Vaihdelaatikkoa OHC-turboon

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Elokuu 18. 9:53:37 2005

Onko se samanlainen kuin N/T9:ssä? Jos on, niin sitten Tane/Sierra pikkulaatikon painelaakeri käy. Se on n. 10mm pidempi.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Elokuu 18. 10:21:56 2005

Itse ajoin viime kesän painelaakerilla jonka olin valinnut MT-75 kohdasta vaikka laatikkona toimii Type-9. Ihmettelinkin miksi kytkimen liikerata oli niin olematon ja säätö tuli aina jommasta kummasta päästä vastaan. Tutkittuani asiaa MT-75 vp on noin sentin paksumpi josta siis johtuu että painelaakerikin on sentin matalampi. Keväällä laatikkoa vaihtaessa toiseen Type-9:siin, vaihdoin myös painelaakerin sellaiseen noin 3 cm korkeaan Type-9:n laakeriin. Nyt on kykä kevyt ja liikerata sopiva. Rupesi vaihteetkin menemään paremmin päälle.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Elokuu 18. 10:30:18 2005

Jari H kirjoitti:Onko se samanlainen kuin N/T9:ssä? Jos on, niin sitten Tane/Sierra pikkulaatikon painelaakeri käy. Se on n. 10mm pidempi.
Ei oo :( Kiinnitys aivan erilainen....

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » La Elokuu 20. 0:28:22 2005

Joku tuossa mainitsi niistä atf-öljyistä. Esim mazdan ohjekirjassa luke, että vaihteistoon suositellaan kovissa pakkasissa vähintään dextron II luokan öljyjä. Perusteeksi tälle oli annettu, että pienet vaihteet (1, 2) menevät kylmänä paremmin päälle ja vaihteisto saa riittävän voitelun yli -20c pakkasissa kylmänäkin.

Itse olen ajanut 10w30 öljyillä, tosin toyotalla :D Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta -25-30c pakkasissa pystyy lähtemään heti liikenteeseen, toisin kuin 75w90 öljyillä :?

Eikä missään isännän firman autoissa ole vaihteistossa ongelmia ollut, vaikka niissäkin käytetään moottoriöljyjä (3 autoa). Kuorma-autot ja 4-vedot on tosin sitten luku erikseen.

Tosin täytyy todeta, että jos vaihteisto toimii originaaleilla öljyillä ja synkrot ei takertele pakkasessa, niin kannattaa ehdottomasti käyttää niitä. Itse jouduin vaihtamaan tuohon moottoriöljyyn, kun ei auto jaksanut vetää 2. vaihteella ensimmäisen 2km aikana ollenkaan pari talvea sitten riehuneiden pakkasten aikoina, kajaanista puhumattakaan.. (ei millään pahalla kajaanilaisille :oops: )

Vastaa Viestiin