Väännöstä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Väännöstä

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 30. 1:32:58 2005

Onpi tullut hieman vertailtua tuon kutosen ja cossun vääntöjä.

Mitenkähän tuohon cossuun saisi tuon kutosen alaväännön :lol:

Prkle kun meinaa olla vaikeaa lähteä rivakasti paikoiltaan. Alle 2000 rpm ei mene sitten yhtään mihinkään. Jos meinaa saada tehtyä rivakan lähdön niin komeasti piirtää ensin juovaa asfalttiin, tai sitten nyykähtää totaalisesti viivalle :cry:

Kytkinhän tuossa palaa jos pitää alkaa luistattamaan.

Meneehän se sitten kun saa ahdot päälle mutta ennen sitä ei siis mihinkään. Piperin nokat tuossa on, liekö se syynä huonoon alavääntöön? Harisella on säädettykin ja pitäisi varmaankin olla suht kohdillaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Heinäkuu 30. 2:01:45 2005

Lastun teettämällä saa ennakoita muuttamalla hieman alapään veto lisää.
Onkos siinä viilattu kampuran asentonanturin jalan reikiä lisä ennakon saamiseksi (muutama aste saatavissa).
Laittamalla sinne remmin alakierroksille saat apua. :roll:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 30. 2:11:03 2005

Lastuna on L6 Fast Road 2
3 -bar map
Boschin vihreät 803 suuttimet

En ole katsonut liekö viilattu, tuskin on.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » La Heinäkuu 30. 3:31:40 2005

Jooh tota on tullu teoriassa pyöriteltyä päässä että mitenkä sais alavääntöä tuhdisti lisää. Eipä siihen taida olla muuta apua kuin mekaaninen ahtaminen tai iskutilavuuden kasvattaminen. Jos vakio tehot piisaa niin sitten turbon optimoiminen ja puristusuhteen nostaminen.
Cosworth 4x4 -90

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Heinäkuu 30. 5:42:47 2005

Eaton remmiahtimia saa käytettynä edullisesti magneettikytkimelläkin, siihen sitten sellaiset pylpyrät, että pyörii pirusti jo pienillä kierroksilla ja kierrosrajoitin sitten pätkäisee vedon.
Muualla kuin Suomessa voi laittaa 30-40hv edestä nitroo alapäähän vääntöö antamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Heinäkuu 30. 6:15:08 2005

Ongelmansa kullakin :arrow: :shock:
Tässähän se menee...

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Väännöstä

Viesti Kirjoittaja Timo » La Heinäkuu 30. 10:42:12 2005

ukormi kirjoitti:Onpi tullut hieman vertailtua tuon kutosen ja cossun vääntöjä.

Mitenkähän tuohon cossuun saisi tuon kutosen alaväännön :lol:

Prkle kun meinaa olla vaikeaa lähteä rivakasti paikoiltaan. Alle 2000 rpm ei mene sitten yhtään mihinkään. Jos meinaa saada tehtyä rivakan lähdön niin komeasti piirtää ensin juovaa asfalttiin, tai sitten nyykähtää totaalisesti viivalle :cry:

Kytkinhän tuossa palaa jos pitää alkaa luistattamaan.

Meneehän se sitten kun saa ahdot päälle mutta ennen sitä ei siis mihinkään. Piperin nokat tuossa on, liekö se syynä huonoon alavääntöön? Harisella on säädettykin ja pitäisi varmaankin olla suht kohdillaan.
ootko tosissas? jos ongelma on ettei alle 2000rpm väännä niin älä huoli, asiat vois olla paljon huonomminkin... :D :D laita sinne joku pikku turbodieselin ahdin niin antaa jo tyhjäkäynnillä puolikiloa ahtoja.. :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » La Heinäkuu 30. 11:27:13 2005

Paukku systeemit peliin, tosin tuppaa jäämään paikalleen sutimaan kun tarpeeksi kauan odottaa. 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Väännöstä

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Heinäkuu 30. 11:40:06 2005

Timo kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Onpi tullut hieman vertailtua tuon kutosen ja cossun vääntöjä.

Mitenkähän tuohon cossuun saisi tuon kutosen alaväännön :lol:

Prkle kun meinaa olla vaikeaa lähteä rivakasti paikoiltaan. Alle 2000 rpm ei mene sitten yhtään mihinkään. Jos meinaa saada tehtyä rivakan lähdön niin komeasti piirtää ensin juovaa asfalttiin, tai sitten nyykähtää totaalisesti viivalle :cry:

Kytkinhän tuossa palaa jos pitää alkaa luistattamaan.

Meneehän se sitten kun saa ahdot päälle mutta ennen sitä ei siis mihinkään. Piperin nokat tuossa on, liekö se syynä huonoon alavääntöön? Harisella on säädettykin ja pitäisi varmaankin olla suht kohdillaan.
ootko tosissas? jos ongelma on ettei alle 2000rpm väännä niin älä huoli, asiat vois olla paljon huonomminkin... :D :D :roll:
Niinpä. Että esim. alle 4000 ei tapahdu mitään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 30. 11:56:28 2005

No ihan siksi tässä ihmettelen kun noissa on niin samperin suuri ero alaväännössä. Cossu ei ihan oikeasti mene minnekkään pienillä kierroksilla. Suht vakio cossuni oli paljon rivakampi noilla alakierroksilla.
Ja kun tuossa ei ole ämpärinkokoista turboakaan.

Kun lähtee paikoiltaan sen kummemmin luistattamatta niin koneesta kuuluu vaan vapaavirtaussuodattimen tuoma hörinä joka loppuu kun ahtaminen alkaa. Ihan kuin teinipirssi noine imuäänineen :lol:

Nokkapyörät ovat orkkikset, liekö sitten nokkien ajoitukset hieman pielessä noilla PD10 nokilla?

Pitänee alkaa hieman tarkemmin katselemaan mitä tuohon nyt sitten on tehty.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » La Heinäkuu 30. 14:08:20 2005

Eipä sillä alaväännöllä taida suurempaa merkitystä harraste/kesä peleissä olla. Ympärivuotisessa käytössä puhdittomuus rupee hieman vaivaan kun joko mennään tai ei. Joko oot jaloissa tai sitten mennään recaro natisten. Ja talvella puskien tai ratti linkussa(näyttäväähän sladittelu on mutta kun pitäis risteyksessä aina tolppien väliin osua).

Toi mekaaninen ahtaminen ois mielenkiintoinen vaihtoehto. Jos jollain löytys omia kokemuksia aiheesta autosta riippumatta niin vois vaikka kirjotella niistä.
Cosworth 4x4 -90

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » La Heinäkuu 30. 15:51:41 2005

nokkien säädöllä saat varmasti hieman alemmas vääntöalueen mutta ei mitenkään dramaattisesti. mutta paras vääntö/teho saattaa nousta huimastikin, ja yleensäkin moottorin luonne voi muuttua täysin. ei muuta kuin penkkiin ja säätämään..

ja se kun kun alle 4000rpm ei tapahdu mitään, se on alaväännön puutetta. tiedän tunteen..

ja pian on klubissa yks remmiahdettu cossu, on nimittäin eräällä herralla jo remmiahdin paikallaan, ja on vain hienosäätöä vaille.. mielenkiinnolla odottelen.. :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » La Heinäkuu 30. 17:07:15 2005

Timo kirjoitti:ja pian on klubissa yks remmiahdettu cossu, on nimittäin eräällä herralla jo remmiahdin paikallaan, ja on vain hienosäätöä vaille.. mielenkiinnolla odottelen.. :roll:
Hmmm, taidan tietää tapauksen :). Tehoa on nyt jo varmaan tarpeeksi ainakin, ihan ilman remmiäkin.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 30. 20:40:02 2005

No kävin tuossa hieman "penkittämässä" cossua ja tuo alavääntö häviää täysin kun kone on kuuma. Viileällä koneella ei ero ole noin suuri, mutta kun kone on kuuma ja kelikin lämmin niin alavääntö häviää täysin. Olisiko imuilma niin stanan kuumaa että tekee tuollaisen...

Cooleri on vakio, putki on vakio.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » La Heinäkuu 30. 21:02:47 2005

Timo kirjoitti:
ja pian on klubissa yks remmiahdettu cossu, on nimittäin eräällä herralla jo remmiahdin paikallaan, ja on vain hienosäätöä vaille.. mielenkiinnolla odottelen.. :roll:
Mulla oli sama mielessä, mutta odottelempa vielä hetken. 8)
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Heinäkuu 30. 21:07:42 2005

On noita mekaanisesti ahdettuja coswortheja klubissa ollut jo aiemminkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Heinäkuu 30. 22:11:29 2005

ukormi kirjoitti:No kävin tuossa hieman "penkittämässä" cossua ja tuo alavääntö häviää täysin kun kone on kuuma. Viileällä koneella ei ero ole noin suuri, mutta kun kone on kuuma ja kelikin lämmin niin alavääntö häviää täysin. Olisiko imuilma niin stanan kuumaa että tekee tuollaisen...

Cooleri on vakio, putki on vakio.
Ettei lastuun ole ohjelmoitu turvarajaa kun imulämmöt nousee riittävän ylös tiputtaa reilusti ennakoita.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » La Heinäkuu 30. 22:24:16 2005

JesseT kirjoitti:On noita mekaanisesti ahdettuja coswortheja klubissa ollut jo aiemminkin.
ai ihan oikeasti? olen jo hetken klubissa ollut ja aika kattavasti seurannut keskusteluja mutten ole kyllä sellaisia huomannut... ja tarkennuksena siis nelipyttyisiä cossuja.. kutosia on saattanut olla..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Heinäkuu 31. 2:50:04 2005

Timo kirjoitti:
JesseT kirjoitti:On noita mekaanisesti ahdettuja coswortheja klubissa ollut jo aiemminkin.
ai ihan oikeasti? olen jo hetken klubissa ollut ja aika kattavasti seurannut keskusteluja mutten ole kyllä sellaisia huomannut... ja tarkennuksena siis nelipyttyisiä cossuja.. kutosia on saattanut olla..
No pitää nyt kysyä sen verran, että onko tässä tapauksessa myös pakokaasuahdin jätetty paikalleen?

Itsellä on pyörinyt mielessä jo tovin aikaa toi remmin saaminen tohon rinnalle eli juuri alapäätä parantamaan.
Tosta remmi+normiturbo on hyvä esimerkki ruotsin maalla A-mallin mantassa volvon koneen kyljessä. Prostreetin Pete laittoi joskus linkin tosta tänne johonkin keskusteluun ja kieli pitkällä katselin sitä myllyä.
Tehoa/vääntöä näytti olevan sen verran, että asfaltti auton alla näytti enemmän lumelta :D :D

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Heinäkuu 31. 3:16:01 2005

Caprikerhon sivulta lainattua:

Kokemuksesta voin kertoa että jos siviiliatoa rupean ahtamaan niin ehdottomasti mekaaninen keskipakoahdin.
Olen kokeillut kumpaakin sekä turboa että vastaavankokoista mekaanista rotrex ahdinta ja voin vain todeta että mekaaninen on todella paljon herkempi. Lisäksi mekaanisella 100 Nm enemmän vääntöä 1000 rpm alempaa, laajemmalla vääntöalueella. Kyseessä siis sama kone vain turbo vaihdettu mekaaniseen ja säädetty.

Koneena 4 syl. cosworth, vakioalakerralla kansi kaiverrettu ja nokat hiottu, polttoaineen syötöstä huolehtii hestec.
Turbona oli swizer p65 / i60 siivillä, mekaanisena rotrex SP30 - 104 jossa on samankokoinen imusiipi kuin käyttämässäni swizerissä.
Tehoa turbolla 347 kW / 8720 rpm, 470 Nm / 5900 rpm
rotrexilla 350 kW / 7860 rpm, 584 Nm / 4840 rpm
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Heinäkuu 31. 8:30:03 2005

ukormi kirjoitti:No kävin tuossa hieman "penkittämässä" cossua ja tuo alavääntö häviää täysin kun kone on kuuma. Viileällä koneella ei ero ole noin suuri, mutta kun kone on kuuma ja kelikin lämmin niin alavääntö häviää täysin. Olisiko imuilma niin stanan kuumaa että tekee tuollaisen...

Cooleri on vakio, putki on vakio.
voisit kokeilla vakio suodatin kotelolla ja sinne sisälle joku vapaavirtaus tyyppinen suodatin.
toi konehuoneen lämpötila on monesti se joka on vienyt tehoa koneista kun käytetään konehuone suodatinta.

lisäksi huomasin v6 moottorissa ongelmaa jos imuputket kaasuläpältä vaihtoi vapaavirtaus patruunoihin niin
autosta lähti alavääntö täysin pois.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Väännöstä

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Heinäkuu 31. 10:28:38 2005

ukormi kirjoitti:Onpi tullut hieman vertailtua tuon kutosen ja cossun vääntöjä.

Mitenkähän tuohon cossuun saisi tuon kutosen alaväännön :lol:

Prkle kun meinaa olla vaikeaa lähteä rivakasti paikoiltaan. Alle 2000 rpm ei mene sitten yhtään mihinkään. Jos meinaa saada tehtyä rivakan lähdön niin komeasti piirtää ensin juovaa asfalttiin, tai sitten nyykähtää totaalisesti viivalle :cry:

Kytkinhän tuossa palaa jos pitää alkaa luistattamaan.

Meneehän se sitten kun saa ahdot päälle mutta ennen sitä ei siis mihinkään. Piperin nokat tuossa on, liekö se syynä huonoon alavääntöön? Harisella on säädettykin ja pitäisi varmaankin olla suht kohdillaan.
Jostain joutuu tinkiä...
ex Jäsen #10

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Viesti Kirjoittaja T6 » Su Heinäkuu 31. 12:54:19 2005

Kyllä kai minulla lähti OMASTA mielesta aika allaalta asti vääntämään.
Mut ei väännä enään :oops:
Voin pistää laput näytilli kunhan löydän ne.

siinäpä ne on
http://www.vaiheessa.com/crscgalleria/i ... ?cat=10011

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Heinäkuu 31. 16:32:38 2005

ukormi

Eihän tuo nyt ole mikään ihme, että Cossu tuntuu väännöttömältä alakierroksilla, kun V6:ssa on maksimivääntö (n. 220 Nm) on jo 3000 rpm korvilla ja teho on muutenkin sellaista tasaista nauhamaista vetoa.

Vakio 2.0 DOHC 16V turbo (= Cosworth) koneessa näyttää olevan maksimivääntö 278 Nm/4500 rpm.ja vääntökäyrän mukaan vääntöä löytyy 2500 - 5000 rpm väliltä. Nämä tiedot kaivettu tiedostosta "Ford Sierra Cosworth Workshop Manual / Cosworth Sierra A.pdf".

Veikkaan, että noilla palikoilla cossussa vääntökäyrä alkaa nousta vasta 3500-4000 rpm kohdilla (ja sitten mennään...) ja sitä ennen ollaan max. 140 - 200 Nm välillä väännöissä. Tilannetta tuskin parantaa ison turbon mukaantulo kierrosten noustua eli ns. "persiille tuleva kertalaaki potkaisu".

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Heinäkuu 31. 17:19:16 2005

jouni kirjoitti:Caprikerhon sivulta lainattua:



Koneena 4 syl. cosworth, vakioalakerralla kansi kaiverrettu ja nokat hiottu, polttoaineen syötöstä huolehtii hestec.
Turbona oli swizer p65 / i60 siivillä, mekaanisena rotrex SP30 - 104 jossa on samankokoinen imusiipi kuin käyttämässäni swizerissä.
Tehoa turbolla 347 kW / 8720 rpm, 470 Nm / 5900 rpm
rotrexilla 350 kW / 7860 rpm, 584 Nm / 4840 rpm
no nyt on joku koneen tehnyt, maksimi teho isolla ahtimella ja vakio alakerralla 8720rpm, vau! onkohan tuo nyt aivan totta..??? :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Heinäkuu 31. 17:39:14 2005

Sine kirjoitti:ukormi

Eihän tuo nyt ole mikään ihme, että Cossu tuntuu väännöttömältä alakierroksilla, kun V6:ssa on maksimivääntö (n. 220 Nm) on jo 3000 rpm korvilla ja teho on muutenkin sellaista tasaista nauhamaista vetoa.

Vakio 2.0 DOHC 16V turbo (= Cosworth) koneessa näyttää olevan maksimivääntö 278 Nm/4500 rpm.ja vääntökäyrän mukaan vääntöä löytyy 2500 - 5000 rpm väliltä. Nämä tiedot kaivettu tiedostosta "Ford Sierra Cosworth Workshop Manual / Cosworth Sierra A.pdf".

Veikkaan, että noilla palikoilla cossussa vääntökäyrä alkaa nousta vasta 3500-4000 rpm kohdilla (ja sitten mennään...) ja sitä ennen ollaan max. 140 - 200 Nm välillä väännöissä. Tilannetta tuskin parantaa ison turbon mukaantulo kierrosten noustua eli ns. "persiille tuleva kertalaaki potkaisu".
Ei se cossun kone nyt paljon häviä, ainakaan teoriassa. Omassa on 230 Nm 3000 rpm ja 4400 rpm 480 Nm mut kyllähän se aika eloton on kun lähtee tyhjäkäynnillä. Turbohan on tulppa niin kauan kun se ei ahda :D

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Heinäkuu 31. 21:17:01 2005

cossuesco kirjoitti:
Sine kirjoitti:ukormi

Eihän tuo nyt ole mikään ihme, että Cossu tuntuu väännöttömältä alakierroksilla, kun V6:ssa on maksimivääntö (n. 220 Nm) on jo 3000 rpm korvilla ja teho on muutenkin sellaista tasaista nauhamaista vetoa.

Vakio 2.0 DOHC 16V turbo (= Cosworth) koneessa näyttää olevan maksimivääntö 278 Nm/4500 rpm.ja vääntökäyrän mukaan vääntöä löytyy 2500 - 5000 rpm väliltä. Nämä tiedot kaivettu tiedostosta "Ford Sierra Cosworth Workshop Manual / Cosworth Sierra A.pdf".

Veikkaan, että noilla palikoilla cossussa vääntökäyrä alkaa nousta vasta 3500-4000 rpm kohdilla (ja sitten mennään...) ja sitä ennen ollaan max. 140 - 200 Nm välillä väännöissä. Tilannetta tuskin parantaa ison turbon mukaantulo kierrosten noustua eli ns. "persiille tuleva kertalaaki potkaisu".
Ei se cossun kone nyt paljon häviä, ainakaan teoriassa. Omassa on 230 Nm 3000 rpm ja 4400 rpm 480 Nm mut kyllähän se aika eloton on kun lähtee tyhjäkäynnillä. Turbohan on tulppa niin kauan kun se ei ahda :D
Tässä on:
140Nm 2420 rpm
200Nm 3000 rpm
270Nm 3500 rpm
320Nm 3750 rpm
380Nm 4250 rpm

Mutta tuo ongelma tosiaan tulee kuumalla koneella, lämpimällä kelillä. Liekö vakio cooleri liian pieni tai tukossa. Pitää tutkia asiaa.

Sierra friikki:
Mulla on vapaavirtaussuodatin vakiokotelossa.

Edit:
Kirroitusehre
Viimeksi muokannut ukormi, Su Heinäkuu 31. 21:40:28 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Heinäkuu 31. 21:29:45 2005

Hienosti on Cossussa arvoja, mutta käyränä kyllä surkia. Kutosistahan on sanottu että nehän on oikeita kuminauhoja, kun vääntö & teho tulee tasaisesti läpi kierrosalueen. Vee niinko Voima!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 31. 23:07:29 2005

samaa :shock: :lee jjs. Sangen korkeat kierrokset...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Elokuu 1. 0:58:23 2005

Meinasin jo heti kommentoida väännön puutetta Moutinen tapaan, mutta suurin vaivoin pidin suuni kiinni. Nyt on kuitenkin pakko kuitata.

Kun seuraavan kerran tyrkkään vitosen tuhannen viidensadan kierroksen kohdalla sisään ja kiihdytän pintakaasulla ylämäkeen niin muistan ajatella kaikkia teitä vajaamoottorisilla hiustenkuivaimilla ajavia lämpimin tuntein.

Vee..

;)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ma Elokuu 1. 1:03:47 2005

Ööö, miksi autoissa on semmoiset härvelit kuin vaihdelaatikko ja kytkin :oops:
Tässähän se menee...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Elokuu 1. 1:41:10 2005

Juuri niin , mä muistelen sua partateräperse ja sun veetä kun vaihdan pykälää ja ahdot nousee päälle euron :x
ex Jäsen #10

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Elokuu 1. 1:47:54 2005

Jahman kirjoitti:Ööö, miksi autoissa on semmoiset härvelit kuin vaihdelaatikko ja kytkin :oops:
Jos ei muuten kulje mihinkään.

Jake; Mä keitän kahvet kun odotellaan sitä euroa. Ja muistelen samalla minkä hintaluokan autoja vertaillaan.

Herkkiä miehiä, heti ne suuttuu. Taitaa olla itsetuntoongelmia.

:roll:
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Elokuu 1. 8:13:52 2005

Tuo alaväännön puute on omassakin kiulussa vähän jo ongelma tällä hetkellä. Tosin nokatkin on tällä hetkellä säädetty lähinnä perstuntumalla. Toisaalta mua ei niin kauheasti haittaa se alaväännön puute koska sitten ylhäällä mennään tosissaan.

Nää on vain valinta kysymyksiä, jos haluaa sen hyvän alaväännön niin laittaa sen ison kutosen, mutta siinä on sitten se ikuinen viive, se ei mee koskaan mihinkään. Tolla turbolla menee sit edes siel ylhäällä. :wink: Itse otan mieluummin jälkimmäisen vaihtoehdon.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Elokuu 1. 10:47:01 2005

Meissillä on tällä hetkellä jo 1500prm kohdilla 250nm vääntöä ja huippuvääntö on 340nm, mutta ei se silti tunnu alakierroksilla mihinkää liikkuvan. Tietysti asiaan varmaan vaikuttaa myös se, että korppari painaa sen 1,5 tonnia, mutta silti ihmetyttää kun siellä 3000rpm kohilla tulee se piikki ja ennen sitä ei liiku mihinkään.

Tossa on käyrä:
dynokäyrä
Huono laatu vaan kun on kännyllä otettu
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Elokuu 1. 11:44:01 2005

Juu elikkäs kun tässä pitää hieman palata tuohon aloittamaani..

Ongelma:
Cossussa tuntuu vääntö heikolta alakierroksilla, ennen ahtamaan alkamista. Siis oikeasti heikolta, ei tätä normaalia turboauton heikkoa alavääntöä. Tämä nyt sitten tuntuu esiintyvän vain kuumalla koneella, lämpimällä ilmalla.

Epäilyjä:
Cooleri on tukossa tai sitten se on yksinkertaisesti liian pieni.
Jotakin muuta vikaa, jossakin anturissa tms.

Korjausta:
Pitää ottaa cooleri irti ja tarkistaa kennojen välit.
Lämpömittari coolerin jälkeen mittaamaan lämpötilaa ( ei korjaus, vaan mukava tietää tyylinen juttu )

Ja kyllä tuo kutos Sierra vääntää ihan mukavasti alhaaltakin ja sillä sitten voi käydä ottamassa niitä 1500rpm väännätyksiä :D


Lisäkyssärinä:

Kun nyt porukat ovat vaihdelleet noita Cosworth Scorpion koneita 12 tappisen 2.9:n tilalle niin mitä muutoksia auton käyttäytymisessä on ollut havaittavissa?

Kuinka alavääntö?
Yläkierroksiin taitaa sitten tulla sitä elämää toiseen malliin kuin 12 tappisessa?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Elokuu 1. 16:46:35 2005

Joo eihän siellä 12V ja 24V koneiden välillä mitään ihan valtavaa eroa oo alakierroksilla, mutta tosiaan siellä 3000rpm nurkilla alkaa eroa syntymään. Manuaali loota tietty vähän auttaa asiaa 24 venasessa.
Olis mielenkiintonen päästä tota BOB konetta testaamaan, että miten se liikahtaa tuolla alakierroksilla kun siinä on se muuttuvakurkkunen imusarja.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Elokuu 1. 17:15:24 2005

Itse lähtisin hakemaan lääkettä isommalla välijäähyllä. Siinä on sitten tietysti se riski, että turbopotkuun tulee viivettä vielä lisää. Tosin, RS Turbossa en juuri eroa havainnut vakio vs. AMW coolerin välillä.

Ettei vain sittenkin olisi kyse jostakin viallisesta anturista, jos kerta kylmänä tuntuu toimivan ok? Onko eroa lämmin kone/auto seisoo paikallaan ja lämmin kone/ajettu jonkun aikaa 100 km/h?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Elokuu 1. 19:12:52 2005

Sine kirjoitti:Itse lähtisin hakemaan lääkettä isommalla välijäähyllä. Siinä on sitten tietysti se riski, että turbopotkuun tulee viivettä vielä lisää. Tosin, RS Turbossa en juuri eroa havainnut vakio vs. AMW coolerin välillä.

Ettei vain sittenkin olisi kyse jostakin viallisesta anturista, jos kerta kylmänä tuntuu toimivan ok? Onko eroa lämmin kone/auto seisoo paikallaan ja lämmin kone/ajettu jonkun aikaa 100 km/h?
Kattelin äsken ja kyllä coolerin jäähdytysritilät ovat ihan ok.

Oire ilmenee kun ajaa vaikka kaupungissa normaalisti ja pysähtyy hetkeksi. Kun siitä lähtee niin aivan onneton on alakierrosvääntö. Sama jos vetää muutaman hieman reilumman kiihdytyksen ja pysähtyy valoihin. Taitaa tuo kuitenkin olla coolerin pienuutta. Pakoputkistokin on orkkis. Seuraavana taitaa tosiaan olla aika vaihtaa putkisto ja cooleri.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Elokuu 1. 19:23:58 2005

ukormi kirjoitti:
Sine kirjoitti:Itse lähtisin hakemaan lääkettä isommalla välijäähyllä. Siinä on sitten tietysti se riski, että turbopotkuun tulee viivettä vielä lisää. Tosin, RS Turbossa en juuri eroa havainnut vakio vs. AMW coolerin välillä.

Ettei vain sittenkin olisi kyse jostakin viallisesta anturista, jos kerta kylmänä tuntuu toimivan ok? Onko eroa lämmin kone/auto seisoo paikallaan ja lämmin kone/ajettu jonkun aikaa 100 km/h?
Kattelin äsken ja kyllä coolerin jäähdytysritilät ovat ihan ok.

Oire ilmenee kun ajaa vaikka kaupungissa normaalisti ja pysähtyy hetkeksi. Kun siitä lähtee niin aivan onneton on alakierrosvääntö. Sama jos vetää muutaman hieman reilumman kiihdytyksen ja pysähtyy valoihin. Taitaa tuo kuitenkin olla coolerin pienuutta. Pakoputkistokin on orkkis. Seuraavana taitaa tosiaan olla aika vaihtaa putkisto ja cooleri.
no tällä uudella kuvauksella se todellakin on cooleri. se kun tuppaa lämpenemään paikallaan aika reippaasti.. kuuma konehuone nääs.. ja ongelma ei poistu isommallakaan coolerilla, sekin lämpenee paikallaan, ja sen lisäks sen sisään mahtuu enemmän sitä kuumaa ilmaa joten...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Elokuu 1. 19:27:34 2005

Timo kirjoitti: no tällä uudella kuvauksella se todellakin on cooleri. se kun tuppaa lämpenemään paikallaan aika reippaasti.. kuuma konehuone nääs.. ja ongelma ei poistu isommallakaan coolerilla, sekin lämpenee paikallaan, ja sen lisäks sen sisään mahtuu enemmän sitä kuumaa ilmaa joten...
Tässä on jännää se, ettei entinen cossu tehnyt noin. Tätä yksilöä on tosin hieman kutiteltu, josko se nyt mitään vaikuttaa.Tietty lastussa voi olla jotakin juttuja eritavalla kuin entisen cossuni stage 1 lastussa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Elokuu 1. 20:22:30 2005

razorass kirjoitti:
Jahman kirjoitti:Ööö, miksi autoissa on semmoiset härvelit kuin vaihdelaatikko ja kytkin :oops:
Jos ei muuten kulje mihinkään.

Jake; Mä keitän kahvet kun odotellaan sitä euroa. Ja muistelen samalla minkä hintaluokan autoja vertaillaan.

Herkkiä miehiä, heti ne suuttuu. Taitaa olla itsetuntoongelmia.

:roll:
On sulla nopee keitin :shock:
Ei ole itsetunto-ongelmia , vituttaa tommoset jotka aina jaksaa vittuilla viiveistä :shock:

Ukormi : Asenna Anti-Lag , niin ei viiveitä ole nimeksikään :D
ex Jäsen #10

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Elokuu 1. 20:48:03 2005

razorass kirjoitti:
Jahman kirjoitti:Ööö, miksi autoissa on semmoiset härvelit kuin vaihdelaatikko ja kytkin :oops:
Jos ei muuten kulje mihinkään. :roll:
Eiköhän sinunkin supersankariautossa ole kyseiset laitteet :wink: ja alkuperäiseen aiheeseen, cossussahan on vikana se kun imuilman lämpötila-anturi on painekotelossa kiinni=lämpeää kun moottori seisoo, T25 mallissa kyseinen ongelma on poistunut kun anturi on kiinni välijäähdyttäjässä. Jos on ylimääräinen anturi kokeile vaihtaa, tai yksinkertaisesti lastu on viritetty niin, ettei kestä lämpöjä.
Viimeksi muokannut cossuesco, Ma Elokuu 1. 23:28:59 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Elokuu 1. 22:19:47 2005

cossuesco kirjoitti:
razorass kirjoitti:
Jahman kirjoitti:Ööö, miksi autoissa on semmoiset härvelit kuin vaihdelaatikko ja kytkin :oops:
Jos ei muuten kulje mihinkään. :roll:
Eiköhän sinunkin supersankariautossa ole kyseiset laitteet :wink: ja alkuperäiseen aiheeseen, .
Naulan kantaan. Ihmettelinkin ettei kukaan lue rivien välistä. ;)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Elokuu 28. 0:18:24 2005

Njuu..

Tänään ajelin rauhallisesti cossulla ja olin tulossa liikennevaloihin. Viereisellä kaistalla oli sininen -97 tai uudempi Passat ilman merkkejä, nuorehko jannu kuskina. Lähti siitä keula heittelehtien ja pakkohan sitä oli hieman cossussa paineita nostaa. Samalla taustapeilistä selvisi että maskikin oli tuunattu. Siitä sitten seuraaviin valoihin jotka sopivasti muuttuivat punaisiksi. Valoissa seisoskeltiin puolisen minuuttia ja keltaisilla Passatti ampui mukavasti viivalta samalla kun cossu sanoi vaan moooo. Eipä hätiä, Passatti veti kolme auton mittaa keulaa, mutta jo kakkosella olin vierellä..

Kyllä se niin on että anturi antaa tuon lämpötilatiedon prossulle joka sitten rajoittaa tehoa luullen että on stanan kuuma imuilma. Ja voihan se toki tuossa ollakin. Isompi cooleri keulille ja siihen pari flektiä paikoillaan oloa varten. Joko automaattina lämpötila-anturin ohjaamina tai sitten manuaalisesti kytkimellä.

Passatti huruutteli sitten kiltisti takana eikä yrittänytkään enää ohi, miksikähän :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Elokuu 28. 1:58:50 2005

Laita Upi vaan tiheempää perää siihen, mihi hittoon tarvii jotain yli 200 km/h huippuja?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Elokuu 28. 2:07:31 2005

Arska kirjoitti:Laita Upi vaan tiheempää perää siihen, mihi hittoon tarvii jotain yli 200 km/h huippuja?
No itseasiassa en tartte niitä mihinkään. Tuossa on 16" vanteet ja 50 profiiliset renkaat. Aika harva välitys noita syntyy. Kyllähän tuo menee mittarin mukaan reilut 260 mutta tosiaan, eipä noita nopeuksia juuri koskaan tarvitse. Tosin ei hirveästi suttaakaan, menee vaan sitten kun saa sen 3500 jenkua päälle.

Perässä on hitusen väljää ja pientä ääntäkin esiintyy joten perän vaihto on edessä. Mistä vaan löytyisi hitusen tiheämpi lukkopersus kustannustehokkaaseen hintaan?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Elokuu 29. 22:53:49 2005

Yksi "automaattinen" vaihtoehto on tietenkin pistää esim. normaali imuilman lämpötila-anturii syöttämään jonkun trankun kautta jotakin pientä puhallinta.. Tiedä sitten miten joku tietokoneen kotelopuhallin jaksaisi jossakin parkissakin kesähelteellä pitää lämpöjä kurissa :roll:

Aftercooler tuon intterin edellä voisi tietenkin jollakin tapaa antaa apuja tilanteeseen.. Laskeehan sekin intterille meneviä lämpöjä jonkin verran.. Mutta yksi kotelo välille lisää.. Ja kylmällä ilmalla se sitten haittapuolena lämmitää sitä ilmaa..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Elokuu 30. 21:51:07 2005

Hmm..

AM-Worksistä tuli ilmoitus ettei coolereita enää toistaiseksi tehdä..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Elokuu 30. 23:36:44 2005

Scorpiosta 3.92 välitys siihen cosan perään auttaa jo mukavasti.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vastaa Viestiin