Vaihdelaatikon suoravaihde 1:1
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Vaihdelaatikon suoravaihde 1:1
Pitääkö paikkansa että vaihdelaatikossa, joka on koneen jatkona (takaveto/nelikko) pitää yksi vaihde olla suora? Etuvetoisissa voidaan välitystä muuttaa siten että siinä ei ole suoraa vaihdetta. Jos näin on mihin se perustuu?
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Ei ihan välttämättä pidä olla, mutta sellainen välitys syntyy helposti kun kampiakseli ja kardaani kytketään suoraan vaihteiston läpi toisiinsa ilman mitään hammaspyörävälityksiä.
Etuvedossa voima pitää joka tapauksessa tuoda ulos eri akselilta, koska se käy lootassa vain "kääntymässä". Hammaspyörävälitys siis tarvitaan jokaiselle vaihteelle, ja harvoin sinne 1:1 välitystä laitetaan. Tämä kai siksi, että hammaspyöräpari voi kulua nopeasti kun samat hampaat ovat joka kierroksellla vastakkain.
Etuvedossa voima pitää joka tapauksessa tuoda ulos eri akselilta, koska se käy lootassa vain "kääntymässä". Hammaspyörävälitys siis tarvitaan jokaiselle vaihteelle, ja harvoin sinne 1:1 välitystä laitetaan. Tämä kai siksi, että hammaspyöräpari voi kulua nopeasti kun samat hampaat ovat joka kierroksellla vastakkain.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar