Ratti vispaa MYSTEERI SELVISI

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Foortman
Ylläpitäjä

Ratti vispaa MYSTEERI SELVISI

Viesti Kirjoittaja Foortman » Pe Huhtikuu 22. 17:02:08 2005

niin se ratti vaan vispaa ja puslat + jouset + iskarin laakerit vaihdettu ..seuravaksi vaihtuu sitten iskarit mutta tuntuuvat olevan ok kunnossa ja fillarin laakeritkin kunnossa ... rupeaa aiheuttamaan harmaita hiuksia tuo vapina. Ei ole raidetandossakaan välystä ei pallonivelissä eikä raidetangonpäissä ... nyt olisi hyvät neuvot jo tarpeen ..
Niin ja koitettu toisia renkaitakin ja uudestaa painotettukkin.
Viimeksi muokannut Foortman, Ke Toukokuu 11. 16:36:23 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Huhtikuu 22. 17:09:34 2005

ootko kattonu ettei levyt oo kierot?
edit: vaihda levyt+palat,pura satulat ja kato ettei mäntä tms kanita..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Pe Huhtikuu 22. 17:11:54 2005

jesus48 kirjoitti:ootko kattonu ettei levyt oo kierot?

Perhana tuon oon unohtanu tarkastaa ..mutta ei se jarruttaessa "kiemurtele"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Huhtikuu 22. 17:14:37 2005

tekee saman renkaista riippumatta?

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Pe Huhtikuu 22. 17:15:49 2005

samiharju kirjoitti:tekee saman renkaista riippumatta?
juu ei oo väliä mitkä renkaat alla,vispaa vaan.

Tapahtu silleen että kun vaihdoi puslat niin se vapina tuli tavallaan kovemmaksi elikkä napakammin tykyttää rattia ... jos tuosta selityksestä nyt kukaan selvää sai..

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Huhtikuu 22. 17:21:07 2005

Mulla on cossussa samankaltainen vika! Vaihdoin levyt ja palat --> ei vaikutusta. Nostettiin auto nosturilla ilmaan ja tutkittiin jokapuolelta. Ei välyksia missään. Lopulta auto käyntiin, vitonen silmään ja kaasua. Kaksi vannetta vipotti, kuin lentoon lähtöä yrittävä kana. Ei näkynyt silmämääräisesti mitään noissa vanteissa, mutta romut ovat! Kokeilin myös toisilla vanteilla, niin ongelma poistui. Mutta tämänhän sinä olit jo kokeillut.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Pe Huhtikuu 22. 17:33:08 2005

Nyt niitä neuvoja tosiaan kaivattas :oops:

Toki tutkin nuo jarrut myös Jesus48 neuvon mukaan mutta kaikki muutkin oivallukset kelpaisi niin sais kerralla kurkkia.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Huhtikuu 22. 18:04:27 2005

Vaihda ainakin liukulaakeri ohjaus akselin ja tulipellin välistä. Auttaa yleensä jonkin verran.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Huhtikuu 22. 18:45:53 2005

jos tosiaan on etupäässä kaikki kunnossa, niin vie se auto ohjauskulmien tarkistukseen ja suuntaukseen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Huhtikuu 22. 19:21:38 2005

Tässä nykyisessa Sierrassani tuo vispaaminen oli todellinen ongelma. Sen sain pois seuraavilla konsteilla:

Ostin Brembon jarrulevyt eteen ja niihin sopivat palat
Vaihdoin alatukivarret
Vaihdoin molemmat ulommat raidepäät

Autoon oli joku aika sitten jo vaihdettu iskarit joka kulmaan ja lievästi madallettu.

Näillä opeilla vispaaminen ei vielä loppunut, mutta kun vielä vaihdoin noiden alatukivarsien mukana tulleet puslat HD pusliin niin homma alkoi olla kunnossa.

Kulmia en vielä säädättänyt kun odottelen :roll: uretaanipuslia joiden asennuksen jälkeen olisi tarkoitus käydä kulmat säädättämässä

Tässähän turinaa siitäkin:
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... highlight=
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Huhtikuu 22. 19:29:45 2005

joo, kauheasti toi ratin vispaaminen kuulostaisi mun mielestä juuri alatukivarren etumaisten puslien aiheuttamalta. mutta kun kerran niiden pitäisi olla kunnossa.

edit. kirjotus häiriö poistettu
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » La Huhtikuu 23. 14:22:10 2005

Kyllä ne alatukivarsien puslat on yleisin syy sierran etupään vapinoihin. Eli heavy duty puslat vaan paikalleen. Tukivarsien mukana tulevat on jo ikään kuin valmiiks hajalla. Ainakin mulla on auttanu neljän edellisen sierran vapinoihin.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Huhtikuu 23. 14:26:10 2005

Foortman kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:ootko kattonu ettei levyt oo kierot?

Perhana tuon oon unohtanu tarkastaa ..mutta ei se jarruttaessa "kiemurtele"
Jos levyt on kierot niin ei se välttämättä jarrutuksessa mihinkään vetele kyllä se ihan suoraan voi mennä täristää vain rasittavasti :(

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » La Huhtikuu 23. 14:57:30 2005

Jep jep... lähtis purkamaan ja ihmettelemään lisää .. :)

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Huhtikuu 23. 20:38:41 2005

polyuretaanipuslat vakaajaan + alatukivarsiin ja hanaa.. värinät pitäis hävitä ja uusia levyjä jos asentaa niin kannattaa putsata se kiinnityspinta hyvin, ettei jää paskaa väliin.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Huhtikuu 23. 22:25:57 2005

mulla oli kuukaus sitten scorpissa sama vika (siis oli jo ollut vuoden mut nyt jaksoin korjata sen.)
purin jarrut.
vaihdoin tiivisteet.
hioin männät luikuviksi.
rasvasiun vaseliinilla tiivisteen ja painoin männän takaisin käsillä.
jos se ei mene niin liian kireä ja varmasti nykyttää.
liuku tapit puhtaaksi ja rasvaan.
sen jälkeen ilmaus ja kokeilu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

aake
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Elokuu 4. 16:45:55 2003
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja aake » Su Huhtikuu 24. 8:28:39 2005

Ares kirjoitti:
Foortman kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:ootko kattonu ettei levyt oo kierot?

Perhana tuon oon unohtanu tarkastaa ..mutta ei se jarruttaessa "kiemurtele"
Jos levyt on kierot niin ei se välttämättä jarrutuksessa mihinkään vetele kyllä se ihan suoraan voi mennä täristää vain rasittavasti :(

Just noin oli minullakin,ratti väpätti vaihdoin levyt,ongelma hävis.

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Su Huhtikuu 24. 11:47:00 2005

Nytten tuo vispaus jo jonkin verran tasottui kiristelin ja tarkistelin kaikki pultit ja mutterit. Huomenna sitten raidetangonpäät vaihtoon. Samalla käydä läpi ne jarrut. Puslat mitkä laitoin oli Quinton Hazel:in vahvistetut.

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ke Huhtikuu 27. 18:45:49 2005

no niin .. puslat vaihdettu + raidetangonpäät + iskarin laakerit + jarrut tarkastettu + auraus säädetty ja kaikki kiristelty eikä kun vaan vispaa mutta nyt enään 90 - 110 vauhdissa.

EDIT: Jouset kanssa vaihdettu.
EDIT2: Kannattaskois vaihtaa iskarin kumit ??

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Huhtikuu 27. 19:56:49 2005

missä kunnossa on alatukivarsien sisemmät kumit? eli ne jotka menee siihen poikkipalkkiin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ke Huhtikuu 27. 19:58:16 2005

Hectori kirjoitti:missä kunnossa on alatukivarsien sisemmät kumit? eli ne jotka menee siihen poikkipalkkiin.
Vankoilta tuntuuvat mutta kaippa nekin vaihdettava

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Huhtikuu 27. 20:21:21 2005

vaihdoitko/tarkistitko ne kallistuksenvakaajan korinkiinnityksen puslat myös?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ke Huhtikuu 27. 21:15:13 2005

Hectori kirjoitti:vaihdoitko/tarkistitko ne kallistuksenvakaajan korinkiinnityksen puslat myös?
Tarkistin mutta en vaihtanut ehjän oloiset ja rispaantumattomat ja tiukan tuntuiset olivat

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 27. 21:30:51 2005

Ja tarkistit myös raidetangon sisemmät päät?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Huhtikuu 27. 22:12:26 2005

kyllä se yleisin tärinän aiheuttaja on renkaat/vanteet
Esim. pellit kierot joten kokeillaanpas aluja ja vispaa..
hups keikkaa jäi soviterenkaat pois..
jne jne..
Monesti tullu vastaan sama juttu..

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Huhtikuu 27. 22:44:14 2005

rst1power kirjoitti:kyllä se yleisin tärinän aiheuttaja on renkaat/vanteet
Esim. pellit kierot joten kokeillaanpas aluja ja vispaa..
hups keikkaa jäi soviterenkaat pois..
jne jne..
Monesti tullu vastaan sama juttu..
Tulihan se sieltä. Viat ja välykset pyöräntuennassa vahvistavat värinöitä mutteivat niitä juurikaan aiheuta. Käytännössä vika on lähtöisin aina renkaista/vanteista, vanne ei keskitä, ei painoissa, runkovika/pystyheitto renkaassa jne. Ja jos ei vanteista/renkaista johdu niin todennäköisesti jarruista, kiero levy voi ravistaa ajaessa mutta ei välttämättä aina jarruttaessa.

Vanteissa kannattaa muistaa että osa vanteista keskittää muttereilla/pulteilla, osa ei. Pystyheittoa ei tarvitse olla juuri mitään kun alkaa ratissa tuntua. Silmämääräisesti heittoja on turha tutkia.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Huhtikuu 27. 22:52:22 2005

alussa oli maininta että renkaat on ok. oli kokeiltu toisilla renkailla ja uudelleen tasapainottamalla. ainahan on mahdollista että joko asennus tai tasapainoitus on virheellinen, mutta näkemättä ei voi muuta kuin uskoa että renkaat on tarkistettu ja ok.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Huhtikuu 27. 23:00:25 2005

muita värinää aiheuttavia kohteita ei keulassa ole kuin laahaavat jarrut, puslat, ja vanteet..
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Huhtikuu 28. 10:24:06 2005

tanari kirjoitti:muita värinää aiheuttavia kohteita ei keulassa ole kuin laahaavat jarrut, puslat, ja vanteet..
Oon kuullu myös että kuluneet pyöränlaakerit voi aiheuttaa tärinää, mutta tuntuis että sit täytyy olla jo aika pahasti klappia. Itelläni tuli sama vika escorttiin, kun vaihdoin siihen jarrut ja iskarit. Samalla alle tuli myös toiset vanteet, joten luulin että renkaat on epätasapainossa, mutta kunnossa olivat. Myös toisilla vanteilla sama juttu. Ja vispaus on tosiaan sitä luokkaa, että paikat lähtee hampaista. Puslat ja tukivarretkin on ok, joten ilmeisesti jarrulevyt on sitten niin pahasti epätasapainossa, että aiheuttaa tollasta. Jarrut ei ainakaan ole jumissa, se on tarkistettu. Täytyy kokeilla levyjen vaihtoa kunhan saa auton liikeekke taas.

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ke Toukokuu 11. 16:35:29 2005

Mysteeri ratkesi :lol: Jarrunesteet oli mömmööntynyt putkiin,, kirkkaat liemet oli säiliössä ja satuloissa mutta putket olikin mönjässä :lol:

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Toukokuu 11. 17:40:57 2005

Foortman kirjoitti:Mysteeri ratkesi :lol: Jarrunesteet oli mömmööntynyt putkiin,, kirkkaat liemet oli säiliössä ja satuloissa mutta putket olikin mönjässä :lol:
Ja miten se tärinää aiheuttaa??

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ke Toukokuu 11. 18:03:26 2005

rst1power kirjoitti:
Foortman kirjoitti:Mysteeri ratkesi :lol: Jarrunesteet oli mömmööntynyt putkiin,, kirkkaat liemet oli säiliössä ja satuloissa mutta putket olikin mönjässä :lol:
Ja miten se tärinää aiheuttaa??
Sen kun tietäisin niin kertoisin .... mutta siihen se loppu kun vaihoin nesteet.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Toukokuu 11. 18:13:44 2005

Tainnut jarrut jäädä laahamaan.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ke Toukokuu 11. 18:29:59 2005

Tupi kirjoitti:Tainnut jarrut jäädä laahamaan.
Sitä itte veikkaisin. Ei ollu männät jumissa kun satula irti, mutta jumissa kun letkut kiini ja satula paikoillaan

Vastaa Viestiin