoja 2.0:n ja 2.9:n vaijerin päistä, että uskaltaisi ostaa sellaisen.

Tässä pari kuvaa (kuva1 kaasuläpän pää ja kuva2 polkimen pää), jos auttaisi samanlaisen kaapelin tunnistuksessa. Lähinnä nuo päät ovat olennaiset ja että löytyy automaattilaatikon kick-down kaapelille oleva metallinen lisäkaulus vaijerin kaasuläpän päästä.

Missä muussa autossa/mallissa on samanlaiset päät?

Polkimen päässä näyttäisi olevan pallopää, joka tulee kiinni polkimen hahloon.

Scorpio 2.8i EFi aut. -86 kaasuvaijerin Ford varaosanumero on (finish koodi) 6154899 ja "paketissa" pitäisi lukea 856B-9C799-SE

Eikä haittaa, jos pituus ei ole ihan justiinsa. Yllättävän lyhyt on minusta tuo Scorpion kaapeli, Sierrassa (1.6/1.8 ) on paljon pidempi. Sierra 2.0 (OHC) - 2.3 (V6) näytti olevan saman pituinen, kun testasin sitä (päät olivat kuitenkin väärät).

--

Pystyykö tuollaista kaapelia jotenkin korjaamaan, kun se ei ole täysin poikki? Tinaamalla?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Huhtikuu 12. 1:31:20 2005

Entäs tälläinen vaihtoehto: Lyhentää tota vaijeria ja liittää sen tohon muoviosaan kotikonstein tai tekee uuden pään siihen.
Jos tossa vaijerissa on varaa yhtään lyhentää sitä niin ton pitäs kyllä onnistua.

Toi polkimenpää näyttää siltä, että ei tule ainakaan itselle heti mieleen sellasta Fordia, jossa oisin kaasuvaijerissa tollasen pään nähnyt.

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ti Huhtikuu 12. 11:40:36 2005

Polkimenpää näyttää siltä että muunlaisia en oo nähny scorpioissa... :lol:
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Huhtikuu 12. 12:32:45 2005

MikkoT kirjoitti:Entäs tälläinen vaihtoehto: Lyhentää tota vaijeria ja liittää sen tohon muoviosaan kotikonstein tai tekee uuden pään siihen.
Jos tossa vaijerissa on varaa yhtään lyhentää sitä niin ton pitäs kyllä onnistua.

Toi polkimenpää näyttää siltä, että ei tule ainakaan itselle heti mieleen sellasta Fordia, jossa oisin kaasuvaijerissa tollasen pään nähnyt.
Tuo voisikin olla kokeilemisen arvoinen juttu, jos muu ei käy.

Vaijeri ei ole menossa poikki tuosta kohdasta missä on paljon noita jouhia (vai mikä lie niiden yksittäisten nimi), vaan kuvassa ihan oikealla olevan valkoisen vaijerin säätömutteri osan ja mustan vaijerin kuoren välistä. Vaijeri kulki ihmeellisellä mutkalla yhden ilmastoinnin kompuran putken alta, joten siinä lienee syy sen kulumiseen/hankautumiseen. Kuori on mennyt poikki ja siitä alkanut hankautuminen. Hyvin toimittu..

Kick-down toimii näin: kick-down kaapelin musta mötikkä tulee kaasuvaijerin päälle ja sen saa siitä pois, kun pujottaa. Kun runttaa kaasun pohjaan, niin se musta osa liikkuu n. 10 mm vasemmalle ja kertoo automaatille, että yksi vaihde pienempää kiitos.

Jos kerta kaikissa Scorpioissa on samanlainen pää polkimen päässä, niin sitten lienee uskaltaa ostaa 2.0 OHC + A4LD vaijerin. Jos siinä on vääränlainen pää kaasuläpän päässä (korjauskirjan mukaan on lenkkiä ja tynnyripäätä), niin siihen pystynee sitten kehittämään tuollaisen lenkkipään.

Kick-down systeemi muuttuu elektroniseksi V6 moottorin kanssa vm. 86 ja 1/2 jälkeen. Sen jälkeen kick-downia ohjaa solenoidi ja kaasukaapeli on erilainen. Tämä on siis vajaa puoli vuotta liian vanha auto, jotta asia olisi helpompi. Fordilta saamani tiedon mukaan 2.0 ja automaatti kombionaatio on pysynyt ilmeisesti samana DOHC koneen tuloon saakka.

--

Palatakseni perimmäisten kysymysten äärelle: onko 2.0 OHC:n kaapelissa lenkki- vai tynnyripää?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Huhtikuu 13. 0:31:30 2005

scorpio4x4 kirjoitti:Polkimenpää näyttää siltä että muunlaisia en oo nähny scorpioissa... :lol:
Miten tuon vaijerin pään saa irti polkimesta? Tänään yritin pallopäästä nyhtää ruuvarilla / pihdeillä ja hieman se ulos tulikin. Kovin paljoa ei tullut ulos päin, kun irtonaisia "jouhia" oli toisella puolella hujan hajan. Joku kumi tuntui olevan siellä alla. Pitääkö tähän olla joku erikoistyökalu, jolla vaijerin pään saa irti vai miten tulkitsin Haynesin korjauskäsikirjaa? Kaiken kruunaa äärimmäisen pieni työtila grrr.. :evil:

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Huhtikuu 13. 16:52:12 2005

taitaa olla hahlo polkimen varressa ylhäällä,eli pitää ensin vetää itseään päin "kumiholkkeineen"ja nostaa ylös. (muistinko oikein)
Sierrassa on kuulapää polkimen päässä Paitsi IS mallissa, mutta se on sitten ihan omansa kaasuläpänpuolelta.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Huhtikuu 13. 20:21:42 2005

Hahlo siellä polkimen päässä tuntuisi sormilla tunnustellen olevan, mutta todella pieni sellainen (ehkä pari milliä rakoa).

Ei vaan viitsisi särkeä poljinta tahallaan eli silloin kun olet ollut 15 min selälläsi silta-asennossa pää alaspäin veren pakkautuessa myös päähän ja tulee lopulta eikö-se-nyt-perkele-sieltä-ala-lähteä-irti!! tunteen vallattua kehon :wink:

Vastaa Viestiin