CVH Efi:n salaperäinen käyntimurhe?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
CVH Efi:n salaperäinen käyntimurhe?
Vastinetta jäsenmaksulle; ehdotuksia vastaanotetaan:
CVH Efi 105hv Esco, vikana -yhtäkkinen- rikkaalla käynti
-kylmänä nykii sairaasti, ajo lähes mahdotonta, mustaa putkesta
-lämmettyään nykii koko ajan vähän, moottorijarrutuksella enemmän, mustaa putkesta
-tyhjäkäyntinopeus laskenut (ollut 900rpm) heiluvaan n.600-800rpm
-suorituskyky todella huono, vastaa kaasuun erityisesti alhaalla pöpeltäen, jopa paikoillaan
-bensankulutus luokkaa 30-40/100km...
-> käy siis todella rikkaalla koko ajan
-on tehnyt joskus muutaman sekunnin ajan aiemminkin,erit. kostealla kelillä kylmänä, nyt vika päällä pysyvästi
Vaihdettu/tutkittu:
-tulpat
-MAP (tosin kokeiltu Sierran MAPilla)
-imuilmanlämpötunnistin
-lämpötunnistimen johdot mitattu ok, anturi mitattu ok
-bensanpaluuputki ei tukossa
-bensanp.säädin ok
-ECU "nollattu"
Suutarin lapsella ei ole kenkiä...
CVH Efi 105hv Esco, vikana -yhtäkkinen- rikkaalla käynti
-kylmänä nykii sairaasti, ajo lähes mahdotonta, mustaa putkesta
-lämmettyään nykii koko ajan vähän, moottorijarrutuksella enemmän, mustaa putkesta
-tyhjäkäyntinopeus laskenut (ollut 900rpm) heiluvaan n.600-800rpm
-suorituskyky todella huono, vastaa kaasuun erityisesti alhaalla pöpeltäen, jopa paikoillaan
-bensankulutus luokkaa 30-40/100km...
-> käy siis todella rikkaalla koko ajan
-on tehnyt joskus muutaman sekunnin ajan aiemminkin,erit. kostealla kelillä kylmänä, nyt vika päällä pysyvästi
Vaihdettu/tutkittu:
-tulpat
-MAP (tosin kokeiltu Sierran MAPilla)
-imuilmanlämpötunnistin
-lämpötunnistimen johdot mitattu ok, anturi mitattu ok
-bensanpaluuputki ei tukossa
-bensanp.säädin ok
-ECU "nollattu"
Suutarin lapsella ei ole kenkiä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jäipä laittamatta; lambda vaihdettu syksyllä ennen talvisäilöntää ja oli nyt mitatessa hengissä eli lukemat vaihtelivat.
Kaasuläppäanturi TPS täytynee huomenna myös kokeilla. Myös sen irroitus on kokeiltu ja ei vaikutusta; ajokki toiminee nyt hätäohjelmalla/"takemehome"/vikasietotilalla eli oletusarvoilla. Mutten enää muista täytyykö nollata testerillä, nollasin 30min akkukaapeli-irroituksella.
Ja testeri on tietenkin juuri nyt huollossa....
Kaasuläppäanturi TPS täytynee huomenna myös kokeilla. Myös sen irroitus on kokeiltu ja ei vaikutusta; ajokki toiminee nyt hätäohjelmalla/"takemehome"/vikasietotilalla eli oletusarvoilla. Mutten enää muista täytyykö nollata testerillä, nollasin 30min akkukaapeli-irroituksella.
Ja testeri on tietenkin juuri nyt huollossa....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Kaverin -91 esco teki jotakuinkin samaa eikä mitkään toimivasta autosta(johtosarjaa lukuun ottamatta) vaikuttaneet parantavasti.
Sitten amikseen kävivät hommaamassa uusia vehkeitä ja noilla sai kuulema koodattua(mitä lie tarkoitti) systeemin uudestaan ja alkoi toimia. Mutta sitten akku pääsi tyhjäksi niin sama alkoi uudestan. Uudelleen tehtynä toimii taas.
Sitten amikseen kävivät hommaamassa uusia vehkeitä ja noilla sai kuulema koodattua(mitä lie tarkoitti) systeemin uudestaan ja alkoi toimia. Mutta sitten akku pääsi tyhjäksi niin sama alkoi uudestan. Uudelleen tehtynä toimii taas.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Ylläpitäjä
Mun escortti tekee täysin samaa; tehot kateissa, tyhjäkäynti reilusti tonnin alle, nykii ajossa, etenkin moottorijarrutuksissa...Mulla tosin ei käy rikkaalla, bensankulutus reilu 7l/100km.
Omasta autosta voin sen sanoa, että ainakin nokka ja nostajat ovat ihan lopussa, lienee vaikutusta asiaan. Mutta sen tarkemmin en ole itse vikaa lähtenyt etsimään, kun tuo auto kokee sellaisen comebackin tyylillä 'ikuisuus-projekti', joka alkanee tuota pikaa
Omasta autosta voin sen sanoa, että ainakin nokka ja nostajat ovat ihan lopussa, lienee vaikutusta asiaan. Mutta sen tarkemmin en ole itse vikaa lähtenyt etsimään, kun tuo auto kokee sellaisen comebackin tyylillä 'ikuisuus-projekti', joka alkanee tuota pikaa

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Oliko kokeilemalla mappi samalla osanumerolla? Mulla pitäisi ainakin olla yksi -91 escortin mappi romulaatikossa. Oletko tulppia katsonut? Onko sylinterit 1&2 ja 3&4 tai 1&4 ja 2&3 samanlaisessa tilassa? Antaa viitteitä jos ongelma johtuu esim. suuttimien ohjauksesta. 1&2 ja 3&4 on sähköisesti kytketty yhteen ja kaksi suutinta pitäisi siis aina aueta yhtä aikaa ja yhtäpitkän ajan. Sytkä taas vaikuttaa sylintereihin 1&4 ja 2&3 identtisesti. Anturit kannattaa testata aina ecun liittimestä niin tulee johtosarja liittimineen testattua samalla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tulpat kaikki samanlaisia. Jokainen pytty mukana käynnissä. MAP vaihdettu toimivasta samanlaisesta autosta. Jako kohdallaan. Sulakerasia ehjä, sulakkeet myös. Anturit mitattu, johtoineen. Bensanpainesäädin tutkittu uudelleen. Kaikki em. jutut OK.
Mutta vika, tai ainakin osa siitä, selvinnyt (syy vai seuraus?). Huomenna nähdään toimiiko kunnolla korjauksesta huolimatta... Kiitos jiipeelle avusta!!
Veikkauksia viasta kyllä "opetus- ja oppimismielessä" otetaan edelleen vastaan
Mutta vika, tai ainakin osa siitä, selvinnyt (syy vai seuraus?). Huomenna nähdään toimiiko kunnolla korjauksesta huolimatta... Kiitos jiipeelle avusta!!
Veikkauksia viasta kyllä "opetus- ja oppimismielessä" otetaan edelleen vastaan

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-Melkein- tuli kuntoon... Syyllinen tai ainakin sen kaveri oli ECUssa sisällä oleva piirilevy, oli kärähtänyt 0,5cm linjaa nastan 46 (maadoituskarva vedenlämpötunnistimelle) ja diodin välistä. Diodi oli ehjä, jiipee juotti hyppykarvan vaurion yli, ja nyt odotetaan jännityksellä koska kärähtää uudelleen? Tunne on että kyseessä on seuraus jostain muusta ongelmasta.
Käynti koheni, mutta alle ~1500rpm auto röpeltää ja tai sammuu. Luonnollisesti vaihdoin takaisin omat anturit, ja sain röpellyksen vähän pienenemään; oli ensin ~2000rpm alle mahdoton ajaa. Ilman kuormaa kyllä karjaisee kierrokset hyvin suoraan tyhjäkäynniltä.
Katsotaan kun olen ajellut pari päivää oppiiko ECU mitään.
ECUa varaosanro 91AB-x650-xx saa tarjota privaan jos on jäänyt nurkkiin.
Käynti koheni, mutta alle ~1500rpm auto röpeltää ja tai sammuu. Luonnollisesti vaihdoin takaisin omat anturit, ja sain röpellyksen vähän pienenemään; oli ensin ~2000rpm alle mahdoton ajaa. Ilman kuormaa kyllä karjaisee kierrokset hyvin suoraan tyhjäkäynniltä.
Katsotaan kun olen ajellut pari päivää oppiiko ECU mitään.
ECUa varaosanro 91AB-x650-xx saa tarjota privaan jos on jäänyt nurkkiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jatketaan murheellista yksinpuhelua:
-ostettu nylkyrihintaan (
kiitos stefa) 89AB-12A650- ecu, toimii kuumana huomattavasti paremmin; liki hyvä. Tuo boxi on mk4 katti/efi escosta, joten tyhjäkäynti aaltoilee +-50rpm, johtunee erilaisesta tyhjäkäyntimoottorista. Kylmäkäynnistystestiä ei ole vielä tehty. Ja nakuttaa vedättäessä, liekö mk4 108hv kone tarkoitettu vain 98oct. No, huomenna 98 tankkiin.
-ajonesto/hälytin ei toimi (alkuperäiset siis; muitakin on, tiedoksi lo-lifeille) tuolla boxilla, tosin ei "korjauksen" jälkeen alkuperäiselläkään ECUlla. Harmi sinällään, koska katto alhaalla orkkishäly on kätevä.
Eli saa tarjota boxia 91AB-12A650-DB edelleen
-ostettu nylkyrihintaan (

-ajonesto/hälytin ei toimi (alkuperäiset siis; muitakin on, tiedoksi lo-lifeille) tuolla boxilla, tosin ei "korjauksen" jälkeen alkuperäiselläkään ECUlla. Harmi sinällään, koska katto alhaalla orkkishäly on kätevä.
Eli saa tarjota boxia 91AB-12A650-DB edelleen

Viimeksi muokannut jjs, Ti Toukokuu 31. 22:20:32 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
Siis eikös se ollut 91AB-jne... Muistelin että sanoit tuolla myydään topicissa että 92-alkuset on Zetecille?jjs kirjoitti: Eli saa tarjota boxia 92AB-12A650-DB edelleen
Kuitenkin, pitääpä katsoa huomenissa tuosta omasta toi numero, kun on toi esco vainaa tulossa pian purkuun ja tuo tekniikkaa hieman vaihtuu, niin tuo periaatteessa joutais toi boxi tuosta.

-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
No niin... Menee vanhus sekaisin mokomista numerosarjoista. Korjattu; 91AB jne.Kehmu kirjoitti:Siis eikös se ollut 91AB-jne... Muistelin että sanoit tuolla myydään topicissa että 92-alkuset on Zetecille?jjs kirjoitti: Eli saa tarjota boxia 92AB-12A650-DB edelleen
Kuitenkin, pitääpä katsoa huomenissa tuosta omasta toi numero, kun on toi esco vainaa tulossa pian purkuun ja tuo tekniikkaa hieman vaihtuu, niin tuo periaatteessa joutais toi boxi tuosta.
Ilmoittele vaikka privana kun ehdit boxin lunnaista ja saisi olla mielellään toi DB -loppuinen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jäipä mainitsematta aiemmin; tämäkin tutkittu ja poissuljettu.Samil kirjoitti:Apua näyttää jo löytyneen, mutta iso osa vioista passaa kyllä reilu vuosi sitten myymääni Efi-orioniin, josta sitten loppujen lopuksi oli pakoputkilo tukossa...
Erona Katti/pakoputkitukkoiseen tämä otti ylhäällä kierroksia, kattinsa tukkinut ei kierrä ylös, yleensä. Ja alhaalla toimii. Päinvastoin siis.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
No niin, laitetaan vaikka opiksi tarinaan jatkoa, pistettä kun ei uskalla laittaa...
Lyhyesti:
-kaikki anturit tutkittu vaihtamalla toimivan auton vastaaviin ja sitten takaisin.
-ECU oli kärähtänyt, vaihdettu stefan nylkyhintaiseen (20€) mk4 EFI -ECUun; alkoi toimimaan huomattavasti paremmin mutta nyki silti varsinkin alle 2000rpm ja moott.jarrutuksella
-älynväläys: allekirjoittaneen autoon tulee yleensä kummallisia ja päällekkäisiä vikoja, eli uudelleen kokeilemaan antureita. MAP rikki, vaihtamalla toimivaan lähes kaikki viat poistuivat. Vain kylmäkäynti ("ryyppy") ei toimi, ei saa ilmaa riittävästi heti käynnistyksen jälkeen, johtunee tuosta tyhjäkäyntiventtiilin erosta.
Joten MAP haettiin JesseT:ltä stefa-tyyppiseen hintaan (oli 20€ halvempi kuin ECU; mutta osakin on pienempi), kerholaisilta saatiin jälleen peräänkuuluttamaani vastinetta!
Ja 91 AB blablablaa -ECUa saa tarjota edelleen.
Lyhyesti:
-kaikki anturit tutkittu vaihtamalla toimivan auton vastaaviin ja sitten takaisin.
-ECU oli kärähtänyt, vaihdettu stefan nylkyhintaiseen (20€) mk4 EFI -ECUun; alkoi toimimaan huomattavasti paremmin mutta nyki silti varsinkin alle 2000rpm ja moott.jarrutuksella
-älynväläys: allekirjoittaneen autoon tulee yleensä kummallisia ja päällekkäisiä vikoja, eli uudelleen kokeilemaan antureita. MAP rikki, vaihtamalla toimivaan lähes kaikki viat poistuivat. Vain kylmäkäynti ("ryyppy") ei toimi, ei saa ilmaa riittävästi heti käynnistyksen jälkeen, johtunee tuosta tyhjäkäyntiventtiilin erosta.
Joten MAP haettiin JesseT:ltä stefa-tyyppiseen hintaan (oli 20€ halvempi kuin ECU; mutta osakin on pienempi), kerholaisilta saatiin jälleen peräänkuuluttamaani vastinetta!
Ja 91 AB blablablaa -ECUa saa tarjota edelleen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe