90A laturi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

90A laturi

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 16. 19:15:13 2005

Diagnoosi: ei lataa ennen kuin polkaisee kaasua kerran yli 3000 kierroksen. Ennen kaasun polkaisua akun jännite n. 12V, jälkeen 14+ volttia. Mittariston valot himmeät ensin, polkaisun jälkeen kirkastuu selvästi. Tyhjäkäynti seilaa ja sekoilee, EEC-IV ei saa tarpeeksi virtaa? Polkaisun jälkeen ei mitään vikaa.

Vaihdettu: uusi lataussäädin ja hiilet. Katsoin samalla, että on aika urautunut "hankauspinta". Liittimet puhdistettu.

Paikallisen Ampi autosähkön mukaan em. rullaosa on vaihdettavissa ja maksaa n. 11 euroa, mutta on vaan aikamoinen työ. Tarvitsee hajottaa koko laturi. Tarvitsee ulosvetäjän, kolvin jne. Saattaisi onnistua minultakin, mutta... Jos he laittavat kuntoon, niin maksaa n. 80 euroa. Uusi 90A laturi maksaa heillä n. 180 euroa :shock:

75A laturi lähtisi n. 100 euroon ja kuulemma saattaisi hyvinkin riittää Scorpioon.

Motonetissä näytti 90A laturi maksavan 128 euroa ja 50 euron panttikorjauskelpoisesta. Ollaan hinnan puolesta +/- tilanteessa, kun laskee postikulut mukaan (jos panttia ei saakaan takaisin).

--------
LATURI (VAIHTOLAITE!) FORD SCORPIO 85--94
Hintaan lisätään 20/50 euron pantti joka palautetaan vanhaa KORJAUSKELPOISTA
laturia vastaan!

Scorpio V-6 --2.92 90A (B+ pulttiliitos). . . . . . . . . . 13-2193 128.00 ??? P50
--------

Mistä muualta kannattaisi kysellä tai tehdä? Paikallisia varaosaliikkeitä en ehtinyt vielä soittelemaan läpi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 16. 19:22:48 2005

Toimiiko latausvalo?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 16. 19:34:02 2005

Kävin kokeilemassa ja ei pala ollenkaan. Ei siis edes virta-avaimen II-asennossa eikä muutenkaan näytä olevan mitään eloa. Hmm... vasta avasin mittariston pari viikkoa sitten.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 16. 20:16:16 2005

Otin mittariston auki ja katselin latauksen polttimoa, joka silmämääräisesti tarkasteltuna näyttäsi olevan ehjä. Valo ei kuitenkaan pala. Onneksi uusia polttimoja on (jostain syystä heh) tallessa, joten tökkäsin uuden kiinni. Toimii ja valo palaa. Epäuskoisesti laitan moottorin käyntiin ja poljen kaasua. Nyt ei tunnu olevan mitään vaikutusta mittariston valojen kirkkauteen. Moottori käy tyhjäkäyntiä niin nätisti kuin tuollainen malmikasa nyt voi käydä. Mittaan yleismittarilla akun jännitettä ja nyt se on 13,80-13.82 V, kaasuttelun jälkeen 13,90 ja laskee pian siitä 13,80 pintaan.

Ehdinkin jo hyvän aikaa ihmetellä, miksi latauksen valo ei pala. Tässä siis syy. On se vaan joskus niin pienestä kiinni...

Kiitokset siipicossu!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Kesäkuu 16. 20:28:46 2005

Ei ole mikään ihmeellinen homma tuo liukupinnan vaihto.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

laturi

Viesti Kirjoittaja Voortikari » To Kesäkuu 16. 21:02:40 2005

Kyllähä se liukupinta olisi hyvä sorvata pyöreäksi vaihdon jälkeen
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Kesäkuu 16. 21:31:58 2005

Dieselhuollossa muistaakseni maksoi liukupinta, asennus ja sorvaus ( tottakai se pitää sorvata :D ) luokkaa 20 euroa. Joka tapauksessa alle 30 euroa. Akselinpään mutteri kannattaa käydä irroituttamassa jossakin pajassa paineilmavehkeellä ja purkaa itse loput. Mulla on lyöntimeisseli jolla saat pultit auki. Sitten roudaa akselin Dieselhuoltoon ja odottaa kun kaveri tekee duunin.

Samalla kannattaa uusia molemmat laakerit niin lopputuloksena on uudenveroinen laturi. Koko hommaan ei ihan varmasti mene 80 euroa.

Olen noita Boschilaisia kunnostanut kolme laturia. Kaikki ovat toimineet kunnostuksen jälkeen loistavasti ( ihme kyllä :shock: )

Kun on kovasti urilla niin ei pitkään uusilla hiilillä kestä ennenkuin katkoo hiilet tai kuluu liukupinta pohjaan saakka.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 16. 22:34:12 2005

Mitä mieltä näistä:

Lataussäädin uusi & vanha
Laturi.

Urilla vai ei? Näyttäsi jotain kulumaa olevan.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 16. 22:50:40 2005

Näyttäisi olevan aika kulunut liukupinta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Kesäkuu 16. 23:10:00 2005

kollektorin saa ehjättyä itsekin kyllä. joskus riittää kun hieman hienolla hiekkapaperilla hioo sileäksi tuota kollektori pintaa. riippuu paljonko on sitä kulumista tapahtunut.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Kesäkuu 16. 23:13:08 2005

Urilla on. Ei vielä aivan loppu mutta ei varmasti kestä kovin kauaa.

Tuota ei saa hiomapaperilla kuntoon. Jos meinaat tehdä varman ajopelin niin tee laturiin se remontti.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Kesäkuu 16. 23:17:03 2005

Olen itse huoltanut myös useita latureita ja ei tuo kollektorin vaihto kovin vaikea homma ole.Mutta jos epäilet taitojasi tuossa hommassa niin vie autosähköhuoltoja tekevään firmaan ei maksa kyllä paljoa siellä.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Kesäkuu 16. 23:23:23 2005

ukormi kirjoitti: Tuota ei saa hiomapaperilla kuntoon.
mahdollista kyllä, ettei enään saa kuntoon. kuvan perusteella vaikeaa sanoa varmaksi.

jokatapauksessa jos hyvän haluaa, niin uusi kollektori. jos riittää että toimii, niin hiomista voi kokeilla, siinä ei ainakaan häviä mitään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Kesäkuu 17. 19:38:05 2005

Vaihdoin tossa justiinsa yhdestä laturista liukupinnat. Se oli TD Mondeosta, Motorcraftin laturi. Pistin siihen Boschin liukurenkaat, koska alkuperäsiä oli perhanan vaikea saada.

Laturi osiin, ankkuri sorviin, vanha liukurengaskompleksi sorvilla sen verran ohemmaks että bosch-varaosa meni siihen päälle jämptisti. Semmosella dremelin tapasella vehkeellä kaivoin ne käämin päät näkyviin siitä mössöstä ja kolvasin jatkot -> päät uuteen osaan kiinni.
Samalla kerralla vaihdoin laakerit. Tietysti lopuks sorvilla suoraks se liukupinta.
Epoksilla liimasin ja täytin mitä oli.

Boschin liukurenkaat muuten makso jotain tyyliin 3e paikallisessa sekatarvikeliikkeessä.

Ainoo kinkkinen homma oli se mutteri siinä akselin päässä. Ei normaalikäsittelyssä mutterimopolla auennu, lopulta pistin sen pyörittään kiinnipäin ja annoin kerätä kunnolla vauhtia. Sitten pakki päälle :lol:
Jäsen #606

Vastaa Viestiin