Eagle / clevite - ongelmia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Eagle / clevite - ongelmia

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Kesäkuu 14. 9:44:08 2005

Kyselen nyt teiltä joilla oin kokemusta että kummoisia kokemuksia teillä on edellä mainituista kangista?

Kyselen kun Kemorassa räjähti ohc:n alakerta ja uusi pitäis kasata pian.

Tulee siis rata-autoon.

Itse tykästyin tuodon Croweriin kun on vartavasten kuulemma OHC:lle suunniteltu kanki.

Olisin kiitollinen mielipiteistänne.
Viimeksi muokannut Markus, Pe Elokuu 26. 14:45:23 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Kesäkuu 14. 10:58:10 2005

Tuollahan on jotain juttua
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... iertokanki

Huomaa, että kanki/mäntäyhdistelmä täytyy sopia sun lohkoon,
tarviiko porata ?.

Seuraavaksi menee sit kampura, kun saat sen kiertään 11,000 rpm.....

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Kesäkuu 14. 12:51:59 2005

Itse laittaisin esim lautamäeltä wiseco+crover yhdistelmän, syynä edullinen hinta alk. 950ekee koko setti sekä ei tarvitse kampea koneistaa "turhaan" jonka joutuu tekemään esim eagle veiveissä, kolmas vaihtoehto PO-metal Riihimäki joka tekee vastaavia H-profiili veivejä. Kyseleppä markus vaikka matalamäeltä rakennusvinkkejä, sillä on ainakin nopea escortti ihan ohc koneella, tosin höystettynä billettikannella, tehot luokkaa 250+++. Se on ainakin koittanu eri kokoonpanoja, kansi touhut tapahtuu näillä kulmilla, alakerrasta ei tarkkaa tietoa.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Kesäkuu 14. 13:14:21 2005

SHR kirjoitti:Itse laittaisin esim lautamäeltä wiseco+crover yhdistelmän, syynä edullinen hinta alk. 950ekee koko setti sekä ei tarvitse kampea koneistaa "turhaan" jonka joutuu tekemään esim eagle veiveissä, kolmas vaihtoehto PO-metal Riihimäki joka tekee vastaavia H-profiili veivejä. Kyseleppä markus vaikka matalamäeltä rakennusvinkkejä, sillä on ainakin nopea escortti ihan ohc koneella, tosin höystettynä billettikannella, tehot luokkaa 250+++. Se on ainakin koittanu eri kokoonpanoja, kansi touhut tapahtuu näillä kulmilla, alakerrasta ei tarkkaa tietoa.
Juu no Matalamäen hevoset lienee jo lähempänä koolmea kun kahta puolta sataa. Alakerrasta ei minullakaan ole tietoa.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Kesäkuu 14. 19:50:09 2005

TAp kirjoitti:Tuollahan on jotain juttua
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... iertokanki

Huomaa, että kanki/mäntäyhdistelmä täytyy sopia sun lohkoon,
tarviiko porata ?.

Seuraavaksi menee sit kampura, kun saat sen kiertään 11,000 rpm.....
Kanki on joo sit vissiin seuraava mutta mä luulen että kun se on kunnolla tasapainossa niin ei se ihan ensimmäisenä kajahda.

Ei tarvii porata kun puuttuu kolmosen syliteri kokonaan eli uuden lohkon hommaan ja sen pidän alle kaksi litraisena.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Kesäkuu 14. 19:57:26 2005

SHR kirjoitti:Itse laittaisin esim lautamäeltä wiseco+crover yhdistelmän, syynä edullinen hinta alk. 950ekee koko setti sekä ei tarvitse kampea koneistaa "turhaan" .
No ei noilla ihan hirveä ero hinnoissa ole, 50€ sarja. Eikös Eagle ole H- profiili kanki ja crower I- profiili. Luulisi että eagle ois näin ollen kestävämpi? Toisaalta paljonko se Eagle heikkenee jos koneistaa kangen eikä kampuraa... :?:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Kesäkuu 14. 23:39:49 2005

Eaglessa on ongelma se, että kampiakselin kiertokangen kaulaa on hiottava muistaakseni 2mm että kanki sopii. Crower menee suoraan ja vakiolaakerit käy. Kaulan karkaisupinta ohenee aika paljon joka taas voi aiheuttaa ongelmia.... Ja kuplan "kisamahlet" on kai unohdettu mäntävalinnassa... :lol: toivottavasti ainakin. :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Kesäkuu 15. 8:06:24 2005

Cosesc kirjoitti:Eaglessa on ongelma se, että kampiakselin kiertokangen kaulaa on hiottava muistaakseni 2mm että kanki sopii. Crower menee suoraan ja vakiolaakerit käy. Kaulan karkaisupinta ohenee aika paljon joka taas voi aiheuttaa ongelmia.... Ja kuplan "kisamahlet" on kai unohdettu mäntävalinnassa... :lol: toivottavasti ainakin. :lol:
joo kyllä kuplat on nyt "puhkaistu" :lol:

Olen vähän samoilla linjoilla että en tahtoisi lähteä kampuraa heikentämään. Onko olemassa muuta H-profiili kankea, kun burtonin, jota ei tarvitse koneistaa?

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Kesäkuu 15. 9:13:05 2005

Mittatilaus kanget esim po:lta niin saat semmoset kuin haluat
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Kesäkuu 15. 9:58:22 2005

Tupi kirjoitti:Mittatilaus kanget esim po:lta niin saat semmoset kuin haluat
Kysyin, mutta kankien tuatanto alkaa uudelleen vasta elokuussa. Kinneri pitää saaha viivalle kuukauden päästä, silloin on seuraavat kapinat botniaringillä.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Kesäkuu 15. 9:59:41 2005

Laita nuo crowerit enpä itse ole ainakaan kuullut keneltäkään että olisi kestossa ollut ongelmia.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Kesäkuu 15. 10:07:14 2005

Tupi kirjoitti:Laita nuo crowerit enpä itse ole ainakaan kuullut keneltäkään että olisi kestossa ollut ongelmia.
Mä olen tässä tehnyt tutkivaa journalismia ja tuo Eagle on ollut käytetympi kuin Crower. Kuulemma kun kampiakseli sorvataan kaula halkaisijaltaan kahteen tuumaan niin laakerien kesto vaan paranee.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Kesäkuu 15. 17:09:03 2005

Karkaisu siitä kaulasta sitten katoaa ja ainakin Kh ja kuuranne suositteli nitrausta.Se on sitten kaulalle kapea veivi myöskin ja aika reilusti,mitä se sitten vaikuttaa,vaikea sanoa,mutta mun kankiin laitettiin ohjurit.Kaiketi niitä on tuollaisenaankin paikalleen heitetty?
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Kesäkuu 15. 18:07:44 2005

Kestävyydessä on tuskin suuria eroja noilla kolmella edellä esiintyneellä kanki vaihtoehdolla. Mutta vähän turhalta ja ei ainakaan vahvista kampiakselia jos siitä hiotaan parikin milliä kaulaa ohuemmaksi, ja on eaglestäkin laakeri mennyt...jos kunnon teräskanki pettää on yleensä taustalla voiteluhäiriö, jos voitelu pettää ei kestä mikään. Toinen seikka mikä voi aiheuttaa ääritapauksessa kangen pettämisen on pitää niitä samoja kankia ja vanhoja pultteja maailman tappiin kovaa kiertävässä vaparissa, osia on kovassa käytössä uusittava, vrt drag racing. Itse aion teettää PO-metallissa BDA:han mittateräskanget, juuri lunastin AP kakslevykykään teräsvauhtipyörän, tosi nätti reilu nelikiloinen.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Kesäkuu 16. 9:39:05 2005

SHR kirjoitti:Kestävyydessä on tuskin suuria eroja noilla kolmella edellä esiintyneellä kanki vaihtoehdolla. Mutta vähän turhalta ja ei ainakaan vahvista kampiakselia jos siitä hiotaan parikin milliä kaulaa ohuemmaksi, ja on eaglestäkin laakeri mennyt...jos kunnon teräskanki pettää on yleensä taustalla voiteluhäiriö, jos voitelu pettää ei kestä mikään. Toinen seikka mikä voi aiheuttaa ääritapauksessa kangen pettämisen on pitää niitä samoja kankia ja vanhoja pultteja maailman tappiin kovaa kiertävässä vaparissa, osia on kovassa käytössä uusittava, vrt drag racing. Itse aion teettää PO-metallissa BDA:han mittateräskanget, juuri lunastin AP kakslevykykään teräsvauhtipyörän, tosi nätti reilu nelikiloinen.
Kahteen tuumaan tulee sorvata toi kampuran veivikaula. Eli noin 1.2 mm halkaisijaa pois. Mutta se on totta ettei se ainakaan kampiakselia vahvista.
Mutta on niitä 230-240hv kilpureita jotka kiertää yli kasia ja on oma taunuksen valukampura kestänyt. Ylipäätään onko noita tanarin/sierran kampuroissa juurikaan katkeillut, on kuitenkin viidellä pukila tuettu ?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 16. 11:07:50 2005

Kampi ei ole ohc:n heikoin lenkki, vakiokampikin on kestänyt hyvin, jotkut kuitenkin suosii std kokoa ja tietenkin mahdollisimman vähän heittoa, joka satku liikaa jos pyörii kovaa. Tehokkaassa esim rf ohc koneessa (240hv 2136cc yli 8000rpm) on ainakin meilläpäin kossun kampi ja muistaakseni eagle veivi, josta meni loppujenlopuksi nelosesta laakeri. Sanoisin että jos hallitsee kaikki perusasiat niin voitelu taitaa olla yksi suurimmista haasteista. Tämä esimerkkitapaus josta laakeri sitten aikanaan antautui kesti kyllä ällistyttävän pitkään viriasteeseen nähden, toki koneen haltijarakentaja on tarkka ja osaava.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Kesäkuu 16. 11:11:23 2005

Kampuraan liittyen onko vastapainolaikoista kokemuksia. tarkoitan lähinnä aiheuttaano "kirveen" muotoinen vastapaino voitelun heikkenemistä ? Mun koneessa jätetty tästä syystä muotoilematta.

Tuossa mainitseassasi koneessa on 94 mäntä niin luulisi senkin vielä lisäävän rasitusta vai olenko väärässä?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 16. 11:18:08 2005

En osaa sanoa näistä "kirvesmuotoiluista tai kevennyksistä", oma käsitys on että orkkiskampi toimii orkkiksena ja jos halutaan kilpakampi, se on kahdeksalla vastapainolla oleva virallinen teräskampi ja osoite esim Farndon.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Kesäkuu 22. 14:22:17 2005

Päädyin pitkällisen selon oton jälkeen Eagle Wiseco yhdistelmään ja Kampiakseli nitrataan. Vaikka Sierran/taunuksen kampurassa ei alunperin karkaisua olekkaan niin nyt tehdään. Cossun Kampurassa on karkaisu joka eagleihin sovitettaessa poistuu ja on myös hyvä tehdä.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Kesäkuu 22. 23:04:48 2005

tässä infoa:

Eagle Ford Pinto 2000 h-profiiliset taotut teräskanget Ford OHC 2,0 moottoriin
USA:ssa 320 USD TAX 0%
ks
http://www.eaglerod.com/products/Ford/4 ... 0rods.html

tuolla tietoa tarkemmin:
http://www.eaglerod.com/2003Catalog.pdf

leveys suoraan sopiva
kampiakselin kaula koneistetaan mittaan 2,0"
(tästä on etua isoilla kierroksilla koska kehänopeus pienenee, lisäksi on saatavana hyvin punametallisia virityskäyttöön tehtyjä kk-laakereita koossa 000, 025 ja 050)

Suomessa hinta 390,- srj sis alv 22% (sis ARP:n pultit)

käytetään mm Winhunters ja monet muut RF huippuautot

----------------------------

tällaisella on hyvä tehdä RF / Roadsport / Pro-Street moottori:

Wiseco 92mm tai 94mm matalat "RF" vaparin takomännät + em Eagle kanget ARP-pulteilla + Clevite 77 punametallilaakerit pakettina:

tarjoushinta 950,- srj / www.prostreet.fi

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Elokuu 26. 11:18:33 2005

Nyt on esiintynyt onkelmia sierran omaa kampuraa käyttäen ettei kestä kiertokangen laakerit kuin n.20km. Jo kaksi konetta rikottu tästä syystä.

Onko muilla tullut vastaavaa ongelmaa vastaan. Ja onko ko. ongelmaan löytynyt vastausta.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Elokuu 26. 14:25:38 2005

Ei ole meilläpäin ollut laakeriongelmia ainakaan vaivaksi asti. Tossa tulisi mieleen voitelu jonka tuolla aiemmin nimesin yhdeksi vakavaksi haasteeksi. Onhan välykset tarkastettu sekä klassinen öljypumppu? välykset on luokkaa 4-6 satkuu, muistaakseni, kampi on tietenkin mitattu että on suora ja ehjä, öljypumpun tulee pumppaa kuplatonta öljyä kun pyörität poralla jakajanakselia apuna käyttäen vaikka pidempäänkin. Puristuspaineet startilla pyörittäen jos pysyy alle 15kiloo ei sekään pitäis laakereita viedä tosin nokanajotus vaikuttaa paineisiin. Yksi mikä hukkaa öljyä ja paineita lohkon pääöljykanavasta on nokanlaakerit, jos keskimmäinen on paskana, pursuaa öljyä alareunasta ja ei ainakaan paranna alakerrankaan voitelua. En keksi muuta kuin voitelun syyksi :? tossa on joku radikaali vika jos laakeri menee heti.
Itse en ole törmänny ohc koneessa laakeri ongelmaan, tosin mun koneet oli aikanaan vain 150-200hv, mutta yhtään laakeria ei hajonnu. Öljynpaineet saattaa vaihdella eri koneissa vaikka käyttäisi samoja osia, 1000rpm paineet olis hp/hc pumpulla kuumana jossain 2+kiloo ja täyspaine 4-5kiloo.
Nää on pahoja juttuja jos alkaa vaivaamaan, meilläpäin on yksi rf vw joka vie laakeria vaikka perusasiat on kunnossa, kukaan ei ole kaiketi vielä keksinyt mikä sitä vaivaa, kokeneemmatkin on asiaa ihmetelly.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Elokuu 26. 14:53:24 2005

Jotain radikaalia ja perustavanlaatuista vikaa nyt on mutta ei meinaa meidän eikä naapurikylien viisaatkaan keksiä. Kampi oli täysin suora ei siinä mitään. Öljypumppu tarkastettu ja nimen omaan HP pumppu ei HP/HC. Paineet olivat oikein hyvät joten pumppu ei ainakaan siten ollu viallinen. Välykset on katottu koneistajan toimesta oikein pirun tarkkaan kun tää on nyt jo se toinen kerta kun toi laakeri menee. Kaikki runkolaakerit varsin hyvät mutta ensin meni kakkosen laakeri ja nyt kolmonen. Ja koneen huohotus toimii. Ongelmana on nyt se että kaikkialle muualle öljyä pääsee muttei kuitenkaan kiertokangen laakereille.

Nokka-akselin laakeria ei ole tarkastettu se pitää katsoa oitis. Kiitos neuvoista, ne on nyt tarpeen.


p.s.

Toinen mikä pitää tarkastaa että veivin yläpäässä on riittävästi sivuttais tilaa. Tämä siksi jos sylinteri ei ole täysin linjassaan kampiakseliin nähden. JOs veivi pääsee ottamaan mäntään niin se vääntää kankea jollain ei laakeri voi kestää.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Su Elokuu 28. 18:12:04 2005

Vika selvis. Kiertokanki on liian leveä kampiakselille. Pitkittäis väljyys on vain 0,3mm ja se ei riitä öljyn poistoon, koska kampiakselin kiertokangen kaula on sorvattu 2,000 tuumaan eli öljyn pakourat on sorvattu pois.

Ratkaisu on siis kaventaa jo ennestään kavennettuja kiertokankia jotta öljy pääsee laakereilta virtaamaan oikein.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Elokuu 28. 18:35:56 2005

Markus kirjoitti:Vika selvis. Kiertokanki on liian leveä kampiakselille. Pitkittäis väljyys on vain 0,3mm ja se ei riitä öljyn poistoon, koska kampiakselin kiertokangen kaula on sorvattu 2,000 tuumaan eli öljyn pakourat on sorvattu pois.

Ratkaisu on siis kaventaa jo ennestään kavennettuja kiertokankia jotta öljy pääsee laakereilta virtaamaan oikein.
Sulla on ilmeisesti 5,7" eaglen kanget ?
Meinaan 5,4" eaglen kangissa on juuri päinvastaisesti,eli kanki on todella kapea kaulalle.

Ainakin noissa lyhyemmissä kangissa laakeria piti kaventaa,muuten se olisi kangen liikkuessa ottanut kaulan kulmapyöristykseen kiinni.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Elokuu 29. 9:04:45 2005

Walderama kirjoitti:
Markus kirjoitti:Vika selvis. Kiertokanki on liian leveä kampiakselille. Pitkittäis väljyys on vain 0,3mm ja se ei riitä öljyn poistoon, koska kampiakselin kiertokangen kaula on sorvattu 2,000 tuumaan eli öljyn pakourat on sorvattu pois.

Ratkaisu on siis kaventaa jo ennestään kavennettuja kiertokankia jotta öljy pääsee laakereilta virtaamaan oikein.
Sulla on ilmeisesti 5,7" eaglen kanget ?
Meinaan 5,4" eaglen kangissa on juuri päinvastaisesti,eli kanki on todella kapea kaulalle.

Ainakin noissa lyhyemmissä kangissa laakeria piti kaventaa,muuten se olisi kangen liikkuessa ottanut kaulan kulmapyöristykseen kiinni.
Joo on juurikin nuo 5,7" Pinton(?) veivit, jos kasaa vastaavan paketin letukan veiveille ei ole vastaavaa ongelmaa kun mulla sillä niillä pitkittäisvälystä jää noin millin verran, joka riittää mainiosti öljyn poispääsyyn.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Elokuu 30. 10:47:02 2005

Markus: Miten leveä tuo 5,7" kanki on ?
Eilen verstaalla katselin noita 5,4" kankia ja sovittelin niitä kampuraan,ne on useita millejä kapeat..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Elokuu 30. 11:19:14 2005

Prkl kun en muista mitä se on kun sen paketista otin niin silti piti koneistaa että kapeammaksi että sierran kumpuran kaulaan sopi, siitä ei kyllä otettu muistaakseni kuin 0,25mm pois.

Tekeekö se nyt sit jonkun 26mm ihan mutua, kun en muista mitä sitä silloin kesällä mittailin.

Vastaa Viestiin