1.6 ohc turbo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1.6 ohc turbo

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Huhtikuu 19. 13:19:37 2005

Jep, näitä asioita on puitu jo moneen kertaan mutta foorumi uudistuksen myötä esimerkiksi vanha hyvä turbo topikki katosi niin kerrataanpa sitten...

Tarkotuksena olis rakentaa edullinen alle 1.9litranen turbo kiuas takavetoseen foordiin, tehotavoite on 125hp.

Peruskoneeksi ajattelin taunus 1.6lohkoa vakio hiluilla ja 2.0is kantta vakiohiluilla. Puristuksiksi pitäisi tällä yhdistelmällä tulla kuuleman mukaan 8.4.

Käykö jostain toisesta perus foordin koneesta jotkut kestävämmät osat suoraan tai melkein suoraan tohon alakertaan? Kanget? Männät?

Imusarja, suuttimet, kaasuläppä ym is sierrasta. Moottoria ohjaamaan megasquirt boksi. Ahtimeks mulla olis laakerivikanen rst:n to3, se voi vielä vaihtua jos sitä ei saa korjattua tai ei kannata korjata.

Halpaa turbo pakosarjaa voi kaupitella...

Kommentteja... toimiiko? pitäskö jotain tehdä eritavalla? jne...

Hylätyt ideat:
- 2.0 lohko (se leimasin heppu ei tykkää. niin ja en viilaa lohkosta numeroita tms)
- 1.6 lohkon poraus 2.0 romuille -> maksaa hunajaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 19. 13:49:28 2005

ihan passeli tuollaisenaan kun kerroit. 8,4:1 on ihan ok puristussuhde (käsitin ettet aio upottaa koko omaisuuttas koneeseen?) turbokoneeseen.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Huhtikuu 19. 14:01:11 2005

samiharju kirjoitti:ihan passeli tuollaisenaan kun kerroit. 8,4:1 on ihan ok puristussuhde (käsitin ettet aio upottaa koko omaisuuttas koneeseen?) turbokoneeseen.
Jeps. Upotan sitten joskus... mut pitäs hankkia uus perä ja uusia koko laatikko ensin ennenkun pystyy käyttää isompia tehoja kun toi 125hp.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Huhtikuu 19. 14:06:18 2005

En tiedä mitkä kiertokanget tuossa taunuksen 1.6 ohc:ssä on, mutta suosittelen vaihtaman F-merkittyihin. Kestävät paremmin ja sopivat suoraan!

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Huhtikuu 19. 14:09:11 2005

Ares kirjoitti:En tiedä mitkä kiertokanget tuossa taunuksen 1.6 ohc:ssä on, mutta suosittelen vaihtaman F-merkittyihin. Kestävät paremmin ja sopivat suoraan!
ja kaiken lisäksi ovat halpoja.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Huhtikuu 19. 14:32:31 2005

Ares kirjoitti:En tiedä mitkä kiertokanget tuossa taunuksen 1.6 ohc:ssä on, mutta suosittelen vaihtaman F-merkittyihin. Kestävät paremmin ja sopivat suoraan!
Just näitä mä kaipailin tässä topikissa. Näin teen, eihän noista montaakaan kymppiä pyydetä.

Edit: jahas Jallu setä kerkeskin antamaan uutta infoa jo...
Viimeksi muokannut Tharkad, Ti Huhtikuu 19. 14:33:39 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Huhtikuu 19. 14:32:36 2005

En tiedä missä kaikissa oharin kangissa f-merkintä on, mutta omalla kohdalla en ole niitä nähnyt kuin sierran 2.0 koneissa. Ne eivät ainakaan taunuksen 1.6 lohkoon sovi. 1.6:n (ei emax) veivit sitäpaitsi ovat hyvinkin kestävät ja tuollaisen 125hp niillä ottaa vaikka väärinpäin asentamalla. Katkaisematta on kys. veivejä kierrätetty 8,5k ja turbokäytössä otettu 250+hv.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Huhtikuu 19. 14:39:27 2005

Joo niinhän se muuten onkin :oops:

Taitaapi olla liian lyhyvet...

EDIT: Virioppaan mukaan f-malliset kestäneen jatkuvassa käytössä 7000rpm. Jos käyttää jatkuvasti yli ne hajoaa...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Huhtikuu 19. 15:36:54 2005

66mm iskun kanget on lyhyemmät kuin 2.0/1.8/1.6e-max, koska lohko on noin 10mm matalampi.
Minulla oli ainakin e-max koneessa f-kanget.
2.0 kannella poraamattomassa 1.6 koneessa on puristukset 7.6-7.7.
1.8 kannella pääset tuohon noin 8.4 puristukseen(mulla ylimääräinen).
1.8 kansi on samanlainen kuin e-maxin "pyörrekansi", mutta ei 1.6 e-max kansi kevyehkösti portattuna mun poratun 1.3 päällä pahalta tuntunut.
Viimeksi muokannut SLEI, Ti Huhtikuu 19. 15:45:22 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Huhtikuu 19. 15:40:45 2005

SLEI kirjoitti:66mm iskun kanget on lyhyemmät kuin 2.0/1.8/1.6e-max, koska lohko on noin 10mm matalampi.
Minulla oli ainakin e-max koneessa f-kanget.
2.0 kannella poraamattomassa 1.6 koneessa on puristukset 7.6-7.7.
Tarkoitatko nyt e-max konetta vai tavallista?
Ku itellä olis 1.6 e-max alakerta ja vois hatuks nakata 2L virikannen niin ois turbo käyttöön soppelit puristeet...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Huhtikuu 19. 16:14:47 2005

"Tarkoitatko nyt e-max konetta vai tavallista?"

Jos tämä viittaa puristussuhteeseen niin eihän se mihinkään muutu jos iskunpituus kasvaa ja poraus pienenee. E-max kuutiotilavuus on 4cm3 enemmän kuin vanhempi 1.6, mutta se mainittavasti laskelmaa muuta.
1.8 puristuksen tarkistettuani, muutetaan sen verran 1.6 + 1.8 kansi laskelmaa, että puristus on 8.5.
E-max poraus on 81.3mm ja 2.0L kannen palotila taitaa mennä aika paljon ohi putken reunoista ja saa aikaan palotapahtumassa xyz-muutoksen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Huhtikuu 19. 16:32:54 2005

Mites noi ruiskukilkkeet menee tohon 1.8 kanteen? Eli joutuuko sitä työstämään, tuleeko siitä yhtään mitään?

Jos tossa 1.8 koneessa on sama poraus kun 2.0 koneessa niin mitä jos siihen laittaa p100:sen matalapuriste männät?

Tai laittaa ton 2.0 kannen 1.8 alakertaan?

(1.8 kone kävis vielä mulle)

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Huhtikuu 19. 16:50:24 2005

SLEI kirjoitti:"Tarkoitatko nyt e-max konetta vai tavallista?"

Jos tämä viittaa puristussuhteeseen niin eihän se mihinkään muutu jos iskunpituus kasvaa ja poraus pienenee. E-max kuutiotilavuus on 4cm3 enemmän kuin vanhempi 1.6, mutta se mainittavasti laskelmaa muuta.
1.8 puristuksen tarkistettuani, muutetaan sen verran 1.6 + 1.8 kansi laskelmaa, että puristus on 8.5.
E-max poraus on 81.3mm ja 2.0L kannen palotila taitaa mennä aika paljon ohi putken reunoista ja saa aikaan palotapahtumassa xyz-muutoksen.
Juuu en oo päässyt sovitteleen 2L kantta e-maxiin, mutta se on sitten unohdettu, kun kerta tulee paljon yli putkien...

Vastaa Viestiin