k-jet ruiskurele

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

k-jet ruiskurele

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Toukokuu 16. 19:36:25 2005

kuinkahan kuumana tuo rele kuuluu oikeen olla.. kun lämmittää sormia mukavasti, kun tuossa kokeilin.. edellinen rele varmaan lakkisi toimimasta juuri samaisen vian vuoksi, koska varmaankin sulatti tinat releestä..
myös releen liitin on tummenunut hieman.. missä vika vai onko se vaan tuon k-jet ruiskun ominaisuus.?

tietystihän se relettä kuormittaa kun pumpun sähkö menee sieltä läpi.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Toukokuu 16. 21:19:15 2005

Osta uusi suosiolla, kun vielä toimii, varmasti joku tinaus releen sisällä päässyt halkeamaan/irti ja lämpenee sen takia.
Ei pitäisi lämmetä. Voithan toki avata sen ja katsoa mistä kiikastaa ja tinailla takaisin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 16. 21:54:58 2005

K-jetin bensapumpun turvatoiminnolla varustettu rele (se korkea violetti) "kuuluukin" lämmetä. Osta tosiaan uusi ennenkuin sulaa pistokekin. Tyyppivika.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Toukokuu 16. 23:11:28 2005

multa löytyy noita releitä
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Toukokuu 17. 8:32:34 2005

tarkista samalla pumpulle menevä virta.
jos pumppu on hajoamassa niin virta kasvaa niin paljon että rele palaa mutta sulake vielä kestää.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ti Toukokuu 17. 18:37:36 2005

no kun tuon on aivan uusi rele.. noin vuoden.. ja alusta asti lämmennyt.. ku se vanha tosiaa jo suli.. mites mites.. johtuukos tuo sitten pumpusta.? että se olisi tullut tiensä päähän pikku hiljaa.. millanen virran kulutus tollaseessa pumpussa pitäis olla?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

K-jet ruiskusta

Viesti Kirjoittaja wili » La Toukokuu 21. 22:29:04 2005

millonhan noi suuttimet muuten kannattas vaihtaa..
ku on rullannu vähä aikaa ilman kaasua ja lähtee kiihdyttää kakkosella ni pätkäsee parikertaa.. vika mahdollisesti suuttimien vuodossa vai muualla.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

PowerUp
Ylläpitäjä

Re: K-jet ruiskusta

Viesti Kirjoittaja PowerUp » La Toukokuu 21. 22:55:57 2005

wili kirjoitti:millonhan noi suuttimet muuten kannattas vaihtaa..
ku on rullannu vähä aikaa ilman kaasua ja lähtee kiihdyttää kakkosella ni pätkäsee parikertaa.. vika mahdollisesti suuttimien vuodossa vai muualla.?
Tuommoisia oireita oli kaverilla, kun sillä oli hajoamisen oireita kaasuläpän asentoanturissa.. Vilkaise yleismittarilla sen asentoanturin potikka.. Pitäisi olla lineaarinen, raja-arvoja en muista..

Kannattaa myös vilkaista suutinten vastus.. Vaikkakin tuo nykäisy esiintyy uskomattoman monessa autossa, joissa on ruisku. Jos nuo suuttimet on käämi-puolelta menossa, on siinä selvä heitto. Jonkin 0,5ohm sisällä muistelisin raja-arvon suutinten välisessä erossa menevän.. Tämä siis matalaohmisissa. Joku joka muistaa, vahvistakoon..

Edit; ja suuttimethan on hyvä vaihtaa kun suutinkuvio on hieman risainen :wink:

Edit II; Köh.. Taidan puhua tässä vähän omiani, kun eikös tuo K-Jet ollut mekaaninen :D Se siitä sähkösuuttimista..
Viimeksi muokannut PowerUp, La Toukokuu 21. 23:07:31 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: K-jet ruiskusta

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Toukokuu 21. 23:04:45 2005

PowerUp kirjoitti:
wili kirjoitti:millonhan noi suuttimet muuten kannattas vaihtaa..
ku on rullannu vähä aikaa ilman kaasua ja lähtee kiihdyttää kakkosella ni pätkäsee parikertaa.. vika mahdollisesti suuttimien vuodossa vai muualla.?
Tuommoisia oireita oli kaverilla, kun sillä oli hajoamisen oireita kaasuläpän asentoanturissa.. Vilkaise yleismittarilla sen asentoanturin potikka.. Pitäisi olla lineaarinen, raja-arvoja en muista..

Kannattaa myös vilkaista suutinten vastus.. Vaikkakin tuo nykäisy esiintyy uskomattoman monessa autossa, joissa on ruisku. Jos nuo suuttimet on käämi-puolelta menossa, on siinä selvä heitto. Jonkin 0,5ohm sisällä muistelisin raja-arvon suutinten välisessä erossa menevän.. Tämä siis matalaohmisissa. Joku joka muistaa, vahvistakoon..

Edit; ja suuttimethan on hyvä vaihtaa kun suutinkuvio on hieman risainen :wink:
Öööö, nyt oli siis kyllä kyseessä K-jet. Eli mitään kaasuläpän asentoanturia ei ole, eikä myöskään suuttimissa mitään sähköistä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » La Toukokuu 21. 23:08:23 2005

Jep :D Oli pieni häröily tuossa, mutta en kerennyt korjaamaan kun joku jo huomasi :oops:

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Su Toukokuu 22. 18:53:17 2005

ni ei teillä ole vinkkejä onko vika suuttimissa vai muualla?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Toukokuu 22. 18:56:29 2005

Käsittääkseni jos suutin vuotaa niin se näkyy myös siinä, että kun laitat auton käyntiin niin se käy hetken aikaa vajaalla ennenkuin vuotavalle suuttimelle on bensan paine noussut tarpeeksi että se avautuisi.
Näin ainakin itsellä.

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Toukokuu 23. 8:48:02 2005

no lämpimänä ainaki se tekee juuri tuta hieman.. että vaatii muutaman sekunnin ennenkuin käynti tasottuu..

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 23. 9:57:43 2005

wili kirjoitti:no lämpimänä ainaki se tekee juuri tuta hieman.. että vaatii muutaman sekunnin ennenkuin käynti tasottuu..
ei kuullosta siltä että suutin vuotaisi.
tarkasta kuitenkin järjestelmän jäännöspaine.
kun olet sammuttanut moottorin niin paine pitää olla päällä aika kauan ettei suuttimille menevissä letkuissa ala polttoaineen kupliminen.

pumpun virta arvoa en tiedä suoraan mutta sen saa laskemalla vastuksesta.

mutu on jotain 10A tienoilla, mielummin vähemmän(5-7A)
niissä virroissa ei rele paljoa kuumene
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

hannutapio
Viestit: 112
Liittynyt: To Elokuu 15. 12:52:15 2002

Viesti Kirjoittaja hannutapio » Ma Toukokuu 23. 11:20:53 2005

mulla on semmonen vika ettei toi violetti rele anna bensapumpulle muutakun pariks sekunniks virtaa?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Toukokuu 23. 12:58:49 2005

mulla on semmonen vika ettei toi violetti rele anna bensapumpulle muutakun pariks sekunniks virtaa?
Niin se tekeekin kun laittaa autoon virrat päälle, muttei käynnistä. Jos ei taas käynnistyksessä ja muutenkaan anna kun pari sekuntia niin uusi tilalle.

hannutapio
Viestit: 112
Liittynyt: To Elokuu 15. 12:52:15 2002

Viesti Kirjoittaja hannutapio » Ma Toukokuu 23. 15:42:20 2005

_P_ kirjoitti:
mulla on semmonen vika ettei toi violetti rele anna bensapumpulle muutakun pariks sekunniks virtaa?
Niin se tekeekin kun laittaa autoon virrat päälle, muttei käynnistä. Jos ei taas käynnistyksessä ja muutenkaan anna kun pari sekuntia niin uusi tilalle.
eli siis se vaan antaa pari sekuntii virtaa ku pistää virrat päälle ja sit antaa koko ajan virtaa ku käynnistää auton vai? ( tyhmä)

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Toukokuu 23. 15:49:42 2005

hannutapio kirjoitti:eli siis se vaan antaa pari sekuntii virtaa ku pistää virrat päälle ja sit antaa koko ajan virtaa ku käynnistää auton vai? ( tyhmä)
Kyllä.

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » La Lokakuu 1. 14:13:52 2005

sierra friikki kirjoitti: pumpun virta arvoa en tiedä suoraan mutta sen saa laskemalla vastuksesta.

mutu on jotain 10A tienoilla, mielummin vähemmän(5-7A)
niissä virroissa ei rele paljoa kuumene
mites onko jollain jo tietoa tosta?

suli jo toinen rele tosta.. tinaus suli tosta liittimestä 87, josta menee virta pumpulle sekä lisäilmaluistille, lämmityskäytönsäätimelle ja syötönkatkaisuventtiilille.. haukkaako pumppu tosiaa liikaa virtaa kun molemmista sulattanut saman tinauksen..

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » La Lokakuu 1. 22:34:22 2005

Vähän haiskahtaisi siltä juu.. Amppeerimittari vain siihen väliin :wink:

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Su Lokakuu 2. 17:29:02 2005

toivottavasti hälytin ei tykkää pahaa kun sen ajonesto on pumpun ja releen välissä :) täytyy huomenna vähä mittailla

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

Vastaa Viestiin