Vaihdelaatikon suoravaihde 1:1

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Vaihdelaatikon suoravaihde 1:1

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Elokuu 26. 7:36:23 2005

Pitääkö paikkansa että vaihdelaatikossa, joka on koneen jatkona (takaveto/nelikko) pitää yksi vaihde olla suora? Etuvetoisissa voidaan välitystä muuttaa siten että siinä ei ole suoraa vaihdetta. Jos näin on mihin se perustuu?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Elokuu 26. 8:11:32 2005

Ei ihan välttämättä pidä olla, mutta sellainen välitys syntyy helposti kun kampiakseli ja kardaani kytketään suoraan vaihteiston läpi toisiinsa ilman mitään hammaspyörävälityksiä.

Etuvedossa voima pitää joka tapauksessa tuoda ulos eri akselilta, koska se käy lootassa vain "kääntymässä". Hammaspyörävälitys siis tarvitaan jokaiselle vaihteelle, ja harvoin sinne 1:1 välitystä laitetaan. Tämä kai siksi, että hammaspyöräpari voi kulua nopeasti kun samat hampaat ovat joka kierroksellla vastakkain.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin