Scorpion ilmastointi

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Scorpion ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 13. 18:46:47 2005

Toimi vielä aamulla, mutta ei enää. Eilen sunnuntaina piti sellaista kitisevää ääntä ja heitettiin kommentti, että jospa se on vaan kuiva. Ihmettelin sitä kitinää ja sammutin auton. "Suuressa" viisaudessani suihkutin hieman Wurthin HHS2000:sta eli synteettistä vaseliinia kompuran ja hihnapyörän väliin, siihen mihin tulevat ne kaksi virtajohtoa. Ääni hiljeni.

Tänään aamulla tökkäsin ilmastoinnin päälle ja kylmää alkoi tulla. Taas kuului kitinä ja se oli sen verran paha ääni, että se sai minut painamaan pian uudestaan A/C näppäintä. Ennen napin painaisua avasin konepellin ja katselin menoa pellin alla. Kompura sammuu ja käynnistyy magneettikytkimen avustuksella. Napin painalluksen jälkeen ei ole lähtenyt enää käyntiin. Arveltiin sitten suuremmalla joukolla ja paikallisessa huollossa, että magneettikytkin saattaisi olla paskainen. Miten tuo puretaan ja miten vaihtuu tai huolletaan/puhdistetaan? Cleaner spayta suihkutettiin aika huolella samasta paikasta mistä olin päivää aikaisemmin laittanut HHS2000:sta. Ei tuntunut auttavan.

Mainittakoon tässä yhteydessä, että tässä ilmastoinnissa on lienee sitä vanhempaa R12 ainetta ja sitä tuskin on huollettu koskaan (kun on kerta toiminut). Käyttöhihnan uusin viime talvena. Kompura ja ilmastointi toimi hyvin eilen 2-3 h ajelut, mutta nyt ääni oli tänään toinen. Jälkikäteen on helppo olla viisas ja olisi varmaan ollut parempi olla suihkuttelematta mitään ylimääräistä.

Arvauksia, tietoa, ideoita? Mistä lähteä purkamaan?

mekaanikkorace
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Marraskuu 8. 21:01:36 2004

Viesti Kirjoittaja mekaanikkorace » Ma Kesäkuu 13. 19:14:10 2005

kannattaa kiristää hihna, omassa oli joskus löysöllä ja piti tod
pahaa ääntä :?:
pitää olla tosi tiukalla.
Capri mkIII 2.8 injection -81
Escort mkII "rs2000" projekti-80

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 13. 20:53:28 2005

Hihna näytti hieman luistavan kompuran mennessä päälle ennen kuin pistin AC:n pois päältä. Pitää kokeilla, onko mitään apua.

Tällä hetkellä se ei edes yritä lähteä päälle, vaikka sitä hieman yrittää tökkiä hihnapyörän päästä apuna jollakin. Kierroksia moottori kyllä nostaa AC-napin painamisen jälkeen, mutta magneettikytkin ei kytke päälle.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 13. 22:49:42 2005

Hihna on löysällä, heiluu jonkin verran. Putsasin kokeeksi johtoa, joka menee kompuran kylkeen. Oli hapettumaa liittimen sisällä. Putsasin, ei auttanut. Pitää huomenna irrotella ja tutkia huomenna paremmalla ajalla lisää.

Miten kylmäaineen vähyys ilmenee, lähteekö kompura ollenkaan pyörimään eli onko magneettikytkin kiinni vai ei?

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ti Kesäkuu 14. 23:41:12 2005

Kompura lähtee käyntiin jos kylmäaineen paine on tiettyjen rajojen sisällä, eli on 2 painetunnistinta tai 1 tunnistin jossa useampia katkaisijoita (>3-4 johtoa),yläpaineen tunnistin voi olla korvattu kennotermostaatilla niinkuin omassani, eli kennon lämpötilan lasku sammuttaa kompuran ennenkuin kenno jäätyy. Koita käyttää magneettikytkintä suoraan johdolla. Omaani korjasin yhden putken , vaihdoin kuivaimen, öljyt kompuraan (r134a yhteensopivaksi) ja laitoin r134a aineet sisälle. Kompura taitaa olla niin sohlo että teho ei riitä, kun kylmää ei tuu. On edelliset liian kauan ajellu vanhalla kuivaimella.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 16. 19:01:40 2005

Nyt on aika spekuloida. Kävin tänään näyttämässä autoa eräässä paikallisessa kylmäkonekorjaamossa toiveena, että sieltä löytyisi R12:sta. Ei ole kuulemma ollut enää kolmeen vuoteen, vaan on jotain R134 tms johdannaista. Siinä sitten jo hieman sovittiin, että olisin tuomassa autoa huomenna sinne laittoon. Menimme vielä omistajan kanssa ulos autoa katsomaan ja tutkimaan vehkeitä. Siinä hän tutki ja katseli. Kokeili kompuran kyljestä jostakin liittimestä, että järjestelmässä on painetta. Kuivaimessa olevaa liitintä myös tutkittiin. Sanoi sitten, että laitas ilmastointi päälle. Tein käsketyn toimenpiteen. Laitoin moottorin käyntiin, painoin A/C nappia ja voila! Kompura lähti käyntiin! Kuivaimen ikkunasta katseltiin, että kuplia/vaahtoa tulee kuten pitääkin alussa ja sitten ne häviävät. Kompura menee päälle, sammuu, menee päälle jne jne. Asiantuntijan lausunto oli, että kaikki toimii.

Nyt en tiedä oikein mikä siinä oli, mutta nyt se taas toimii. Suuremmat voimat tulivat avuksi tai menninkäiset kävivät parin viime yön aikana tekemässä jotain? Tuskin ;) Oma arvaukseni on, että magneettikytkin oli vain likainen ja sinne suihkutettu cleaner spay lopulta auttoi. Mitä tästä opin: ei pidä mennä suihkuttelemaan sinne kuulumattomia aineita paikkoihin, joista ei tiedä. Jos tästä jotain positiivista hakee, niin sain useammalta asiantuntijalta hyvän tietopaketin ilmastointilaitteista. Nyt vaan kompuran hihnan kiristys ja kädet ristiin. Olen puhunut ja antaa kesällä auringon vaan paistaa, kylmää puhaltaa taas pohjolan pojan autoon 8)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Kesäkuu 17. 10:08:34 2005

Tässä ilmastoidussa mallissa on sähkötuuletin syylärin etupuolella vakio viskoropelin lisäksi. En ole koskaan nähnyt sen pyörivän. Missä tilanteessa sen pitäisi lähteä päälle? Mitenkään erityisen kuuma moottorilla ei vielä ole ollut vedenlämpömittarin mukaan, vaikka aavistuksen kohollaan se näin kesällä näyttää olevan. Termostaattina on talvella vaihdettu 92 asteinen.

jarkkoo
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 16:00:38 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarkkoo » Ma Kesäkuu 20. 19:02:36 2005

Sine kirjoitti:Tässä ilmastoidussa mallissa on sähkötuuletin syylärin etupuolella vakio viskoropelin lisäksi. En ole koskaan nähnyt sen pyörivän. Missä tilanteessa sen pitäisi lähteä päälle? Mitenkään erityisen kuuma moottorilla ei vielä ole ollut vedenlämpömittarin mukaan, vaikka aavistuksen kohollaan se näin kesällä näyttää olevan. Termostaattina on talvella vaihdettu 92 asteinen.
Yleistäen, tuon flektin kai pitäisi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, näin ainakin tuntuu melko monessa ilmastoidussa kärryssä olevan (siis kaikissa mitä itse olen nähnyt/ajanut). Eli tuo flekti siis koittaa pitää sitä lauhdutinta viileänä, jonnekinhan se kabiinista napattu lämpö pitää hukata :)

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Kesäkuu 20. 19:50:45 2005

Minulla pyörii aina kun ilmastointi on päällä.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Heinäkuu 5. 14:22:07 2005

Eilen maanantaina oli taas vaihteeksi aika lämmin päivä. Lauantaina ilmastointi toimi koko päivän lentokentällä ilman mitään hokkus-pokkus juttuja. Tässä on varmaan joku kirous, että konepellin avaamalla kompura pysähtyy ja niin se teki (taas) eilen. Mitään sen kummempaa syytä pellin avaamiselle ei tällä kertaa ollut, mutta tapana on ollut tarkastaa että kaikki on ok. Tällä kertaa kompura pyöri, mutta silmieni alla se lopetti taas toimimasta n. pari minuuttia moottorin käynnistämisestä.

Samalla kun painaa AC:n päälle, kierrokset nousevat ja jotenkin tuntuu, että ecu ei osaa päättää nostaako kierroksia vai ei ja se alkaa veivata kierroksia välillä 2000 rpm ja sitten tiputtaa välillä 800 rpm. Moottorin tyhjäkäynti seilaa ja moottori käy muutenkin jotenkin oudosti. Ei kuulosta hyvältä. Kun painaa AC:n pois, moottori alkaa käydä normaalisti ja tasaisesti. Hatuttaa lievästi ja taisipa muutama kirosana tulla suusta, kun lähdin ajamaan. Ulkolämpötilamittari näyttää lukemaa +26.

---

Illalla ilman hieman viilennyttyä aloin putsailemaan sähköliittimien liitoksia ja likaa/hapettumia löytyi. Painekytkimelle menee neljä johtoa. Valkoista/keltaista mönjää oli monessa liittimessä. Onkohan ihan tarkoituksella jotain vaseliinin sukulaista laitettu? Kaivelin suurimman osan mönjistä pois ja suihkuttelin uudet suoja-aineet.

Tutkin myös sähköflektin liittimet, mutta mitään vaikutusta ei liittimien putsauksella tuntunut olevan. Flekti kyllä tuntuu sormin pyöritellen pyörivän ihan kevyesti eli kiinni se ei todennäköisesti ole hirttänyt, mutta käyntiin se ei ole lähde. Syylärin päästä löysin anturin, joka voisi olla joku veden lämpötila-anturi ja johtoja seurailemalla se saattaisi laukaista sähköflektin päälle. Sähköflektin johdosta yleismittarilla mitaten mittari näyttää, että sähkö siellä kiertää (ns. loop-back testi 2k ohmilla) ja sama juttu syylärin päässä olevassa anturissa. Olisikohan se rikki ja se ei nyt osaa kertoa sähköflektille, että lähde käyntiin kiitos?

Moottorin vedenlämpötilamittarin mukaan lämmöt ovat hyvin kurissa, tosin aavistuksen kohollaan (myös talvella). Olen kuvitellut, että se johtuu 92 asteisesta termostaatista. Kaipaisin edelleen tietoa Scorpion osalta, että pitääkö sähköflekti pyöriä samalla AINA kun AC on päällä?

Samalla putsailin hiomapaperilla muitakin eteen sattuneita liitoksia ja maajohtoja runkoon.

Okei eli ilmastoinnin liittimet siis puhdistettu ja moottori käyntiin. Ilmastoinnin kompura ei lähde edelleenkään käyntiin. Nyin sähköjohtoja, mutta ei mitään apua. Sitten jostakin juolahtaa mieleen, että kuivaimen päässä oleva painekytkimen mokkulaa voisi lyödä jollain. Napautan taskulampulla sitä kevyesti ja samalla kompura lähtee pyörimään. Hmm... olikohan se jotenkin tukossa tai jumissa? Outoa. Nyt ilmastointi toimii ja moottori käy taas nätisti tyhjäkäyntiä. Nyt se ei edes nosta pahemmin kierroksia, kun painaa AC:n päälle. Sen sijaan AC:n pois kytkemisen jälkeen kierrokset nousevat hetkeksi ja pian ecu korjaa kierrokset normaaliksi.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ke Heinäkuu 6. 17:12:15 2005

Boschin ohjeissa kerrotaan että esim -94 mallissa on puhallin mutta se ei ole käytössä, ja sitä ohjaava painekytkin on ohitettu johtosarjassa. Omassani se ei myöskään pyöri. Painekakaisijassa on 2 eri painekatkaisinta joista toinen kertoo minimipaineen jolla kompura lähtee pyörimään, ja toinen pitäisi ohjata puhallinta. Kompuran sammutas taas on kennotermostaatin kontolla että kenno ei jäädy.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Heinäkuu 31. 13:47:31 2007

Pappacosworth kirjoitti:Boschin ohjeissa kerrotaan että esim -94 mallissa on puhallin mutta se ei ole käytössä, ja sitä ohjaava painekytkin on ohitettu johtosarjassa. Omassani se ei myöskään pyöri. Painekakaisijassa on 2 eri painekatkaisinta joista toinen kertoo minimipaineen jolla kompura lähtee pyörimään, ja toinen pitäisi ohjata puhallinta. Kompuran sammutas taas on kennotermostaatin kontolla että kenno ei jäädy.
kaivoin tällaisen vnahan keskustelu esille kun tähän on helppo liittää kysymykseni.
onko kellään olemassa 92-10/94 ilmastoinnin sähkökaaviota.
ei löydy millään omista varastoista.
sierraan löytyy kyllä ja uudempaan scorppiin mut ei faceliftiin.

vanhemmassa scorpissa on sulakerasiat erinlaiset kun facelistissä joten ne ei sovellu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Elokuu 1. 0:16:47 2007

Hau

Itselläni on tuohon liittyen vain alkuperäinen manuaali ja vielä saksankielisenä - mutta oletkos Kaj yrittänyt löytää noista :arrow:

http://www.fordgranada-mk1-2-3club.co.uk/ tai
http://www.granada-and-scorpio-online.com/ :?:

BTW - oma autoni lienee menossa ilmastoinnin huoltoon. About 300 e:n pintaan vaihtavat sen-yhden-pullon-mikä-se-nyt-lieneekään-nimeltään, putsaavat systeemin ja täyttävät kylmäainetilavuuden.
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin