CVH Efi:n salaperäinen käyntimurhe?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

CVH Efi:n salaperäinen käyntimurhe?

Viesti Kirjoittaja jjs » La Toukokuu 28. 23:00:07 2005

Vastinetta jäsenmaksulle; ehdotuksia vastaanotetaan:

CVH Efi 105hv Esco, vikana -yhtäkkinen- rikkaalla käynti

-kylmänä nykii sairaasti, ajo lähes mahdotonta, mustaa putkesta
-lämmettyään nykii koko ajan vähän, moottorijarrutuksella enemmän, mustaa putkesta
-tyhjäkäyntinopeus laskenut (ollut 900rpm) heiluvaan n.600-800rpm
-suorituskyky todella huono, vastaa kaasuun erityisesti alhaalla pöpeltäen, jopa paikoillaan
-bensankulutus luokkaa 30-40/100km...
-> käy siis todella rikkaalla koko ajan
-on tehnyt joskus muutaman sekunnin ajan aiemminkin,erit. kostealla kelillä kylmänä, nyt vika päällä pysyvästi

Vaihdettu/tutkittu:
-tulpat
-MAP (tosin kokeiltu Sierran MAPilla)
-imuilmanlämpötunnistin
-lämpötunnistimen johdot mitattu ok, anturi mitattu ok
-bensanpaluuputki ei tukossa
-bensanp.säädin ok
-ECU "nollattu"

Suutarin lapsella ei ole kenkiä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » La Toukokuu 28. 23:07:45 2005

puola,puolan johto,tulpan johdot?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Toukokuu 28. 23:16:05 2005

Tuo on kokeilematta, kun ei vara"puolaa" ollut saatavilla.
Tulpanjohdot mietityttää, kaikki sököiksi laakista? Ja puolanjohtoa ei ole suorasytkässä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » La Toukokuu 28. 23:25:08 2005

lamda?
sierra xr4x4
escort mk1

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Toukokuu 29. 0:17:07 2005

Nykiminen ja muu häröily voisi viitata sytytyspuoleen mutta noin suuri bensan kulutus?. Varmista vielä uudelleen moottorinlämpötila-anturi että varmasti toimii. Kaasuläppa-anturi kannattaa myös tarkistaa ettei ecu luule että on kaasu pohjassa vaikka olisikin kiinni.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 29. 0:32:50 2005

Jäipä laittamatta; lambda vaihdettu syksyllä ennen talvisäilöntää ja oli nyt mitatessa hengissä eli lukemat vaihtelivat.

Kaasuläppäanturi TPS täytynee huomenna myös kokeilla. Myös sen irroitus on kokeiltu ja ei vaikutusta; ajokki toiminee nyt hätäohjelmalla/"takemehome"/vikasietotilalla eli oletusarvoilla. Mutten enää muista täytyykö nollata testerillä, nollasin 30min akkukaapeli-irroituksella.
Ja testeri on tietenkin juuri nyt huollossa....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Toukokuu 29. 0:57:29 2005

Kaverin -91 esco teki jotakuinkin samaa eikä mitkään toimivasta autosta(johtosarjaa lukuun ottamatta) vaikuttaneet parantavasti.
Sitten amikseen kävivät hommaamassa uusia vehkeitä ja noilla sai kuulema koodattua(mitä lie tarkoitti) systeemin uudestaan ja alkoi toimia. Mutta sitten akku pääsi tyhjäksi niin sama alkoi uudestan. Uudelleen tehtynä toimii taas.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Su Toukokuu 29. 7:50:28 2005

Mun escortti tekee täysin samaa; tehot kateissa, tyhjäkäynti reilusti tonnin alle, nykii ajossa, etenkin moottorijarrutuksissa...Mulla tosin ei käy rikkaalla, bensankulutus reilu 7l/100km.

Omasta autosta voin sen sanoa, että ainakin nokka ja nostajat ovat ihan lopussa, lienee vaikutusta asiaan. Mutta sen tarkemmin en ole itse vikaa lähtenyt etsimään, kun tuo auto kokee sellaisen comebackin tyylillä 'ikuisuus-projekti', joka alkanee tuota pikaa :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Toukokuu 29. 9:50:05 2005

Oliko kokeilemalla mappi samalla osanumerolla? Mulla pitäisi ainakin olla yksi -91 escortin mappi romulaatikossa. Oletko tulppia katsonut? Onko sylinterit 1&2 ja 3&4 tai 1&4 ja 2&3 samanlaisessa tilassa? Antaa viitteitä jos ongelma johtuu esim. suuttimien ohjauksesta. 1&2 ja 3&4 on sähköisesti kytketty yhteen ja kaksi suutinta pitäisi siis aina aueta yhtä aikaa ja yhtäpitkän ajan. Sytkä taas vaikuttaa sylintereihin 1&4 ja 2&3 identtisesti. Anturit kannattaa testata aina ecun liittimestä niin tulee johtosarja liittimineen testattua samalla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 29. 23:46:31 2005

Tulpat kaikki samanlaisia. Jokainen pytty mukana käynnissä. MAP vaihdettu toimivasta samanlaisesta autosta. Jako kohdallaan. Sulakerasia ehjä, sulakkeet myös. Anturit mitattu, johtoineen. Bensanpainesäädin tutkittu uudelleen. Kaikki em. jutut OK.

Mutta vika, tai ainakin osa siitä, selvinnyt (syy vai seuraus?). Huomenna nähdään toimiiko kunnolla korjauksesta huolimatta... Kiitos jiipeelle avusta!!
Veikkauksia viasta kyllä "opetus- ja oppimismielessä" otetaan edelleen vastaan :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 30. 20:22:24 2005

-Melkein- tuli kuntoon... Syyllinen tai ainakin sen kaveri oli ECUssa sisällä oleva piirilevy, oli kärähtänyt 0,5cm linjaa nastan 46 (maadoituskarva vedenlämpötunnistimelle) ja diodin välistä. Diodi oli ehjä, jiipee juotti hyppykarvan vaurion yli, ja nyt odotetaan jännityksellä koska kärähtää uudelleen? Tunne on että kyseessä on seuraus jostain muusta ongelmasta.
Käynti koheni, mutta alle ~1500rpm auto röpeltää ja tai sammuu. Luonnollisesti vaihdoin takaisin omat anturit, ja sain röpellyksen vähän pienenemään; oli ensin ~2000rpm alle mahdoton ajaa. Ilman kuormaa kyllä karjaisee kierrokset hyvin suoraan tyhjäkäynniltä.
Katsotaan kun olen ajellut pari päivää oppiiko ECU mitään.
ECUa varaosanro 91AB-x650-xx saa tarjota privaan jos on jäänyt nurkkiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 31. 20:46:26 2005

Jatketaan murheellista yksinpuhelua:
-ostettu nylkyrihintaan ( :wink: kiitos stefa) 89AB-12A650- ecu, toimii kuumana huomattavasti paremmin; liki hyvä. Tuo boxi on mk4 katti/efi escosta, joten tyhjäkäynti aaltoilee +-50rpm, johtunee erilaisesta tyhjäkäyntimoottorista. Kylmäkäynnistystestiä ei ole vielä tehty. Ja nakuttaa vedättäessä, liekö mk4 108hv kone tarkoitettu vain 98oct. No, huomenna 98 tankkiin.
-ajonesto/hälytin ei toimi (alkuperäiset siis; muitakin on, tiedoksi lo-lifeille) tuolla boxilla, tosin ei "korjauksen" jälkeen alkuperäiselläkään ECUlla. Harmi sinällään, koska katto alhaalla orkkishäly on kätevä.

Eli saa tarjota boxia 91AB-12A650-DB edelleen :)
Viimeksi muokannut jjs, Ti Toukokuu 31. 22:20:32 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Ti Toukokuu 31. 21:07:07 2005

jjs kirjoitti: Eli saa tarjota boxia 92AB-12A650-DB edelleen :)
Siis eikös se ollut 91AB-jne... Muistelin että sanoit tuolla myydään topicissa että 92-alkuset on Zetecille?

Kuitenkin, pitääpä katsoa huomenissa tuosta omasta toi numero, kun on toi esco vainaa tulossa pian purkuun ja tuo tekniikkaa hieman vaihtuu, niin tuo periaatteessa joutais toi boxi tuosta. :)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 31. 21:37:56 2005

Kyllä Mk4 1.6 EFi kulkee 95E bensalla.

1.6 EFi ilman kattia 108 hp ja
1.6.EFi katalysaattorilla 105 hp.

Tuollaiset teholukemat ovat minulle jääneet mieleen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 31. 22:23:41 2005

Kehmu kirjoitti:
jjs kirjoitti: Eli saa tarjota boxia 92AB-12A650-DB edelleen :)
Siis eikös se ollut 91AB-jne... Muistelin että sanoit tuolla myydään topicissa että 92-alkuset on Zetecille?

Kuitenkin, pitääpä katsoa huomenissa tuosta omasta toi numero, kun on toi esco vainaa tulossa pian purkuun ja tuo tekniikkaa hieman vaihtuu, niin tuo periaatteessa joutais toi boxi tuosta. :)
No niin... Menee vanhus sekaisin mokomista numerosarjoista. Korjattu; 91AB jne.
Ilmoittele vaikka privana kun ehdit boxin lunnaista ja saisi olla mielellään toi DB -loppuinen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Toukokuu 31. 22:30:09 2005

Apua näyttää jo löytyneen, mutta iso osa vioista passaa kyllä reilu vuosi sitten myymääni Efi-orioniin, josta sitten loppujen lopuksi oli pakoputkilo tukossa...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 31. 22:47:36 2005

Samil kirjoitti:Apua näyttää jo löytyneen, mutta iso osa vioista passaa kyllä reilu vuosi sitten myymääni Efi-orioniin, josta sitten loppujen lopuksi oli pakoputkilo tukossa...
Jäipä mainitsematta aiemmin; tämäkin tutkittu ja poissuljettu.
Erona Katti/pakoputkitukkoiseen tämä otti ylhäällä kierroksia, kattinsa tukkinut ei kierrä ylös, yleensä. Ja alhaalla toimii. Päinvastoin siis.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Toukokuu 31. 23:38:55 2005

jjs, löysin sen mapin... saat sen vielä jos tartteet kun nähdään, jos siitä on apua.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 13. 23:24:16 2005

No niin, laitetaan vaikka opiksi tarinaan jatkoa, pistettä kun ei uskalla laittaa...
Lyhyesti:
-kaikki anturit tutkittu vaihtamalla toimivan auton vastaaviin ja sitten takaisin.
-ECU oli kärähtänyt, vaihdettu stefan nylkyhintaiseen (20€) mk4 EFI -ECUun; alkoi toimimaan huomattavasti paremmin mutta nyki silti varsinkin alle 2000rpm ja moott.jarrutuksella
-älynväläys: allekirjoittaneen autoon tulee yleensä kummallisia ja päällekkäisiä vikoja, eli uudelleen kokeilemaan antureita. MAP rikki, vaihtamalla toimivaan lähes kaikki viat poistuivat. Vain kylmäkäynti ("ryyppy") ei toimi, ei saa ilmaa riittävästi heti käynnistyksen jälkeen, johtunee tuosta tyhjäkäyntiventtiilin erosta.
Joten MAP haettiin JesseT:ltä stefa-tyyppiseen hintaan (oli 20€ halvempi kuin ECU; mutta osakin on pienempi), kerholaisilta saatiin jälleen peräänkuuluttamaani vastinetta!

Ja 91 AB blablablaa -ECUa saa tarjota edelleen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Kesäkuu 14. 13:35:37 2005

:D Ei helvetti mikä kerho, tuli taas revittyä huumorit päiväksi :lol:


ps. jjs auttoko mappi mihinkään?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Vastaa Viestiin