Pyörännavan mutteri
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Pyörännavan mutteri
Oli Fiestassa pyörän laakerit loppu ja asennutin uudet kun itsellä ei aikaa ollut, ratapäiville piti kuitenkin päästä. Asentaja sanoi että navat pitäisi myös uusia kun laakerit menevät sinne liian helposti, holahti ilman prässiä. Sovimme että palataan asiaan myöhemmin että kyllä ne kestää.
Kaikki menikin hyvin kunnes jo melkein pois lähtiessä jarrulevy alkoi kihnata levyyn. Tutkin asiaa ja pyörännavan mutteri oli pyörinyt auki. Mutterissa näkyi että se on kyllä kontkattu kiinni. Kypärä päässä ei heti kuullut jarrulevyn kihnutusta.
Oisko tuo kontkaus ollut turhan hepponen vai mikä ihme sen mutterin on löystänyt?
Tuskin kuitenkaan sabotaasia. Eikä toi nyt voi tehokkaamista etujarruistakaan johtua, cossuescon jarruilla nappaa kyllä hätäisesti pyörät lukkoon. Täytyy nyt kuitenkin laittaa varmuudeksi uudet laakerit ja uudet pyörännavat ja kontkata ne mutterit kunnolla kiinni.
Kaikki menikin hyvin kunnes jo melkein pois lähtiessä jarrulevy alkoi kihnata levyyn. Tutkin asiaa ja pyörännavan mutteri oli pyörinyt auki. Mutterissa näkyi että se on kyllä kontkattu kiinni. Kypärä päässä ei heti kuullut jarrulevyn kihnutusta.
Oisko tuo kontkaus ollut turhan hepponen vai mikä ihme sen mutterin on löystänyt?
Tuskin kuitenkaan sabotaasia. Eikä toi nyt voi tehokkaamista etujarruistakaan johtua, cossuescon jarruilla nappaa kyllä hätäisesti pyörät lukkoon. Täytyy nyt kuitenkin laittaa varmuudeksi uudet laakerit ja uudet pyörännavat ja kontkata ne mutterit kunnolla kiinni.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi

"laakerit holahti"
suosittelen :
mittaa laakerin ulkokehän halkaisija ja pesän halkaisija.
Mutulla 0.1mm saa olla välystä ulko coolin ja pesän suhteen.
sen voi vielä paikata laakeri liimalla(locktite tuote)
prässihän ei ole oikea laakerinasennus työkalu vaan se on nopein.
oikea tapa on uuni ja hiilihappojää/pakastin.
mutterin auki pyöriminen johtuu todennäköisesti asennus toimituksesta.
laakeri cooli ei sittenkään ollut pohjassa kun mutteri kiristettiin.
vaan ajossa se sitten meni pohjaan ja mutteri olikin löysällä sen jälkeen.
täähän on vain teoriaa, totuus voi olla muutakin mutta myös tällainen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
taitaa olla olkavarresta kyse.JesseT kirjoitti:kumpaa osaa tässä tapauksessa nyt taas kutsutaan navaksi? Se pyörivä kaveri vai olkavarsi? eli onko kyse sisä- vai ulkokoolin ongelmasta?
nimittäin siihen laakerit voidaan "prässätä" paikalleen.
akseli painetaan käsin ja kiristetään mutterilla paikalleen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
tuli sama kämmi itselle, jäi mutteri löysälle kun ei tullut luettua ohjeita
onneksi ei ehtinyt tulla vaurioita. Tosiaan napa ei ole kuin painamalla paikallaan, olkavarteen laakeri pitää prässätä tai puristaa se paikalleen prikka-pultti-mutteri-vanha laakeri-virityksellä. Homman tekee vielä Fiestassa mukavaksi laakerissa olevan kiinteän tiivisteen suojeleminen.

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Mutteri oli tiukalla sen näkee kontkauksesta mutterissa. Saa vääntää tosissaan että saa samaan kohtaan. Asentajan mukaan ongelma sisäkoolissa eli napa olisi syöpynyt tai saanut edellisessä laakerinvaihdossa kipeää, eli laakeri holahtaa sinne liian helposti. Sittenpähän näkee kun vertaa vanhaa ja uutta pyörännapaa.
Asentaja lupasi kyllä tehdä työn osin takuuna kun kuitenkin varoitti noista navoista ja en pystynyt uusia siihen hätään toimittamaan. Kai noi navat on kuluvia osia kun niitä myydään varaosina jopa motonetissa kun taaseen olkatukea ei. Luulisi että napa kuluu vain jos laakeri hirttää kiinni tai on löysällä. Ihmetyttää silti toi mutterin löystyminen.
Ratapäivät on hyvä paikka ajaa uusia osia sisään. Näkee nopeasti mahdolliset virheet ja onhan siellä pyöriä lähtenyt irti aiemminkin
Asentaja lupasi kyllä tehdä työn osin takuuna kun kuitenkin varoitti noista navoista ja en pystynyt uusia siihen hätään toimittamaan. Kai noi navat on kuluvia osia kun niitä myydään varaosina jopa motonetissa kun taaseen olkatukea ei. Luulisi että napa kuluu vain jos laakeri hirttää kiinni tai on löysällä. Ihmetyttää silti toi mutterin löystyminen.
Ratapäivät on hyvä paikka ajaa uusia osia sisään. Näkee nopeasti mahdolliset virheet ja onhan siellä pyöriä lähtenyt irti aiemminkin

-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Ylläpitäjä