Ahto-ongelmat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Toukokuu 10. 16:47:12 2005

Noita ahtoja en nyt sitten saa pysymään kurissa millään,jotain apuja kaivattaisiin.Auto 2wd cossu,ahdin schwitser s2b garretin pakopesällä.Vihreet boschit antamassa soppaa. Ahdot ei pysy stabiilina nyt sitten millään.Tämännäköinen viritys kyseessä Imusarjasta lähtee letku rajapaineventtiilille(nro 1.),sen jälkeen on vastusvastaventtiili(nro 2.) pienentämässä "piikkiä" ja ennen kelloa letku on vielä haaroitettu ja haaran päässä on taas vastusvastaventtiili(nro 3.),jolla säädetään poisto jotta portti menee kiinni. Ahdot nousee mukavasti 3.vaihteella 1,4bariin ja alkaa heijaamaan 1.0-1.4 barin väliä. Sama toistuu 4.vaihteella vedettäessä.

On kokeiltu pelkällä rajapaineventtiilillä,sama homma.
On koitettu ilman "piikkiventtiiliä".
Kaikki venttiilit säädettäviä,ja niitä on todellakin ruuvailtu suuntaan jos toiseen.

Mitä enemmän kellon perussäätöä löysää,sitä isompi heitto on.

Kieliskö toi nyt sitten siitä,että toi poisto ei ole riittävän suuri vai mikä on?
Joku tossa hommassa nyt mättää,mikähän se vois olla,pitäiskö heivata kaikki venat vaan huitsin v*ttuun ja suora letku kellolle?

Ja kyllä,olen lukenut kaikki hukkaportinkello ja rajapainevena topicit,mut ei niin ei.
#446

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Toukokuu 10. 17:02:22 2005

Poista kokonaan kuvassa näkyvä venttiili nro2. Siirrä venttiili nro3 aivan hukkaportin viereen, silloin ilman pitää liikkua minimimäärä takaisinpäin päästäkseen ulos portista. Ja lyhenna ventiilin nro3 letku minimiin.

Ja säätele myös hukkaportin jousta, se kun määrää sen millä voimalla se kalvoa yrittää sulkea. Se voi myös olla syy heilumiseen.

En tiedä vaikuttaako edellä mainitut toimenpiteet mutta itse kokeilisin niitä.. Ja mulla on se poistoventtiili aivan hukkaportin vieressä, sain säädettyä siten että huojunta on alle 0.1bar. Ainahan se vähän huojuu..

Ja mulla on tuo nro3 venttiiliä vastaava venttiili aivan yksinkertainen säädettävä "turboruuvi", sulla oli joku hienompi nimi sille, onhan se kuitenkin vastaava??? Näyttää ainakin samanlaiselta.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Re: ..

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Toukokuu 10. 17:08:03 2005

Timo kirjoitti:Poista kokonaan kuvassa näkyvä venttiili nro2. Siirrä venttiili nro3 aivan hukkaportin viereen, silloin ilman pitää liikkua minimimäärä takaisinpäin päästäkseen ulos portista. Ja lyhenna ventiilin nro3 letku minimiin.

Ja säätele myös hukkaportin jousta, se kun määrää sen millä voimalla se kalvoa yrittää sulkea. Se voi myös olla syy heilumiseen.

En tiedä vaikuttaako edellä mainitut toimenpiteet mutta itse kokeilisin niitä.. Ja mulla on se poistoventtiili aivan hukkaportin vieressä, sain säädettyä siten että huojunta on alle 0.1bar. Ainahan se vähän huojuu..

Ja mulla on tuo nro3 venttiiliä vastaava venttiili aivan yksinkertainen säädettävä "turboruuvi", sulla oli joku hienompi nimi sille, onhan se kuitenkin vastaava??? Näyttää ainakin samanlaiselta.. :wink:
No kokeilempa sitten noilla ohjeilla seuraavaksi.Vena nro3 on siis virtausta vähentävä venttiili,eli kyllä sen pitäisi tuossa paikallaan toimia.Mutta milläs tota hukkiksen jousta tommosesta kellosta säädät? Vai tarkotitko varresta.
#446

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Toukokuu 10. 17:23:40 2005

Eipä auttanut tuo Timon mainitsema.Kokeilin äsken niillä ohjeilla.Heijaus 3.vaihteella 0.8-1.3baria.Pitäiskö koittaa säätää tota poistoa isommalle?

Koitin säätämällä poistoa isommalle.3.vaihteella kaksi kertaa heijas 1.4-1.2bar ja sen jälkeen alkoi taas heijata isommalla skaalalla... :roll:
#446

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 10. 17:49:49 2005

JRZ kirjoitti:
Mitä enemmän kellon perussäätöä löysää,sitä isompi heitto on.
Et ole kokeillut sitten laittaa kelloa tosi tiukalle?
Mikä kello sulla on?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Re: Ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Toukokuu 10. 17:54:15 2005

siipicossu kirjoitti:
JRZ kirjoitti:
Mitä enemmän kellon perussäätöä löysää,sitä isompi heitto on.
Et ole kokeillut sitten laittaa kelloa tosi tiukalle?
Mikä kello sulla on?
Tota ajattelin seuraavaksi koittaa.Tosta kellosta en sen enempää tiedä mikä on,mitään notuleja siinä ei ole,mutta jäykemmältä käsin tuntuu kuin vakio kello..Taitaa olla järkevin ottaa kaikki venttiilit pois,tehdä kellon perussäätö n.1.3 bariin ja sitten säätää toi rajapaineventtiili siihen samaan.
#446

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Toukokuu 10. 19:30:54 2005

No jaa,nyt saavutettuun tulokseen voi olla tyytyväinen:Loppujen lopuks tein kuten Timo tuossa mainitsi,mutta sääsin kompuralla ja paineenalentimella noi venttiilit kaikki kohdalleen tallissa,ja ei kun koittamaan.Nyt ahdot nousee mukavasti,4.vaihteella vedettäessä täydellä kaasulla ahdot nousee piikkinä 1,5baarin,putoo 1,3baarin ja pysyy sen jälkeen stabiilisti kierrosten noustessa 1.5baarissa.Kiitokset Timolle vinkistä. Toi paikallaan säätäminen olis pitäny keksiä heti,säätäminen->kokeilu->säätäminen->kokeilu on todella rasittavaa pitkänpäälle.
#446

Vastaa Viestiin