vastausket liitettynä punaisella samin kyssäreihin
-90 kattiversio 2.9i, ei katteja kiinni, uudet 2-johtoiset lambdat 4-johtoisten sijaan,
maadoitus tärkeä mielumin akun - napaan asti kartiofilterit jne
tässä on ongelmaa yksi tuomani auto sierra 2.9 4x4 oli varustettu kartio filtereillä
kävi rikkaalla,todella huono vääntö koko kierros alueen suuri bensan kulutus ,parantui kun laittoi orkkis filtterin takaisin
. Auto on alkanut muutama päivä sitten kakomaan 2-3000rpm kohdalla siten, että kiihdyttäessä nyppää rajusti (tuntuu samalta kun silloin kun kierroksenrajoitin puuttuu peliin). tekee siis lähes aina kun vaihtaa vaihdetta tai lähtee autolla liikkeelle.. aluks pelas täyskaasulla, nyt kakoo jo silläkin.. tasaisella ajolla ei nyi eikä yski.
sytytys ongelma.
aikoinaan cossun omistaessani huomasin ongelman kun mulla oli läjä 2.9 tulppia ja ajoin niillä.
500km toimi hyvin ja sitten alkoi ongelmat kiihdyttäessä ,heti kun ahto nousi niin kone sammui tulpat ei vaan kestäneet painetta.
uusimmassa scorpissa vaihdoin tulpat viime viikolla koska siinäkin alkoi hieman nykimistä tyhjäkäynnillä nyt toimii se pätkimisen osalta.
putsailin jo konehuoneesta about kaikki liittimet ja jakajan kannen, vaihdoin tulpat.. ei vaikutusta. tulpanjohdot on tosi vanhat, haen huomenna uudet kaupasta ja kokeilen onko niillä vaikutusta. kokeilin ottaa kaasuläpän asentoanturilta johdon pois ja se aiheutti saman tapaista oiretta mutta 100x pahempana, mitenkä tuon anturin voisi testata onko siinä vikaa? vian ilmenemisen jälkeen bensankulutus on noussut n 3 litraa sadalla...
liitin irti mittaa ensin laita pinnit oltava tasainen vastus koko kaasun kierron ajan.
laita ja keski pinni.
nouseva/laskeva vastus koko kierron ajan ei saa katketa.
yleensä vika on että on katkos kosketuksessa tietyssä asennossa koska kaasu on usein samassa paikassa ajaessa ja hiilipinta kuluu töstö kohtaa.
kysymys?
kun olet käynnistänyt koneen niin voitko kylmällä koneella painaa kaasu poljinta nopsaa puoleen väliin ja ja päästää irti ja kierrokset ei yritä sammua? ainoastaan kylmänä.?
mulla on kolme 2.9 efiä ja kahdessa on tämä ominaisuus .
jos vaihdan ehjästä kaasuläppä anturin toisiin nee se ei korjaannu mutta ehjä tekee toisella anturilla saman ominaisuuden.
autossa on ollut sellainen "ominaisuus" koko tuon tekniikan ajan että se saa raakasti liikaa bensaa startatessa. eli kaasu pohjassa käyntiin ja heti maantiellä kunnolla hanaa, muuten tukehtuu bensaan ekassa risteyksessä.
toi kuullostaa nesteen lämpötila anturi vialta noussut kulutuskin viittaa siihen.
laita suuttimien johtoihin kiinni mittari mistä näet kuvaajana suuttimen aukioloajan (siis pulssin jännite osuuden) ja katso muuttuuko pulssin leveys kun annat koneen lämmetä lämpimäksi.(muista jännite aina ja - katkotaan .
suuttimen aukioloajan pitää pienentyä kun moottori lämpeää.
aluks ajelin sillä 3kk ilman lambdoja, niiden laittaminen pienensi rikkaalla käymistä merkittävästi. päästöistä meni läpi ja kone on ok kunnossa muuten kaikin puolin. mielessä kävi jo megasquirtin laittokin, jos sillä saisi ongelmat kuriin... tässä kun ei lähellä ole kavereillakaan 2.9i kat koneita että voisi osia vaihdella päikseen kokeilumielessä.
nyt ois hyvät vinkit tarpeen tän kanssa että sais kondikseen. alkaa oleen hermot kireellä kun taunuksen loota ei löydä kakkosta ja lisäks tyhjäkäynti seilaa, sierrakin alkaa vittuilla.. ja emäntäkin siinä sivussa kun mikään ei toimi
jos emäntä alkaa vittuileen foordi harrastuksesta niin sit ei ole enää paljoa aikaa hukattavissa autojen korjaamiseen, aika on todella vähissä silloin 