Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Ti Elokuu 16. 21:17:42 2005
Nyt se sitten taas alkaa tämä kyselyikä
Hihnalla ajettu vaihdon jälkeen melko tarkkaan 60tkm. Taitaa olla siis nokkahihnan vaihdon aika. Onko tuo MK2 koppaisessa kuinka hankalasti tehtävä toimenpide. En ole vielä hirveästi tutustunut näihin "uudempiin" turbodisu koneisiin. Äkikseltään kun vilkaisin niin jotakin taitaa joutua purkamaan kopan edestä pois

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
JP
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti
Kirjoittaja JP » Ti Elokuu 16. 22:10:06 2005
joo joutuu vähän purkamaan muttei ole paha homma. ekaks irrotat paisuntasäiliön ja siirrät sen sivuun, irrotat ohjaustehostimen hihnapyörän suojuksen, hihnan ja irrotat myös pumpun ja siirrät sen sivulle (letkut kiinni pumpussa).Irroitat pumpusta OT käyttöpyörän, kiinni 3 tapilla. Irroitat kampiakselin hihnapyörän niistä neljästä tapista irti, et ota keskitappia pois. Laitat moottorin riippumaan ja irrotat moottorin kannakkeen ja jakopäänkopan joka lähtee pyöräyttämällä pois yläkautta. Nyt on hihnat näkyvissä, nokka akselin lukitakseen tarvitsee irrottaa välijäähytin (muistaakseni) ja ventiilinkoppa, akselin saa lukittua 5-6mm lattaraudalla nokan päästä, eli ajotus on kohdallaan kun se lattarauta käy nokan loveen ja latikan toinen puoli asettuu kantta vasten. Syöttöpumppu lukitaan 5-6mm (en muista tarkasti) poranterällä siitä pienestä reiästä joka on hihnapyörässä eli poran pitäs mennä hihnapyörän reiästä läpi ja painua pumpussa olevaan reikään. Kampiakselin lukitukseen tarvittaisiin joku erikois työkalu joka tulee lohkossa olevaan reikään, itse luotin siihen että ajoitukset olivat ennestään kohdallaan ja lukitsin pumpun ja nokan kohdalleen ja tein semmoisen viisarin kampiakselille jolla näin sen ajoituksen hihnan vaihdonjälkeen. Pumpun hihnankiristimen jousi on hieman hankala saada paikalleen mutta onnistuu kyllä, kasaaminen päin vastaisessa järjestyksessä ja huolellinen ajoitusten tarkastus
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Ti Elokuu 16. 22:38:45 2005
Kiitokset JP.
Käväisen vielä huomenna kysymässä mitä maksaisi jos tekisivät voortilla. Jos ei ole oikeasti halpaa niin sitten ei kun väkertämään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
JP
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti
Kirjoittaja JP » Ti Elokuu 16. 22:45:08 2005
remontti fordilla 500-600€ (iso huolto). Tarvikkeena hihnat ja kiristimet maksaa noin 100€
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Ti Elokuu 16. 22:47:39 2005
JP kirjoitti:remontti fordilla 500-600€ (iso huolto). Tarvikkeena hihnat ja kiristimet maksaa noin 100€
Tuossa on varmaankin syy miksi olivat niin pääsyllään tuosta autosta

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Ke Elokuu 17. 21:06:40 2005
Ajotus pitäis kyl laittaa sen kampiakselin lukitustyökalun kanssa koska pienikin heitto niin ei pelaa sillein kun pitäis. Olivat Mikkelin voortilla laittaneet syöttöpumpun ajotuksen ketuilleen ja ku vaihdoin hihnat viime kesänä niin moottorin käytös muuttui sellaseks kun sen pitääkin olla. alavääntöäkin löytyy. taas olis kohta hihnanvaihto eessä.. Kummallista et voortilla laskutetaan 3h vaihdosta ja mulla meni kaverin tallissa karvan yli 2h. ja niiden tuskin tarvii ettiä työkaluja pitkin hallia

#350
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Ke Elokuu 17. 21:39:15 2005
Tilasin osat voortilta kun jäivät melkein samanhintaisiksi kuin Varaosamaailman tarvikevaraosat. Ei kait noissa ole paljon laatueroa mutta onpahan taas sponssattu voortia ja siellä on ollut muutenkin niin hyvä palvelu että maksan kyllä ylimääräisen mukisematta
Pitääpä kysyä jos lainaisivat tuota kampiakselityökalua viikonlopuksi
Tuleehan tuossa kaksi hihnaa, kaksi kiristintä sekä yksi ohjain mukana. Ei ihme että tuo osapaketti maksaa melko paljon.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
JP
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti
Kirjoittaja JP » Ke Elokuu 17. 21:52:13 2005
se kampiakseli lukitsin tulee ruuvattavaksi lohkoon etupuolella olevasta reiästä, jonka peitteenä on pultti, jos asian oikein ymmärsin autodatasta.
-
Vilkki
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
Viesti
Kirjoittaja Vilkki » Ke Elokuu 17. 22:57:49 2005
Ja hihnapaketissa on kuva siitä työkalusta, joka on helppo tehdä itse. Vaikka kierretangosta ja kahdesta mutterista. Pumpun ja nokan ajoitustapit saa vaikka poranteristä.
Mulla on jossain kyllä sellainen kuvanmukainen työkalukin, lainaan jos tarvetta.
-
JP
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti
Kirjoittaja JP » Su Elokuu 21. 14:08:40 2005
Tässä autodatan ohjeet 1.8td mondeon jakohihnan vaihtoon.