Efi ruiskujen erot

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Henkku007
Ylläpitäjä

Efi ruiskujen erot

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Toukokuu 10. 16:16:49 2005

Okei, nyt alkaa pikkuhiljaa *ituttamaan oikeen huolella, juuri kun luulee että ei tarvi tehä muutakuin lyödä nippuun, niin eiköhä aina löydy jotai *askaa...

Eli, teen tämän mahdollisimman selkeästi. Tässä on kaksi kuvaa normaalista ohari efin ruiskuista:
http://www.riceracing.net/motti1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/myyryma ... ehuone.jpg

Ekassa kuvassa näkyy selvemmin nuo kaksi punaista liitintä EFI tekstin alapuolella. Asiantuntijat ilmeisesti tajuavat että oikeanpuoleiseen menee alipaineletku jarrutehostimelta, ja vasemman puoleisemmalta menee letku tuohon b-paineensäätimeen mikä on imusarjan ykkösputken vieressä, tajuatte kun katsotte kumpaakin kuvaa.

Sitten siirrytään minun ruiskuuni:
http://ex.fi/~henkku/sierra/ketutus/image%20001.jpg -Tässä ne kaksi "liitintä"

http://ex.fi/~henkku/sierra/ketutus/image%20003.jpg -Tuossa b-paineen säädin, jostai pitäisi siis mennä letku sinne vasemmanpuoleiseen "liittimeen"

http://ex.fi/~henkku/sierra/ketutus/image%20004.jpg -Ja tässä vielä joku saatanan liitin, tämä on tukossa "normaaleissa" ruiskuissa...

Voisiko joku antaa selvyyttä asioihin ?
Suunnittelin että aukasen nuo reijät, laitan niihin liittimet, ja toteutan sen painejutun kuten "normaaleissa" ruiskuissa, ja tietenkin tukin sen yhen liittimen mikä normaalikasassa on tukossa...

Kehotuksia ?

Ps. Eka kuva on NiceMan:in, toinen Mak383:n.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Toukokuu 10. 16:57:09 2005

No toi bensapaineensäätimen alipaine otetaan yleensä juuri tuolta kaasuläppäkotelon kyljestä, johon toi letku nyt menee eli se on sillä OK.
Ja tosta viimesessä kuvassa näkyvästä liittimestä kun vedät jarrutehostimen alipaineen niin sitten on jo kaikki ihan OK.

Voit tietenkin tuketa noi alkuperäiset reijät ja tehdä uudet noihin tulpattuihin reikiin, mutta itse en näkisi siinä tempussa mitään järkeä.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Toukokuu 10. 17:56:59 2005

w00t ?

Että tämä toimisi ?

Kun kattelin kuvia netissä ja kuuntelin muutamaa henkilöä, niin muilla oli juuri tuolla toisella tavalla toteutettu järjestelmä, olet ainut joka alkaa pikkuhiljaa puhumaan asiaa, kaikki on ollu ihan hoomoilasina :)

Edit: Eli olet ihan varma että sen jarrutehostimen alipainehässäkän voi tunkea myös tuohonkin liittimeen mikä mulla on tossa ?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Toukokuu 10. 22:10:06 2005

Henkku007 kirjoitti:w00t ?Edit: Eli olet ihan varma että sen jarrutehostimen alipainehässäkän voi tunkea myös tuohonkin liittimeen mikä mulla on tossa ?
No eiköhän se ole sama kummalta puolen imusarjaa sen alipaineen ottaa. Kyllä se pitäs olla sama alipaine kauttaaltaan ton "yhdysputken" sisällä eli lyö vaikka ne letkut läpi siitä efi-tekstin kohalta niin voit sanoa kylillä, että eipä oo pojilla :wink:

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Toukokuu 11. 1:09:18 2005

http://www.laatikainen.net/enginebay1.jpg Huoh tässä turboprojektissa on otettu käyttöön sekä ne kaks oikeanpuoleista että se toisenkinpuoleinen =FFFFFFFFF

Edit:
Njoo, kokeilen ekä ny sillee että jätän tuon letkun missä se nyt on, ja koitan tunkea sitä alipainetta tuonne missä on liitin valmiina, jossei se toimi niin siillän alipaineen siihen missä se normaalisti on, mutta jätän tuon letkun painesäätimen ja läpän välille tuohon...

Edit2: Ja loppujenlopuksi kun on mennyt 2iltaa ja kori kaljaa niin soitan sierrafriikille :D

Edit3: http://www.roadrunner.1g.fi/kuvat/sierr ... 3.jpg/full Ja tässä on Roadrunner :in konehuoneesta kuva, säätimelle menee se letku normaalipaikasta, mutta alipainetta ei tule kumpaakaan liittimeen, tämä johtuu siitä että autossa on absit ? Olisiko tuo minun ruisku myös abs versiosta, koska siinä oli myös se pakokaasukierrätysjuttu minkä laitoin tukkoon, joku ruotsimalli varmaan.

Edit4:
Aah, vihdoinkin alan ymmärtää tota alipainejuttua. Eli se itse ruisku ei tarvitse sitä alipainetta, vaan sen avulla kehitetään alipainetta TEHOSTIMELLE, joka sen tarvitsee toimiakseen, ihanaa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 11. 11:10:30 2005

Henkku007 kirjoitti:Edit4:
Aah, vihdoinkin alan ymmärtää tota alipainejuttua. Eli se itse ruisku ei tarvitse sitä alipainetta, vaan sen avulla kehitetään alipainetta TEHOSTIMELLE, joka sen tarvitsee toimiakseen, ihanaa.
Siis imusarjassa on sisällä alipaine oli sitten kyseessä ruisku tai kaasari.
Meinasin jo kysyä, että ootko ihan pihalla Henkku, mutta hyvä et tajusit jo jotain itsekkin.

Turboissa on noita alipaine/ylipaine (kun ahdot on noussut) lähtöjä enemmän käytössä sen takia, koska siinä noita sitä tarvitsevia kohteita on enemmän. Tohon normi EFI:iin riittää jarrutehostimen ja bensapaineen säätimen alipaineet ja se on edelleen sama, mistä kohti tota imusarjaa ne otat.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 11. 11:56:31 2005

Se iso letkuliitin on kampikammion huohotusletkulle, joka tulee lohkon kyljestä.
Niistä kahdesta kuusikolotulpasta toinen on tarkoitettu tehostajan alipaineputkelle eli imusarjasi lienee ABS-jarrullisesta autosta.
Niitä tulppia on muuten mukava irroitella, eivät ainakaan ensimmäisessä erässä antautuneet pulttipistoolille.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 11. 12:09:47 2005

SLEI kirjoitti:Se iso letkuliitin on kampikammion huohotusletkulle, joka tulee lohkon kyljestä.
Niistä kahdesta kuusikolotulpasta toinen on tarkoitettu tehostajan alipaineputkelle eli imusarjasi lienee ABS-jarrullisesta autosta.
Niitä tulppia on muuten mukava irroitella, eivät ainakaan ensimmäisessä erässä antautuneet pulttipistoolille.
Tossa olet SLEI oikeassa, en tota huohotinta ottanut huomioon, kun itellä ollut se yleensä kiinni tossa kumiputkessa, mutta ongelma ei ole tän näköinen. Jos kaasarin imusarjassa olevassa letkuliittimessä, jossa on paikka huohottimelle ja tehostajan alipaineelle, on sama kierre niin siirtää sen tohon ruiskun imusarjan kylkeen ja avot, se on siinä :D

Noi tulpat ovat yleensä helvetin tiukassa. Broidinkin autosta ei lähtenyt irti vaikka mitä teki ja viimeinen vaihtoehto ois ollut hajottamalla, mutta jätettiin se sitten paikalleen.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Toukokuu 11. 16:21:58 2005

Jeps, vanhassa kaasarissa ei ollut mitään huohotinletkuja =/

Mutta taidan vetää sen efi tekstin päällä olevan liittimen kokonaan umpeen, ja otan sen alipaineen siitä tehostajan puoleisestä liittimestä. Toinen tulpista lähti irti kun kokeilin, juuri se oikea onneksi, toinen ei tehny muutakun alko nylpääntymään =/
Näin on luultavastikkin parempi, en jaksa alkaa jatkamaan sitä letkua :)

Eli nyt pitää vaan kehitella jokin liitin siihen ruiskun ja sen alipaineletkun väliin, koulussa voisi väsätä...

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Toukokuu 12. 20:15:00 2005

Hienoa että kuvistani on jollekkin hyötyä edes mallina "näin älä tee...." :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Toukokuu 12. 21:08:35 2005

NiceMan kirjoitti:Hienoa että kuvistani on jollekkin hyötyä edes mallina "näin älä tee...." :D
Hehe, kiitos muuten kuvasta. Sulla näyttää olevan tuo projektin ihan hyvin hallussa, hemmetin hienoa jälkeä.

Edit: Btw. tein tänään liittimen tuohon, pari liitinkä kun liimas migillä yhteen ni johan alko vakioletku pysyä kiinni.

Vastaa Viestiin