öljyn suodatin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

öljyn suodatin

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ti Toukokuu 3. 10:45:32 2005

mikä takia 2wd cossussa on lyhyempi öljynsuodatin kuin tavallisessa
ohc:ssa????? taikka 4wd cossussa.

vai voiko laittaa saman?



onko laadussa havaittu eroa eri
suodatinvalmistajien välillä???
:?:
auto ilman turboa on kuin leka ilman vartta..

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re: öljyn suodatin

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Toukokuu 3. 11:12:08 2005

+2.bar kirjoitti:mikä takia 2wd cossussa on lyhyempi öljynsuodatin kuin tavallisessa ohc:ssa????? taikka 4wd cossussa.
Koska siellä on vesikiertoinen öljynlauhdutin lohkon ja suodattimen välissä, ja pitkä OHC:n suodatin ottaisi kiinni koneenkorvaan. Nelikossa lauhdutin siirtää suodattimen koneenkorvan taakse (sama suodin kuin OHC).

Aito Motorcraft suodatin on suositeltava hankinta, tai muu laatutuote. Kaikkea Italiaan päin vivahtavaa kannattaa välttää.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ti Toukokuu 3. 15:22:10 2005

Nivan suodatinkin on nykyään tehty saksanmaalla. Saa varaosapuljuista... :lol:

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 3. 16:17:21 2005

Suosin suomalaista.
Turbo ohariin Tehofiltterin cossumalli. Oharin oma matala näyttää vaan mahtuvan, oikeesti moottorijarrutuksessa menee lyttyyn.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Toukokuu 3. 16:43:54 2005

Se "cossumalli" on muuten ooppelin filtteri :D
Tässähän se menee...

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ti Toukokuu 3. 17:03:54 2005

Itse en käytä kuin championia ja motorcraftia.
Jokunen aika oli testi muistaakseni tuulilasissa ja tv:ssä puskuri ohjelmassa jossa tehofiltteri oli toiseksi huonoin paras oli volvon suodatin toisena mannfilter kolmantena motorcraft ja neljäntenä champion jopa biltema oli parempi kuin tehofilter kyseisessä testissä oli mukana muistaakseni noin 15 eri merkkiä.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Toukokuu 3. 17:11:08 2005

Vähän aiheen sivusta, mutta pari kysymystä...

Onko jollain tietoa vieläkin isommasta suodattimesta kuin tuo normi EFL-600?

Entä kuinka tehokas ja toimiva tuo jalan juuressa oleva lauhdutin on?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 3. 17:22:02 2005

Ooppelin! Mun autosta tulee siis osittain ooppeli?
Eikä! Mä laitan sitteki ton pitemmän ja annan sen ruttaantua moottorinkorvaa vasten, niin eipähän tartte ajella ooppelilla.

Ei ihme että oli toisiksi huonoin, ku ooppelit sitä käyttää.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Toukokuu 3. 17:26:03 2005

Jahman kirjoitti:Se "cossumalli" on muuten ooppelin filtteri :D
Sama suodatin käy 6-sylinterisiin omegoihin ja senatoreihin luettelon mukaan.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

LasseK
Viestit: 111
Liittynyt: La Syyskuu 4. 19:19:07 2004
Paikkakunta: P-Pohj.

Viesti Kirjoittaja LasseK » Ti Toukokuu 3. 17:46:22 2005

Boschin suodatinta en osta ikinä.
Veljen bemarissa oli semmonen ja siitä lähti yks tiiviste ja tukki öljykanavan.
Tuhoa sai aikaan reilusti mm. cranen nokka ja kansi pilalle ja turbokaan
ei hyvää tykänny..
#976

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 4. 8:20:22 2005

Itse ostin paikallisesta varaosasta pari kappaletta 2wd cossun suodattimia ja sain pari kappaletta ladan suodattimia. Kirja näytti sellaisia cossuun. Suodattimet on vähän korkeampia ja pienempiä halkaisijaltaan.
Onko noita kukaan kokeillut? Itse en vielä uskaltanut paikalleen ruuvata.

Edit. Kiitos Marko_T infosta. Toi koko epäillytti itseä noissa ladan suodattimissa ja kuitissa luki lada 1200s, joten en ollut varma, puhutaanko samasta palikasta.
Viimeksi muokannut MikkoT, Ke Toukokuu 4. 18:56:28 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ke Toukokuu 4. 8:25:29 2005

Onhan tuota tullut koitettua,niinkuin ylhäällä mainitsin. Toimii ok. En muista valmistajaa ,mutta saksanmaalla tehty. Lada Niva=Sierra Cosworth 2WD, ainakin tämän valmistajan oppaassa.

MikkoT kirjoitti:Itse ostin paikallisesta varaosasta pari kappaletta 2wd cossun suodattimia ja sain pari kappaletta ladan suodattimia. Kirja näytti sellaisia cossuun. Suodattimet on vähän korkeampia ja pienempiä halkaisijaltaan.
Onko noita kukaan kokeillut? Itse en vielä uskaltanut paikalleen ruuvata.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Toukokuu 4. 9:06:29 2005

Melkein yksi ja sama minkä valmistajan suodattimen sinne pistää kun öljyt kuitenkin ajallaan vaihtaa. 15 autoamallia kohden on muuten ~5 eri suodatinta. ;) Fordiin (kent, ohc, V6) käy eri suodattimia volkkarin diiselistä ooppelin kutoseen. On kokoja ja näköjä.

Moutine; Suurin kutvoseen käypä suodatin löytyy nimenomaan Volkkarista (esim LT dieselit), mutta mitään käytännön hyötyä sillä ei oikeastaan saavuta.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Toukokuu 4. 10:37:16 2005

razorass kirjoitti: Moutine; Suurin kutvoseen käypä suodatin löytyy nimenomaan Volkkarista (esim LT dieselit), mutta mitään käytännön hyötyä sillä ei oikeastaan saavuta.
Kyyyllä saavuttaa! Se jäähtyy sielä ilma virrassa ja muutenkin on enemmän sitä kaikkea! Ei vaan, ihan oikeesti, mulla se suodatin kun on alas päin ja ajoviimassa niin mikä ettei isompi parempi. Tosin liika iso voi napata kiinni maastoon.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ke Toukokuu 4. 10:45:39 2005

Huom. mutua:
Olen käsittänyt että motorcraftin suodattimissa olis mekanismi joka estää sen valumisen tyhjäksi kun kone sammutetaan --> voitelu nopeammin käynnistettäessä. Tarvikesuodattimissa tätä ei olis kai?!?!?! Itse käytän siis ainoastaan orkkis motorcraftin suodatimia. Hintaero tarvikkeisiin nähden mitätön.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Toukokuu 4. 11:20:15 2005

Varsinkin koneissa joissa suodatin on joko vaakatasossa tai kallellaan ylöspäin on koolla merkitystä juurikin tyhjäksi valumisen takia. Jos suodatin on pohja alaspäin niin silloin toki suurin mahdollinen vaan paikalleen ja ehkäpä se öljy asteen viileämpänä käy.

jep jep. Koetin essexiin joskus noita isoja suotimia ("tarvikkeita" ja alkuperäisiä") ja kestää ikuisuuden ennenkuin koneeseen syntyy öljynpainetta. Mitä pienempi suodatin sitä nopeammin painetta.

Eroa "motocraftin" pikkusuodattimen ja "tarvikkeen" välillä en huomannut.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Toukokuu 4. 11:48:06 2005

Tein tässä talvella virheen ja laitoin TuhoFiltterin ja jotkut tarvikepuljun täyssynteettiset öljyt OHC:hen. Pahimmilla pakkasilla meni 20-30 sekuntia että öljynmerkkivalo heitti palamasta, ja jäipä parikertaa palamaan vähän pitemmäksikin aikaa :roll: . Ennen oli Shell Helixit ja Boschin suodatin, ja paineet nousi muutamassa sekunnissa kylmänäkin. Enää ei Tuhoa eikä mitäsattuu öljyjä tule. Liekkö tuhosta uupunu just joku läppä joka estää suodattimen tyhjenemisen... :?
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Toukokuu 4. 12:46:39 2005

kuten jo aikaisemmin mainittu, on olemassa vain suhteellisen vähän erilaisia suodattimia. monessa autossa on samalaisia suodattimia, kuten ilmeisesti ladan niva ja opeli käyttää samaa kokoa mitä tietyt fordit. olennaisin arvo suodattimissa on niiden suodatus kyky.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Toukokuu 4. 13:04:47 2005

Jay kirjoitti:Huom. mutua:
Olen käsittänyt että motorcraftin suodattimissa olis mekanismi joka estää sen valumisen tyhjäksi kun kone sammutetaan --> voitelu nopeammin käynnistettäessä. Tarvikesuodattimissa tätä ei olis kai?!?!?! Itse käytän siis ainoastaan orkkis motorcraftin suodatimia. Hintaero tarvikkeisiin nähden mitätön.
Kyllä kaikissa suodattimissa on ns. takaiskuventtiili, jos sellainen sinne alunperin kuuluu. Eri juttu miten se toimii eri valmistajien välillä, joita maailmassa löytyy yllättävän vähän merkkeihin verrattaessa. Esim. osan Motorgraftin suodattimista valmistaa Saksalainen Knecht.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Toukokuu 4. 13:25:12 2005

Hartza kirjoitti:Esim. osan Motorgraftin suodattimista valmistaa Saksalainen Knecht.
en tiedä mihin tieto valmistajan nimestä perustuu, mutta kannattaa muistaa että valmistaa kuka vain motorcraftin suodattimet, ne valmistetaan motorcraftin antamien specsien mukaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Toukokuu 4. 13:57:00 2005

Hectori kirjoitti:
Hartza kirjoitti:Esim. osan Motorgraftin suodattimista valmistaa Saksalainen Knecht.
en tiedä mihin tieto valmistajan nimestä perustuu, mutta kannattaa muistaa että valmistaa kuka vain motorcraftin suodattimet, ne valmistetaan motorcraftin antamien specsien mukaan.
Perustuu tehdasvierailuun ;) Pajan omistaa Mahle. Kyseisessä puljussa tehdään 80 miljoonaa suodatinta vuodessa, joista 60% menee alkupeiräisasennukseen. Pajasta löytyy myös esim. Volvon paketeilla varustettuja suodattimia sekä muita tuttuja merkkejä joita tapaa varaosakauppojen hyllyistä.

Motorgraft on vain merkki muiden joukossa. Tehtaalle annetaan vaan specsit ja käsky valmistaa palikoita niitten mukaan.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Toukokuu 4. 14:58:07 2005

Hartza kirjoitti: Perustuu tehdasvierailuun ;) Pajan omistaa Mahle. Kyseisessä puljussa tehdään 80 miljoonaa suodatinta vuodessa, joista 60% menee alkupeiräisasennukseen. Pajasta löytyy myös esim. Volvon paketeilla varustettuja suodattimia sekä muita tuttuja merkkejä joita tapaa varaosakauppojen hyllyistä.

Motorgraft on vain merkki muiden joukossa. Tehtaalle annetaan vaan specsit ja käsky valmistaa palikoita niitten mukaan.
joo, en tuota tietoa epäillytkään, en vain tiennyt mihin tuo perustui. mutta kuten on sanottuakin, kuka tahansa noita osia tekeekin, niin ne valmistetaan motorcraftin specsien mukaan. motorcraft itse ei käsittääkseni osia juurikaan valmista. ja kun motorcraftin osia käytetään fordin autoissa, niin ne varmasti täyttävät niille asetetut vaatimukset, toisin kuin esimerkiksi tehofilter, joka tekee vain oikean kokoista filtteriä fordiin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Toukokuu 4. 15:05:30 2005

Hartza kirjoitti:Kyllä kaikissa suodattimissa on ns. takaiskuventtiili, jos sellainen sinne alunperin kuuluu.
Eri juttu miten se toimii eri valmistajien välillä, joita maailmassa löytyy yllättävän vähän merkkeihin verrattaessa. Esim. osan Motorgraftin suodattimista valmistaa Saksalainen Knecht.
Ja osan Purolator.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Toukokuu 4. 16:45:37 2005

EFL-600 on muuten tässä jokin aikaa sitten vaihtanut ulkoasuaan. Lieke valmistaja muuttunut?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin